När jag gick igenom förra rundan var det två bybor som gjorde mig oroliga: Vimes och RasmusL. Jag fastnade till slut för Vimes och lade fram mitt case, och kände att de inte borde vara ulvar tillsammans. Men nu är ju Vimes inte ett alternativ, så jag dammar av mitt hemliga Rasmus-case.
Början av rundan handlar mest om Hellzon för Rasmus. Det var Hellzon som slängde en tidig röst på honom, och Rasmus svarade tillbaka genom att börja peta och ifrågasätta. Inte jättekonstigt, men samtidigt bekvämt som potentiell ulv att låta en bybo ta första initiativet.
Det intressanta börjar i post 198. Där gör Rasmus sin lista över vilka han misstänker. Detta är hans ord om Hellzon.
Post 198 (den med långa listan)
Hellzon:
Inte särskilt aktiv men relativt bra inlägg. Första rösten på mig tycker jag var lite scumm men har inte så mycket mer än så just nu. Hittar ett case på Genesis där jag inte riktigt greppar siffrorna men det är i alla fall ett gott försök som är värt att titta mer på, det ligger på "att göra"-listan. Återkommer till dig längst ner.
Post 199 (egen fetning):
...och nej, min röst på Empi gär ingen nytta längre. Hellzon är i mina ögon rödare än Basse av anledningar jag gett ovan, lägger min röst där under tiden jag kollar upp ditt case:
Röst: Hellzon
Det här skavde i mina ögon. Vilka anledningar? Rasmus skriver ju att Hellzon skriver "relativt
bra inlägg". Den enda riktiga kritiken mot Hellzon är hans case mot Genesis, som Rasmus ändå beskriver som "jag greppar inte riktigt siffrorna med är i alla fall ett
gott försök". Jag använder inte ordet "bra" eller "gott" när jag beskriver folk som jag tror är varulvar.
Skumt.
I alla fall, Rasmus sammanfattar vilka hans huvudmisstänkta är i post 200:
Mina främst kandidater just är Hellzon, Empiricus, Xyas. Beroende på hur vi ska läsa deras inlägg kring förmågor (kommer snart ikapp i tanken där) kan det finnas mer eller mindre anledning att spara vissa av dem. Jag tror att Hellzon behöver bli lite konkret.
Han har tidigare gjort det klart (i post 92) att Basse inte pingar rött för honom, och att det är bättre för byn att rösta ut inaktiva spelare (som de tre ovannämnda) än en aktiv som Basse.
Detta är ju också en konstig bakvänd tanke. Vi skämtar ju alltid om att rösta ut Xyas första rundan, men det är ju en urkass strategi att rösta ut en lågflygare tidigt. Byn blir ju bara tvungen att göra det i senare rundor när man behöver utesluta om de är ulvar eller ej. Att rösta ut en spelare som inte skrivit något alls i första rundan ger ju ingenting för byn, så att Rasmus stolt erkänner detta i post 92 ger mig intrycket att han spelar ett annat spel än mig:
(Post92)
Min magkänsla säger inte att Basse pingar. Jag tycker absolut att drev-resonemanget är bra men jag har hellre kvar en aktiv ulv än en passiv ulv om jag måste välja och Basse deltar ju iaf aktivt. Allt som sägs i R1 är ju bara snömos tills vi kan titta på det i R2 och R3 så jag chansar hellre ut någon random lågflygare än någon random aktiv skribent, lågflygarna är svårare att göra läxa om.
Men för att fortsätta.
Hellzon släpper sin förmågeclaim. Rasmus röstar då ingen, men säger ändå att Hellzon är "rätt röd" för honom i post 268. Ok, ingen fara, det är okej att släppa sin röst när ny info kommer på bordet. Då kanske bybo-Rasmus tar och röstar på Emp eller Xyas istället? Nej. Han går och röstar på lågflygar-Khan i post 270.
Men Rasmus sa ju att hans misstänkta, efter Hellzon, var lågflygarna Xyas och Emp? Borde han inte ha röstat på dem.
Visst, Emp hade börjat skriva mer, men allt Xyas skrev mellan post 200-270 var denna ytterst matiga kommentar:
post 216:
Röstningsläget på Khan och Xyas var detsamma. De hade båda 0 röster, så det finns ingen orsak att motivera en röst på Khan istället för Xyas på grund av det.
Ännu en konstig fläck i protokollet som inte känns som en organisk tankekedja utan som en ulv som försöker fejka allteftersom.
Jag valde bort Rasmus i mitt tidigare case eftersom jag inte trodde att två ulvar (han och Vimes) tillsammans så uppenbart skulle ge sig på Hellzon - ulvar vill sprida ut sig. Men antar vi att Vimes är grön är Rasmus ett bra alternativ på grund av alla konstigheter i hans tankebanor.