Nekromanti Riotminds

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Tolkiens influenser (OT)

Den gode proffesor Tolkiens värld var mest influerad av främst Eddan, Kalevala och saxiska sagor och myter. den keltiska mytologin var inte en speciellt stor inspirationskälla som många tror. Jag rekommenderar att ni alla läser biografin om tolkien av Humphrey Carpenter.

/Yllle, tolkienist
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Bauer

<I>"Visserligen ger bilderna i sig en lite speicell stämning, men de berättelser som bilderna illustrerar är ju sällan särskilt utpräglat "nordiska" (utifrån hur vi definierar termen idag), istället tycks det handla om berättelser som är importerade från kontienten och de där jobbiga öarna (ni vet vilka jag menar"[/i]

Tja...han har ju inte så mycket med Sverige att göra egentligen. Visserligen är Bauer född i Sverige, men bägge föräldrarna är från tyskland.

Riddaren


<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>För övrigt tycker jag att det är rätt tramsigt att klaga på att de gör om loggan - det är väl ändå innehållet som är det viktiga, eller har världen totalt förändrats medan jag sov på tåget? ;)</I>

Klagomålet gällde inte <B>att</B> de hade gjort om loggan, utan att den nya liknar en visst gammal 80-talsgrupps.

Fö ingen som verkade notera det <B>jag</B> tyckte var det mest intressanta - att de betraktar en utpräglad MörkFantasy-illustratörs stil som perfekt för deras koncept till spelet.

--
Åke
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Oj, miss av mig. (Jag tycker kanske ändå att det är lite tramsigt, särskilt som de flesta av dagens rollspelare(?) väl inte har så ingående kunskaper om åttiotalsrock, men punkten är tagen.)

Hm, jag är inte så hemma på fantasyillustratörer, men om det är så så bådar det kanske inte så gott. Men jag väntar med att uttala mig tills spelet är här. Jag ska i alla fall försöka. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Hm, jag är inte så hemma på fantasyillustratörer, men om det är så så bådar det kanske inte så gott.</I>

Brasklapp: Jag tycker Peter Bergting är ett geni - i sina svartvita bilder har han en <I>otrolig</I> förmåga att måla upp stämningsfyllda scener med en tiondel så mycket streck som andra tecknare behöver, och hans färgbilder fick ju en recensent att tro att det var Frank Frazetta som hade varit i farten.

Hans stil har också hittills passat ypperligt till de spel han har varit med och illustrerat - Kult, Mutant Chronicles, Gemini - vilket fick mig att haja till när RiotMinds skrev att hans stil är perfekt till nya Drakar.

--
Åke
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Angående Dark Fantasy.

Fear Not ;-) Det kommer att bli en helt annan stil. Jag tänker inte sitta och hypa mig själv men det har varit otroligt roligt att illustrera DOD6 och förhoppningsvis kommer ni att gilla bilderna. Eftersom jag själv växt upp med DOD vet jag hur viktigt det är med bilder som verkligen sätter stämningen.,

Peter
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"men... men....
Dom ska ju inte göra något nytt. om dom vill göra något nytt, så ska dom ju inte kalla det drakar och demoner. Man vill ju inte ha drakar och demoner för att det är något helt annat, eller?"


Det är en av mina ståndpunkter att projektet är dömt att misslyckas.

1) DoD är ett så innarbetat namn att göra om hela systemet gör att det inte längre är drakar och demoner, och därför inte blir så lyckat.

2) Det blir väldigt likt de föregående versionerna (om det inte görs om rejält) så att köpa ytterliggare en version verkar snarare vara drumdristigt, så vara om det är för att spela, kolla det eller ha som prydnad på hyllan.

Då jag själv inte tror att kärnan är så stark att det kan bära en upplaga med kostnader etc... av de riktigt fanatiska så är en version lik de som Target gav ut inte lyckat. Gör de om hela spelsystemet är risken å andra sidan att de tappar just denna kärna av fanatiker (det är ju inte längre DoD).

