Nekromanti Rita av bilder

han göte

Warrior
om man ritar av en bild så att den blir ungefär lika dan eller om man kalkerar en bild är det brott mot upphovsrättlagen?? någon som vet?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
om man ritar av en bild så att den blir ungefär lika dan eller om man kalkerar en bild är det brott mot upphovsrättlagen?? någon som vet?
Ja, om du inte tillför väldigt mycket själv och det därmed kan betraktas som en ny bild, eller gör det så illa att det inte går att känna igen originalbilden.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Kalkera ritade bilder får man inte göra, då det räknas som en kopia och är då bara laglig om du använder det i privat syfte.. Foton däremot och rita av bilden för hand och ändra några smådetaljer.. Det är fullt lagligt..

peterb har skrivit lite om det på <A HREF=http://www.rollspelshornan.se/modules.php?op=modload&name=FAQ&file=index&myfaq=yes&id_cat=5#155>sin hemsida</A>..

/Han som tycker det är kul att folk börjar fatta att copyright inte finns i Sverige, utan upphovsrätt (vilket är ungefär samma sak)

Brunalven

Warrior
Det är enklast att tala om verkshöjd. Verkshöjd är det som gör din bild tillräckligt unik för att inte anses vara en kopia av ett annat verk. När det gäller ritade bilder krävs det i allmänhet väldigt lite för att ha tillräcklig verkshöjd. Eftersom en kalkering av en bild fortfarande inte blir likadan som bilden så kan det anses vara tillräckligt för att inte bryta mot upphovsrätten. Men absolut bäst är ju om man på egen hand ritar av ngt. Att man haft en annan bild som motiv är helt ok. Sedan kan man gärna informera om var motivet till bilden kommer ifrån, särskilt om man publicerar bilden på nätet. Tjänar man sedan inga pengar på bilden finns det egentligen ingenting att klaga på.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tjänar man sedan inga pengar på bilden finns det egentligen ingenting att klaga på.
Jo, upphovsrättsintrång är upphovsrättsintrång, oavsett om man tjänar pengar på det eller inte.

/tobias

Brunalven

Warrior
Om du tänker efter så utgår du ifrån att det är ett upphovsrättsintrång. Vad jag säger är att det inte behöver vara det (även om verkshöjden kanske inte alltid är uppenbar) och att risken för att någon tänker bemöda sig med en prövning inte är särskilt stor om det inte finns några pengar involverade.

Ett upphovsrättintrång är ju inget sådant förräns det är dömt som ett upphovsrättsintrång.

Rickard

Urverk speldesign
"Ett upphovsrättintrång är ju inget sådant förräns det är dömt som ett upphovsrättsintrång."
Så ett mord är inte ett mord förrän det är dömt som ett? Schysst värld du verkar leva i.. :gremsmile:

/Han som förstår att brunis inte tänkte det på det sättet

Brunalven

Warrior
Re: Rita av bilder, aningen OT

"Ett upphovsrättintrång är ju inget sådant förräns det är dömt som ett upphovsrättsintrång."
Så ett mord är inte ett mord förrän det är dömt som ett? Schysst värld du verkar leva i..
Haha, jag visste att det skulle komma, och här har du svaret: Nej, ett mord är verkligen inte ett mord förrän det är dömt som ett mord! Att utgå ifrån att en död person är mördad är skrämmande!

Låt mig förklara:
Mordparagrafen 3:1 i BrB stadgar: "Den som berövar annan livet, dömes för mord till fängelse i tio år eller på livstid."

Här krävs det att att tre kriterier uppfylls:
1. Att "den" är en människa som har straffansvar (vilket betyder att personen måste vara äldre än 15 år, inte allvarligt psykiskt störd för att ta ett par exempel).
2. Berövar livet (här läggs en fetvikt vid skuldbedömning: uppsåt eller vårdslöshet).
3. Annan måste vara en människa och exempelvis inte ett djur.

