Nekromanti Rollpersoners överlevnad vs. död

Ram

Skev
Re: Systembyte

Genesis said:
* Spelare: Fan, min rollperson kan ju inte dö nu. Det vore ju fetkeff. Hon är ju mitt inne i att upptäcka sin inre demon. Dör hon nu så sabbas ju hela den berättelsen.
* SL: Nä, det tycker jag inte. Du dör. Nu får du göra en ny rollperson.

… är dysfunktionellt. Det kan knappast vara upp till SL att avgöra när en rollperson får leva och när hon får dö.
Det är lite svårt att säga om det är helkeff eller inte... För mig känns det till exempel inte ett dugg keff om man till exempel kommit överens om att man inte skall syssla med player saves när man spelar, om spelaren har försatt sig i en situation där denne inte har kontroll och agerat oförsiktigt etc.

Ett av mina ansvar som spelare är att vårda min karaktär givet reglernas förutsättningar och enligt det sociala kontrakt som man satt upp. Om man hårddrar exemplet åt andra hållet så skall SL så klart inte heller förstöra spelupplevelsen för de andra tre som spelar genom att en av spelarna börjar lipa när man spelar som man kom överens om, inte sant?

Sedan är det klart att man alltid kan och bör prata om det, men att kalla det helkeff rakt upp och ned är... Helkeff.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Regmolar said:
I de kampanjer jag spelar är det rollpersonerna som är det viktiga, och att låta dem dö på grund av dåliga tärningsslag skulle inte fylla något syfte. Jag jävlas med dem på miljoner andra sätt istället :gremwink:

Det jag spelleder är en över tre år gammal kampanj som nu är uppe i sju spelare, har överlevt sin grundhistoria, har ett regelsystem som spelarna knappt kan och jag själv tycker är besvärligt, och allmänt fortsätter bara för att spelarna är förälskade i sin rollpersoner finns det ingen poäng att låta folk dö. Rollerna är anledningen till att kampanjen fortfarande spelas, och var centrala redan från början. Kampanjen handlar om rollpersonernas upplevelser och utveckling, och att ha ihjäl dem skulle förstöra hela premissen (sedan är systemet tyvärr simulationistiskt, så jag har fått lägga in övernaturliga förmågor till de som jag inte vill ska ha ihjäl sig själva - men hittills har de varit kompetenta och välutrustade nog att klara sig genom de ytterst sällsynta striderna).

Jag tycker att det borde vara självklart är att man när man inleder en kampanj reder ut vad som gäller, så att man är medveten om ifall man ska förvänta sig att dö, tänka på att man riskerar att dö, eller spela på och låta de dumma besluten bestraffa sig på andra sätt (krank hade ju en hel serie exempel på vad för saker som kan hända som är lika illa eller värre). Då vet jag om jag ska satsa på att undvika strid helt, rusta mig så tungt jag kan eller bara köra på.

Skulle mina spelare slå mycket dåligt kommer de helt enkelt att förlora andra saker än livet; för de flesta av dem kommer det att vara tillräckligt illa att ligga utslagen i en vecka och sedan inte kunna gå i månad, eller vakna upp och inse att man ligger fastbunden i ett fartyg, på väg att säljas som slav i Långtbortistan.

Eller bara att det legendariska magiska svärd som är ens käraste ägodel är stulet :gremwink:
Jag är helt med på att det finns många andra sätt att jäklas med sina RP på istället för att låta dem dö, men kapar man bort den risken (eller ännu värre, låtsas att risken fortfarande finns när den inte gör det) så blir det ju lite superhjälte-tänk över rollpersonerna?

Motiveringen att man inte vill sabba berättelsen köper jag iofs. Har själv sabbat rätt många intressanta intriger som aldrig hann utveckla sig fullt ut pga att rollpersoner dött. Samtidigt kändes det som ett pris man fick betala för att få spelarna att inte känna sig odödliga...

