Nekromanti Roligt?

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
förvånad och motbevisad(?)

Måste säga att jag trots allt är lite förvånad över att folk vill ha en magiker med vapen, tycker och kommer alltid att tycka att det känns helt fel, även om jag känner mig lite motbevisad då det tydligen finns en massa magiker som dras med svärd. Har bara läst om Belgarion (kommenterat det i ett annat inlägg) och Gandalf (glömt bort...).

Jag har ALDRIG sagt nåt om att en magiker inte ska FÅ lära sig vapenfärdigheter. Allt jag sagt är att jag tycker det är fel. Det är min fria åsikt och alla som inte tycker om den kan skita i den :)

Angående META-perspektiv. När jag skapar rollpersoner skapar jag alltid en som jag tycker verkar rolig att spela. Jag vet oftast inte alls vad mina spelarkompisar hittar på för karaktärer. Jag gör en karaktär som är kul att spela och det tycker jag inte vapenmagiker är...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:yellow]Aldrig spelat vapenmagiker...</font color=yellow>
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Hmm...

Vet ej mycket men jag tycker det verkar som om Drakar 6:s regler är lite på den kassa sidan. Men som sagt och hört rollspel är vad man gör det till och inga regler är ihuggna i sten, men man blir ändå lite sårad när nåt riktigt uselt syns krypa i regelboken...

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Ordeith

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
16
Location
Gårdsjö
Re: Hmm...

Det rä ju endast en smaksak jag tycker inte att magiker ska springa runt med 2.hands yxor och plåtrustningar alltså så tycker jag att det du tycker är uselt är bra.

Jag är en stor fan av Sagab om drakens återkomst och ser inget fel i att Rand springer runt med det men när jag spelar rollspel vill inte jag ha det så.

Let the dragon ride again on the winds of time
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Hmm...

Let the dragon ride again on the winds of time

Jasså du, Ordeith, du är en stor fan av Sagan om Drakens återkomst? Det kunde jag aldrig gissa;-) Men jag måste berömma dig för din smak, serien är otroligt fantastisk. Kanske till och med det bästa jag har läst någonsin. Och Ordeith är ett riktigt tufft namn.

Nerosuferoth, som fortfarande inte kan komma på något skäl för att skriva det här...?

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Kommer inte på nå'n vettig rubrik

"<EM>Meta-perspektiv är när man tänker 'jag ska göra en tjuv därför att det saknas en tjuv i spelgruppen' eller 'jag behöver inte lära mig hantera svärd, för det finns redan två krigare i spelgruppen'.</EM>"
"Jag heter Bladowir.. Men det vet ni inte.. Jag är lönnmördare... Men det vet ni inte heller..."
En anekdot från rollspelskvällar då vi var lite yngre. Ofta vet inte spelarna vad de andra har för yrke, det är inte precis det första man säger. Efter ett tag blir man sammansvetsade så man vet vad de andra kan och när ens RP dör så tar man oftast omedvetet nå't som inte finns i gruppen. Själv kan jag ibland är jag inte har en aning om vad jag ska spela för yrke med en ny SL fråga vad de andra är så att jag kan välja nå't annat. Kalla det dåligt rollspelande om du vill, <B>Dante</B>, jag bryr mig faktiskt inte, vi känner inte ens varandra. Men det vore lite logiskt att de två krigarna i gruppen "väljer" en tjuv i gruppen istället för ännu en krigare då det är en avsaknad på undre världen-kunskaper i det sällskapet.
Om två spelare istället gör två tjuvar då den ene kompletterar den andre genom att ta färdigheter som den andre inte har så är det dåligt rollspelande.

<EM>"'Vad ska en magiker med ett vapen till?'
Försvara sig."</EM>
Rätt, till sist måste ju PSY (SPI) ta slut. Magiker vs järn existerar väl inte längre i 6:an(?) men det var en anledning förut varför magiker måste ha en vapenfärdighet.

"<EM>när jag pratar om magiker så menar jag inte 15-åringar som håller på att läras upp</EM>"
Själv föreställer jag mig Garion lite äldre än så, iaf i de senare böckerna när han är "fullärd". Jag undrar varför du valde ett exempel som du visste kunde motsägas.

