Nekromanti [Revolver] Karaktärsgenerering

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Ofta när jag spelar indiespel saknar jag en dynamisk mekanik för att skapa karaktärer. Där är tradspel ofta mycket bättre. Tycka vad man vill om Eons alla listor men de har överraskat mig flera gånger. Nu vill jag inte ha slumplistor i Revolver men väl någon form av formalia som gör att karaktären känns...färdig, när man är klar. Färdig betyder inte att varje aspekt av karaktären är cementerad utan mer att man som spelare får hjälp med sitt koncept och trillar ut på andra sidan med en karaktär som blev intressantare än konceptet.

I vår nuvarande kampanj löste vi det här genom att successivt utöka karaktärerna under spel (som i en god TV-serie "åh fan, är han ihop med henne!!??") men det är inte hållbart att lägga 5 spelmötet på att göra klart sin karaktär i spel.

Jag tycker att Burning Wheel är ganska bra på det här men där finns dels för många steg och dels en del låsningar. Inte bra.

Så, vilka metoder finns det?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Det som jag tycker BW gör väldigt elegant är ju just cirklar, relationer och anknytningar. När man är klar känns karaktären komplett för att han/hon får som en plats i världen även om det bara rör sig om siffervärlden för hur stor vänskapskrets som han/hon har. Skulle helt klart vilja se någon form av cirklar i Revolver där spelare kan rulla fram/betala med någon valuta, för att skriva in nya spelledarpersoner eller etablera en relation med någon spelledarperson som precis nämnts/introducerats.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Varför inte använda en pokermekanism. Lår gruppen sitta ner och skapa ett antal "karaktärsdrag" som vän, homosexuella, mutad, utpresssad av maffian, syster som är prostituerad etc. Skriv ner dessa slumpvalda drag på små lappar och blanda lapparna. Ge spelarna pokermarker. Dra en lapp och låt spelarna bjuda på just det karaktärsdraget. Negativa förmågor ger fler marker.

//Flurtis, ett förslag
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Måns said:
Så, vilka metoder finns det?
Kan man inte skapa en relationskarta? Senaste gången jag spelade Matiné (ja, spelade. Inte spelledde) så slumpade jag fram min karaktärs färdigheter och personlighet och det blev ballare än om jag själv spånat från något koncept. Ok, det har inte så mycket med vad jag tänkte föra fram, nämligen att man får en mängd saker tillslängda sig och så får man själv pussla ihop dem. Jag fick färdigheterna Magiskola, Lönndom, Gycklarkonster, Framträda och personlighetsdragen Girig och upprorisk. Det gjorde att jag spånade fram en anarkistisk tjuv som ofta orerade (vältalighet) för att uppvigla pöbeln mot övermakten.

I Mutant Chronicles spelar jag en galen vetenskapsman i stil med professorn från Tillbaka till framtiden och Brad Pitts galna karaktär i De tolv apornas planet. Jag skrev ner en massa saker som var askonstiga, exempelvis "forskar om de små människorna som inte finns" och "osten är förklaringen" och medan jag spelade lyckades jag att få fram att min vetenskapsman pysslade med nanoteknologi (små människor som inte finns) som drivs av fetter i kroppen (ost har mycket fett i sig).

I Mutant älskar jag när hela gruppen spånar fram koncept åt varandra, särskilt om rollpersonerna är bundna till ett tema. Vi var ett cirkussällskap och när vi skulle hitta olika roller så var en rollis en PSI-mutant som gömde sitt anlete i en hockeyhjälm, så han blev trollkarlen Jofa i vår cirkus Hind (vi reste runt i ett gammalt ryskt helikopterskrov med just den texten).

/Han som tycker att det borde finnas fler system (förutom InSpectres) som uppmuntrar spelarna att hitta på saker om varandras rollpersoner
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Ja, det är ju något sådant jag är ute efter, men jag skulle vilja ha en intressant metod för att få fram dem. Tidigare hade jag en idé om att man, när man väljer färdigheter, så väljar man även en kontakt, cirkel el. dyl som man knyter till färdigheten på ett eller annat sätt.

"Jag lärde mig reparera motorer i flottan, ombord USS America. Jag lärde mig även att vissa människor är riktiga as. Commander McCarthy var det värsta aset".

Typ sånt. En färdighet, en plats, en person. M.m.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Japp, det är snyggt. Lite aspekter från SotC-aktigt. Mitt enda problem med förbestämda personer är att de tenderar att behöva pressas in rätt ofta om man inte begränsar exakt vilka de kan vara. Något som vore grymt till Revolver vore om när spelledaren påtalar att "ni har jagat rätt på mördaren, han står i gränden, hukar sig framåt över sina knän och andas hastigt, han vänder sig om.." så finns det en mekanik direkt där för en spelare att knyta mördaren till sin karaktär i stil med "men, fan, jag känner igen honom, det är ju...". Det kan vara en gammal flickvän, eller den där galningen som jag satte fast förra året men som någon jävla advokat öppnat dörrarna åt alldeles för tidigt osv. Det känns som att sådant är koolt i snutserier, oväntande kopplingar och relationer. Frågan är bara hur man mekaniskt kan lösa det, men något som bör finnas är kanske en riskfaktor, att inte veta om galningen är ute efter hämnd eller ej, är min gamla flickvän fortfarande förälskad i mig eller hatar hon mig mer än något annat, osv. Sådant skulle gärna systemet få svara på (likt ett circles-slag i bw).

Kan bara säga, och det är inte för att du skall jobba snabbare utan mest för att du ska jobba över huvud taget så Revolver inte faller bort, att jag ser fram mot Revolver! 2009-2010 blir bra rollspelsår!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Ja, typ såna grejer. Jag funderar iofs på att sno från Grey Ranks. Att man själv kan introducera sina kontakter för någon form av bonus men när man har gjort det så får SL börja leka med dem. Att offra sina kontakter. Revolver har redan en liknande grej iom att man offrar sitt Hopp för att själv klara sig, men det ska snyggas till lite.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Nja, jag vill hellre boosta kreativiteten hellre än att skapa ett tävlingsmoment av karaktärsgenereringen. Men det är en intressant metod. Jag har provat något liknande i en polares spelklur.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Huvudsaken tycker jag är att systemet tar det koncept man tänkt sig och ger output från det. Om du vill spela kriminalare finns det vissa egenskaper och bakgrundsmoment du måste ha, typ. Att på detta vis begränsa spelarens valmöjligheter och ställa krav blir ofta roligare än att bara ge fullständig frihet i hur man sätter ihop sin rollperson -- systemet ger något tillbaka i stället för att bara vara ett ramverk inom vilket du kan hitta på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Han said:
Kan man inte skapa en relationskarta?
Jo. Grafiska hjälpmedel är ofta väldigt bra. Jag blev glad när jag såg den där tårtan i Sorcerer och trodde att det skulle bli kul, men den var ju bara en mindmap och var inte alls så rolig i praktiken.

Men kanske ska man helt enkelt ha lite rutor som ska fyllas i och som sedan bildar en större relationskarta?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Yes, men istället för en ram vill jag ha en röd tråd som man liksom följer. Men principen är alltså den samma.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Det tycker jag helt klart, det är snyggt. Introducera tjallaren för att få viktig information av honom men två dagar senare hittas han med sin buk uppskuren.
 
Top