Doomhamster

Swordsman

Ram said:
Det är lite svårt att säga om det är helkeff eller inte... För mig känns det till exempel inte ett dugg keff om man till exempel kommit överens om att man inte skall syssla med player saves när man spelar, om spelaren har försatt sig i en situation där denne inte har kontroll och agerat oförsiktigt etc.
Fast då är det ju fortfarande öppet för diskussion. Det handlar bara inte om "vore det dramatiskt riktigt att Pelles RP dör nu?" utan "har Pelles RP förlorat kontrollen över situationen? har Pelle fattat korkade beslut?"

Det är ett av de tyngsta skälen till att jag slutat köra med slumpmässig RP-död. Det är enormt mycket roligare att diskutera sig fram till en snygg dödsscen när nån är trött på sin RP eller tycker den spelat ut sin roll, än att råka i gräl om "vad fan menar du med att jag var oförsiktig? du lät mig inte slå för Upptäcka Fara, så hur skulle jag ha kunnat veta att korridoren var full av ninjor?!"

Möller

Hubert Hortlax
I Operation: Fallen Reich spelar spelarna britter i en (stor) hemlig organisation som under brinnande andra världskrig kämpar mot ockulta krafter i Nazityskland. Spelet är tänkt att ha humor och splatter. Det är fullt möjligt att ens rollperson dör när en lantis missar änderna. Det är en del i spelets premiss, spelar du O:FR går du in för det roliga i att se rollpersoner dö slumpdöden.

Conspiracy of Shadows är ett skräckspel, mörk och tragiskt. Rollpersonerna bildar en liten cell som kämpar mot en övernaturlig konspiration. I CoS kan spelledaren normalt inte döda rollpersonerna, de är för viktiga för berättelsen. Spelaren kan dock låta sin rollperson närma sig sin undergång för att i utbyte klara en konflikt. När undergången når ett visst värde kan spelledaren döda rollpersonen, för att skapa tragiska slut. Spelar du CoS går spelarna in för att skapa en mörk berättelse. Att kasta rollpersoner in i dödsmanglar stupi kvarten skulle förstöra den berättelsen oavsett om rollpersonerna dör eller mirakulöst överlever, alltså så kastar varken spelare eller spelledare in rollpersoner i dödsmanglar.

Min erfarenhet säger att rollspelandet måste ha en hyfsat uttalat premiss, en konvention, för att alla ska ha roligt. Skulle jag som spelledare ha spelare i CoS som slänger sina rollpersoner i dödsmanglar skulle jag inte ha roligt, och inte spelarna heller. Om jag istället spelleder O:FR utan att spelarna är medvetna om att rollpersonerna ska dö, kommer de ha tråkigt.

Doomhamster

Swordsman
ninepointone said:
Jag är helt med på att det finns många andra sätt att jäklas med sina RP på istället för att låta dem dö, men kapar man bort den risken (eller ännu värre, låtsas att risken fortfarande finns när den inte gör det) så blir det ju lite superhjälte-tänk över rollpersonerna?
Vilket många här inte verkar se som ett problem. Jag gör det verkligen inte, jag VILL att "mina" RP ska vara hjältar, för det låter mig som SL fokusera på de stora och häftiga händelserna, i stället för att fastna i minsta lilla strid.

En fråga om tycke och smak, alltså.

Ram

Skev

TheSod said:
Fast då är det ju fortfarande öppet för diskussion. Det handlar bara inte om "vore det dramatiskt riktigt att Pelles RP dör nu?" utan "har Pelles RP förlorat kontrollen över situationen? har Pelle fattat korkade beslut?"
Om de som spelar vill ha det så, så absolut.

TheSod said:
Det är ett av de tyngsta skälen till att jag slutat köra med slumpmässig RP-död. Det är enormt mycket roligare att diskutera sig fram till en snygg dödsscen när nån är trött på sin RP eller tycker den spelat ut sin roll, än att råka i gräl om "vad fan menar du med att jag var oförsiktig? du lät mig inte slå för Upptäcka Fara, så hur skulle jag ha kunnat veta att korridoren var full av ninjor?!"
Fast nu tycker jag att vi pratar om olika saker. En snygg dödsscen när man tröttnat på en karaktär ligger nästan inte inom ramarna för det som jag pratar om.

Jag pratar om att när systemet som man kommit överens om säger att den lilla svettiga goblinninjan krittar min tuffe krigare till döds så förväntas jag inte gnälla om upptäckande av fara.