Så hur de än gör med systemet så har jag mycket svårt att tro på idén. Speciellt när man ser deras storslagna planer på hemsidan att hiva in massor av kosing...glöm det...säger jag bara, ni får hoppas på att det överhuvudtaget går runt.

En liten liknelse:

Det finns faktiskt orsaker varför en bilmodell slutar att tillverkas. Lika dant gäller det rollspel, ett rollspel kan inte hålla i evigheter, och i detta lägge gick Target Games över gränsen, som borde ha slutat med Expert eller åtminstone DoD 91. Nu försöker något annat gäng driva rollspelet vidare långt efter DoD:s grav.

Riddaren - skeptisk


<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Tja, (A)D&D har hållit i några årtionden nu, och Traveller har återuppstått under GURPS-flagg. Å andra sidan är ju dessa spel engelskspråkiga och har därför en större publik.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Tja, (A)D&D har hållit i några årtionden nu, och Traveller har återuppstått under GURPS-flagg. Å andra sidan är ju dessa spel engelskspråkiga och har därför en större publik."

Det är en klar skillnad ja. Det finns "några" fler i t.ex. staterna som spelar rollspel.

Så stor är inte marknaden i Sverige att ett rollspel håller så länge. Mycket beroende på att efter ett antal år har alla intresserad rollspelare i sverige rollspelet X, och ny rekryteringen av nya rollspelare är inte så stor att det kan bära nya upplagor om och om igen.

Trots detta höll Drakar och Demoner väldigt länge, tror personligen att det inte kommer vara så många svenska rollspel som håller i sverige så många år som Drakar och Demoner har gjort.

Riddaren


<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Det där är faktiskt ganska vanligt bland rollspelförlag. Target hade samma policy. Äventyrsspel dito. Neogames också. Likaså West End Games och de flesta andra utrikiska förlag (fast de kräver normalt att man skickar med ett kontrakt som uttryckligen säger att man överlåter ägandeskapet - det räcker inte med att som i Sverige låta handlingen markera godkännandet av villkoren)."

Visst är det, men det är också lite på gränsen till bedrägeri, även om det inte är det, så är det ett fult sätt. Men det finns skillnader hur de skriver:

Källa: Riotminds hemsida
"Skicka förslag till oss på RiotMinds och kom ihåg att allt du skickar till oss och som inte är upphovsrättsskyddat faller under RiotMinds juridiska enhet och därmed äger den fulla rätten till."

Här är det det som inte är upphovskyddat tillfaller dem. Nu är det så att det mesta som är skrivet är upphovsrättsskyddat för den som skrev det om ingenting annat sägs i t.ex. kontrakt. Alltså, skickar jag något till Riotminds, t.ex. en novell, så äger jag upphovsrätten vad de än påstår.

Källa: Neogames hemsida
"Allt material som beställs av Neogames, oavsett om det används eller ej, ägs av Neogames. Endast i det fallet då vi bryter avtalet återgår upphovsrätten till författare."

Även här äger jag själv upphovsrätten om jag skickar in något till Neogames. Däremot om Neogames beställer en viss produkt, t.ex. en novell av något slag, och när jag gjort den och skickat den till Neogames, så övergår upphovsrätten till Neogames istället.

Riddaren


<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
För att inte tala om hur bra han illustrerat vissa tillbehör till Earthdawn och Shadowrun!
Glöm inte dessa spel! Earthdawn är ju ett av de absolut bästa fantasyspelen som gjorts.

/Daniel Andersson
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Dod höll för fem versioner. Under förutsättning att det har något som skiljer det från Eon och Gemini så tror jag att det håller för en till. Det rör sig ju inte om en ny upplaga av en tidigare version, utan just om en ny version. Det är klart att det inte kommer att hålla i evighet, men det lär knappast Eon göra heller.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Det rör sig ju inte om en ny upplaga av en tidigare version, utan just om en ny version. Det är klart att det inte kommer att hålla i evighet, men det lär knappast Eon göra heller.

