Det finns en risk att det här låter språkfascistgnälligt, men jag hade inte tänkt att det här skulle handla om mitt eget ogillande av ordet "karaktär" i betydelsen "rollperson", utan framförallt hur ordet har blivit vanligare. Visst är det väl så? Det var inte så många år sedan som "rollperson" och "RP" var standardvokabulären för att beskriva den roll en spelare tar sig an under spelet, men numera känns det som att nästan ingen använder det, utan föredrar ordet "karaktär", som enligt SAOL betyder "skaplynne, själsläggning, prägel, art, slag". Men det känns som att det inte bara är rollspelsvärlden som har börjat använda ordet som synonym till "roll", utan det dyker väl även upp när vissa pratar om filmer och böcker?
Finns det fler än jag som fortfarande håller på ordet "rollperson"? Kommer ordet att försvinna ur rollspelarvokabulären, tro? Jag gör det mest för att jag tenderar att vara lite språkkonservativ, även om jag intellektuellt inte har något emot språkförändring och bara ogillar "karaktär" för att det känns som en anglicism. Är ordet okej att använda i publicerade rollspel, där man kan förvänta sig en lite mer formell ton än på internetforum? Finns det svenska rollspel som använder ordet "karaktär" i texten?
Finns det fler än jag som fortfarande håller på ordet "rollperson"? Kommer ordet att försvinna ur rollspelarvokabulären, tro? Jag gör det mest för att jag tenderar att vara lite språkkonservativ, även om jag intellektuellt inte har något emot språkförändring och bara ogillar "karaktär" för att det känns som en anglicism. Är ordet okej att använda i publicerade rollspel, där man kan förvänta sig en lite mer formell ton än på internetforum? Finns det svenska rollspel som använder ordet "karaktär" i texten?