Rogue Traders av Lemurai sektorn - en hakning av 'Barbarians av Lemuria' för 'Rogue Trader'

Badmojo

Old’s cool
Säkert redan tipsats om, men det fanns ett "Future Heresy"-BOL-hack som var till W40K Dark Heresy. Maxwell Luther/Jabberwocky låg bakom.

Last edited:

Gamiel

Myrmidon
De galenskaper som jag har kommit på:
De ska döden dö: har strid börjat nöjer sig inte RP:n bara med seger utan motståndarna måste dö! Hen måste hållas tillbaka för att inte döda utslagna/avväpnade motståndare eller springa efter flyende motståndare så hen kan döde dem.

Vredesutbrott: Slår man en 1 får man ett vredesutbrott för att saker inte går som man vill, tar sådan tid eller kränker en, och börjar slå, kasta, och/eller rycka ut innanmätet i det hen arbetade med eller som är nära en. Spelaren kan välja att ta en Stress-poäng för att kunna gå en bit ifrån och ha sitt utbrott där.

Hyper fokuserad: välj ett ämne som RP:n har ett etablerat intresse för, när RP:n arbetar med något inom detta kommer hen inte lämna för än hen är färdig, spelar ingen roll om saker håller på att gå åt pipsvängen runtom hen. Hen kan fås att lämna om det helt enkelt inte går att fortsätta (ex. dataskärmen man läste på slutar funka) eller genom att man fysiskt drar henom därifrån.

Monsieur Endumen föreslår…: RP:n tror att något av hens personliga föremål (ex. vapen, släktklenoder, troféskallar, personlig servitor/familjari) är medveten och talar till hen och RP:n talar tillbaka. Om en 1:a rullas vis sociala slag kommer denna galenskap noteras märkbart av motparten och om slaget misslyckades kommer det vara anledningen till misslyckandet. RP:n kommer också agera som om föremålet är en god vän och se den som kidnappad om föremålet blir stulet eller fråntaget hen.

Katatonianfall: Slå en tärning när du måste göra något viktigt för resten av dina följeslagare. Om en 1:a dyker upp är du just då katatoniskt och kan inte göra något för än nästa scen.

Minna tankar för galenskaperna är att de behöver vara något som gör att RP:na fortfarande kan fungera, inte behöver tänka för mycket på att behöva rollspela sin galenskap, och ha en negativ effekt som dyker upp då och då. Om folk har förslag på fler galenskaper ge dem gärna.
Samlarmani: välj en typ av föremål som RP:n maniskt samlar på. När Artefaktpoäng delas ut vid äventyrets slut måste ett genast spenderas på att införskaffa ett sällsynt/dyrt exemplar av den typen av föremål som RP:n är besatt av.

Gerascofobi: RP:n fruktar att bli gammal. När Artefaktpoäng delas ut vid äventyrets slut måste ett genast spenderas, representerande RP:s utgifter på återvitaliserande och ålderstoppande processer, alkemikalier och teknologi.

Gamiel

Myrmidon
Samlarmani: välj en typ av föremål som RP:n maniskt samlar på. När Artefaktpoäng delas ut vid äventyrets slut måste ett genast spenderas på att införskaffa ett sällsynt/dyrt exemplar av den typen av föremål som RP:n är besatt av.

Gerascofobi: RP:n fruktar att bli gammal. När Artefaktpoäng delas ut vid äventyrets slut måste ett genast spenderas, representerande RP:s utgifter på återvitaliserande och ålderstoppande processer, alkemikalier och teknologi.
Transhumani: RP:n är besatt av att byta ut delar av sin kropp mot mekaniska dito eller uppgradera sig med nya cyber-organ, -lämmar, -tillbehör och/eller liknande. När Artefaktpoäng delas ut vid äventyrets slut måste ett genast spenderas på att införskaffa en ny cybernetisk kroppsdel, antingen genom att byta ut en redan existerande, eller få något helt nytt. I sin iver att bli mindre köttslig så händer det att RP:n införskaffar något som inte är så bra som hen tror det är. Varje gång RP:n införskaffar ett nytt cyber-augment slå en tärning, vid en 1:a så är cyber-augmentet inte så bra som RP:na har blivit lovad och ger inga nya fördelar om den ersätter en existerande läm/organ, eller om det är en fråga om att implantatet ger hen en ny typ av förmåga (extra läm, radio-implantat, psy-länkad vapen, m.m.), så används dessa med en negativ tärning.

