TomasHVM
Swordsman
En av mine mest vellykkede rollespill-ideer er å bruke et fast skjema for spillingen, som spillere og spilleder kan improvisere utfra.
Rollespillet Sirkus er et av spillene der jeg bruker denne teknikken. Det handler om en trupp artister som reiser rundt på landsbygda i et fantasirike, og gjør fabuløse sirkusnumre. Det er lett å organisere en slik spilling innenfor et skjema, fordi artistenes hverdag gjentar seg selv.
Skjemaet for Sirkus er slik:
1 - Reisen til stedet
2 - Spise, slappe av, fikse overnatting
3 - Finne et sted for forestillingen, bestemme tidspunkt
4 - Si fra om forestillingen, sette opp scene og telt
5 - Proviantere, se over utstyr, reparere, proviantere, pakke
6 - Trene og slappe av før forestilling
7 - Forestilling starter med fellesnummer, konferansier
8 - Spesialnumre og pengeinnsamling
9 - Flykte fra stedet etter forestillingen
Utfra dette skjemaet agerer spillerne, styrer sine roller, tar seg av de daglige rutinene, trener, etc. De styrer dette i stor grad selv, men spillederen kan konsentrere seg om andre ting. Det gjør at spillerne blir tryggere og kan ta flere selvstendige initiativ. De former spillingen og dens atmosfære i større grad enn det som er vanlig i rollespill.
Samtidig får spillederen frigjort en del av energien han bruker på fremdrift og hverdagslige detaljer, og kan bruke energien på mer spennende elementer. Han kan konsentrere seg om folk og fe de møter, spesielle hendelser, påvirke samspillet mellom rollene, utvikle åpen og skjult dramatikk rundt gruppen, og kaste dem ut i kaos fra tid til annen (da skjemaet forlates og/eller de må ta stilling til uventede problemstillinger).
Spillingene blir frie improvisasjoner over et tema (som i klassisk jazz). Når kampanjen går bra er variasjonene rike, mange og meningsfulle. I en slik kampanje blir spillingene spennende selv når ingenting utenom det vanlige skjer, og når det skjer noe uvanlig får det større virkning.
Jeg har fundert på hvorfor dette fungerer så godt, og kommet til at nøkkelen er trygge spillere. Samtidig legger et slikt skjema opp til den dramaturgien en TV-serie har. Dette er også en nøkkel til at det funker bra.
TV-seriens dramatiske modell fungerer veldig godt i en rollespill-kampanje, bedre enn den ordinære dramatiske modellen vi kjenner fra de fleste filmer (med en klar oppbygning, en eneste helteskikkelse, og spenningstopp mot slutten).
TV-serien har gjerne flere parallelle hovedpersoner, slik rollespill har, og dyrker gjerne flere storylines parallellt, slik en rollespillkampanje gjør. Samtidig er TV-serien variasjoner over et tema, så det er ikke rart at et rollespill som gjør det samme også lykkes veldig godt. Rollespill kan altså sammenlignes med TV-serier (selvsagt GODE tv-serier)!
Noen andre som har erfaringer med dette?
Noen tanker rundt det?
Ideer til bruk av og utbygging av skjemaet?
Kan det brukes i standard fantasy-rollespill?
Rollespillet Sirkus er et av spillene der jeg bruker denne teknikken. Det handler om en trupp artister som reiser rundt på landsbygda i et fantasirike, og gjør fabuløse sirkusnumre. Det er lett å organisere en slik spilling innenfor et skjema, fordi artistenes hverdag gjentar seg selv.
Skjemaet for Sirkus er slik:
1 - Reisen til stedet
2 - Spise, slappe av, fikse overnatting
3 - Finne et sted for forestillingen, bestemme tidspunkt
4 - Si fra om forestillingen, sette opp scene og telt
5 - Proviantere, se over utstyr, reparere, proviantere, pakke
6 - Trene og slappe av før forestilling
7 - Forestilling starter med fellesnummer, konferansier
8 - Spesialnumre og pengeinnsamling
9 - Flykte fra stedet etter forestillingen
Utfra dette skjemaet agerer spillerne, styrer sine roller, tar seg av de daglige rutinene, trener, etc. De styrer dette i stor grad selv, men spillederen kan konsentrere seg om andre ting. Det gjør at spillerne blir tryggere og kan ta flere selvstendige initiativ. De former spillingen og dens atmosfære i større grad enn det som er vanlig i rollespill.
Samtidig får spillederen frigjort en del av energien han bruker på fremdrift og hverdagslige detaljer, og kan bruke energien på mer spennende elementer. Han kan konsentrere seg om folk og fe de møter, spesielle hendelser, påvirke samspillet mellom rollene, utvikle åpen og skjult dramatikk rundt gruppen, og kaste dem ut i kaos fra tid til annen (da skjemaet forlates og/eller de må ta stilling til uventede problemstillinger).
Spillingene blir frie improvisasjoner over et tema (som i klassisk jazz). Når kampanjen går bra er variasjonene rike, mange og meningsfulle. I en slik kampanje blir spillingene spennende selv når ingenting utenom det vanlige skjer, og når det skjer noe uvanlig får det større virkning.
Jeg har fundert på hvorfor dette fungerer så godt, og kommet til at nøkkelen er trygge spillere. Samtidig legger et slikt skjema opp til den dramaturgien en TV-serie har. Dette er også en nøkkel til at det funker bra.
TV-seriens dramatiske modell fungerer veldig godt i en rollespill-kampanje, bedre enn den ordinære dramatiske modellen vi kjenner fra de fleste filmer (med en klar oppbygning, en eneste helteskikkelse, og spenningstopp mot slutten).
TV-serien har gjerne flere parallelle hovedpersoner, slik rollespill har, og dyrker gjerne flere storylines parallellt, slik en rollespillkampanje gjør. Samtidig er TV-serien variasjoner over et tema, så det er ikke rart at et rollespill som gjør det samme også lykkes veldig godt. Rollespill kan altså sammenlignes med TV-serier (selvsagt GODE tv-serier)!
Noen andre som har erfaringer med dette?
Noen tanker rundt det?
Ideer til bruk av og utbygging av skjemaet?
Kan det brukes i standard fantasy-rollespill?