Varulv [REVOLOUPTION] - R1

Basenanji

Postd20modernist
En miss + en snajp = 3-3, då är det verkligen tärningsrull även om vi listat ut alla ulvar vilket nog är svårt.
Men jag vet inte Rasmus, alla de här räkneexemplena blir så himla abstrakta:

"Om EN ulv röstar ut EN bybo så står det 4-5 och då vill alla rösta ut den ulven, men å andra sidan kan både blockerarförmågan och nattmordet hamna hos ulvlaget och då kan de ändå få lika i röstningen samt ett nattmord så då står det 4-4 i R3 men då kanske..."

"Om två ulvar driver stenhårt mot en spelare kan de i R2 hävda att de bara ägnade sig åt klassiskt varulvsspel och inte alls ville ha ut en bybo och och..."

"Om ulvlaget får både nattmord+blockerarförmåga i R2 kan de rösta ut en bybo och dessutom nattmörda en annan, spelet vunnet..."

Dessutom undrar jag hur en R2 kommer se ut om det enda vi får ut av R1 är att vi vet status på en siad spelare? Låt oss säga att Anthrox siar Biobunker och meddelar att han är grön, vad vet vi då egentligen? Ska vi bara lita på att Anthrox talar sanning?

Nej, jag tycker att den här "spela passivt"-strategin är kass.

Impetigo

Ärkebiskop
Jag tycker fortsatt att folk tar namn-gate på alldeles för lite allvar.

Om Anthrox är ulv så är det väldigt bråttom att börja klippa ulvar iom att båda de andra ulvarna vid det här laget kontaktat Anthrox i PM och pratat ihop sig.

Oroar du dig inte över detta, @RasmusL ? Vad tänker ni andra? @Empiricus @Octagonal @Sidd @BiobunkerVII ? (@Basenanji har jagvrefan tjatat hål i huvudet på, du verkar ju inte se nån fara med detta om jag förstått du rätt, Basse? Du har så mycket grönvibbar på Anthrox att du inte kan se honom som ulv eller?)

”Vänta och se” kan bita oss i röven rejält om ulvarna redan organiserat sig.

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
En snajpröst = outad ulv
Ett nattmord med outad nattmördare = outad ulv
Så så länge som nattmördaren outar (dvs om hen inte är ulv) kan vi bara låta rundor passera och få gratis information från siaren.

Det är först när vi inte har en outad nattmördare som vi behöver agera, för det betyder att en ulv fått förmågan och kommer använda den.
Nu har vi en outad nattmördare, så då kan vi gott vänta till R2 och få min spaning klar. Får vi en putad nattmördare i nästa kan vi fortsätta så. Blir jag utröstad/mördad kommer ni få se att jag är bybo och då vet ni att min spaning var korrekt.

Vad ger det att avvakta en runda? Vi förlorar ju inga spelare på att avvakta, förutom om en ulv tar självmord.

Basenanji

Postd20modernist
har jagvrefan tjatat hål i huvudet på, du verkar ju inte se nån fara med detta om jag förstått du rätt, Basse? Du har så mycket grönvibbar på Anthrox att du inte kan se honom som ulv eller?)
Det här är min lista från rödast till grönaste just nu:
Octagonal
RasmusL
Impetigo
Anthrox
Sidd
Biobunker
Empiricus

Jag har läst genom Octas poster och tycker att många av de är mycket märkliga och knappast skrivna ur ett byboperspektiv.

Rasmus är röd i min bok pga det här makliga "ickespelet". Han verkar heller inte särskilt brydd över dess håligheter.

Impetigo tycker jag är förnuftig, men lite distanserad och har hängt upp sig på namn-gate lite väl mycket.

Anthrox namnoutning var inte bra, men jag tror mer på oförsiktigt/ogenomtänkt spel än en ulv-aktion.

Sidd har spelat så som jag tycker att en bybo-Sidd ska, mem kunde gott få vara lite mer aktiv i den här rundan.

Biobunker spelade också oförsiktig med namn mm, men jag tror på klumpigt fluff-spel mer än något annat.

Empiricus är sitt gamla vanliga coola jag.

Basenanji

Postd20modernist
Sedan vill jag att rollblockeraren/väktaren outar!

Jag gillar inte det här, men för att motivera till mer press på rollblockeraren så kan jag avslöja att...

jag har tre förmågor och kan alltså namnsia. Vill nog helst sitta på det här men okejrå nu kör vi. Ja, jag kommer sia någon av de jag tycker är mest misdtänkt alt. kolla om Anthrox claim stämmer.

Anthrox

Sedan vill jag att rollblockeraren/väktaren outar!

