Rollpersonsutmaning januari 2024

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
205
Idag gör jag en karaktär till BFRPG.
Gimbledon
Dwarf Fighter/Cleric 1 (0/3500)
Hp: 7/7
Strengh: 14 +1
Dexterity: 8 -1
Constitution: 8 -1
Intelligence: 8 -1
Wisdom: 14 +1
Charisma: 8 -1
Ac 16, +2 o hit
Saving throws:
Death Ray/Poison: 7
Magic Wands: 8
Paralysis/Petrify: 10
Dragon breath: 13
Spells: 11
Equipment:
Holy symbol
Mace
Shield
100ft of hempen rope
Chain mail
Backpack
Total encumbrance: 65
17 gp
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,509
Location
Köping
Highlander™, A Cinematic Adventure
Det här är alltså INTE The Unofficial Highlander II: The Quickening Roleplaying Game (googla inte det om ni vill spela, för det kräver att man går in ovetandes), utan en Highlander-licenssplat till Everyday Heroes. Everyday Heroes är regelboken och krävs för att kunna spela Highlander.

Jag har inte sett någon av filmerna, men jag vet iallafall nog för att gissa att detta är hysteriskt roligt. “This Cinematic Adventure is based on the original 1986 film Highlander. It doesn’t include materials or ideas from subsequent films or other media. Trying to go past the first film creates a lot of contradictory lore.“

Hursomhelst, nu kör vi!

Ursprung är en ny valmöjlighet i Highlander. “Människa” är ursprunget i grund-Everyday Heroes, Highlander inför alternativet “Odödlig”. Odödliga har lite sämre grundegenskaper (14,13,13,11,10, 8) som “betalning” för att de har en bunt specialförmågor - slutar åldras, dödlösa, läker fort från förgiftning, regenererar allt utom helt avhuggna kroppsdelar, känner andra odödligas närvaro, känner av helig mark och kan inte slåss där, och får “spirit points” när de halshugger en annan odödlig. Det tar en dryg sida att beskriva alla dessa specialförmågor.

(Inte jättesnygg design dock. 15 i orginalraden gjorde att man inte behövde jaga efter rätt bakgrund och yrke, eftersom det nästan alltid gick att höja 15 till 16 ändå. Nu måste jag välja rätt om jag vill opta.)

Om man spelar i en historisk era ska man trixa lite med färdigheterna, men jag bestämmer att spelet utspelar sig i nutid även om rollisen är gammal. Sen kommer bakgrunder. Tre civila - handelsresande, bonde och munk - och 14 historiska militärer - inklusive Kurgan Warrior och Highlands Clansman förstås. RIMLIGT. Samurajer är ju coola, så jag väljer en sån och får +1 Smi eller Vis, Japanska språket, träning i “basic” och historisk utrustning, samurajutrusning (katana, wakizashi, kimono och hakama), och Bushido (fördel på Karismaräddningsslag mot förolämpningar.) Och som historisk japan heter jag då Masanori Oni-goroshi (“demondräparen”) Shimazu.

Yrke sen då. Odödliga har många yrken, men man måste välja ett. Det finns några nya i Highlanderboken med fokus på att vara antingen mäktig eller makten bakom tronen, men jag gillar idén att jag gömmer mig som taxichaffis. Då får jag +1 Smi och tre andra, träning i Mechanics och Vehicles, en taxibil, en liten docka till instrumentbrädan och ett par skinnhandskar, förmögenhetsnivå 2, och Experienced Driver.

Sen klass. Det drar ju åt en Agile Hero, Martial Artist ser kul ut men för journalistikens skull väljer jag Graceful Warrior ur Highlanderboken. Den är fortfarande en Agile Hero och får från den delen:
Hit dice: 1d8
Hit points: 8+ con mod
Försvar: 10 + dex mod + “agile hero defense bonus” (+1)
Träningsbonus: +2
Snabba Reflexer: Fördel på initiativslag

Och från Graceful Warrior:
Graceful Strike: Kritta på 19+
Graceful Style: Alla närstridsvapen som inte är “heavy” räknas som att de har “finesse” (använder Smi för attackslag). +2 försvar mot närstridsanfall.
Personal Weapon: Ett personligt vapen som får en del goa fördelar.
Träning på försvarsslag: Smi och Fys
Färdigheter: Tre från en lista - Acrobatics, Stealth och Endurance.
Rekommenderad utrustning: “Graceful Warrior Pack” men det är saker jag redan har - förutom moderna kläder.

