TomasHVM
Swordsman
Hei,
jeg vil gjerne takke "Etnophobattack" for hans tålmodighet med mine mange spørsmål. Han har gitt mange interessante svar, tips, og referert erfaringer som utfyller mine egne.
Som en kommentar til en annen tråd vi har snakket sammen på her, har jeg konstruert starten på et konfliktsystem og en spillmetode for roller i maktposisjoner. La meg kalle det:
Rex Fabula
Dersom man tenker seg en rolle som bygges opp utelukkende gjennom den innflytelse og de kontakter han har i forskjellige deler av samfunnslivet, kan man kanskje realisere bruken av slike "samfunnsengasjementer" på en ganske konkretm måte.
Jeg tillater meg å ta utgangspunkt i de sfærer "Etnohiphop" har satt opp, men beskrevet for mest mulig generell bruk, med noen stikkord som retningslinjer for hva de dekker, og med noen nye samfunnsfærer for å utfylle bildet.
SAMFUNNS-SFÆRER
Akademisk - læremiljøer, forskermiljøer, teorier og kunnskaper
Militær - hær, flåte, flyvåpen, våpenutvikling, taktikk og strategi
Teologi - kirke, misjon, inkvisisjon, dogmer, tro og forkynnelse
Politikk - hersker, regjering, senat, guvernør, lovgivning og ledelse
Diplomati - naboriker, allianser, emissærer, forhandling og intrige
Spionasje - informasjon, hemmelighold, kontraspionasje, manipulasjon og sabotasje
Undergrunn - beskyttelse, utpressing, tyveri, svindel, snikmord og smugling
Theurgi - hekseskoler, covenants, totemer og tabuer, forskning og kraftbruk
Handel - laug, karteller, markeder, borgerskap, produksjon, håndverk, administrasjon og regnskap
Samfunn - folkesamlinger, bevegelser, opprør, dugnader, naboskap, folketale og vennskap
Familie - slekt, status, tittel, formue, sivilstand, nødhjelp, tradisjoner og samliv
Hver spiller angir måten hans rolle bruker hver sfære på ved hjelp av lignende stikkord. Nivået på hver av disse er fra 0-20. Både nivå og bruksmåte kan endres i løpet av spillet.
Nivået angir på samme tid muligheten for å lykkes med spesielle handlinger innenfor hver sfære, og hvor mange aktive kontakter rollen har innenfor sfæren.
KONTAKTER
"Aktive kontakter" er folk innenfor sfæren rollen kan kontakte og forvente hjelp fra, altså potensielt nyttige folk å kjenne.
Det er opp til spilleren å initiere slik kontakt, ved å si fra hvem kontakten er, hvilken stilling han har, og hvilket forhold rollen har til ham. Så er det opp til spillederen å tolke kontakten i møtet med rollen og den forspørselen denne eventuelt har. Spilleren kan ikke initiere kontakter som ligger langt over hans nivå i sfæren. Det vil si at hvis rollen har sfæren på nivå 10, vil hans høyeste kontakt ligge høyst litt over middels i den form for "hierarki" sfæren har (i militær sammenheng vil dette si en offiser på mellomnivå, en løytnant, ikke en feltherre).
Dersom rollen mister en kontakt går nivået i sfæren ned. Dersom rollen får nye kontakter går nivået i sfæren opp. Dersom spilleren har initiert så mange kontakter innen en sfære som hans nivå i denne, kan han ikke initiere nye kontakter på egen hånd. Da må han benytte seg av de han allerede har, bruke andres kontakter, eller prøve å vinne frem hos biroller spillederen introduserer. Slike biroller kan vinnes som nye kontakter.
HANDLINGER
Nivået i sfæren brukes sammen med en T20 for å bestemme om rollen lykkes med en spesiell handling innen sfæren. Nivå + terning = må bli 20 eller mer for å lykkes. Terningen er åpen.
Når terningen viser 1 er det alltid mislykket, med en mulig negativ effekt (avhengig av handlingens natur). Spilleren ruller terningen igjen, etter denne formelen: Nivå - terning = dersom dette blir under 0 får handlingen en spesiell negativ effekt.
Viser terningen 20 kan spilleren rulle igjen og legge til det nye resulatet. Dette kan spilleren fortsette med så lenge han ruller 20 på terningen. Resultater på 30+ gir en positiv bieffekt av handlingen. 40+ gir to positive bieffekter. 50+ gir tre, osv.
Et fikst ferdig konfliktsystem, og et nytt rollespill?
Det er kanskje hva dette er. Det er inspirert av "Etnofoben"s svar på mine spørsmål. Jeg tror dette systemet er svært godt egnet til å spille roller i maktposisjoner, til å spille roller i en kampanje med stort tidsspenn, og å spille en form for rollespill der spillerne blir de fremste motorer for konflikt og drama.
Spørsmålene er:
- finnes det viktige deler av samfunnet, som jeg har glemt å ta med, og som burde være med i dette systemet?
- finnes det grep å ta, ting å beskrive for brukerne av denne metoden, som burde være med i denne teksten, eller er den komplett slik den står her?
- er dette nok til å delta i Trobergs "dogma-utmaning"? (et meget viktig spørsmål (!), men vær ikke redd: jeg har andre bidrag som forlengst er klare)
Setter pris på tilbakemeldinger. Nok en gang: takk til "Etnophilosofen" for inspirasjonen!
jeg vil gjerne takke "Etnophobattack" for hans tålmodighet med mine mange spørsmål. Han har gitt mange interessante svar, tips, og referert erfaringer som utfyller mine egne.