Jag gillar inte det här, men för att motivera till mer press på rollblockeraren så kan jag avslöja att...

jag har tre förmågor och kan alltså namnsia. Vill nog helst sitta på det här men okejrå nu kör vi. Ja, jag kommer sia någon av de jag tycker är mest misdtänkt alt. kolla om Anthrox claim stämmer.
Holy trifecta Batman! Så om du är ulv nu är det svinjobbigt >.< Jag röstar här för att "väktaren" fängslar Basse, bara för att 100 % säkerställa att det inte är en ulv som får nyttja allt detta. Vill också se att väktaren outar nu, så vi vet vem som har rollen ifall den används till något dumt mot byn. Om inte väktaren fängslar Basse tycker jag annars att det är en bra idé att namnsia mig, så vi åtminstone kan stryka alternativet "jag ljuger om min namnoutning av någon outgrundlig anledning". Som by har vi ju inte mycket annan användning av rollen annars.

Varför outade du inte namnsiaren tidigare? Det är ju en förmåga som i stort mest gynnar ulvarna, så det är ju bra om den dyker upp till ytan så vi vet vem vi ska hålla koll på.

Basenanji

Postd20modernist
Varför outade du inte namnsiaren tidigare? Det är ju en förmåga som i stort mest gynnar ulvarna, så det är ju bra om den dyker upp till ytan så vi vet vem vi ska hålla koll på.
Därför att jag inte är säker på att det är bra om ulvarna vet vem som kan namnsia. Om en ulv nu är rollblockerare/väktare lär ju den stoppa mitt försök att sia dig.

Anthrox

Jag tycker fortsatt att folk tar namn-gate på alldeles för lite allvar.

Om Anthrox är ulv så är det väldigt bråttom att börja klippa ulvar iom att båda de andra ulvarna vid det här laget kontaktat Anthrox i PM och pratat ihop sig.

Oroar du dig inte över detta, @RasmusL ? Vad tänker ni andra? @Empiricus @Octagonal @Sidd @BiobunkerVII ? (@Basenanji har jagvrefan tjatat hål i huvudet på, du verkar ju inte se nån fara med detta om jag förstått du rätt, Basse? Du har så mycket grönvibbar på Anthrox att du inte kan se honom som ulv eller?)

Varför är det mer bråttom att klippa ulvar om jag är ulv? Ulvarna kan ju ändå inte göra något denna rundan förutom fängsla en spelare eller ta självmord? Då är det ju bara bättre att vänta tills nästa runda, få min spaning och sen lyncha mig bäst ni vill. Då får ni ju i R3 veta att min spaning är äkta.

Jag funderar på att ändra så att jag siar Impetigo istället för BB7, för den här insnöingen på mig är inte konstruktivt för byn. För all del avrätta mig bäst ni vill, men det är onödigt att låta min förmåga gå till spillo när det ändå inte kan hända något under den här rundan.

Anthrox

Därför att jag inte är säker på att det är bra om ulvarna vet vem som kan namnsia. Om en ulv nu är rollblockerare/väktare lär ju den stoppa mitt försök att sia dig.
Ah, oki. Frågan är om inte en ulv-väktare använder sin förmåga på mig oavsett nu, eftersom de inte kan nattmörda mig och de vill inte att jag ska använda min förmåga. Men det spelar väl egentligen föga roll, för du tjänar väl inget på att namnsia någon annan än mig ändå?

Anthrox

Det här är min lista från rödast till grönaste just nu:
Octagonal
RasmusL
Impetigo
Anthrox
Sidd
Biobunker
Empiricus

Jag har läst genom Octas poster och tycker att många av de är mycket märkliga och knappast skrivna ur ett byboperspektiv.

Rasmus är röd i min bok pga det här makliga "ickespelet". Han verkar heller inte särskilt brydd över dess håligheter.

Impetigo tycker jag är förnuftig, men lite distanserad och har hängt upp sig på namn-gate lite väl mycket.

Anthrox namnoutning var inte bra, men jag tror mer på oförsiktigt/ogenomtänkt spel än en ulv-aktion.

Sidd har spelat så som jag tycker att en bybo-Sidd ska, mem kunde gott få vara lite mer aktiv i den här rundan.

Biobunker spelade också oförsiktig med namn mm, men jag tror på klumpigt fluff-spel mer än något annat.

Empiricus är sitt gamla vanliga coola jag.
Tolkar jag din lista rätt om jag skulle säga att du inte direkt ser någon alls som grön just nu? För de du håller på grönare halvan ger inte mycket mer anledning att vara där än att "de andra har spelat sämre" typ.