Du och din spelargrupp har redan gjort det valet som jag ser det när du säger "Det är ett av de tyngsta skälen till att jag slutat köra med slumpmässig RP-död". Det är ett helt schyst val.

Genesis

Ni dés ni maître

Ram said:
… vilket är precis vad nästa del av mitt inlägg handlade om, såklart.

Genesis

Ni dés ni maître
ninepointone said:
Alltså, det kommer att bli problem om du som spelledare fokuserar på att få till en bra berättelse medan spelarna fokuserar på att "vinna". Jag har spelat massor av spel där rollpersonerna inte kan dö utan spelarens medgivande och det händer aldrig att spelarna på ågot sätt "utnyttjar" detta för att deras rollperson skall springa omkring och slå drakar på käften. Det skulle bara sabba spelet och det vill de inte göra. För när man spelar med ett öga på berättelsen så måste samtliga runt bordet ha ett öga på berättelsen. Det funkar bara inte att spelledaren försöker få till en bra berättelse och spelarna försöker få så mycket loot som möjligt och levla sina rollpersoner.

Sedan så känns det lite konstigt att spelarna skall mucka med drakar för att deras rollpersoner inte kan dö. "Jag muckar med draken, det är ingen fara; att den bränner ned hela byn och massakrerar min familj gör ju inget, för jag överlever ju!".

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Buffy (OT)

Gurgeh said:
Hur många fajter hamnar Buffy i under åtta säsonger av Buffy the Vampire Slayer? Hur många av dem går dåligt? Stör det dig att hon aldrig dör?
Det gör hon. Två gånger!

/tobias
Är det inte tre gånger hon dör om man räknar med vad som händer i alternativa dimensionen av Sunnydale? =^_^=

/Ulfgeir

Ram

Skev

Genesis said:
… vilket är precis vad nästa del av mitt inlägg handlade om, såklart.
...

Ja, titta där...

Där står det ju.

:gremblush:

Ehm, vill du ha en kaka?

omgbambi

Veteran

Jag hatar SL's som skall vara så jävla realistiska, som inte kan skilja på spelare och rollpersoner.

Jag, Daniel som person kanske inte har helt hundra och hemma på det här med att tillverka fort och fällor. Men min rollperson Göran jägare som förr vad General han vet fan hur man gör fort och fällor.
Det står ju för i h-vete på mitt karaktärsblad!

'Buhu det skall vara realistiskt' ät skit och dö. Jag hatar när mina rollpersoner dör av idiotsaker, ett lyckoskott från en soldat, random orcher i skogen, ond bråd död i en tjärn.

Här skall det föreställa att man spelar någon form av hjälte, en person som är central i en story som skall rädda drottningen, hämta svärdet, störta tyrannen och SL slänger in fyra vargar 'för spänningens skull' man tar allvarliga skador och dör.

Så jääääävla tråkigt, då kan ju SL ta och spela själv då om det skall vara realistiskt Nej, det är inte tråkigt om man 'hela tiden räddas undan av SL'. Om SL inte kan skapa spänning utan dödlig strid är SL dålig och behöver läsa skönlitterära verk istället för Tom Clancy. Dödlig strid är spännande när det är mot Ärke Onde Fursten Otto och slutet på en episk kampanj (äventyr), dödlig strid är skittråkig innan dess. Verkligen, jättetråkig.

Jag hade en karaktär en gång, hon var bågskytt allan, prickade folk från höften. Halvvägs in i första äventyret slog SL ett lyckoslag och hon stendog. Jag har aldrig skrivit, eller ens brytt mig om att engagera mig i en rollperson med den SL sen dess.

Vill SL ha realistisk strid och 'realistisk dödlighet' kan SL ta och spela Fia med Knuff.

Doomhamster

Swordsman

xDanielx said:
Vill SL ha realistisk strid och 'realistisk dödlighet' kan SL ta och spela Fia med Knuff.
*överlämnar den åtrådda "Dagens Hyenagarv"-vandringsbucklan*

Ögat

Hero
Jag tycker illa om att rollpersoner dör.