God45

#PrayersForBahakan
Transhumani: RP:n är besatt av att byta ut delar av sin kropp mot mekaniska dito eller uppgradera sig med nya cyber-organ, -lämmar, -tillbehör och/eller liknande. När Artefaktpoäng delas ut vid äventyrets slut måste ett genast spenderas på att införskaffa en ny cybernetisk kroppsdel, antingen genom att byta ut en redan existerande, eller få något helt nytt. I sin iver att bli mindre köttslig så händer det att RP:n införskaffar något som inte är så bra som hen tror det är. Varje gång RP:n införskaffar ett nytt cyber-augment slå en tärning, vid en 1:a så är cyber-augmentet inte så bra som RP:na har blivit lovad och ger inga nya fördelar om den ersätter en existerande läm/organ, eller om det är en fråga om att implantatet ger hen en ny typ av förmåga (extra läm, radio-implantat, psy-länkad vapen, m.m.), så används dessa med en negativ tärning.
Man, om man inte är en techpriest kommer den här bli svår…. MEN COOL! Jag vill redan nu mörda aliens så jag kan sno deras cyberimplant och operera in dem i min kropp. Eller hitta weird chaos tech... Eller Necron bitar!

Gamiel

Myrmidon
Man, om man inte är en techpriest kommer den här bli svår…. MEN COOL! Jag vill redan nu mörda aliens så jag kan sno deras cyberimplant och operera in dem i min kropp. Eller hitta weird chaos tech... Eller Necron bitar!
RP:na är en Rogue Trader m följeslagare, de har råd. Grejen är dock att varje artefaktpoäng som används till sådant är ett poäng som de inte kan använda för att reparera/uppgradera sitt skepp om de behöver göra något sådant. Men eftersom det inte står någonstans att det behöver vara sanktionerad teknologi de byter ut sitt kött (eller tidigare cyberdelar som har visat sig vara för svaga) mot.... så om spelarna vill kan de ha att deras nya kroppsdelar är av xeno-ursprung.

Gamiel

Myrmidon
Tanken är att en av mina spelare (den nyaste i gänget) ska spela en snubbe som inte har lämnat sin hemvärld fram till att det visar sig att hen är den enda överlevande ättlingen till en Rogue Trader dynasti som blev helt förintad när galaxen delade sig så i nuläget så har de en del mindre ägor men endast ett skepp som är värdigt att fungera som en RT skepp. Det skeppet skapas genom att jag rullar på ett antal tabeller om des historia, des maskinandes personlighet (båda baserad på tabeller från RT RPG:et med tillägg), och min Tabell för att personifiera dystopiska mega rymdskepp och dess besättning. Jag tänkte också låta själva skeppstypen vara slumpartad genom att göra en lista över de olika skrovtyperna som presenteras i RT RPG:et dock med spelarna bestämmande hur stort skeppet ska vara eftersom ett större skepp innebär mer intern politik och interaktion ombord medan ett mindre så kan man strunta i sådant för det mesta.
Här är den tabell jag tänkte att spelarna (eller jag, beroende på hur vi gör) ska rulla på för att se vilken typ av skepp de får (eller iallafall vad skeppet var i grunden, innan de andra tabellernas resultat applicerats). Det är alla skeppstyper som har fått en presentation i det gamla Rogue Trader rollspelet vilket ger mig och spelarena en referensram för skeppen, några av dem är i böckerna SLP skepp som används av pirater eller Kaos-styrkor men eftersom dessa skepp engång var Imperie-skepp så är de med på listan, spelarnas skepp råkar då vara en av de få kvarvarande sådana skepp i kejserlig tjänst.