/[color:green]Han</font color=green> som läst första bokserien två ggr och upptäckte en del roliga och paradoxala saker

<P ALIGN=center><EM>Belgarion yulu ecet, ve Rand ar Aurian</EM></P>
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Hmm...(ot)

sagan om drakens återkost e ricktigt kul... men han som skrev den har ju skrivit om the lost realm oxså :gremsmile: så kolla runt lite.. sak samma om conan barbaren.. kanske en uppvärmare? I vilket fall som.. tycker jag att ni borde kika lite på raymond E feists böcker oxså... då de har en helt annorlunda stil.. men ibland kan få till det ricktigt bra.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
för lite detaljer
Vadå för lite detaljer, är det inte upp till SL att bygga på och beskriva allt in i de minsta detalj.

särskilt med en dålig spelledare
Nej, är det sant, vilket av alla dessa rollspel blir INTE tråkigt om SL är dålig.

och sen levlarna...
Levlarna verkar helt KUNG... prova att lira lite FF, Breth of Fire och andra text baserad RPG till Play Station, så skall du se att du nog ändrar dig angående Levlar.

Nybörjare , Småtting , 13år...
Jojo, det syns. =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: vad är problemet?

Helt rätt som du säger, men.
Som magiker går tiden åt till att förbättra sina magikunskaper

Där vill jag påpeka, att du som redan är duktig magiker och vill använda din magi till offensiva anfall, måste ju oxå få använda svärd. Jag brukar köra med magiker, men do brukar ävenn kunna avända, typ 1H. svärd.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
De var ett jävla... [O/T]

tjat.
Tycker att ditt inlägg var ganska meningslöst, men Jonix har redan kommenterat det så bra så jag orkar inte...

Jag börjar bli ganska trött på att alla komenterar att ditt inlägg var meningslöst, mitt var mycket bättre och hans inlägg var totalt meningslöst, kolla istället in mitt.

Ge er, okej en del inlägg är rätt meningslösa, men håll det för er själva, istället för att ett par tre stycken skall komentera att inlägget är meningslöst.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Garion

"Vet inte hur det är med er andra men när jag pratar om magiker så menar jag inte 15-åringar som håller på att läras upp utan de gamla rutinerade rävarna som behärskar alldeles för mycket magi för att det ska vara någon poäng med svärd el. dyl."

Ah. Inte DoDs magiker, med andra ord. Det är svårt att vara rutinerad räv med max FV 5 och yrkesnivå Amatör.

Medan vi ändå talar krigarmagiker, varför inte nämna Oden? Oden var inte bara dödsgud, han var också krigsgud och vishetens gud. Han offrade sitt öga för att få tillgång till Mimers vishet, och han hängde från asken Yggdrasil i nio dagar och nio nätter med ett spjut genom sidan och samlade upp runor och gandrar som steg upp ur dimmorna. Och trots hans kunskap inom trolldom hittar man honom på slagfältet uppsutten på Sleipner och med spjut i hand, ledande sina trupper mot Hels styrkor vid Ragnarök...

Den gamle räven kan slåss! Också!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Levlarna verkar helt KUNG... prova att lira lite FF, Breth of Fire och andra text baserad RPG till Play Station, så skall du se att du nog ändrar dig angående Levlar."

Been there, done that. När jag rollspelar vill jag inte emulera konsoll-RPG - jag vill spela en roll. Levlar är för grovkornigt, enligt min åsikt, för att göra annat än att mäta att "min rollperson är bättre än din". För att mäta förbättring funkar det dock inte så bra - pang så blev jag bättre i allt.

"Jojo, det syns. =)"

Till stora delar håller jag med honom, och jag är vare sig nybörjare, 13 år eller småtting. Åsikten om att DoD är bra eller dåligt har ingenting med rollspelserfarenhet, ålder eller eventuell fetma/anorexia att göra. Det har att göra med tycke och smak, och mitt tycke och smak säger mig att DoD6 är ett halvbra rollspel - inte uselt, men inte superbt heller - som gör sig bäst som hyllvärmare, dammsamlare och referensverk bland en hel kasse andra rollspel som har samma funktion.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ordeith

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
16
Location
Gårdsjö
Re: Stav!

Ja exakt om nu en själv och spelledaren om man inte är det själv tycker att magiker ska få ha t.ex svärd låt magiker ha det då. Det är ingen som säger att man måste följa varenda minsta lilla regel om man inte vill det.

