kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 778
Jag kom att börja prata lite om hemligheter med en vän i går, och tänkte att jag kan skriva något om det här också. Jag vill första etablera vad jag anser att en hemlighet är för något: En hemlighet är kunskap eller information som rollpersonen har och som de andra rollpersonerna inte känner till. Rollpersonen är ovillig att låta andra ta del av informationen (spelaren behöver inte vara det). Det krävs alltså att informationen både tillhör endast en eller några få personer, och att dessa personer aktivt försöker behålla den informationen hemlig. Att bara glömt berätta om något räknas inte som en hemlighet.
Jag kategoriserar hemligheter i två grupper: mjuka och hårda. Mjuka hemligheter är av den sorten att om de kommer ut kommer det blir jobbigt för rollpersonen som haft hemligheten, och kanske även de omkring hen. Det kommer skapa dålig stämning, drama och kanske bråk.
Hårda hemligheter är av ett sånt slag att de kommer ställa till det rejält om de kommer ut. Här hamnar ofta olika mål eller agendor. Det är hemligheter som – om de kommer ut – kan förändra allt, största relationer och leda till slagsmål och i värsta fall dödsfall. Det innebär också att - till skillnad från mjuka hemligheter - vill inte heller spelaren att hemligheten ska avslöjas.
Jag älskar mjuka hemligheter, men har extremt svårt för de hårda. Som rollspelare (dvs både SL och spelare) vill jag alltid att hemligheter ska komma fram. Jag vill att rollpersonerna ska råka eller tvingas avslöja sina hemligheter, för en hemlighet är som intressantast när den inte längre är hemlig. Det intressantaste med en hemlighet är i min värld inte ”kommer rollpersonen lyckas hålla den hemlig?” utan ”hur reagerar omvärlden när hemligheten avslöjas?”
Om man i huvudsak arbetar med hårda hemligheter uppmuntrar man också spelarna att aktivt försöka hålla hemligheten dold. För om den skulle komma ut skulle det innebära stora konsekvenser för rollpersonen. Så stora att spelmötet kanske måste avbrytas, att rollpersonen blir dödad, eller något annat som har sönder spelet. Det kan självklart också skapa massa intressanta situationer, men det krävs en väldigt duktig spelgrupp för att hantera det. Jag vill personligen helst inte riskera det.
Den andra nackdelen med hårda hemligheter är att de ofta hamnar i samma kategori som scenariots antagonist. Ofta har de att göra med hemliga mål och agendor som står i direkt motsättning till de andra rollpersonerna. Det vill säga att om jag uppnår min agenda eller mitt mål kommer det vara omöjligt för dig att uppnå din agenda eller mål. Vi har då skapat ett antagonistiskt förhållande mellan rollpersonerna – och därmed också spelarna. Så plötsligt sitter vi med ett antal rollpersoner och spelare som har motsatta agendor som både rollpersoner och spelare vill hålla hemliga för varandra.
Detta kommer sannolikt leda till en splittrad grupp där varje person aktivt försöker lista ut vad de andra rollpersonerna har för hemligheter samtidigt som de försöker hålla sina egna fortsatt hemliga. Gruppen kommer inte dela information, de kommer vara hemlighetsfulla och försöka vilseleda övriga gruppen. Sånt kan vara jättekul i ett oneshot, men även där har jag sällan upplevt att det fungerat särskilt bra. Det blir en dissonans i att spelarna förväntas samarbeta, medan rollpersonerna ofta skulle tjäna på att backstabba, sälja ut eller förråda de andra rollpersonerna, men gör inte det för att spelet då troligtvis skulle krascha. Så hela upplevelsen riskerar att bli minst sagt… förvirrande.
Så sammanfattningsvis är min relation till hemligheter bland rollpersoner följande: kör supergärna på många mjuka hemligheter, och eftersträva som spelare att få din rollperson att avslöja dem. Var sparsam med hårda hemligheter. Använd dem i oneshots ibland, men bara om du är redo att låta ditt scenario urarta till ett närmast Fiasco-likt tillstånd.
Vad är ert förhållande till rollpersoner med hemligheter?
Jag kategoriserar hemligheter i två grupper: mjuka och hårda. Mjuka hemligheter är av den sorten att om de kommer ut kommer det blir jobbigt för rollpersonen som haft hemligheten, och kanske även de omkring hen. Det kommer skapa dålig stämning, drama och kanske bråk.
Hårda hemligheter är av ett sånt slag att de kommer ställa till det rejält om de kommer ut. Här hamnar ofta olika mål eller agendor. Det är hemligheter som – om de kommer ut – kan förändra allt, största relationer och leda till slagsmål och i värsta fall dödsfall. Det innebär också att - till skillnad från mjuka hemligheter - vill inte heller spelaren att hemligheten ska avslöjas.
Jag älskar mjuka hemligheter, men har extremt svårt för de hårda. Som rollspelare (dvs både SL och spelare) vill jag alltid att hemligheter ska komma fram. Jag vill att rollpersonerna ska råka eller tvingas avslöja sina hemligheter, för en hemlighet är som intressantast när den inte längre är hemlig. Det intressantaste med en hemlighet är i min värld inte ”kommer rollpersonen lyckas hålla den hemlig?” utan ”hur reagerar omvärlden när hemligheten avslöjas?”
Om man i huvudsak arbetar med hårda hemligheter uppmuntrar man också spelarna att aktivt försöka hålla hemligheten dold. För om den skulle komma ut skulle det innebära stora konsekvenser för rollpersonen. Så stora att spelmötet kanske måste avbrytas, att rollpersonen blir dödad, eller något annat som har sönder spelet. Det kan självklart också skapa massa intressanta situationer, men det krävs en väldigt duktig spelgrupp för att hantera det. Jag vill personligen helst inte riskera det.
Den andra nackdelen med hårda hemligheter är att de ofta hamnar i samma kategori som scenariots antagonist. Ofta har de att göra med hemliga mål och agendor som står i direkt motsättning till de andra rollpersonerna. Det vill säga att om jag uppnår min agenda eller mitt mål kommer det vara omöjligt för dig att uppnå din agenda eller mål. Vi har då skapat ett antagonistiskt förhållande mellan rollpersonerna – och därmed också spelarna. Så plötsligt sitter vi med ett antal rollpersoner och spelare som har motsatta agendor som både rollpersoner och spelare vill hålla hemliga för varandra.
Detta kommer sannolikt leda till en splittrad grupp där varje person aktivt försöker lista ut vad de andra rollpersonerna har för hemligheter samtidigt som de försöker hålla sina egna fortsatt hemliga. Gruppen kommer inte dela information, de kommer vara hemlighetsfulla och försöka vilseleda övriga gruppen. Sånt kan vara jättekul i ett oneshot, men även där har jag sällan upplevt att det fungerat särskilt bra. Det blir en dissonans i att spelarna förväntas samarbeta, medan rollpersonerna ofta skulle tjäna på att backstabba, sälja ut eller förråda de andra rollpersonerna, men gör inte det för att spelet då troligtvis skulle krascha. Så hela upplevelsen riskerar att bli minst sagt… förvirrande.
Så sammanfattningsvis är min relation till hemligheter bland rollpersoner följande: kör supergärna på många mjuka hemligheter, och eftersträva som spelare att få din rollperson att avslöja dem. Var sparsam med hårda hemligheter. Använd dem i oneshots ibland, men bara om du är redo att låta ditt scenario urarta till ett närmast Fiasco-likt tillstånd.
Vad är ert förhållande till rollpersoner med hemligheter?