Anthrox

Hur menar du att det ska bita oss i röven, är något jag vill veta vad du tänker om här. Som Senior spelknäckare borde du ha ganska många teorier och tankar kring vad exakt som kan gå fel med att avvakta under de rundor där inga spelare kan försvinna. För varje runda som går där ingen försvinner får vi en stark ledtråd till en annan spelare. Och ditt enda drag hittils i det här spelet är att haka upp dig på att jag gjorde en korkad uppoffring tidigt i spelet. Och som jag sagt tidigare, ditt spel kommer ju ses som exemplariskt mycket rödare om ni hänger mig och det visar sig att jag är bybo, eftersom du inte kommer med något konstruktivt nu. Och då blir det sannolikt du som ryker, no?

Anthrox

Octagonal följer för övrigt ett ulv-MO han haft tidigare tror jag. Ska analysera det noggrannare strax, men kort handlar det om att upprepa saker som redan sagts, speciellt smarta taktiker (i det här fallet sa han samma sak som Rasmus i början) och sen hålla sig inkognito när en bybo har heat.

Basenanji

Postd20modernist
Octagonal följer för övrigt ett ulv-MO han haft tidigare tror jag. Ska analysera det noggrannare strax
Jag tror att vi ser samma sak. Kolla hur Octa tex bara ger kort respons och sällan ur ett byboperspektiv.

Anthrox

Så, ulv-Octa i avgångsklassen inleder med att följa strategier som redan nämnts, är peppig kompis gentemot vissa spelare och hakar gärna på tydliga drev mot bybor som inletts av bybor, samt försvinner helt från spelet med jämna mellanrum. Det var alltså ett faktiskt ulv-MO i tidigare spel.

Här har vi:
Post 1: Har inte läst tråden, men upprepar ändå saker som redan sagts. Smarta taktiker tåls att återupprepas.
P2: Haka på annans smarta strategi. Sidd i det här fallet.
P3: Posta "sin egna" smarta strategi för vinst, som Rasmus dock redan postat.
P4: Förstärk sagda strategi.
P5: Anser att planen är vattentät och vill misstänkliggöra någon som tänker annorlunda, i det här fallet Basse. Inte ens Rasmus som kläckte planen tycker den är vattentät i början va?
P6: Tvekar inför en plan som han i förra posten såg som vattentät, för att den är "tråkig". En byvinst är en byvinst kan jag tycka.
P7: Tvek på BB7 för ingenting egentligen. Kardinal liksom?
P8: Inget relevant.
P9: Inget relevant.
P10: Planen är nu supertråkig och hyfsat vattentät.
P11: Vill outa förmågor.
P12: Vill inte outa roller.
P13: Vill ha ut BB7 pga fluffgrejen.
P14: Fråga om fluffgrejen.
P15: Vi ska inte outa roller.
P16 och framåt: Jag är hemsk och sämst som försöker rädda BB7 genom min outning. Sen tyst efter att elden under mig satt igång.

Impetigo

Ärkebiskop
Varför är det mer bråttom att klippa ulvar om jag är ulv?
Därför att ni vinner om två bybor och ingen ulv ryker naturligtvis. Det kan hända i r2 om ni får nattmord och på nåt sätt lyckas dreva ut en bybo (något långsökt som det nu ser ut) eller i r3 om ni får nattmordet igen (den risken ökar också när en bybo nattmördas.

Jag hade gärna blivit siad men jag litar tyvärr mycket lite på att du skulle rapportera mig som grön.

Jag har redan redogjort för att jag tycker att du ska ut iom att du outade ditt namn trots uppenbart bättre vetande, det kommer inte förändras, du får gärna benämna det som ”insnöning” om du vill.

Impetigo

Ärkebiskop
Tolkar jag din lista rätt om jag skulle säga att du inte direkt ser någon alls som grön just nu? För de du håller på grönare halvan ger inte mycket mer anledning att vara där än att "de andra har spelat sämre" typ.
Basenanji skulle stå som grönast med mellanrum från klungan, i klungan ser jag alla som gula i olika nyanser. Du är röd.