Som en kommentar til en annen tråd vi har snakket sammen på her, har jeg konstruert starten på et konfliktsystem og en spillmetode for roller i maktposisjoner. La meg kalle det:
Rex Fabula
Dersom man tenker seg en rolle som bygges opp utelukkende gjennom den innflytelse og de kontakter han har i forskjellige deler av samfunnslivet, kan man kanskje realisere bruken av slike "samfunnsengasjementer" på en ganske konkretm måte.
Jeg tillater meg å ta utgangspunkt i de sfærer "Etnohiphop" har satt opp, men beskrevet for mest mulig generell bruk, med noen stikkord som retningslinjer for hva de dekker, og med noen nye samfunnsfærer for å utfylle bildet.
SAMFUNNS-SFÆRER
Akademisk - læremiljøer, forskermiljøer, teorier og kunnskaper
Militær - hær, flåte, flyvåpen, våpenutvikling, taktikk og strategi
Teologi - kirke, misjon, inkvisisjon, dogmer, tro og forkynnelse
Politikk - hersker, regjering, senat, guvernør, lovgivning og ledelse
Diplomati - naboriker, allianser, emissærer, forhandling og intrige
Spionasje - informasjon, hemmelighold, kontraspionasje, manipulasjon og sabotasje
Undergrunn - beskyttelse, utpressing, tyveri, svindel, snikmord og smugling
Theurgi - hekseskoler, covenants, totemer og tabuer, forskning og kraftbruk
Handel - laug, karteller, markeder, borgerskap, produksjon, håndverk, administrasjon og regnskap
Samfunn - folkesamlinger, bevegelser, opprør, dugnader, naboskap, folketale og vennskap
Familie - slekt, status, tittel, formue, sivilstand, nødhjelp, tradisjoner og samliv
Hver spiller angir måten hans rolle bruker hver sfære på ved hjelp av lignende stikkord. Nivået på hver av disse er fra 0-20. Både nivå og bruksmåte kan endres i løpet av spillet.
Nivået angir på samme tid muligheten for å lykkes med spesielle handlinger innenfor hver sfære, og hvor mange aktive kontakter rollen har innenfor sfæren.
KONTAKTER
"Aktive kontakter" er folk innenfor sfæren rollen kan kontakte og forvente hjelp fra, altså potensielt nyttige folk å kjenne.
Det er opp til spilleren å initiere slik kontakt, ved å si fra hvem kontakten er, hvilken stilling han har, og hvilket forhold rollen har til ham. Så er det opp til spillederen å tolke kontakten i møtet med rollen og den forspørselen denne eventuelt har. Spilleren kan ikke initiere kontakter som ligger langt over hans nivå i sfæren. Det vil si at hvis rollen har sfæren på nivå 10, vil hans høyeste kontakt ligge høyst litt over middels i den form for "hierarki" sfæren har (i militær sammenheng vil dette si en offiser på mellomnivå, en løytnant, ikke en feltherre).
Dersom rollen mister en kontakt går nivået i sfæren ned. Dersom rollen får nye kontakter går nivået i sfæren opp. Dersom spilleren har initiert så mange kontakter innen en sfære som hans nivå i denne, kan han ikke initiere nye kontakter på egen hånd. Da må han benytte seg av de han allerede har, bruke andres kontakter, eller prøve å vinne frem hos biroller spillederen introduserer. Slike biroller kan vinnes som nye kontakter.
HANDLINGER
Nivået i sfæren brukes sammen med en T20 for å bestemme om rollen lykkes med en spesiell handling innen sfæren. Nivå + terning = må bli 20 eller mer for å lykkes. Terningen er åpen.
Når terningen viser 1 er det alltid mislykket, med en mulig negativ effekt (avhengig av handlingens natur). Spilleren ruller terningen igjen, etter denne formelen: Nivå - terning = dersom dette blir under 0 får handlingen en spesiell negativ effekt.
Viser terningen 20 kan spilleren rulle igjen og legge til det nye resulatet. Dette kan spilleren fortsette med så lenge han ruller 20 på terningen. Resultater på 30+ gir en positiv bieffekt av handlingen. 40+ gir to positive bieffekter. 50+ gir tre, osv.
Et fikst ferdig konfliktsystem, og et nytt rollespill?
Det er kanskje hva dette er. Det er inspirert av "Etnofoben"s svar på mine spørsmål. Jeg tror dette systemet er svært godt egnet til å spille roller i maktposisjoner, til å spille roller i en kampanje med stort tidsspenn, og å spille en form for rollespill der spillerne blir de fremste motorer for konflikt og drama.
Spørsmålene er:
- finnes det viktige deler av samfunnet, som jeg har glemt å ta med, og som burde være med i dette systemet?
- finnes det grep å ta, ting å beskrive for brukerne av denne metoden, som burde være med i denne teksten, eller er den komplett slik den står her?
- er dette nok til å delta i Trobergs "dogma-utmaning"? (et meget viktig spørsmål (!), men vær ikke redd: jeg har andre bidrag som forlengst er klare)
Setter pris på tilbakemeldinger. Nok en gang: takk til "Etnophilosofen" for inspirasjonen!