<quote>"Bra att utnyttja svenska/nordiska sagotraditioner och inte bara "typisk" fantasy"
Hmmm...hamnar vi inte då tillbaka i den "typiska" fantasyn. Eller behöver jag nämna Tolkien? Faktum är att det mesta som vi i väst världen klassar som "typisk" fantasy har sina huvudsakliga inspirationskällor just i den Nordiska mytologin, liksom i den grekiska och den romerska.</quote>
Jag var nog lite otydlig - jag menade snarare folksagor än sagorna om asagudarna m.m.
Mycket av det typiskt nordiska har tagit långa omvägar, bland annat genom Tolkiens nordisk-keltiska (och säkert något mer) värld.
<quote>Religonen har haft mycket stor betydelse, både i fantasin och i verkligheten. Det är bara att gå tillbaka ca 100 år i Sveriges historia så ser man vilken oerhörd makt prästerna hade. Husförhör 1 gång varje år, där alla (inkl. barn) blev förhörda på guds budord, m.m. Dessutom var det lag på att man skulle besöka kyrkan minst 2 (eller om det var 3) gånger per år. Sverige hade också dödsstraff förr och de flesta brotten som var belagda med dödsstraff var just kyrkliga brott. Men även i andra lägen så var kyrkan stark när det gäller brott. T.ex. var självmord belagt med dödsstraff(!), förövrig fick denne inte heller begravas som vanligt folk.</quote>
Jag hoppas att detta var medhåll och inte mothugg?
Jag menade förstås (fast det kanske var otydligt) att det var på tiden att religionen fick inflytande -i rollspelsvärlden- (vilket ju iofs har varit betydligt mer förekommande på senare år än tidigare, inbillar jag mig).
"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli