Innan någon dum stackare slår i ordboken....
Själv använder jag "rollperson" för något som
kan skapas men egentligen inte är meningen att den ska göras.. En rollperson utmärker sig inget, utan försvinner som "en i massan" av rollpersoner..
När jag använder "karaktär" så pratar jag
om en viss rollperson.. Alltså inte en ansiktslös person som är en i mängden utan någon som man kan peka på.. Karaktären är en person som är
tänkt att skapas.. Där jag skriver "en spelares rollperson" kan jag lika gärna skriva "karakär".. För den kommer att ha... en karaktär (personlighet, särdrag) och är tänkt skapas av en spelare..
Detta är min personliga definition som jag aldrig kommer att använda inför andra, då den är just är resultatet av mina egna tolkningar.. Den har bara funnits i mitt bakhuvud tidigare så den var lite svår att förklara..
Själv ogillar jag "karaktär" just för dubbelmeningen.. Med "rollperson" kan man inte missförstå vad som menas.. Rollperson är en sådan inrotad rollspelsterm, ungefär som spelledare, att alla rollspelare fattar den direkt.. Dock så tycker jag det luktar
väldigt mycket DoD över termen..
"
Kanske 'alter ego', 'alias', 'roll', 'rollfigur', 'figur' osv. är bättre..."
Som en fulbonus så tar jag dem också..
"
...'alter ego', 'alias'..."
Dessa funkar inte, enligt min mening, då båda menar samma person fast med ett annat namn.. En spelares rollperson är däremot en annan person..
"
...'roll'..."
Kanske lite för luddig för att kunna användas? Den hindrar att man använder "roll" i ett annat sammanhang.. Termer bör vara unika till betydelsen..
"
...'rollfigur'..."
En bra synonym till rollperson..
"
...'figur'..."
Betyder flera olika saker och är därmed rätt olämplig att använda..
Sedan kan man maskera ordet "rollperson" med ett annat namn för att följa rollspelets stämning.. Helt ok med mig.. Bara man tydligt skriver vad maskeringsordet innebär, så man inte helt enkelt introducerar en ny term och antar att folk fattar den direkt..
Själv brukar jag, i tal, använda mig av "gubbe" rätt mycket men att använda det i ett rollspel skulle jag aldrig komma på tanken att göra.. För det första så har ordet rätt slangaktigt, oseriös attityd och för det andra så finns det konstiga människor därute som stirrar sig blinda på att ordet varken är ålders- eller könsneutralt..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker "rollfilur" borde användas mer
<CENTER>
[color:\\"green\\"]"I generationer har...?dernas gator."</center>[/color]
<font size="1">[edit] Äsch, vad sen jag är med inlägget..
Radagast hade redan slagit i ordboken.. Själv tycker jag att slå i ordböcker och tycka att det borde vara så är ungefär som att citera en känd person och tycka att dennes ord bör alla godta.. Visst kan det vara skäligt att göra så i vissa lägen men när det gäller ett (sådant) annorlunda användningsområde (som rollspel) så funkar knappast ordboken.. Den är för generell för sådant.. Jag skrev att det är skäligt att göra så i vissa lägen..
Radagast gjorde rätt i detta fall.. Lade fram sin åsikt och sedan stödde det med ordbokens hjälp..</font>[color:"green"]