NYHET Roll20 har köpt Demiplane

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Läste också att Adam Bradford (medgrundare till D&D Beyond och chief development officer på Demiplane) slutar och går över till Fantasy Grounds. Intressant att se hur det kommer påverka Demiplane.
Intressant också och se vad som ska hända med Fantasy Grounds som länge kännts som en ganska åldrad platform.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
Intervju med folk från både Roll20 och Demiplane

Det låter bra att de planerar att nyttja Demiplanes kunnande för att skapa Character Builders till fler spel. Samtidigt läser jag mellan raderna att Roll20 gärna vill låsa in så många rollspel som möjligt i sitt ekosystem och ta rejält betalt för sådant som tidigare varit billigt eller kostnadsfritt. Risken finns att de blir så pass stora att de kommer att tvinga fram exklusiva licenser som förhindrar spelmakare att publicera digitala produkter någon annanstans än på Roll20/Demiplane/DriveThruRPG.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
Läste också att Adam Bradford (medgrundare till D&D Beyond och chief development officer på Demiplane) slutar och går över till Fantasy Grounds. Intressant att se hur det kommer påverka Demiplane.
Risken är nog stor att Roll20:s ointresse för vidareutveckling kommer att drabba Demiplane negativt. Bradfords avhopp skulle kunna tolkas som en protest mot det och att han tror att det finns ett större kreativt intresse hos Fantasy Grounds.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
Vad är Demiplane?
Ett rollpersonsbyggarverktyg/digitalt rollformulär för, i dagsläget, ett tiotal spel, däribland Alien RPG och Mutant: Year Zero. Det finns en hel del funktionalitet inbyggt i rollformuläret och en basic tärningsrullare.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
551
Location
Mörkmården (småland)
Risken är nog stor att Roll20:s ointresse för vidareutveckling kommer att drabba Demiplane negativt. Bradfords avhopp skulle kunna tolkas som en protest mot det och att han tror att det finns ett större kreativt intresse hos Fantasy Grounds.
Bradford hoppade av DnDBeyond innan det såldes till WotC också. Tror han är obekväm i allt för korporativa miljöer. (Strot plus i kanten på honom för det.)

Roll20 verkar ju däremot arbeta på en ny version: https://pages.roll20.net/jumpgate Om den löser de bakomliggande systemflaskhalsarna så kanske det kan vidareutvecklas ytterligare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
Bradford hoppade av DnDBeyond innan det såldes till WotC också. Tror han är obekväm i allt för korporativa miljöer. (Strot plus i kanten på honom för det.)

Roll20 verkar ju däremot arbeta på en ny version: https://pages.roll20.net/jumpgate Om den löser de bakomliggande systemflaskhalsarna så kanske det kan vidareutvecklas ytterligare.
Det ser ut som att Jumpgate blir ett rejält lyft, av bilderna och beskrivningen att döma.

Oavsett hur bra den blir kan jag inte tänka mig att byta tillbaka, helt enkelt för att jag föredrar en decentraliserad utveckling av system och moduler.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Vad är Demiplane?
Det stora med Demiplane är, som jag förstår det, att det är ett alternativ till D&D Beyond. Enligt vad jag hör random folk snacka om på internet är D&D Beyond en av de stora skälen till att folk "bara vill spela D&D5e". Och då kan Demiplane vara ett sätt att övertyga spelare att testa tyngre grejer.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Tråkiga nyheter men inte förvånande. Roll20 är stora och vill gärna bli större. Hörde på en podcast att de har en stor del av marknaden framförallt i USA för att den är webbaserad och spelare behöver inte ladda ner något. Samtidigt har den inte utvecklats på sista tio åren känns det som och jämfört med Foundry som hela tiden utvecklar verkar Roll20 mest leva på att folk tycker det är bekvämt.

Känns spontant som Roll20 vill nyttja Demiplane för karaktärsskapande för att ytterligare förenkla för spelare vilket är en god tanke men med tanke på hur långsamt Roll20 utvecklar saker så är risken stor att det inte blir så mycket mer. Samtidigt Roll20 lever och dör med sina DnD spelare så de verkar faktiskt jobba på att bli bättre lagom till WotCs VTT kommer ut.
 
Top