Din fråga må vara retorisk, men jag besvarar den ändå eftersom det är hur jag rullar. Och just den här saken
har faktiskt spelat stor roll för mig en gång i tiden, när jag just börjat spela rollspel.
krank;n175351 said:
Ger det verkligen en sådan skillnad i "stämning" eller whatever att det är värt att behöva lära om?
I for one blev väldigt glad när jag var tolv år gammal och läste i Västmark att man ska säga 'figur' och inte 'gubbe', detta kort efter att min spelgrupp och lajvgrupp bestämt att man inte får välja kön på sin rollperson. Så ibland, ja, ibland spelar det faktiskt roll att skriva ut sådant. Men 'rollperson', 'karaktär' och liknande är förstås könsneutralt redan, så det är inte värt att ta upp som poäng egentligen.
(Samma spel skriver 'han' om alla spelare och 'hon' om spelledaren, vilket är något jag stör mig jättemycket på
nu men som var bättre än alla andra spel
då, som exempel på en annan konvention som för all del tjänat sitt syfte och nu borde bytas ut, men som verkligen gjorde skillnad vid tillfället)
Men i just de här fallen, rollperson/figur och a spelledare by any other name har jag numera svårt att känna att det ger något att hitta på nya termer bara för att driva hem vilken genre det handlar om. Däremot stör det ju inte nämnvärt.