LARSSONS CASE: VIMES
Har suttit och läst igenom runda 1, och jag vill härmed misstänka Vimes som min främsta ulvkandidat.
Vi vet att Basse var ulv. Som ulv måste man jaga bybor, men man behöver även 'beröra' sina kumpaner för att inte verka misstänkt. Ett vanligt sätt att göra detta är att tidigt haka fast i två spelare - en ulv, en bybo - och arbeta mot dem. Det ger en mycket valmöjligheter senare i partiet, som att 'fortsätta' jaga bybon eller påstå att man 'alltid' har jagat ulven.
Vilka två bybor är Basse konstant på? Jo,
Vimes och
Genesis.
Jag ser Genesis som grön utifrån hans resonemang om ulvars förmågor i rankningen. Det känns som något en bybo skriver ärligt efter att ha tittat på vad som sagts om spelet och försökt förstå.
Vimes tycker snabbt att Basse också är värd att rösta ut tillbaka-kaka, men inte för mycket. Och när Hellzon börjar bli ett alternativ att rösta ut så är Vimes och Basse bästa vänner. Vimes frågar om Basses åsikter i frågor (trots att Basse är den mest aktiva spelaren på plan och inte behöver pushas) och tycker han är hur grön som helst när han outar att han är vanilj-bybo. Sååååå himla imponerande är det väl inte att säga det mitt i en runda?
Men att Hellzon berättar att han vet när rundorna slutar säger jag att det är grönande, för en ulv skulle aldrig säga så för att det är sämre för byn om man håller inne på infon.
Men Vimes verkar leva på en annan planet. Det är inte alls en så stor fördel för byn att veta när rundan slutar, så att Hellzon berättade det för byn är inte så viktigt. Dessutom finns det med säkerhet folk som håller koll på rundans längd bägge lagen. Undrar hur Vimes kunde vara så säker på det? En enkel förklaring är ju att han sitter i ulvlaget och vet att de har den förmågan.
Under resten av rundan arbetar sedan Vimes hårt för att få folk att byta från Basse till Hellzon, och lyckas bland annat lura med sig den där svagsinte Larsson.
Men Vimes vet att om han vänder drevet från Basse till Hellzon till Basse kommer det inte se bra ut. Han måste därför misstänka Basse precis lagom mycket för att ha ryggen fri. Kolla post 253:
Basse (5): Empiricus, Khan, Sidd, Martin3, LJSLarsson
Hellzon (3): Xyas, Vimes, RasmusL
Genesis (2): Hellzon, Basenanji
RasmusL (2): Genesis, Impetigo
---
Tycker att det här är en superspännande runda. Nu verkar det som Helliz kommer klara sig trots allt.
Angående Rasmus har jag inte fått några superröda vibbar av honom. Det finns helt visst något i "fejkad aktivitet"-anklagelsen (de här par-listorna han skickade på folk var ju vid närmare betraktande inte så genomarbetade kanske... ) Men jag vet inte. Jag tror nog att jag prioriterar såhär, trots allt:
1. Hellzon
2. Basse
3. RasmusL
4. Genesis
Så Basse är andreman för hängning? Men i post 126 såg det ut så här, när Vimes svarar om Basses outing:
Efter att du outat dig som vanilj-bybo och jag läst igenom det du skrivit om spelupplägget under rundan är jag beredd att hålla med. De slutsatser du dragit och de tankar du presenterat lirar med en vanilj-roll. De kan förstås lira med en ulv som bestämmer sig för att låtsas ha en vanilj-roll också, men ni fattar. Det är på ditt pluskonto. Ur ett bybostrategiskt perspektiv tycker jag kanske att du kunde outat din roll redan igår kväll, men nu blev det ju ingen utröstning så det är lugnt.
Så jag flyttar min röst.
Det slår mig att jag har glömt bort att
@Hellzon ens är med i det här spelet. Det brukar vara ett dåligt tecken. Så jag gör såhär:
Röst: Hellzon
Vimes skriver senare i post 171 att han kan tänka sig hänga Basse, men jag ser ingen förklaring till varför han kan tänka sig att välja en spelare som - med Vimes egna ord - gjort bra ifrån sig bybomässigt framför RasmusL. Det ser ut som en ulv som av politiska skäl måste misstänka Basse snarare än ärlig tankegång.
Vimes får därför min röst tillsvidare.
Röst: Vimes