Som du märker är det en hel del som måste uppfyllas för att ett mord ska vara ett mord och att föregå både brottsutredning och rättegång i frågan gör ju att en död kanin som en åttaårig person dödat genom att snubbla över den med sin cykel kan kallas för mord. Hur skulle det se ut? :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Är det inte lite löjligt att försöka kringgå lagen på det där sättet? Det är väl ingen principiell skillnad gentemot att ta ett helt rollspel och skriva om texten. Det skall väl också vara lagligt, vad jag vet (precis som att man kan sno hela regelsystem rakt av, sålänge man beskriver det med egna ord). Om du är duktig nog på att teckna för att kunna rita av färdiga bilder och få ett godtagbart resultat, försök då göra egna rakt av istället (ett tips kan vara att titta på färdiga bilder ifall du har problem med särskilda områden, exempelvis särskilda poser och dylikt). Det borde vara betydligt mer tillfredsställande, då resultatet blir ditt eget istället för en ripoff.

Petri

Veteran
Om upphovsrättsinnehavaren har varit död i sjuttio år så får du kalkera och rita av för allt vad du är värd :gremlaugh:. Mona Lisa som ett exempel: Leonardo da Vinci har varit död i betydligt mer än sjuttio år så hans verk kan man kopiera allt vad man vill.

Rosen

Myrmidon
Är det inte lite löjligt att försöka kringgå lagen på det där sättet?

Faktiskt inte... Här är ett exempel:

Originalfotot av Clint Eastwood är (c) nåt filmbolag, men det är inte det fotot vi ser här. Den avritade bilden av honom - tillsammans med Hardins signerade spelkort och efterlysningsaffisch, plus kartan - är ett annat verk, där fotot bara har använts som en förlaga. Upphovsrätten till den ovanstående bilden tillhör Tomas Arfert.

Andra exempel på sådant är Andy Warhols porträttbilder av Marilyn Monroe, eller illustrationerna i Twilight:2000 som ofta använde foton från andra världskriget som liknande förlagor.

--
Åke

Grog

Swordsman
spegling

jag har en kompis som tillverkar websidor som arbete. han pàstàr att man kommer undan upphovsrätten genom att endast spegla en bild runt vertikalaxeln. làter fishy tycker jag. har han rätt?

Brunalven

Warrior
Re: spegling

Kanske. Jag fattar inte riktigt vad du menar med att spegla en bild runt vertikalaxeln.

Ha i åtanke att juridiken har svårt att hänga med tekniken och att man därför gör rätt luddig lagstiftning som ger domstolarna mer utrymme. Det gör att lagen inte alltid enbart ska tolkas ordagrannt, utan man ska även ta hänsyn till lagstiftarens mening med lagformuleringen och dessutom syftet med själva lagrummet.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Point. Det jag hade i åtanke var ju att rita av en hel bild efter bästa förmåga och vara nöjd så, utan att ha ändrat något alls. Jag tycker dock fortfarande att det hade varit bättre att göra en helt egen bild till den där framsidan (ja, just det, egen), då den ansvarige uppenbarligen är kapabel till det. Det tycker jag trots att jag gillar Clintan.

Troberg

Sinister eater
Och framför allt...

Haha, jag visste att det skulle komma, och här har du svaret: Nej, ett mord är verkligen inte ett mord förrän det är dömt som ett mord! Att utgå ifrån att en död person är mördad är skrämmande!
...en mördare är inte en mördare förrän han befunnits skyldig i en domstol. Skulden uppstår i vårt rättssystem inte när man utför brottet utan först när man blir avslöjad.

Vilket naturligtvis innebär att polisen nästan uteslutande jagar oskyldiga...

Brunalven

Warrior
Ok

Då har han antagligen fel. Det måste uppnå verkshöjd och en bild som bara är vertikalt eller horisontellt vänd uppnår ingen som helst verkshöjd.

Brunalven

Warrior
Re: Och framför allt...

Haha, vilken dyster syn.

Men det är korrekt att ett brott inte kan rubriceras förrän det har vunnit laga kraft av en domstol.

Dock kan man göra en teoretisk bedömning om man i ett hypotetiskt scenario har alla fakta.

Korpen

Hero
Re: Och framför allt...

Inte riktigt, blir han dömd har han varit skyldig hela tiden.

Sen kan man till brunalven säga, en död person anses alltid vara mördad till dess man konstaterat att så inte är fallet (det är anledningen till att vi ofta har mer än 3ggr så många anmälda mord som mördade, och nej; antalet misstänkta gärnigsmän påverkar inte antalet anmälningar).