Trots att min spelargrupp har sagt upprepade gånger de senaste åren att "nä, men nu blir det hardcore. dör man så dör man" så har det ännu inte varit någon som dött.

MEN

rent generellt tycker jag såhär:
- rollpersonen måste (i många system) kunna dö
- eftersom det kan vara tråkigt när ens rollperson dör, bör det finnas en alternativ bestraffning.

i klartext:
SL: "okej. ditt val att storma in i skurkens borg beväpnad med en strapon verkar inte funka. istället får din rollperson tusen i skada. Det betyder att du antingen dör, eller förlorar en level. Du får välja!"

Fast sen måste jag tillstå att jag gillar att fuska. Jag tycker till och med att det hör till. Därför är det för mig inte konstigt om vi plötsligt "gör ett undantag" och låter Trogdor klara sig med livet i behåll. Det räcker ofta för mig att döden finns med i spelets fond, även om den aldrig aktualiseras.

Henke

Genesis said:
Alltså, det kommer att bli problem om du som spelledare fokuserar på att få till en bra berättelse medan spelarna fokuserar på att "vinna". Jag har spelat massor av spel där rollpersonerna inte kan dö utan spelarens medgivande och det händer aldrig att spelarna på ågot sätt "utnyttjar" detta för att deras rollperson skall springa omkring och slå drakar på käften. Det skulle bara sabba spelet och det vill de inte göra. För när man spelar med ett öga på berättelsen så måste samtliga runt bordet ha ett öga på berättelsen. Det funkar bara inte att spelledaren försöker få till en bra berättelse och spelarna försöker få så mycket loot som möjligt och levla sina rollpersoner.

Sedan så känns det lite konstigt att spelarna skall mucka med drakar för att deras rollpersoner inte kan dö. "Jag muckar med draken, det är ingen fara; att den bränner ned hela byn och massakrerar min familj gör ju inget, för jag överlever ju!".
Det gäller väl helt enkelt att man som SL vågar lämna över ett sådant ansvar till spelarna isåfall. Nu har jag inte skissat på några substitut-straff till en "säker död" och som tidigare sagts så kan möjligheterna att ge andra straff vara olika beroende på spelgenre. Jag tycker dock det vore trist att ängsligheten hos karaktärerna försvinner när i farliga situationer och kanske en eventuell känsla av storhet när man överlevt en kampanj där RP kunde dött och där många andra dog.

... men visst. Sätter man det i relation till att förstöra intriger och göra spelare irriterade så är det väl ingen höjdare. :)

Rickard

Urverk speldesign
Här är fördelarna med att ibland låta avliva en rollperson:

× Spelarna måste tänka igenom sina handlingar, för fel beslut gör att rollpersonen ryker. Det kräver sin spelstil men kan vara skoj med rätt spelledare. I vissa extrema fall kan det dock leda till att spelarna slutar bli initiativtagande för rollpersonerna riskerar att dö om de gör något.
× De spelar med rollpersonen som insats. Slagen kan då upplevas som "spännande", även i de fall spelarna inte får något val alls, annat än att läsa av tärningen.
× Typ samma sak som ovan men från ett annat perspektiv. Strider blir inte lika roliga om man vet att man klarar sig. Det här är förvisso en skenbild av verkligheten, för man kan spela strider och få framhäva sin rollperson i häftiga manövrar och ren action. Det man eftersöker i spänning går till förmån att få känna att rollpersonen är viktig. Rollpersonen är mer än bara människa. Man får en känsla av att vara på filmduken. Feng Shui och Matiné fungerar såhär.

Här är nackdelarna:

× I dödliga system slutar spelarna upp med att knyta band till spelarna. De slutar bry sig.
× I en kampanj där scenariot kretsar kring rollpersonerna gör att kampanjen stannar av om någon rollperson dör. Även om spelledaren inte utgår från rollpersonerna i en kampanj kommer även detta att ske, när en viss rollperson efter ett tag sitter på information om kampanjen.
× Antiklimax om en rollperson dör på grund av att tärningen visar ett slumptal som automatiskt tar död på rollpersonen. Regler om perfekta slag är ett exempel på detta. Det kan även bli antiklimax åt andra hållet när en svår strid tar slut på en runda tack vare ett slag som slumpat sig väl. Vi har denna tråd som exempel på detta.
× I väldigt många trad-system (läs: allt förutom D&D) är det upp till spelledaren att bedöma vad som är lämpligt motstånd. Är bedömningen felaktig ryker det rollpersoner. Är det rättvist mot spelarna?
× Vi har spelare som kan anklaga spelledaren för att fuska. Ett sätt att undvika detta är att alltid köra med öppna slag.
× Vi har spelledare som fuskar men bara för att systemet är för dödligt eller för slumpbaserat (exempelvis har perfekta slag-regler). Det går att undvika genom att spela spel som Feng Shui där rollpersonerna är kick-ass och mycket sällan förlorar strider. Istället får spelledaren hitta på eventuella konsekvenser av stridandet. I Mouse Guard kommer man istället överens om i början av striden var någonstans utgången ska vara. Bara en spelledare med dålig fantasi säger "döda rollpersonerna" varje gång för motståndarna.

---

Som du kan se ovan är jag inte helt opartisk. Fördelarna kontras med nackdelar de rena nackdelarna är är både fler utan motargument.

Jag slutade spela med att rollpersonerna kan bli dödade av orsakerna som nackdelarna visar. Den händelse som fick mig att fundera över det skedde för dussinet år sedan när hjältarna, som precis räddat riket undan en demoninvasion, dog i en glänta av ett överfall av orcher. Visst kan det vara coolt med en gritty spelvärld men det var inte alls vad jag hade i tanke när jag slängde fram mötet. Striden skulle vara upptakten till ett nytt äventyr.

/Han som tänker starta en ny tråd som handlar om rollspel och ordet spännande

Henke

Olav said:
Jag tycker illa om att rollpersoner dör.

Trots att min spelargrupp har sagt upprepade gånger de senaste åren att "nä, men nu blir det hardcore. dör man så dör man" så har det ännu inte varit någon som dött.

MEN

rent generellt tycker jag såhär:
- rollpersonen måste (i många system) kunna dö
- eftersom det kan vara tråkigt när ens rollperson dör, bör det finnas en alternativ bestraffning.

i klartext:
SL: "okej. ditt val att storma in i skurkens borg beväpnad med en strapon verkar inte funka. istället får din rollperson tusen i skada. Det betyder att du antingen dör, eller förlorar en level. Du får välja!"

Fast sen måste jag tillstå att jag gillar att fuska. Jag tycker till och med att det hör till. Därför är det för mig inte konstigt om vi plötsligt "gör ett undantag" och låter Trogdor klara sig med livet i behåll. Det räcker ofta för mig att döden finns med i spelets fond, även om den aldrig aktualiseras.
Här snackar vi ju egentligen om Warhammers Fate-points. Offrar man ett poäng när man dör så lyckas man överleva på något mirakulöst sätt. Problemet med det är väl att sålänge man har sådana poäng liggande så behöver man som spelare inte oroa sig eller handla lika försiktigt. Gillar realismen i att RP blir ängsliga i en farofylld situation. "Huset beskjuts av pilar genom fönstren och RP slänger sig i skydd". Jo, så funkar det ju med eller utan Fatepoints. Skillnaden blir i nästa handling. "Vem vågar smyga sig ut och möta fienden? Vem vägrar?" Ligger alla på en buffer med fatepoints så vågar väl de allra flesta möta fienden. Riskerar man livhanken så uppstår en helt annan stämning bland spelarna.

Doomhamster

Swordsman
ninepointone said:
"Vem vågar smyga sig ut och möta fienden? Vem vägrar?" Ligger alla på en buffer med fatepoints så vågar väl de allra flesta möta fienden. Riskerar man livhanken så uppstår en helt annan stämning bland spelarna.
Fast återigen, det där är en fråga om spelstil. Spelar man med folk som bryr sig om sånt som karaktärers motivationer och trovärdighet i handlingen, så kommer man finna att RP agerar försiktigt även om de inte mekaniskt "tvingas" till det. (Eller ja, agerar galet även om de inte vet att de är "säkra".)