Let the dragon ride again on the winds of time
 

Anders_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
1
Re: Garion

om man nu skall vara petig var han faktiskt inte krigsgud
det var hans pojk Tyr som hadde den posten
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Jordan är lite långdragen

De första böckerna var oerhört bra, fast jag tycker de planar ut lite mot slutet. För mycket snack och för lite handling. Jag tycker den kan liknas lite vid 6:e dagen på SVT, oerhört spännande i början men liknar mer och mer en såpopera.
Riktigt så illa är det inte förståss, och jag läser fortfarande de nya böckerna (läser på svenska) med glädje.

Men föredrar Sagan om Belgarion över allt annat, den absolut bästa serie jag läst.

Raymond E. Feist är också bra, som någon sa här nånstans, men jag måste också reckommendera Katherine Kerr och Elisabeth Moon, för att få lite kvinnlighet i det hela.
(läs inte Patricia A. McKillip bara, tycker den suger stenhårt)
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Kommer inte på nå'n vettig rubrik

Vad betyder det där sista?? Med yulu och ve?
Och appropå Garions ålder så är han väl 14-15 i den första boken, 16 i den 5:e och typ 26-28 i mallorea.
Jag skulle vilja veta vad de paradoxala sakerna var??
Själv har jag läst serier 4 gånger, och vill se vad det är jag missat, alternativt redan löst.


Och du Krille, appropå det där med att skapa rollperson utefter spelgruppen...
Jag tycker att det är roligare att spela magiker utan svärd om alla andra är krigare och krigare om alla andra är magiker.
Hur kul är det om alla RPs är väldigt lika? Hur mycket rollspelande blir det då? Själv föredrar jag att spela en lite udda karaktär, dvs nått som inte de andra spelar, så att man kan rollspela mer mot varandra.
Men det är jag som tycker det, fast det kanske beror på att jag inte fått spela så mycket i mitt liv:(
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: vad är problemet?

"Där vill jag påpeka, att du som redan är duktig magiker och vill använda din magi till offensiva anfall, måste ju oxå få använda svärd."

Jag håller med dig, att man som magiker kan hantera t.ex två olika vapen är inget att bråka men om en magiker vill kunna hantera t.ex. 12 vapen tycker jag snarare att vederbörande bör fundera på om det är magiker han vill vara. Dock tycker jag det viktigaste när man spelar är att man har roligt om det sedan för någon innebär att "springa" omkring med en magiker som kan slåss med en massa vapen så låt han/hon spela så,(menar nu inte att du gör så)fast jag hade nog valt att krigare i sådana fall.

Börjar undra varför jag skrev mitt förra inlägg i debatten då jag egentligen tycker att folk får spela som de vill bara de har roligt. Gillar egentligen inte heller när folk talar om för andra vad som rätt resp. fel sätt att spela rollspel på.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Njae

Lite rätt har du väl. När det bara kretsar kring de tre som jagar svarta Ajah och Rand al'Thor omnämns tre gånger i en dröm. Jag minns att 'Tornets fall' tog evigheter att läsa ut, medan 'Klanernas uppbrott' tog slut på nolltid. Fast det kan ju bero på andra omständigheter, det är enligt mig långt kvar till såpavarning i alla fall.

Jag tackar för boktipsen, jag har faktiskt inte läst någon av dem:-/ En pålitlig källa sa att något som jag bara känner till som "Amber-serien" ska vara fruktansvärt bra. Bättre än Sagan om Drakens återkomst, faktiskt. Gissningsvis blir det dom böckerna jag hoppar på när jag kommit ifatt den engelska 'The Wheel of Time'-utgivningen. Någon här som har läst Amber-serien och tycker något om den?

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Hmm...(ot)

Han som har skrivit Sagan om Drakens återkomst heter Robert Jordan... Jag kände till Conan-böckerna sedan tidigare, men The Lost Realm var något nytt. Vet du mer om det? Han har också skrivit 'The World of Robert Jordan's The Wheel of Time', som är en faktabok om Drakens värld, tillsammans med Teresa Patterson. Wizards of the Coast kommer att släppa en d20 system-modul i augusti, "The Wheel of Time Roleplaying Game" med förord av Robert Jordan.

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 
Top