Nekromanti Riotminds

Jon

Veteran
Det här tillsammans med deras storslagna planer för nya moduler och äventyr visar väl att man mest av allt är ute efter rejäl avkastning ekonomiskt. Riotminds kanska snabbt går över till telecom-branschen??

/Jon

Riddaren

Swashbuckler
"Varning! Jag kollade just in Riotgames hemsida. Angående inskickning av nytt material: De anser sig ha _äganderätt_ till allt _icke upphovsrättskyddat_ material som skickas in! Har de inte kläm på att författaren har automatisk upphovsrätt? Skicka dem en fråga om det - ju fler dess bättre."

Det där lade jag också märke till, för att upphovsrätten skall gå över till företaget finns det två alternativ.

1) Du jobbar och är anställd av företaget och gör jobb där.

2) Ett kontrakt skall tala om vad som gäller.

Det går inte att bara säga att allt inskickat över går till oss.

Riddaren

<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>

Krille

Super Moderator
"Angående inskickning av nytt material: De anser sig ha _äganderätt_ till allt _icke upphovsrättskyddat_ material som skickas in! Har de inte kläm på att författaren har automatisk upphovsrätt?"

Det där är faktiskt ganska vanligt bland rollspelförlag. Target hade samma policy. Äventyrsspel dito. Neogames också. Likaså West End Games och de flesta andra utrikiska förlag (fast de kräver normalt att man skickar med ett kontrakt som uttryckligen säger att man överlåter ägandeskapet - det räcker inte med att som i Sverige låta handlingen markera godkännandet av villkoren).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

SKIN69

Warrior

Discordian

Swordsman
<quote>"Bra att utnyttja svenska/nordiska sagotraditioner och inte bara "typisk" fantasy"

Hmmm...hamnar vi inte då tillbaka i den "typiska" fantasyn. Eller behöver jag nämna Tolkien? Faktum är att det mesta som vi i väst världen klassar som "typisk" fantasy har sina huvudsakliga inspirationskällor just i den Nordiska mytologin, liksom i den grekiska och den romerska.</quote>

Jag var nog lite otydlig - jag menade snarare folksagor än sagorna om asagudarna m.m.

Mycket av det typiskt nordiska har tagit långa omvägar, bland annat genom Tolkiens nordisk-keltiska (och säkert något mer) värld.

<quote>Religonen har haft mycket stor betydelse, både i fantasin och i verkligheten. Det är bara att gå tillbaka ca 100 år i Sveriges historia så ser man vilken oerhörd makt prästerna hade. Husförhör 1 gång varje år, där alla (inkl. barn) blev förhörda på guds budord, m.m. Dessutom var det lag på att man skulle besöka kyrkan minst 2 (eller om det var 3) gånger per år. Sverige hade också dödsstraff förr och de flesta brotten som var belagda med dödsstraff var just kyrkliga brott. Men även i andra lägen så var kyrkan stark när det gäller brott. T.ex. var självmord belagt med dödsstraff(!), förövrig fick denne inte heller begravas som vanligt folk.</quote>

Jag hoppas att detta var medhåll och inte mothugg? :)

Jag menade förstås (fast det kanske var otydligt) att det var på tiden att religionen fick inflytande -i rollspelsvärlden- (vilket ju iofs har varit betydligt mer förekommande på senare år än tidigare, inbillar jag mig).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Discordian

Swordsman
Re: Min första spontana reaktion

Vill man lägga en optimistisk spinn på det hela (det behövs mer optimism i världen!) så kan man ju hoppas att de drar in en massa pengar på figurspelet (vilket iofs verkar osannolikt - svårt att konkurrera med GW) eller dataspelssidan och pumpar in detta i DoD, eller åtminstone har såpass mycket entusiasm för spelet (annat än rent ekonomiskt motiverad dito) att de inte försöker suga ut varenda liten slant bara för att tjäna pengar.