Det var det jag syftade på...även om EON med vissa undantag är bättre än DoD regelmässigt så tror inte jag EON ens håller lika länge som DoD, mycket kanske för att DoD var början till hobbyn och fick härja ganska ensamt i början på den svenska marknaden.

Nu vet jag inte vad som tog knäcken på Target Games, men det rör sig nog åtminstone till delar att fösäljningen av deras spel inte sålde så vinsten blev tillräcklig, om det nu blev vinst överhuvudtaget.

DoD 91 vet jag gick väldigt bra, kanske bättre än Expert t.o.m., detta gjorde nog Target överväldigade och gjorde en ny utgåva (läs version) med en ny helt värld. Skillnaden mot tidigare versioner låg här att det fanns en värld med lite beskrivningar i grundreglerna, något som inte funnits i de tidigare.

Men i övrigt är regelsystemet detsamma, med några få ändringar från DoD 91-versionen. Utgivningstakten på suplement till denna sista version, kallad Chronopia, tyder mycket på att de ville få in en vinst väldigt fort också. Vad tog det innan alla suplement fanns ute (1 år, 2 år), mer tog det inte.

Samtidigt skrivs ändå att du bara behöver grundreglerna, men ändå finns massor av färdigheter som hänvisar till alla andra moduler. De flesta rollspelare är dessutom unga, går i skolan och har nästan inga inkomster.

Då går det inte att ge ut hur många sumplement som helst på 1 år, 2 år, hur mycket än spelarna skriker efter mer information om Monster, Världen, Demoner, Drakar eller vad det nu än är.

Samma filosofi i utgivning syns tydligt på Riotminds hemsida. De är ute efter att tjäna pengar, något som de nog inte kan räkna med i så stor utsträckning som de har tänkt sig. Arbetstiden det tagit dem att skapa som jag förstår regelsystemet (som är klart), kommer de knappast att tjäna in. Detta är nog inte så farligt om man tänker sig att detta också är deras hobby. Men att bedriva företag som ger ut rollspel etc... till marknaden kräver vinst, och med de planer på utgivning syns tydliga tendenser till detta. Så är nog tyvärr projektet ändå dömt att misslyckas.

Riddaren


<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag var nog lite otydlig - jag menade snarare folksagor än sagorna om asagudarna m.m."

Tja...gränsen mellan saga och mytologi i dessa sammanhang är mycket svävande och svår att bestämma. T.ex. anges Sigrid Storråda vara en verklig person av Åke Ohlmarks och oberopar som källa en runsten, kallad Råsbo-stenen (U1181) i Uppland "Jag Toste kungens morfar reste denna sten över mig själv".

Nu stämmer inte denna skrift så som Åke Ohlmarks säger utan det står följande:
"... let haggva ... [si]k sialfan, Eng[la]ndsfari, afi kunu-s."
Ungefär lydelse:
"[oläsligt] lät hugga [stenen] efter sig själv, Englandsfarare, morfar till 'kunu-s'"

Att tyda något namn till Toste, så måste Åke Ohlmarks haft en livlig fantasi, liksom att översätta kunu-s till kungen är inte heller självklart.

Bäst att passa på också att just varna för Åke Ohlmarks böcker, både den inom nordisk mytologi och den inom genealogin. Expertisen inom medeltidsforskningen har totalt sågat Åke:s verk, bl.a. sveriges mest kunnige forskare inom medeltiden Hans Gillingstam. Något verk inom genealogin (stamtavlor över europeiska kungahus) har t.o.m. fått benämningen "Inte ens värd pappret den är tryckt på" eller "Den borde aldrig ha tryckts".