Impetigo

Ärkebiskop
Hur menar du att det ska bita oss i röven, är något jag vill veta vad du tänker om här. Som Senior spelknäckare borde du ha ganska många teorier och tankar kring vad exakt som kan gå fel med att avvakta under de rundor där inga spelare kan försvinna. För varje runda som går där ingen försvinner får vi en stark ledtråd till en annan spelare. Och ditt enda drag hittils i det här spelet är att haka upp dig på att jag gjorde en korkad uppoffring tidigt i spelet. Och som jag sagt tidigare, ditt spel kommer ju ses som exemplariskt mycket rödare om ni hänger mig och det visar sig att jag är bybo, eftersom du inte kommer med något konstruktivt nu. Och då blir det sannolikt du som ryker, no?
Jag har redan redogjort för detta: Ulvarna har nästan lika mycket incitament som bybor att få färg på spelare, deras chanser ökar också med tiden, dessutom kommer de förr eller senare få nattmord och de kommer naturligtvis nattmörda varje runda.

Så om vi typ grönar ett namn i r2 kan ulvarna mycket väl mörda vederbörande nästa natt. Då står vi med 3/4 och ett gäng gubbar som står på hälarna och mumlar ”slow and steady wins the race”.

Jag förstår inte varför alla inte fattar detta.

Dessutom ser det ut som att Anthrox är ulv och därmed nu fått kontakt med ulvkompisarna. Det blir mycket svårt att rösta ut ulvar då och om byn inte har både nattmord och väktare kan vi inte heller nattmörda dem.

Ett tydligt tecken på detta är att ingen hakat på mitt drev mot Anthrox. Inte ens @Empiricus som stack in huvudet och sa ”ja, det var onekligen tvärulvigt av Anthrox, men vad ska man göra?” typ.

Det hela är en rejäl bajsmacka och alla bara lallar runt och låtsas som att det regnar. ”Tiden är på vår sida”. Kyss mig!

Anthrox

Så just nu håller jag Octa och Impe för troliga ulvar. Octa är tydligare ulv än Impe, och av den anledningen funderar jag på att byta min spaning till just Impe, så vet vi till nästa runda om han är ulv eller ej (eller till R3 om ni tänker hänga mig efter att jag siat).

Om inte byn har invändningar?

Därför att ni vinner om två bybor och ingen ulv ryker naturligtvis. Det kan hända i r2 om ni får nattmord och på nåt sätt lyckas dreva ut en bybo (något långsökt som det nu ser ut) eller i r3 om ni får nattmordet igen (den risken ökar också när en bybo nattmördas.

Jag hade gärna blivit siad men jag litar tyvärr mycket lite på att du skulle rapportera mig som grön.

Jag har redan redogjort för att jag tycker att du ska ut iom att du outade ditt namn trots uppenbart bättre vetande, det kommer inte förändras, du får gärna benämna det som ”insnöning” om du vill.
Så problemet är vad som kan hända i nästa runda? Då finns det ju ingen anledning till att inte avvakta denna rundan? Jag vet ju att du är smartare än så här, nu får du kämpa lite. Om vi i R2 å andra sidan får en bybo med nattmordet kan vi sia igen i R2, och strunta i att bli av med spelare. Alternativt hänga mig, så vet ni att min spaning från nu är korrekt. Den enda anledningen till att vilja rösta ut mig denna rundan är att jag inte ska få sia? Hade jag varit ulv kan ni ju då fortfarande rösta ut mig i R2 om ni vill, no harm no foul.

Impetigo

Ärkebiskop
För varje runda som går där ingen försvinner får vi en stark ledtråd till en annan spelare. Och ditt enda drag hittils i det här spelet är att haka upp dig på att jag gjorde en korkad uppoffring tidigt i spelet.
Nej, det här stämmer ju inte alls. För varje runda som går där vi kontrollerar både nattmord, väktare och fraktionssiare får vi ett siande men ingen färg på siaren ska det vara. Det är ljusår ifrån vad du skriver.

”Korkad uppoffring” är ditt narrativ, du outade din roll, jag tycker iofs att det var ett korkat drag men resten av byn låter dig av nån anledning komma undan med det så fet var uppenbarligen genialiskt.

Impetigo

Ärkebiskop
Så problemet är vad som kan hända i nästa runda? Då finns det ju ingen anledning till att inte avvakta denna rundan? Jag vet ju att du är smartare än så här, nu får du kämpa lite.
Jag beskrev problemet i r2 ovan. Vi kan förlora i r2 eller r3 mot organiserade ulvar och ävem att hamna 3/4 i r2 är en tuung uppförsbacke.

Du är uppenbarligen ulv, annars skulle du aldrig outat ditt namn, du visste att det var prio 1, 2 och 3 för bybor.

Om vi hänger dig denna rundan så har vi två ulvar på sju i r2 och betydligt lättare att rösta ut ulvar (även om ni får båda rösrollerna räcker det inte, är ni tre mot fem kan vi inte göra ett skit om ni får röstrollerna ens om vi på nåt vänster lyckas få konsensus i röstningen.