Nekromanti Rollpersoner som spelpjäser

Rising

Vila i frid
Den stora frågan här tycker jag verkar vara om man vill spela drama eller inte.

Jag ska förklara:

Kill Bill är en historia om hämnd, men hämnden är aldrig ett vägskäl i berättelsen. Vi frågar oss aldrig om huvudpersonen kommer att tvivla eller tveka på sitt hämnande. Som mest är sånt tvivel bara en tidig scen i syftet exposition eller upptrappning, som när Will Smith tar en hel dag på sig att fundera på om han ska bli en Man in Black eller inte, eller när Luke Skywalker vägrar att ge sig ut på sitt uppdrag förrän Uncle Owen är död.

Dessa berättelser är inte drama. De är historier som försöker berätta något allmänmänskligt som alla ska kunna leva sig in i. Karate Kid är en underdog, men utöver det är han nästan en Tintin-figur som alla ska kunna leva sig in i. Anledningen är att det inte är drama. Det tema som filmen handlar om egentligen (under ytan av karateturneringar o. dyl) är ett incitament och en katalysator för berättelsen, men aldrig ett vägskäl på vägen.

Hade det varit det så hade den aldrig kvalificerat för att vara en Hjältens Resa-berättelse (precis som Star Wars) utan istället varit ett drama.

---

Det finns många agenthistorier som är drama: Den Demokratiske Terroristen är ett bra exempel.
Det finns också dem som inte är det minsta drama, där James Bond är ett utpräglat exempel.

Det här är en fråga om vilken genre man gillar att spela i. Du har alldeles rätt i att samberättande är en usel term för att beskriva detta. Den har nämligen ingenting med någon genre att göra, utan med spelstil. Det går utmärkt att samberätta både skräck, matiné, komedier och drama. Således är den alldeles för stor och övergripande för vad du vill peka på.

Samberättande är som termen "däggdjur", medan narrativism är som termen "vakthund". Dels är den ena termen mer omfattande än den andra - men de har också två helt olika syften. Den första termen är ett verktyg för att försöka kategorisera alla djur - de som man redan känner till såväl som de ännu opåträffade. Den andra termen är ett verktyg för att beskriva en form av husdjur som är vanlig just nu, i den kultur vi lever i. Den senare sortens termer är mycket bättre när man väl står i en djuraffär.

Man säger ju knappast "jag vill ha ett däggdjur till min dotter".

Mogger

Hipsteranka
jag skrev ett långt svar men raderade det. Jag minns nämligen att vi snackat om det här förrut och att jag höll med då. Det gör jag nu med. Samberättande (även om ordet tydligen är så icke-intuitvt att det inte fastnar hos mig) har en plats. Om Narrativism är Narc (som gick på TV igår) så är samberättande 48 timmar eller kanske till och med Snuten i Hollywood.

solvebring

Superhero
Du snackar Resident Evil feats Mission Impossible ungefär alltså.
Okej, men då bör du verkligen köra fritt igenom att spelarnas samberättande skapar vägen. Det lär ju ska funka då?

solvebring

Superhero
Jo, det är sant, och det är det jag börjar inse ju mer jag tjatar om honom... Tror jag iaf.

Saken är nog sån att det gäller väl allt - vad händer om man byter ut den och den. Det är dock inte det relevanta, alla RP spelas ju på ett visst sätt, de har sina speciella karaktärsdrag beroende på vem som spelar dem. Så egentligen spelar väl det ingen roll...
Man ger som SL ett fast uppdrag, de gör sin agentgrej, sedan kommer allt annat runt omkring bli konsekvens av deras beteende. Men den fasta uppdragspunkten förblir ju den samma om RP inte är en förrädare vill säga.

Äsch... Serriöst alltså, nu vet jag inte längre vad jag vill ha sagt. Detta var ett väldigt komplext ämne må jag säga.

Fy på sig Marco - skapa så svåra trådar! :gremwink:

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Saken är nog sån att det gäller väl allt - vad händer om man byter ut den och den. Det är dock inte det relevanta, alla RP spelas ju på ett visst sätt, de har sina speciella karaktärsdrag beroende på vem som spelar dem. Så egentligen spelar väl det ingen roll...
Man ger som SL ett fast uppdrag, de gör sin agentgrej, sedan kommer allt annat runt omkring bli konsekvens av deras beteende. Men den fasta uppdragspunkten förblir ju den samma om RP inte är en förrädare vill säga.

