Re: Targettracker
"
Hade man ett system för att vrida planet (som ju alla tre ligger i) så är det inga problem, men jag tror att det blir nästan omöjligt att göra ett system som klarar av det..."
Kan man inte ha skeppet i form av en fysisk T6:a? Och sedan markeras andra skepp ut av tärningar på ett bräde som ser ut som ett kors.
<pre><font class="small">code:</font><hr>
_______
| |
| 1 |
| |
¯¯¯¯¯¯¯
_______ _______ _______
| | | | | |
| 4 | | 2 | | 3 |
| | | | | |
¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯
_______
| |
| 5 |
| |
¯¯¯¯¯¯¯
_______
| |
| 6 |
| |
¯¯¯¯¯¯¯
Skeppet Brädet
1 Fram
2 Över
3 Höger
4 Vänster
5 Under
6 Bak
Du skulle kunna göra ett bräde med motsatsparter istället.
1 -- 6 Fram / bak
4 -- 3 Vänster / höger
2 -- 5 Över / under
Beror på vad du tycker ser vettigast ut.
</pre><hr>
Sedan snurrar du helt enkelt tärningen när du ska svänga skeppet (eller dyka). Motståndarna placeras ut som tärningar på brädet. Utöver detta kan du använda färger, placeringar, vinklar och nummer på tärningarna för att visa olika saker. Avstånd, antal, vän/fiende eller vad du nu tycker är viktigt att visa. Eventuellt kan du påvisa skada genom att sätta kludd på tärningen eller något.
Exempel: Du svänger åt höger. Du snurrar tärningen 90º medsols. 1:an på tärningen pekar åt höger, vilket är 3 på brädet. Alla fiender som finns markerade i rutan 3 på brädet finns alltså framför dig. 3:an på tärningen pekar mot 6 på brädet, alltså dina fiender som var i din akter blir istället på höger sida om skeppet. Och så vidare.
Det här ger också upphov till en rätt logisk kommentering. Istället för att säga "klockan 12" så säger man "Klockan 1" (eftersom 1 alltid är framåt på skeppet). "Akta din 6:a" innebär akta arslet. "Titta ut åt 3" är "titta höger". Om man nu skulle vilja ha sådant snack, vill säga.
/
Han som tycker han var fiffilurig
<font size="1">[edit] Ändrade platserna för vad numrena stod för.</font size>