Nekromanti Robin Hood-filmatiseringar (filmer som TV-serier)

solvebring

Superhero
Ja, jag blev lite sugen. ... Men det finns otaliga.

Vilka bör jag prioritera?

Jag har redan sett:
  • långfilmen med Crowe från 2010
  • delar av TV-serien med Armstrong från 2006
  • långfilmen med Costner från 1991*
  • samt Disneys animerade från 1973
*favoriten hittills

Magnamund

Warrior
Det finns en välgjord version från 91 med Uma Thurman, Patrick Bergin, Jurgen Prochnov mfl. Prince of thieves kom samma år och fick all uppmärksamhet. Sen har du ju tv-serien från tidigt 80-tal med Michael Praed i huvudrollen (tror han hette så). Där dyker även en del övernaturliga inslag upp. Men in tights av Mel Brooks lär ge dig några goda skratt. Sean Connery har ju spelat en åldrande Robin Hood också. Det finns verkligen en uppsjö versioner och fler är på g.

Det kom det en Robin Hood-film samma år som Costnerfilmen, den låg lite närmare originalhistorien (eller...ja, inte de gamla balladerna och legenderna, utan äventyrs/pojkbokshistorierna...), Patrick Bergin var Robin. Robin and Marian,1976, med Sean Connery, var väl lite seg men underhållande med en åldrad Robin. The adventures of Robin Hood,1938, Errol Flynn?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
The adventures of Robin Hood är gammal, men också en klassiker som jag definitivt tycker att du bör se om du på allvar tänker börja botanisera bland filmerna.

Robin and Marian är också en rätt gammal filmatisering av legenden, som på sätt och viss påminner en del om den med Crowe i och med att det är en lite äldre Robin som kommer hem efter kungens död.

Robin Hood: Men in tights tycker jag också platsar på listan. Här spelar ens typ av humor såklart in, men jag tycker den erbjuder lite roliga poänger och koncept som gör den väl värd att se både som komedi och som Robin Hood-film.

Utöver dessa skulle jag lägga till Långfilmen med Costner, långfilmen med Crowe och Disneys tecknade, men dem har du ju redan sett.

Cybot

Mest spelbar
Jag tycker att Robin of Sherwood (dvs TV-serien från 80-talet) är det bästa Robin Hood materialet, och IMDB håller med mig.

Anchorman

Swashbuckler
Det finns bara två Robin Hood filmer:
"Adventures of Robin Hood" med Eroll Flynn och Disneyverisionen.
Du har ju redan sett en av dem :)

Feuflux

omjonasson.se
Har ingen tipsat om den fantastiska serien The new adventures of Robin Hood än? :)

Den gick lagom till när jag kom hem från skolan i gymnasiet (måste det ha varit eftersom imdb säger 1997) och innehöll alla viktiga ingridienser:
* fristående äventyr
* hjältarna vinner alltid
* slår man en metallklädd fiendesoldat i huvudet med en sked så gör han en trippelvolt och landar i en gödselstack fem meter bort

Matthew Porretta som spelade Robin Hood (de avsnitt jag såg åtminstone) spelar dessutom i Men in tights, och det var ju lite roligt.

Bolongo

Herr Doktor
Cybot;n130241 said:
Jag tycker att Robin of Sherwood (dvs TV-serien från 80-talet) är det bästa Robin Hood materialet, och IMDB håller med mig.
Min minnesbild av den är väldigt positiv (åtminstone tills de bytte skådis i huvudrollen).
Men å andra sidan mindes jag också Clannads musik till den som oerhört stämningsfull, och när jag nu lyssnar på temat igen är det väl mycket syntar, tycker jag. Vill inte ha fullt så mycket neo i min neofolk numera...

Rhodryn

Hero
Rymdhamster;n130240 said:
Robin Hood: Men in tights tycker jag också platsar på listan. Här spelar ens typ av humor såklart in, men jag tycker den erbjuder lite roliga poänger och koncept som gör den väl värd att se både som komedi och som Robin Hood-film.
Jag personligen anser denna vara en av mina favorit parodier, och komedier, någonsin. Och som jag ser det så är detta en av de sista bra parodi filmerna som gjorts... efter detta började det gå utför för parodi filmer rätt rejält, där de flesta helt missar målet (med något undantag här och där).

