Det som blir lite underligt för mig är ju hur du i så fall betecknar till exempel när du spelar Kutulu. Säger du "Jag spelar Call of Cthulhu" eller säger du "Jag spelar Lovecraft" eller vad? Eller spelar du Kutulu med CoC:s regler när du använder det regelsystemet? Eller spelar du Kutulu respektive Call of Cthulhu i dessa fall, eftersom du spelar i den spelvärld regelsystemet hör ihop med, oavsett om det finns andra spel som har samma spelvärld? Eller är Kutulu och Call of Cthulhu samma spel? För mig känns det som ett opraktiskt sett att använda språket, alldeles oavsett vad man tycker är viktigast, bara baserat på hur rollspel namnges och hur annat folk pratar.
Gränsen mellan just Kutulu och CoC blir inte tydligare av att Kutulu ju började som "ett alternativt regelsystem till Call of Cthulhu", dvs en dropin-replacement för BRP för att specifikt spela CoC-moduler. Mer specifikt Tatters of the King.
Men jag kan absolut köpa att Kutulu är ett spel som i högre grad "är" sina regler.
Mest säger jag nog för övrigt att jag spelar Tatters of the King, eller att jag spelar Masks. Att det råkar vara med Kutulu eller CoC känns ganska sekundärt.
Liknande problem måste ju rimligtvis uppstå med spel som D&D, som har flera olika spelvärldar. Säger du då att folk spelar "Forgotten Realms" eller … öh … "Dying Earth" finns det kanske en D&D-värld som heter? Det tror jag inte att du gör. Jag tror att du säger att folk "spelar D&D". (Jag försökte söka på exempel där du pratar om att "spela D&D", men forumets sökfunktion är alltför kass för att fixa detta.) Och om någon spelar med Gumshoes regelsystem i Forgotten Realms och någon annan spelar med Gumshoes regelsystem i Dying Earth, spelar de då båda D&D?
D&D är också ett rollspel som känns väldigt mycket "sina regler". Men jag skulle absolut kunna säga att jag spelade Dark Sun om jag körde en kampanj som utspelade sig i den spelvärlden. Även om jag gjorde det utan regler, eller med något annat regelsystem som inte var D&D.
Jag tror dock att det är ett mindre konsekvent och mindre vanligt sätt att använda språket på.
Nä, konsekvent är det ju inte. Det är mest ett sätt för mig att beskriva hur jag tänker på "rollspel" och för att "rollspel = reglerna" innebär att jag i princip skulle behöva säga saker som "jag är inte så intresserad av rollspel", "jag spelar inte rollspel egentligen, jag spelar bara spelvärlden" och sådär. Och det känns heller inte så intuitivt, för nånstans tycker jag ju att jag spelar rollspel, och att de verk jag använder mig av i mitt spelande är rollspel. Och att de inte slutar vara rollspel bara för att jag inte använder mig av reglerna…
(Det hela kompliceras såklart ytterligare av ett breddat regelbegrepp – det har ju många gånger konstaterats att "man har en SL" tekniskt sett är en regel, så på så vis spelar man ju aldrig regellöst…)
Jag spelar inte rollspel, jag spelar spelvärldar? =D
EDIT: Eller kanske spelkoncept? Om jag skulle säga "Jag spelar Mutant City Blues" så menar jag ju framför allt att vi spelar i den världen
och att rollpersonerna är CSI:s. Om jag skulle säga "vi spelar Rogue Trader" så skulle jag ju framför allt mena att vi spelade i 40k-världen
och att rollpersonerna är en skeppsbesättning. Så inte bara spelvärld, utan också "vad gör man", spelgruppskoncept, vilken sorts uppdrag/äventyr man kör…
Om det kommer ett nytt Mutant Chronicles-spel med ett annat namn så blir det genast svårare att säga vad det är du spelar, bara för att någon publicerat ett nytt namn.
Det finns i dagsläget tre utgivna Mutant Chronicles-spel, och ett som aldrig kom längre än till ritbordet. Så att säga "jag spelar Mutant Chronicles" är inte speciellt exakt ändå – vilket av de tre (fyra?) regelsystemen används?
Samma sak med "Jag spelar Drakar och Demoner". Om det är i Ereb Altor, med ankor, med drakryttare och med allt annat som är etablerat – då spelar man väl DoD? Eller, för den delen, om det är i Trudvang… =)