Wow, har nu läst hela tråden.
Jag tycker..
... för det är ju bara det det handlar om.
1. Att det beror på konventioner.
a) Vilket regelsystem man spelar. Om vi spelar ADoD, så bör du inte bli överraskad om du dör i en spjutfälla, fem minuter efter att ha kommit in i Dagens Dundgeon.
Om vi spelar Dogs in the Winyard har du all rätt att bli överraskad.
b) Precedens. Har folk dött i spjutfällor tidigare? I så fall får du förutsätta att det händer igen.
c) Överenskommelser. Har ni diskuterat igenom död i spjutfällor?
2. Att det beror på situationen.
a) (Eon) Om man kastar sig över draken Blattefaggus (jag spelar inte Eon, men antar att det är ärkemonstret) obeväpnad, så har man valt att dö.
b) (Star Wars) Om man anfaller en stardestroyer med x-wings, så har man valt att dö.
c) (Call of Cthulhu) Om man anfaller tio kultister med dragna hagelgevär med pistol, så har man valt att dö.
I alla fallen är det självklar sannolikhetslära. Ingen som har minsta koll på premisserna kan tveka om utgången.
I min föreställningsvärd är det inget bra att neka en rollperson, som har valt att dö, konsekvensen av hans val.
Däremot bör man fundera på varför han valde det.
a) För att han är trött på sin rollperson?
b) För att han är trött/frustrerad på äventyret?
c) För att han inte har förstått konventionerna?
d) För att han inte har förstått situationen? Känner han (till) Blattefaggus?
e) För att han tyckte det var episkt/förde historien frammåt?
Alla fallen, utom det sista, tycker jag är dåliga och tyder på dålig dynamik mellan spelarna och SL.
Sista fallet kan vara lysande och vackert.
Just nu spelar vi Tatters of the King, och har gjort kanske 70% av farligheterna. 2 rollpersoner har dött och inga har blivit galna, i en kampanj med hittills kanske 30-50 spelmöten, med kanske 6 spelare i genomsnitt på mötena. Båda dog under samma session, under gruppens enda strid hittills.
DenNyaSpelaren (TM) drog upp en pistol mot tio hagelgevär. Förmodligen hade jag inte förklarat förutsättningarna tillräckligt. My bad
Call of Cthulhu ÄR dödligt, men om spelarna och spelledaren inte vill byta rollpersoner hela tiden får man lära sig att undvika faror/strider.
Å andra sidan rullar vi sällan tärningar, inte ens när det någon gång blir strid.
/ Fredrik