Mogger
Hipsteranka
Det kanske pratas lite för sällan om detta inom svensk rollspelstradition? Jag tänker specifikt på de olika trådarna om att inget händer, psykologisk sannolikhet etc...
Exempel:
35% chans att dreja en vas. Inte så kul. Belöningen här är att gå +/- 0 givet att din slutprodukt kostar 3ggr råvaror/tid. Lätt absolut inte värt det.
35% att skjuta en rejäl pil i drakens buk och rädda staden från undergång? Lätt värt det.
Alltså, 35% att lyckas är ju alltid något som måste sättas i relation till den belöning ett lyckat utfall innebär. Ja, om belöningen är att "inte klanta sig" och risken är "att klanta sig" så är det ju rätt uppenbart att det inte är värt det. Men detta måste man alltid ha med sig, och ta i beaktande, både som spelare och SL.
Jag spelar en del strategispel. Inte supermånga men ändå relativt regelbundet. Att värdera risk och vinst är essentiellt för att spela dessa spel. Och det gäller även spel där det inte finns tydliga sannolikheter. Spelar man Risk gör man samma bedömning. Vad är chansen att jag kan gå med min enhet dit jag vill? Väga för- och nackdelar och vad såväl misslyckande som framgång kan innebära. Ibland är det värt att spela högt och vinna stort. Ibland är det bättre att spela säkert med låg avkastning.
Detta gäller i högsta grad när man rullar tärning i rollspel. Och det är också därför som ett tärningsslag kan vara oerhört spännande. Precis på samma sätt som det kan vara oerhört spännande att vända på ett kort i Black Jack eller rulla en liten kula i rouletthjulet. Eller vad det nu kan vara.
Exempel:
35% chans att dreja en vas. Inte så kul. Belöningen här är att gå +/- 0 givet att din slutprodukt kostar 3ggr råvaror/tid. Lätt absolut inte värt det.
35% att skjuta en rejäl pil i drakens buk och rädda staden från undergång? Lätt värt det.
Alltså, 35% att lyckas är ju alltid något som måste sättas i relation till den belöning ett lyckat utfall innebär. Ja, om belöningen är att "inte klanta sig" och risken är "att klanta sig" så är det ju rätt uppenbart att det inte är värt det. Men detta måste man alltid ha med sig, och ta i beaktande, både som spelare och SL.
Jag spelar en del strategispel. Inte supermånga men ändå relativt regelbundet. Att värdera risk och vinst är essentiellt för att spela dessa spel. Och det gäller även spel där det inte finns tydliga sannolikheter. Spelar man Risk gör man samma bedömning. Vad är chansen att jag kan gå med min enhet dit jag vill? Väga för- och nackdelar och vad såväl misslyckande som framgång kan innebära. Ibland är det värt att spela högt och vinna stort. Ibland är det bättre att spela säkert med låg avkastning.
Detta gäller i högsta grad när man rullar tärning i rollspel. Och det är också därför som ett tärningsslag kan vara oerhört spännande. Precis på samma sätt som det kan vara oerhört spännande att vända på ett kort i Black Jack eller rulla en liten kula i rouletthjulet. Eller vad det nu kan vara.