Grundegenskaperna ska sättas ut, ja. Jag vill maxa Dex, och gärna lite Fys också. Då har vi efter höjningar Sty 10 (+0), Smi 16 (+3), Fys 14 (+2), Int 8 (-1), Vis 12 (+1), Kar 14 (+2).

Odödliga har lite egna frågor som man kan fundera på.
Hedervärd vs Ohederlig (i dueller osv) - Shimazu är hedervärd.
Spelare (i Det Stora Spelet om huvuden) vs Undvikare - Shimazu vet att det bara kan finnas en i slutet. Han jagar inte världen runt, men möter de Odödliga som dyker upp.
Det finns ett Pris, vill han vinna det för Domination, Ledarskap eller Överlevnad - Shimazu vill helst överleva, och därför vinna Priset för att inte förlora.
Mänsklig vs Omänsklig - han har bara varit med sedan Edo-eran och inte tappat greppet helt än. Hans jobb som taxichaufför är delvis för att möta folk, delvis för att det låter honom flytta på sig och slippa frågor om varför han inte åldras.
Hoppfull vs Uppgiven - det är ensamt att vara odödlig, men Shimazu håller hoppet uppe.
 

Attachments

Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Dag 9: Atomic Robo

Atomic Robo rpg är baserat på seriealbumen med samma namn, och alla illustrationer är från serien. Spelet kör FATE, men med en lite twist på hur man gör karaktärerna. Det här spelet är ännu pulpigare än vad vanliga Fate är. ;)

Man hur 4 olika basic modes att välja mellan, som innehåller olika skills, och man väljer 3. Man får alla skills som ingår i moden på den nivå man väljer 1-3. Skulle samma skill förekomma i 2 modes, så får man +1 på den skillen (den skrivs bara på högsta nivån), och finns den i alla 3 så har man +2 på den, så man kan börja med +5 i en skill. Specialiceringar höjer mer skills, som om de då fanns i mer än ett mode. Nivåer på skills är Trained → Focused → Specialized):


Om man nu inte tycker att standardmoden är tillräckligt häftiga för att göra Action Science!, så kan man blanda in olika weird modes, vilket jag gjorde. Man kan även om man verkligen vill göra karatären helt weird, och får man räkna ut alla skills på ett annat sätt.


Standard modes: Action, Intrigue, Banter, Science.
Kört Hybridmodell med No math + Weird mode
Tidsepok: WWII


Name: Holly Mcintyre
Age: 23 född 27 april

Aspects:
Concept: Hot-tempered Scottish Aviatrix
Good mode: Eye for details
Fair mode: I know a guy...
Average mode: Never at a loss for words
Omega aspect: Dancing queen.

Modes
  • Action (+3) – Athletics, Combat, Notice, Physique, Provoke, Vehicles
  • Weird: Pilot (+2) Contacts, Notice, Vehicles.
    • Specialize 1 skill (Rapport), Focus 2 skills (Vehicles, Will)
  • Banter (+1) – Contacts, Deceive, Empathy, Provoke, Rapport, Will

Skills
+5
Vehicles
+4 Notice, Provoke
+3 Athletics, Combat, Contacts, Decive, Physique, Rapport
+2 Stealth, Will
+1 Deceive, Empathy

Stunts: 5
  • She'll hold together: Any aircraft you pilot has Armor:2
  • Breakneck Pace: +1 to overcome with Athletics or Vehicles when involved in a chase.
  • Barnstormer: +2 to create an advantage when pulling off a fancy maneouver
  • Fasten Seat Belts: +2 to overcome with vehicles when dealing with adverse environmental conditions.
  • Megastunt - She-Devil Jetpack:
    • Function: A jetpack strapped to my back.
    • Flaw: Hard to control.
    • Benefit: Hell and lighting. During a Physical conflict, using a free invocation on an aspect or boost gives you +3 instead of +2. Dogfighting: +2 to create an advantage or defend with Vehicles when up against conventional aircraft
Physical Stress: 4
Mental Stress: 3

Refresh: 5

Utseende:
Holly har skulderbladslångt rött vågigt hår, pigga gröna ögon. Hon har en smidig kroppsbyggnad, och är i väldigt god form och är 167 cm lång. Blek hy med fräknar, och har ofta ett lekfullt leende på läpparna, såvida inte hon är arg på någon då är hon en force of nature i vrede. Hon har ett hett temparement, så stor risk att hon är arg.