Men helt ljust ser det ju inte ut. De kanske behöver en PR-konsult utöver sin korrekturläsare. ;)

"Hellre kul i kaos

Jon

Veteran
I själva verket är det extremt stor risk för att man går jäkligt fel om man inte tar hänsyn till världen när man gör ett regelsystem...
Jag tror att de är helt fel på det!

Att bara göra ett regelverk med en generisk fantasyvärld till, bäddar för koboldiskt grottröj. Speciellt när man läser att första supplementet blir ett bestiarium, här får man massor med monster att knacka ner så man får stiga i yrkesrang :)

/Jon

Gardener

Champion
Rätta mig om jag har fel, men stämmer inte det in väldigt bra på Eon också? I stort sett ingen värld i regelboken och en av de första modulerna var en monsterbok.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Pazuzu

Warrior
Bara för att det heter bestiarium betyder det inte att det måste vara smockfullt med hemska monster, det finns ju annat också, som typ plantor... ehe... och typ alla raser och ehe ja äsch feta monster man kan spöa på i vildmarken! Sen tycker jag att det faktiskt behövs sånt här väldigt fort i en ny värld så man vet whats out there, men eftersom dom inte gör en ny värld så förstår jag inte riktigt. Vad som dock skulle behövas är en lunta med allt från DoD Monster, monsterböckerna plus en massa nytt formaterat med de nya reglerna... om så nu är fallet...

Pazuzu

Warrior
Men herre gud!! Om folk börjar klaga på loggan så är det ju fan bara att lägga ner alla tankar om att ens försöka hitta på nåt nytt!!

Man Mountainman

Storsvagåret
men... men....
Dom <B>ska</B> ju inte göra något nytt. om dom vill göra något nytt, så ska dom ju inte kalla det drakar och demoner. Man vill ju inte ha drakar och demoner för att det är något helt annat, eller?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Discordian

Swordsman
Monster

Monsterböckerna till DoD innehöll ju en hel del annat än monster. Fast "Varelseboken" eller "Entitetsboken" hade nog inte sålt lika bra. :)

"Hellre kul i kaos

Discordian

Swordsman
Har inte alla tidigare versioner av DoD inneburit att man gjort något nytt? Då vore det ju verkligen att bryta mot traditionerna om de -inte- skulle göra det nu. :)

För övrigt tycker jag att det är rätt tramsigt att klaga på att de gör om loggan - det är väl ändå innehållet som är det viktiga, eller har världen totalt förändrats medan jag sov på tåget? ;)

"Hellre kul i kaos

kragghack

Warrior
Men kom inte Mundana före Monster och varelser?

/Anders som lider av temporalis glömskisis

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains

chrull

Stockholm Kartell
Ja... men då blir ju ditt förra inlägg tämligen värdelöst?

eftersom Eon redan i grundboken förklarade att 'vi har faktiskt gjort en värld till det här spelet' och i den första tillägsmodulen (som var Mundana, tror jag) beskriver den ingående...

Men jag tror inte vi kommer spela nya Dod förräns vi antingen har en värld klar eller att vi köper en värld...
men men

chrull - eller?

Gardener

Champion
Nej inte alls. Jag ansåg bara att för att spel inte har så mycket spelvärld i grundboken och även släpper en monsterbok väldigt tidigt så behöver det inte vara ett rollspel som "bäddar för koboldiskt grottröj". Inte enbart det iaf, naturligtvis bäddar en monsterbok nästan alltid för koboldiskt grottröj, men i Eon kan man ju spela annat också och det verkar som om väldigt många gör det också. Jag drog alltså en parallell mellan nya DoD och Eon där ingen av de har världsbeskrivning i regelboken och bägge släpper/släppte en monsterbok väldigt tidigt.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

chrull

Stockholm Kartell
Men då är vi ju överens!

Sluta bråka då!!! /images/icons/wink.gif

chrull

Ofeig

Warrior
Re: Bauer

Jo, han börjar bli lite sliten...

"Gud är död" - Friederich Nietzsche