Krille
Super Moderator
Det kanske är dags att identifiera vad ett riktigt rollspel ska innehålla. Vi kan ju börja med det grundläggande.
* Ett riktigt rollspel är fantasy. Alla andra genrer är fel, ute, ointressanta och alldeles för små för att räknas, och i vilket fall som helst måste det finnas alver och dvärgar i det. Enda undantaget är skräck som kan accepteras, om det innehåller vampyrer eller är Cthulhu från 1982. Senast.
* Ett riktigt rollspel har inte levlar. Levlar är en abstraktion som är urmodig och påminner om dataspel. Att dataspelen snodde det från rollspel har ingenting med saken att göra.
* Ett riktigt rollspel är nytänkande. Det är unikt. Det finns inget annat som liknar det, och skulle det göra det så ska alla andra spel vara plagiat av det här.
* Ett riktigt rollspel har enkla regler. Helst ska de använda en enda tärning och ännu hellre aldrig användas. I själva verket spelar det ingen roll om reglerna är usla, så länge de inte behöver användas. Då kan man rollspela!
* Ett riktigt rollspel är flexibelt. Det ska kunna gå att använda till allt. Det innebär att reglerna antingen är så generella att de funkar till allt, eller att det finns regler till allt. Båda approacherna är acceptabla, utom för de andra.
* Ett riktigt rollspel ska vara realistiskt. Det ska göra ont att slåss och man ska inte kunna hoppa ut för ett trehundrameters stup och överleva.
* Ett riktigt rollspel ändrar inte invanda koncept. Alver är alver, dvärgar är dvärgar. Inget jävla nypåhitt här inte! Det ska vara som Tolkien den Allsmäktige skrev! Tänk inte ens tanken!
* Ett riktigt rollspel är aldrig AD&D. Utom i Amerikat, men det är jänkarnas problem. Varför? Tja, att det är inne att skälla på AD&D är en anledning så god som någon... D&D3 kan vara acceptabelt, även det för att det är inne.
* Ett riktigt rollspel ska vara hjälteaktigt. Det är inget kul om man dör av en simpel niomillimeterskula i tinningen.
- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
* Ett riktigt rollspel är fantasy. Alla andra genrer är fel, ute, ointressanta och alldeles för små för att räknas, och i vilket fall som helst måste det finnas alver och dvärgar i det. Enda undantaget är skräck som kan accepteras, om det innehåller vampyrer eller är Cthulhu från 1982. Senast.
* Ett riktigt rollspel har inte levlar. Levlar är en abstraktion som är urmodig och påminner om dataspel. Att dataspelen snodde det från rollspel har ingenting med saken att göra.
* Ett riktigt rollspel är nytänkande. Det är unikt. Det finns inget annat som liknar det, och skulle det göra det så ska alla andra spel vara plagiat av det här.
* Ett riktigt rollspel har enkla regler. Helst ska de använda en enda tärning och ännu hellre aldrig användas. I själva verket spelar det ingen roll om reglerna är usla, så länge de inte behöver användas. Då kan man rollspela!
* Ett riktigt rollspel är flexibelt. Det ska kunna gå att använda till allt. Det innebär att reglerna antingen är så generella att de funkar till allt, eller att det finns regler till allt. Båda approacherna är acceptabla, utom för de andra.
* Ett riktigt rollspel ska vara realistiskt. Det ska göra ont att slåss och man ska inte kunna hoppa ut för ett trehundrameters stup och överleva.
* Ett riktigt rollspel ändrar inte invanda koncept. Alver är alver, dvärgar är dvärgar. Inget jävla nypåhitt här inte! Det ska vara som Tolkien den Allsmäktige skrev! Tänk inte ens tanken!
* Ett riktigt rollspel är aldrig AD&D. Utom i Amerikat, men det är jänkarnas problem. Varför? Tja, att det är inne att skälla på AD&D är en anledning så god som någon... D&D3 kan vara acceptabelt, även det för att det är inne.
* Ett riktigt rollspel ska vara hjälteaktigt. Det är inget kul om man dör av en simpel niomillimeterskula i tinningen.
- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>