Men som Rymdhamstern sa, så kommer ens tycke om denna film bero på ens humor... men vill tillägga, igen, att det är stor skillnad på parodi och parodi. Mel Brooks parodier (som denna filmen är), är några av de absolut bästa som gjorts (även om många nog skulle anse att Men in Tights är hans svagaste... har jag för mig i alla fall... den är min favorit av hans dock)... och de flesta parodier som kommit ut sedan dess har inte riktigt nått samma kvalite som de som kom ut från tidigt 90-tal och äldre.

Annars så tror jag inte att jag kan tillägga något annat när det gäller Robon Hood filmer och tv-serier, allt jag känner till har redan nämnts.

Although... där är några scener, någon minut eller så, där Robin of Locksley är med i Ivanhoe... ja... "den" versionen. 1982's tv-film "Ivanhoe", som har visats nästan varje år runt Nyår i Sverige sedan 1982. Fast, han får väl inte vara särskilt Robin Hood'ig av sig igentligen i filmen. Men om man bara måste se varje lilla smula som finns, så finna han där, även om det kanske inte är riktigt vad en Robin Hood fantast skulle se som värt det. XD

Den filmen, Ivanhoe är i närheten av 100% anledningen till varför Riddara är min favorit krigare i dagsläget, och till varför nästan alla mina karaktärer i fantasy spel har svärd, sköld, och tung rustning. XD

Magnamund

Warrior
Voldstagg13;n130239 said:
Det kom det en Robin Hood-film samma år som Costnerfilmen, den låg lite närmare originalhistorien (eller...ja, inte de gamla balladerna och legenderna, utan äventyrs/pojkbokshistorierna...), Patrick Bergin var Robin. Robin and Marian,1976, med Sean Connery, var väl lite seg men underhållande med en åldrad Robin. The adventures of Robin Hood,1938, Errol Flynn?
Den förstnämnda med Patrick Bergin var den Robin Hood-filmen jag nämnde i mitt inlägg, liksom Robin and Marian (fast jag namngav den inte).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag sällar mig till de som tycker att de första två säsongerna av Robin of Sherwood är klart sevärda. Nickolas Grace som spelar Sheriffen av Nottingham är bitvis helt fantastisk (och antagligen en stor anledning till varför Alan Rickman spelar sheriffen som han gör i Prince of Thieves).

Sen tycker jag gott du kan kika på Robin and Marian med Connery, även om det är en väldigt märklig film.

Magnamund;n130367 said:
Den förstnämnda med Patrick Bergin var den Robin Hood-filmen jag nämnde i mitt inlägg, liksom Robin and Marian (fast jag namngav den inte).
Sorry, jag tror jag skrev mitt inlägg medans ditt 'landade',jag brukar ta lång tid på mig att skriva.

Pansarsvinet

Veteran
Rhodryn;n130317 said:
Den filmen, Ivanhoe är i närheten av 100% anledningen till varför Riddara är min favorit krigare i dagsläget, och till varför nästan alla mina karaktärer i fantasy spel har svärd, sköld, och tung rustning. XD
Ivanhoe (vars namn inte bör särskrivas hö hö) Trivia...
Såg en skoj dokumentär får många många år sedan där det påpekades att snubben med mörk 70-tals friss som leder (utropar) Turné spelet i filmen var den enda i filmen som var dubbad till riddare på "riktigt" (asså av de en eller två orden sällskap som fortfarande finns kvar och sägs ha anor från 1300-talet). Han var tydligen också stuntman och fight co-ordinator i filmen varpå han fick en liten biroll.

Flynn Hood är min enda Hood. Finns en annan från 1920-40-talet också men ingen slår Flynn.

/nöff

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Pansarsvinet;n133102 said:
Ivanhoe (vars namn inte bör särskrivas hö hö)
Vad är det som är så roligt med krattor?

Pansarsvinet;n133102 said:
snubben med mörk 70-tals friss som leder (utropar) Turné spelet i filmen var den enda i filmen som var dubbad till riddare på "riktigt" (asså av de en eller två orden sällskap som fortfarande finns kvar och sägs ha anor från 1300-talet). Han var tydligen också stuntman och fight co-ordinator i filmen varpå han fick en liten biroll.
Han spelade även Vultans högra hand i Blix Gordon. John Hallam har haft en rätt aktiv karriär. Jag tycker bara att det är synd att jag inte fått se honom så många stora roller.