Om hon är ”on duty”, så går hon klädd i ett par mörkblå slacks, en ljusblå blus, med mörk slips, och en dekorerad flygjacka i skinn som hon charmat till sig av en amerikansk pilot, och ett par solglasögon (pilotmodell). Nope, hon följer inte reglementet för Air Transport Auxilliary, men hon är duktig nog för att komma undan med det. Hon har då även tillgång till en tjänstepistol.

Off duty, så föredrar hon knäkort kjol, blus, och en enkel jacka, samt högklackat och lyxen av nylonstrumpor, och sminkar sig gärna.

Bakgrund:
Holly föddes och växte upp i Edinburg. Hennes pappa var ingenjör och arbetade med flygplan, vilket gjorde att Holly tidigt fick ett intresse av att flyga. Så när kriget bröt ut ställde hon sina tjänster till förfogande för att transportera flygplan och gick med i Air Transport Auxilliary. Hon har en rang av Lieutenant även om hon formellt inte ingår i RAF.

Hon visade sig snabbt var mycket mer kompetent än många av sina manliga kollegor, och fick även utföra uppdrag utomlands som en del av The Special Operations Executive (S.O.E.)

Om ett fordon kan flyga, så kan hon hantera det.
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Highlander™, A Cinematic Adventure
Det här är alltså INTE The Unofficial Highlander II: The Quickening Roleplaying Game (googla inte det om ni vill spela, för det kräver att man går in ovetandes), utan en Highlander-licenssplat till Everyday Heroes. Jag har inte sett någon av filmerna, men jag vet iallafall nog för att gissa att detta är hysteriskt roligt. “This Cinematic Adventure is based on the original 1986 film Highlander. It doesn’t include materials or ideas from subsequent films or other media. Trying to go past the first film creates a lot of contradictory lore.“

Är Splattboken fristående eller måste man ha Everyday Heroes för att kunna spela den?
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,509
Location
Köping
Är Splttboken fristående eller måste man ha Everyday Heroes för att kunna spela den?
Splatten har inga grundregler, vad jag förstår så kräver alla Everyday Heroes-splats att man korsrefererar mellan EH och splatten. Åtminstone gäller det för Highlander- och Pacific Rim-splattarna.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Vad är det tid för? Jo, hjältar – för nu ska det göras en rollperson till Hjältarnas tid! Jag börjar med att slumpa fram ett folkslag: alv. Mitt folkslag ger mig ett antal påslagstärningar, tärningar jag senare ska slå för att få fram mina färdighetsvärden. Dessa är 5 i Manövrer, 5 i Språk, 2 i Status och 3 i Wyrd. Jag får 20 Gard, 15 Hälsa, förmågan Trädens röst och kunskap i hur man talar, läser och skriver språken alviska och allröna. Namnlistan för alver tycks rätt japanskinspirerad, och spelet har även en slumpmässig tillnamnstabell. Jag blir Rei den Enögda.

Nästa steg är Värv, alltså yrke. Även här slumpar jag fram ett: ädling. Jag får här dela ut en uppsättning spelvärden på olika färdigheter. Mina stridsfärdigheter blir Svärdskamp 70, Bågskytte 60, Sköldkamp 50 och Spjutkamp 40. Mina övriga färdigheter, exklusive påslagstärningar, blir Rida 65, Skaldekonst 55, Ledarskap 45, Spelmannaskap 35, Lärdom 35, Vältalighet 25, Status 25, Härkonst 25 och Lagkunskap 15. Jag får också lite startutrustning: dolk, svärd, sköld, spjut, läderharnesk, äventyrarutrustning, finkläder och ridhäst. Jag väljer också förmågan Duellant, som gör det lättare för mig att slåss mot en mot en.

Nästa steg är att fördela 20 fria påslagstärningar på färdigheter. Färdigheter som inte finns med ovan börjar på 30 (stridsfärdigheter) eller 15 (övriga färdigheter), och varje påslagstärning ger +1T6. Jag lägger tre tärningar vardera på de nya färdigheterna Uthållighet och Viljestyrka, ytterligare tre på Rida och Vältalighet, samt två vardera på Svärdskamp, Ledarskap, Spelmannaskap och Status. Jag lägger ihop dessa med påslagstärningarna jag fick från mitt folkslag, och får uppsättningen som syns nedan. Eftersom jag har över 30 i Språk får jag välja ett extra språk jag kan – det utdöda språket fornröna. Jag fördelar också 10 poäng på att höja Gard och Hälsa – fem poäng vardera låter väl vettigt? Jag får också välja fyra karaktärsdrag, vilka kan användas för att vända resultatet av ett T100-slag till min fördel. Jag väljer Generös, God hörsel, Snabbtänkt och Våghalsig. Därmed är min rollperson också klar – en stolt alvisk fäktare av ädel börd och med en poetisk ådra.

