Mogger
Hipsteranka
Ofta när jag spelar indiespel saknar jag en dynamisk mekanik för att skapa karaktärer. Där är tradspel ofta mycket bättre. Tycka vad man vill om Eons alla listor men de har överraskat mig flera gånger. Nu vill jag inte ha slumplistor i Revolver men väl någon form av formalia som gör att karaktären känns...färdig, när man är klar. Färdig betyder inte att varje aspekt av karaktären är cementerad utan mer att man som spelare får hjälp med sitt koncept och trillar ut på andra sidan med en karaktär som blev intressantare än konceptet.
I vår nuvarande kampanj löste vi det här genom att successivt utöka karaktärerna under spel (som i en god TV-serie "åh fan, är han ihop med henne!!??") men det är inte hållbart att lägga 5 spelmötet på att göra klart sin karaktär i spel.
Jag tycker att Burning Wheel är ganska bra på det här men där finns dels för många steg och dels en del låsningar. Inte bra.
Så, vilka metoder finns det?
I vår nuvarande kampanj löste vi det här genom att successivt utöka karaktärerna under spel (som i en god TV-serie "åh fan, är han ihop med henne!!??") men det är inte hållbart att lägga 5 spelmötet på att göra klart sin karaktär i spel.
Jag tycker att Burning Wheel är ganska bra på det här men där finns dels för många steg och dels en del låsningar. Inte bra.
Så, vilka metoder finns det?