kwarnberg
Swordsman
I en tråd på facebook börjades det diskutera huruvida termen karaktär är okej att använda om personer som figurerar i rollspel (eller andra kulturformer, för den delen). Jag har i mitt rollspel valt att benämna alla personer som karaktärer, och de karaktärer som spelarna spelar för rollpersoner. Motargumentet lyder att den användningen av ordet karaktär är en amerikanisering av character, och att karaktär endast bör användas som beskrivning. Nu har ju amerikanskans innebörd av karaktär läckt in rätt ordentligt i den svenska diskursen, och jag tror att det är många som förknippar ordet med en "fiktiv person" snarare än ett karaktärsdrag (pun intended). Det känns således okej att använda karaktär som synonym till person, även om det kanske rent strikt inte är korrekt. Vad tycker ni? Och finns det några andra termer som fungerar bättre?
(Ber om ursäkt för eventuella konstigheter i texten. wrnu är verkligen inte anpassat för mobil...)
(Ber om ursäkt för eventuella konstigheter i texten. wrnu är verkligen inte anpassat för mobil...)