Varning för möjligt uppsparkande av redan öppna dörrar:
Det finns en meningsfull skillnad, tycker jag, mellan att rollpersonerna är huvudpersoner i sin egen berättelse och att de är huvudpersoner i spelvärlden. Det här tror jag inte är några nyheter... Men i varje fall; motsatsen till det första fallet lär ju vara att SL har en såndär Übermäktig SLP eller kanske flera, som gör allt det balla medan rollpersonerna mest hänger med och ser på. Motsatsen till det senare känns mer som att rollpersonerna är en aktör bland många, där andra aktörer säkerligen är både större och mäktigare och gör fräsigare saker, men att rollpersonerna ändå kan ha agens på sin egen nivå.
Världshuvudpersoner är filmiska hjältar. De är Belgarion, liksom. Världen kretsar kring dem.
Självhuvudpersoner kan vara helt vanliga typer.
Det jag funderar på är tekniker för att skapa framför allt självhuvudpersoner och att undvika världshuvudpersonskapet. Jag tycker nämligen inte riktigt om den filmiska känslan av att världen kretsar kring rollpersonerna; jag föredrar att ha dem som mer... trovärdiga personer. Eller vad man ska säga. Ni vet vad jag menar.
Ett exempel på teknik: Hur situationer ser ut när rollpersonerna stöter på dem. Om rollpersonerna kommer till byn PRECIS när draken anfaller, "som av en slump", så är rollpersonerna huvudpersoner även i byns berättelse. Drakanfallet väntade tills rollpersonerna kom.
Om rollpersonerna kommer till byn mellan drakanfall däremot så skapas känslan av att händelser inte sker på rollpersonernas schema.
Observera att äventyret i båda fallen kan vara rälsat så att rollpersonerna kommer fram precis då SL önskar, oavsett faktisk restid.
Vad har ni för tekniker för att skapa känslan av att rollpersonerna inte är huvudpersoner i spelvärlden? Eller för motsatsen?
Går det att ha en stor mäktig, episk kampanj i vilken världen förändras, utan att rollpersonerna hamnar i ett världshuvudpersonskap? Vilka tekniker finns för det -- blir det mest att Någon Annan, eller bara mäktiga organisationer, gör Mäktiga Saker någon annanstans och att rollpersonerna mest får hantera svallvågor och effekter på sin nivå?
Det finns en meningsfull skillnad, tycker jag, mellan att rollpersonerna är huvudpersoner i sin egen berättelse och att de är huvudpersoner i spelvärlden. Det här tror jag inte är några nyheter... Men i varje fall; motsatsen till det första fallet lär ju vara att SL har en såndär Übermäktig SLP eller kanske flera, som gör allt det balla medan rollpersonerna mest hänger med och ser på. Motsatsen till det senare känns mer som att rollpersonerna är en aktör bland många, där andra aktörer säkerligen är både större och mäktigare och gör fräsigare saker, men att rollpersonerna ändå kan ha agens på sin egen nivå.
Världshuvudpersoner är filmiska hjältar. De är Belgarion, liksom. Världen kretsar kring dem.
Självhuvudpersoner kan vara helt vanliga typer.
Det jag funderar på är tekniker för att skapa framför allt självhuvudpersoner och att undvika världshuvudpersonskapet. Jag tycker nämligen inte riktigt om den filmiska känslan av att världen kretsar kring rollpersonerna; jag föredrar att ha dem som mer... trovärdiga personer. Eller vad man ska säga. Ni vet vad jag menar.
Ett exempel på teknik: Hur situationer ser ut när rollpersonerna stöter på dem. Om rollpersonerna kommer till byn PRECIS när draken anfaller, "som av en slump", så är rollpersonerna huvudpersoner även i byns berättelse. Drakanfallet väntade tills rollpersonerna kom.
Om rollpersonerna kommer till byn mellan drakanfall däremot så skapas känslan av att händelser inte sker på rollpersonernas schema.
Observera att äventyret i båda fallen kan vara rälsat så att rollpersonerna kommer fram precis då SL önskar, oavsett faktisk restid.
Vad har ni för tekniker för att skapa känslan av att rollpersonerna inte är huvudpersoner i spelvärlden? Eller för motsatsen?
Går det att ha en stor mäktig, episk kampanj i vilken världen förändras, utan att rollpersonerna hamnar i ett världshuvudpersonskap? Vilka tekniker finns för det -- blir det mest att Någon Annan, eller bara mäktiga organisationer, gör Mäktiga Saker någon annanstans och att rollpersonerna mest får hantera svallvågor och effekter på sin nivå?