Mycket av källorna till nordisk mytologi är det enda skrivna som finns bevarat från den tiden Snorre Sturlusons verk. Men här är det väldigt svårt att veta vad som verkligen är sant eller rena sagor.

Om jag tar Åke Ohlmarks källa ovan så har han säkert blandat ihop två runstenar, det är alltså en mixt av två stycken, den andra är Oreksta-stenen (U344):
"in ulfr hafir onklati * þru kialtakat þit uas fursta þis tursti * þa ---þurktil * þa kalt knutr"

Med lydelsen:
"Men Ulf har i England tagit tre gäler. Den första, som Torste gäldade. Sedan gäldade Torkel. Sedan gäldade Knut".

"Jag hoppas att detta var medhåll och inte mothugg?"

Du får tolka det hur du vill /images/icons/smile.gif, men tanken var att visa att religionen har stark betydelse i istort vilket samhälle som helst. Denna starka religion finns också i vissa delar av Ereb (men jag har dock inte märkt lika mycket av det i Chronopia). Oftast styr religionen hur ett samhälle utvecklas.

Riddaren


<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Exakt vad menar du med att projektet är dömt att misslyckas? Att spelet inte kommer att finnas för alltid? Naturligtvis kommer det inte att göra det. Det betyder dock inte att det blir ett dåligt spel, och det är trots allt kvalitén på produkten som är det viktigaste för oss som köper den, eller?

Jag tror inte att Riotminds kommer att dra in några ohemula summor pengar på DoD, kanske inte ens gå med vinst, men för min del spelar det ingen roll så länge de hinner ge ut tillräckligt många tillräckligt bra böcker för att det ska gå att fortsätta spela det även efter att de har kånkat. ;)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
<quote>Tja...gränsen mellan saga och mytologi i dessa sammanhang är mycket svävande och svår att bestämma.</quote>

Hm. Personligen tycker jag inte att det är så värst svårt att avgöra vad som är en saga om asagudarna och vad som inte är det, vilket var den distinktion jag gjorde. (Naturligtvis finns det "vanliga" sagor som utvecklats ur asasagorna.)

Jag hoppas du ursäktar om jag är lite korkad, men vad sjutton har Åke Ohlmark med den här diskussionen att göra? ;)


"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Exakt vad menar du med att projektet är dömt att misslyckas? Att spelet inte kommer att finnas för alltid? Naturligtvis kommer det inte att göra det. Det betyder dock inte att det blir ett dåligt spel, och det är trots allt kvalitén på produkten som är det viktigaste för oss som köper den, eller?

Jag tror inte att Riotminds kommer att dra in några ohemula summor pengar på DoD, kanske inte ens gå med vinst, men för min del spelar det ingen roll så länge de hinner ge ut tillräckligt många tillräckligt bra böcker för att det ska gå att fortsätta spela det även efter att de har kånkat."


Det är just det...läser du noga hur planerna på projektet ser ut på deras hemsida, så ser du att de gör det av två orsaker i stort.

1) Många DoD-fanatiker tycker inte att DoD skall ligga och skräpa i något företags byrålåda

2) Tjäna pengar

För att starta detta projekt så krävs ett stort kapital, som jag knappast tror att de kommer få igen, någonsin (åtminstone inte inom rollspels-kategorin).

Så de skall skatta sig lyckliga om de lyckas gå jämnt ut. I deras syn ser jag det som att projektet är dömt att misslyckas om man ser det på det ekonomiska planet.

Däremot är det ju kul för de DoD-fanatiker som finns, om nu projektet motsvarar förväntningarna vill säga.

Det syns ju tydligt att först vill de ha ett ändrat DoD-system, men ändå vill de ha samma DoD-system. Det är en ekvation inte jag får ihop.

Riddaren


<A HREF="http://www.backtotellus.com/" target="_new">http://www.backtotellus.com/</A> <A HREF="http://www.eyesoffate.com/" target="_new">http://www.eyesoffate.com/</A>
 
Top