Mogger
Hipsteranka
Jag har en fungerande konfliktmekanik idag, men jag tycket inte att den känns färdig. Kanske är det för att den inte är klockren, kanske fattas det något eller så förstår jag inte själv hur den ska funka. Därför vänder jag mig till er.
Syftet med hela spelet är att generera drama, genom att tvinga både karaktärer och spelare till svåra val. Spelet hanterar det så här:
Hunger: Din hunger är det som du kräver. Exempel är Missbruk, blodtörst, arbetsnarkoman, girighet m.m. Syftet med din hunger är att döva ditt Trauma.
Trauma:Något du upplevt, gjort eller är, som du uppfattar som riktigt dåligt. Exempel är Mördare, Pedofil, Homosexuell, Korrumperad, Lögnare o.s.v.
Din hunger är också din styrka. Du kan använda den för att få övertaget i konflikter, som ett slags bränsle. Men du måste tanka. Det sker genom hungerscener, där spelaren helt enkelt framar en scen för att mätta sin hunger, som i ex. Solar System. Om du inte refreshar din hunger kommer den att aktivera ditt trauma. När ditt trauma lockats fram tillräckligt mycket så når du botten, du blir ett mänskligt vrak.
Vid en konflikt använder du först någon av grundförmågorna - Undersöka, Gripa och Fälla, och slår så många T6:or som du vill eller får. Har du 3T6 i Gripa kan du slå 3 st, eller 2 eller 1, men inte 4. Högst vinner. Är man inte nöjd med det kan man gå vidare, eskalera, genom att satsta Hungertärningar. (Det är den här biten som funkar sådär)
Konsekvenserna av en konflikt kallas Smärta. Smärta ger minus på din konflikt summa. Smärta kan också refreshas genom lämplig scen, som spelaren sätter. Man kan också refresha sin Smärta genom att kryssa sitt hopp (allt sker med kryssrutor).
Hopp:Det är vad karaktären lever för. drömmer om. Det kan handla om att öppna en skaldjurskrog i Acapulco, eller träffa sin son eller ha råd med ett stort bröllop o.s.v. Det viktiga är att hoppet är knutet till en person eller något annat påtagligt.
Det antal T6:or du har slagit blir din smärta om du förlorar konflikten. Du kan också lägga dig innan konflikten börjar om du inte vill gå emot.
Så, vad saknas? Vad är bra, vad är dåligt? Vad har jag missat?
Hit me!
Jag bifogar ett rolformulär.
Syftet med hela spelet är att generera drama, genom att tvinga både karaktärer och spelare till svåra val. Spelet hanterar det så här:
Hunger: Din hunger är det som du kräver. Exempel är Missbruk, blodtörst, arbetsnarkoman, girighet m.m. Syftet med din hunger är att döva ditt Trauma.
Trauma:Något du upplevt, gjort eller är, som du uppfattar som riktigt dåligt. Exempel är Mördare, Pedofil, Homosexuell, Korrumperad, Lögnare o.s.v.
Din hunger är också din styrka. Du kan använda den för att få övertaget i konflikter, som ett slags bränsle. Men du måste tanka. Det sker genom hungerscener, där spelaren helt enkelt framar en scen för att mätta sin hunger, som i ex. Solar System. Om du inte refreshar din hunger kommer den att aktivera ditt trauma. När ditt trauma lockats fram tillräckligt mycket så når du botten, du blir ett mänskligt vrak.
Vid en konflikt använder du först någon av grundförmågorna - Undersöka, Gripa och Fälla, och slår så många T6:or som du vill eller får. Har du 3T6 i Gripa kan du slå 3 st, eller 2 eller 1, men inte 4. Högst vinner. Är man inte nöjd med det kan man gå vidare, eskalera, genom att satsta Hungertärningar. (Det är den här biten som funkar sådär)
Konsekvenserna av en konflikt kallas Smärta. Smärta ger minus på din konflikt summa. Smärta kan också refreshas genom lämplig scen, som spelaren sätter. Man kan också refresha sin Smärta genom att kryssa sitt hopp (allt sker med kryssrutor).
Hopp:Det är vad karaktären lever för. drömmer om. Det kan handla om att öppna en skaldjurskrog i Acapulco, eller träffa sin son eller ha råd med ett stort bröllop o.s.v. Det viktiga är att hoppet är knutet till en person eller något annat påtagligt.
Det antal T6:or du har slagit blir din smärta om du förlorar konflikten. Du kan också lägga dig innan konflikten börjar om du inte vill gå emot.
Så, vad saknas? Vad är bra, vad är dåligt? Vad har jag missat?
Hit me!
Jag bifogar ett rolformulär.
Attachments
-
276 KB Views: 26