Flurtis
Hero
Jag satt och klurade häromdagen på varför jag har så svårt att känna mig tillfreds med mina karaktärskildringar när jag spelar "egen gjorda rollpersoner".
Låt mig förklara. Jag finner det oftast vara mycket svårare att gestalta och hitta en känsla över rollspersonen i kampanjer där jag gör karaktären själv. Oftast finner jag mig bäst tillrätta med en karaktärer som är färdiggjord för kampanjen.
Jag har en teori angående det här. Jag tror att jag har väldigt svårt att spela min karaktär ifall jag inte känner att den har ett syfte i kampanjen. Dom rollpersonerna som jag har trivs allra bäst med är sådana som har haft en nyckelroll i kampanjen.
Men varför är det så?
Hur pass viktigt är det med en stark koppling till storyn enligt er? Jag har spelat med väldigt duktiga rollspelare som inte haft något som helst problem med att gestalta karaktärer som inte haft någon jätte stark koppling till Kampanjen. Med koppling menar jag att rollpersonen är så stark knyten till kampanjen att den inte är utbyttbar utan att kampanjen faller.
Likamedstecknet mellan kopplingen till kampanjen och gestaltningen kanske inte är en självklarhet, men på något sätt har jag svårt att spela en karaktär som inte driver storyn framåt eller i rätt riktning. Exempelviss har många spel drivkrafter. Drivkrafter är något jag har väldigt svårt att svälja. Det är alldeles för individuellt. Säg att jag har drivkraften "Hämnd på pesron A". Om inte person A introduseras rätt i kampanjen (Vilket är utanför min påvärkan) så kan man ofta hamna i en rätt så hopplös situation där man antingen:
A. Kör Solo spelande och försöker hämnas på person A
B. Tonar ner drivkraften och följer med spelgruppen.
Jag spelar rollspel för att ha kul med andra männsikor. För mig känns det som ett onaturligt val att dra iväg på ett sidospår som inte gruppen är involverade i. Oftast med färdigjorda rollpersoner är dessa mera ihopknutna med kampanjen och dess "Drivkrafter, Bakgrundhistorier och Kontakter" sammanflätade så att man tillför något till gruppen varje gång man hakar på sitt mål.
"men man kan väll integrera rollpersonerna i kampanjen?"
Jo visst kan man göra det. Fast ur ett rent spelledarmässigt perspektiv så är det väldigt svårt att få in:
4 bakgrundshistorier
4 drivkrafter
flaggor
stämning
plot
tillsammans med den vision man ofta har angående kampanjen. Spelledaren skall ju inte bara vara en önskemåls befriare utan han skall ju också ges en viss möjlighet att få vara kreativ utan att vara bunden till enbart karaktärernas önskemål. Dessutom är ju dessa "Drivkrafter och bakgrundshistorier" inte ihopknutna. Resultatet blir att spelledaren måsta knyta ihop 4olika drivkrafter, 4 bakgrundhistorier tillsamans med en vettig handling för att ge karaktärerna vettigt händelseutrymme. Det är väldigt svårt utan att det blir krystat.
//Flurtis, har inte en aning om vad han vill med den här tråden..
Låt mig förklara. Jag finner det oftast vara mycket svårare att gestalta och hitta en känsla över rollspersonen i kampanjer där jag gör karaktären själv. Oftast finner jag mig bäst tillrätta med en karaktärer som är färdiggjord för kampanjen.
Jag har en teori angående det här. Jag tror att jag har väldigt svårt att spela min karaktär ifall jag inte känner att den har ett syfte i kampanjen. Dom rollpersonerna som jag har trivs allra bäst med är sådana som har haft en nyckelroll i kampanjen.
Men varför är det så?
Hur pass viktigt är det med en stark koppling till storyn enligt er? Jag har spelat med väldigt duktiga rollspelare som inte haft något som helst problem med att gestalta karaktärer som inte haft någon jätte stark koppling till Kampanjen. Med koppling menar jag att rollpersonen är så stark knyten till kampanjen att den inte är utbyttbar utan att kampanjen faller.
Likamedstecknet mellan kopplingen till kampanjen och gestaltningen kanske inte är en självklarhet, men på något sätt har jag svårt att spela en karaktär som inte driver storyn framåt eller i rätt riktning. Exempelviss har många spel drivkrafter. Drivkrafter är något jag har väldigt svårt att svälja. Det är alldeles för individuellt. Säg att jag har drivkraften "Hämnd på pesron A". Om inte person A introduseras rätt i kampanjen (Vilket är utanför min påvärkan) så kan man ofta hamna i en rätt så hopplös situation där man antingen:
A. Kör Solo spelande och försöker hämnas på person A
B. Tonar ner drivkraften och följer med spelgruppen.
Jag spelar rollspel för att ha kul med andra männsikor. För mig känns det som ett onaturligt val att dra iväg på ett sidospår som inte gruppen är involverade i. Oftast med färdigjorda rollpersoner är dessa mera ihopknutna med kampanjen och dess "Drivkrafter, Bakgrundhistorier och Kontakter" sammanflätade så att man tillför något till gruppen varje gång man hakar på sitt mål.
"men man kan väll integrera rollpersonerna i kampanjen?"
Jo visst kan man göra det. Fast ur ett rent spelledarmässigt perspektiv så är det väldigt svårt att få in:
4 bakgrundshistorier
4 drivkrafter
flaggor
stämning
plot
tillsammans med den vision man ofta har angående kampanjen. Spelledaren skall ju inte bara vara en önskemåls befriare utan han skall ju också ges en viss möjlighet att få vara kreativ utan att vara bunden till enbart karaktärernas önskemål. Dessutom är ju dessa "Drivkrafter och bakgrundshistorier" inte ihopknutna. Resultatet blir att spelledaren måsta knyta ihop 4olika drivkrafter, 4 bakgrundhistorier tillsamans med en vettig handling för att ge karaktärerna vettigt händelseutrymme. Det är väldigt svårt utan att det blir krystat.
//Flurtis, har inte en aning om vad han vill med den här tråden..