1. Jericho-class pilgrim vessel
2. Vagabond-class merchant trader
3. Loki-class Q-ship
4. Orion-Class Star Clipper
5. Carrack-class Transport
6. Goliath-class Factory Ship
7. Universe-class Mass Conveyor
8. Hazeroth-class privateer
9. Havoc-class merchant raider
10. Cobra-class Destroyer
11. Viper-class Scout Sloop
12. Iconoclast-class Destroyer
13. Meritech Shrike-class Raider
14. Wolfpack Raider
15. Sword-class frigate
16. Tempest-class strike frigate
17. Firestorm class Frigate
18. Falchion-class Frigate
19. Claymore-class Corvette
20. Turbulent-class Heavy Frigate
21. Dauntless-class light cruiser
22. Secutor-class monitor-cruiser
23. Lathe-class monitor-cruiser
24. Endeavour-class Light Cruiser
25. Defiant-class Light Cruiser
26. Hellbringer Planetary Assault ship
27. Lunar-class cruiser
28. Tyrant-class cruiser
29. Ambition-class Cruiser
30. Dictator-class Cruiser
31. Conquest-class Star Galleon
32. Carnage-class Cruiser
33. Slaughter class cruiser
34. Devastation-class Cruiser
35. Avenger-class Grand Cruiser
36. Repulsive-class Grand Cruiser
37. Exorcist-class Grand Cruiser
38. Hades-class Heavy Cruiser
39. Retaliator-class Grand Cruiser
40. Overlord-class Battlecruiser
41. Chalice-class Battlecruiser
42. Armageddon-class Battlecruiser
43. Mars-class Battlecruiser

Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Duellen är allt: När RP:n hamnar i en duell (proper sådan eller bara en tillfällig man-mot-man strid) så kommer hen att ignorera allt som föregår omkring hen, spelar ingen roll om det brinner runt hen, kammaren fylls med vatten, hens kamrater behöver hjälp, eller liknande. RP:n kommer att duka, hoppa och/eller slå undan fallande föremål, golv som ger upp, eller attackerar från andra men kommer inte sluta fokusera på sin motståndare enbart. Om någon annan försöker attackera motståndaren så kommer hen att försöka förhindra detta, möjligen genom att hugga mot den som försöker hjälpa till även om denne är en allierad. Får även effekten att smällar bakom en eller liknande som i vanliga fall skulle distrahera RP:n kommer ignoreras.

Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Jag hade tänkt att låta tabeller styra mycket av spelet. En tanke om att även om jag har ett planerat äventyr så händer det saker runt äventyret som inte bryr sig om mitt narrativ eller att RP:na är historiens huvudpersoner.

Spelboken Oathmark: Bane of Kings, som jag har i mitt bibliotek, har en flernivå händelsetabell för spelarens kungarike med undertabeller rörande politiska händelser, interna händelser, externa händelser, miljö händelser, med mera. Jag tänkte att man rullar på den i början av spelet o därefter när helst jag känner för det, t.ex. när RP:na första gången kommer till en ny planet o sedan får jag improvisera vad de resultaten som är tänkta för ett kungarike i en fantasyvärld innebär för RP:nas skepp eller stationen/planeten de har lagt till vid. Ex. resultatet "Horse Shortage" kanske innebär att något har skett som innebär att skeppets interna transportsystem ligger på is, att des Försvar o/e Attack går ett snäpp ner p.g.a. att en större mängd stridsflyg är på reparation, eller att RP:na när de ska besöka en planet inte har tillgång till de stridsvagnar, bepansrade transporter eller lyxsvävare som de brukar använda för att ta sig fram/imponera på de de möter.