Jag gillar när rollpersonsgenereringen sker i "blädderordning" i boken, så att man bara kan bläddra framåt och beta sig igenom den moment för moment. Man ska inte behöva läsa igenom rollspelsboken innan man genererar sin första rollperson, då blir det för svårt för spelarna att skapa sig sina första rollpersoner till det första spelmötet.
Sedan; uppdelningen mellan slump och frihet... Jag vet inte. Att ha full frihet när man skapar sin rollperson är en typ av friformande, och det gillar jag ju iofs. Men det är också roligt att få inspireras av och rätta sig efter slumpen: I Mutant Chronicles tyckte jag att det var roligt att bara skapa rollpersoner. Liksom; jag behövde inte spela med dem efteråt, genereringen var kul i sig. Hur häftigt är inte det; ett genereringssystem som är genuint roligt i sig!
Ripperdock sade en bra sak om inspiration. Många fria genereringsregler kapar saker såsom klasser/yrken/arketyper och menar att det borde ge spelarna större frihet, men så blir det istället så att det bara blir tomt och fattigt. De glömmer att klasser/yrken/arketyper var väldigt bra för att inspirera spelarna och för att introducera dem till världen.
Jag är rätt förtjust i de Mörka Hemligheter man ger till sina rollpersoner i Kult. Spelförfattarna hade bara kunnat skriva "hitta på en mörk hemlighet till din rollperson!" eftersom de ändå inte är förknippade men några egentliga regler. Istället så bredde de ut sig på massor av sidor, med stämningstexter och olika kategorier av hemligheter. Roligt att läsa, och jättebra hjälp när man skapar sina första rollpersoner.