[/ QUOTE ]

Ja precis. Den situation som agenten ställs inför är den samma. Men precis som som du säger är alla RP olika. Vad jag helt enkelt tycker är intressantast är att snarare bejaka den individualiteten än att försöka stöpa samma äventyr i samma form oavsett huvudperson. Uppdraget är ju bara situationen som placerar agenten i Guatemala, resten kan gå hur som helst, eller snarare, som spelgruppen vill.

Nu vet jag inte om vi ens berör marcos ursprungsämne längre. Men det är iaf agenter med i bilden. :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Uppdraget är ju bara situationen som placerar agenten i Guatemala, resten kan gå hur som helst, eller snarare, som spelgruppen vill.

Nu vet jag inte om vi ens berör marcos ursprungsämne längre. Men det är iaf agenter med i bilden.

Jodå, i allra högsta grad. Agenterna är fortfarande de viktigaste då de är spelarnas koppling mot uppdraget och världen. Men samtidigt så pågår uppdraget.

Jag har en tanke kring en akt/scen-klocka som tickar beroende på vad RPna gör. Velar de som går tiden och Skurk #3 kanske agerar genom att göra Y vid "Tid 4", exvis. För jag ser tid och stress som viktigt. Och, MYCKET VIKTIGT, jag ser dessutom gärna att rollpersonerna skall kunna misslyckas med uppdraget utan att spelet eller kampanjen går "sönder".

Okay, Nexuskommando Sex lyckades stjäla kärnvapnet från atomubåten, de lyckades transportera den via tåg till Morovanien och där lyckades Morovaniens diktator aktivera den och slutligen lyckades bomben föras till Kreml för detonation. Ja, agenterna misslyckades hela tiden pga olika skäl. So what, det var ballt och nästa uppdrag byggs givetvis på den värld som existerar beroende på tidigare uppdrags resultat.

Återigen, 24 är klockrent. Det dör/försvinner/återkommer/kommer nytt folk hela tiden, och det skapar drama och nya angreppssätt i historien.

Rising

Vila i frid
Om Narrativism är Narc (som gick på TV igår) så är samberättande 48 timmar eller kanske till och med Snuten i Hollywood.
Nej, nej. Samberättande är inte ett vanligt sätt att spela rollspel på, typ Dungeoncrawl eller narrativism. Det är en stor, övergripande kategori. Det är en tredjedel av alla rollspel som finns och någonsin kommer att finnas.

Precis som all dungeoncrawl är problemlösning, medan inte all problemlösning är dungeoncrawl, så är all narrativism en sorts samberättande, medan all samberättande inte är narrativism.

Om narrativism är "Narc" så är samberättande "spelfilm", typ.

---

I threefold model så var Drama något mycket stort och övergripande; en tredjedel av alla sorters rollspel som gick att spela. Ron edwards begränsade det begreppet extremt mycket för att beskriva ett enskilt sätt han gillar att spela rollspel på. Det är inte två olika kategorier på samma nivå, utan två helt olika typer av kategorier.

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: för att vara dum och ställa frågor, men...

Upplägget är agent-genren med huvudfokus på 24, Mission Impossible-filmerna, Spy Game, Alias och Spooks. Inte så mycket James Bond dock. Dvs att rollpersonerna är expendable assets som utför uppdrag för en organisation. Världen är modern och antagligen en lätt moddad version av vår nutid - med större fokus på nationer och mindre fokus på terrorism. Teman som action, spelarbestämmande, organisationsstrukturer, politik, förräderi, dubbelspel och paranoia är nyckelelement. Jag kommer att satsa på att skapa metodik för att fånga genren rätta värden och känslor och skippa en massa simulatoriskt dravel.
Trots "inte så mycket James Bond" biten så låter det ändå lite som kalla kriget fast i modern tappning. De ska bli intressant...

Big Marco

Läskig
Re: för att vara dum och ställa frågor, men...

så låter det ändå lite som kalla kriget fast i modern tappning

Jepp, det är planen. Nationer och organisationer är mer intressanta än statslösa terrorister.