Exempel: de sista åren har jag, min sambo och en kompis till oss spelat nästan uteslutande Star Wars: Saga Edition. Ett ganska kasst spel, men bra för den här jämförelsen, för det har inte mindre än två olika sorters poäng (Destiny Points och Force Points) man kan spendera för att rädda sin RP undan döden.

Var våra RP då vansinnigt våghalsiga när de hade Force Points på hög? Eller blev de mesiga och försiktiga när de inte hade det? Nej. För vi spelade karaktärer, inte poängpölar.

Den sortens spelare som "oroar sig" när det finns risk att deras "gubbe" stryker med men inte annars har helt enkelt valt att spela rollspel på ett annat sätt. Inte ett "fel" sätt, men ett annat sätt. Och jag tror ärligt talat inte att det tjänar nåt till att försöka övertyga karaktärsspelare om gubbespelandets förträfflighet, eller tvärtom.

Henke

TheSod said:
ninepointone said:
"Vem vågar smyga sig ut och möta fienden? Vem vägrar?" Ligger alla på en buffer med fatepoints så vågar väl de allra flesta möta fienden. Riskerar man livhanken så uppstår en helt annan stämning bland spelarna.
Fast återigen, det där är en fråga om spelstil. Spelar man med folk som bryr sig om sånt som karaktärers motivationer och trovärdighet i handlingen, så kommer man finna att RP agerar försiktigt även om de inte mekaniskt "tvingas" till det. (Eller ja, agerar galet även om de inte vet att de är "säkra".)

Exempel: de sista åren har jag, min sambo och en kompis till oss spelat nästan uteslutande Star Wars: Saga Edition. Ett ganska kasst spel, men bra för den här jämförelsen, för det har inte mindre än två olika sorters poäng (Destiny Points och Force Points) man kan spendera för att rädda sin RP undan döden.

Var våra RP då vansinnigt våghalsiga när de hade Force Points på hög? Eller blev de mesiga och försiktiga när de inte hade det? Nej. För vi spelade karaktärer, inte poängpölar.
Förmodligen har du rätt. Man spelar inte för poäng utan för karaktär och berättelse. Tycker samtidigt det är synd att förstöra slumpmomentet men det är väl en gammal BRP-skada man dras med :)

Rickard

Urverk speldesign
ninepointone said:
Här snackar vi ju egentligen om Warhammers Fate-points. Offrar man ett poäng när man dör så lyckas man överleva på något mirakulöst sätt. Problemet med det är väl att sålänge man har sådana poäng liggande så behöver man som spelare inte oroa sig eller handla lika försiktigt.
Det där är väldigt kortsiktigt tänkt. Warhammer är gritty och rollpersonerna dör lätt (har jag fått för mig). Därför finns fate points så att rollpersonerna åtminstone kan klara sig något längre. Något längre. Läs orden. Fate points får man inte tillbaka om man använder de för att klara livhanken. Om man, exempelvis för att visa en poäng, agerar otroligt oförsiktigt redan första spelmötet och bränner av alla poäng kommer man att dö. Det är bara en (kort) tidsfråga om när.

Med andra ord borde man försöka vara försiktig hela tiden, för det förlänger rollpersonens liv avsevärt. Oavsett om man har fate points kvar eller inte...

/Han som bara spelat Warhammer FRPG två gånger

Doomhamster

Swordsman
ninepointone said:
Förmodligen har du rätt. Man spelar inte för poäng utan för karaktär och berättelse. Tycker samtidigt det är synd att förstöra slumpmomentet men det är väl en gammal BRP-skada man dras med :)
Som många har sagt redan - det är fel att sätta likhetstecken mellan "förstöra slumpmomentet" och "RP DÖR inte slumpartat".

I exemplet ovan kunde jag vara ganska säker på att Arid Fell, jedimästare och republikens förkämpe, inte skulle dö på grund av min dassiga tärningslycka. Däremot gjorde densamma att han åkte på en hel del skit. Han blev av med sin högerhand. Han kraschade sitt rymdskepp två gånger. Hans gamle mästare dog. Hans padawan dog nästan. Dussintals av hans klonsoldater strök med. Och så vidare.

Men nu sitter jag bara och rapar upp det många redan sagt...