Rei den Enögda
Alvisk ädling
Gard 25, Hälsa 20
Färdigheter: Bågskytte 60, Härkonst 25, Ledarskap 54, Lärdom 42, Manövrer 39, Rida 71, Skaldekonst 55, Sköldkamp 50, Spelmannaskap 41, Spjutkamp 40, Språk 39, Status 39, Svärdskamp 76, Uthållighet 28, Viljestyrka 26, Vältalighet 32, Wyrd 26
Språk: Allröna, alviska, fornröna
Förmågor: Duellant, Trädens röst
Karaktärsdrag: Generös, God hörsel, Snabbtänkt, Våghalsig
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,950
Dag 9: Genlab Alpha
Dags för nästa box till YZE här ska spelas djurmutant! Jag bestämmer mig för att skapa en muterad järvkrigare, Sundin72.
Började med att maxa Styrka och ha Känsla som dumpstat, men den används för dominera så jag får tänka om, landar i följande rad:
STY: 5 KYL: 3 SKP:4 KNS: 3
Ja, jag börjar som ung för fler GE-poäng på bekostnad av färdighetspoäng.

Sundin är en lojal klanmedlem och även om hen inte gillar bevakarna så är inte den stora drömmen att bli fri eller att ta sig ut ur Paradisdalen utan Sundin vill bli äldste.

Baseballträ med spikar är lite ballt så jag väljer det och en hockeymask för att kunna dominera folk till höger och vänster.
 

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Dag 10: Scion 2e

Scion använder sig av Storypath-systemet. Dvs, en variant av Storyteller-systemet. Man har tärningspölar som består av ett antal d10. Man lägger ihop en ability+skill. Dessa varierar från 1-5. Enhancements ger extra successer (men man måste lyckas med en vanlig för att få det. Specialiseringar ger 1 enhancement) Beroende på Legend-nivå så är Targetnummer 8+ eller 7+ för slag, varje tärning räknas separat.

Legend 0 = vanlig människa, 1-4 = Hero, 5-9 Demigod, 10-12 = God

Man spelar Scions, som är barn till gudar/utvalda etc. Man har 3 callings, som beskriver ens mytologiska profil, man kan byta callings under vissa specifika fall. Knacks är specifika förmågor som hör till en calling, och Boons är förmågor som hör till en Purview. Purviews är områden som ens gudomliga makt kan påverka. Enklaste sättet att få nya purviews är genom att skaffa fler reliker (magiska prylar) eller guider. När man har löst alla 3 deeds man har, så går man upp i legend. När man går upp i legend får man en ny Legendary title. Ens samtliga titlar är en mytologisk beskrivning av vem du är. Ens title kan i vissa fall ge Scale på något, vilket gör att du räknas som att du är mycket tuffare än vad du egentligen är i en viss scen när du gör en specifik sak.

Detta är en remake på den karaktär jag spelar i en scion-kampanj, men med en del smärre förändringar. Lite meck att skala bort alla förändringar pga XP. ;) Ex, så har hon nu på legend 3 i kampanjen även titlarna "Ranger of the White Forest" och "Lady of the Wild Hunt", och kommer på legend 4 få "Mother to the harbingers of Ragnarök". Titlarna har normalt kopplingar till ens callings.


Namn: Ekaterina Natalya Anastasia Mishkin (Kallas ”Katya” av vänner och familj)

High Concept: Ballerina turned Huntress
Daughter of Skadi

Short-term deed: Stop a gang of trolls from taking over the neighbourhood.
Long-term deed: Finding the White Forest
Band-term deed: Learning what the Dragons are doing

Paths (välj 3 skills per path av de som listas. Välj en connection per path. Varje path har en aspekt)
Origin: War-torn - ”Dancing on the razor's edge between friends and foes”
Skills: Athletics, Empathy, Subterfugue, Survival
Connections: Support groups, Familar faces from home, Sympathetic case workers

Role: Combat Specialist - ”Hard training makes perfect”
Skills: Athletics, Firearms, Close combat, Pilot
Conections: Military unit, Police officers, Training masters

Societhy/Pantheon: ”The Gods relentless tracker”
Skills: Close Combat, Occult, Valfri
Connections:

Skills: (specialiseringar inom parentes)
Academics: 1
Athletics: 5 (Dance)
Close Combat:2
Culture: 1
Empathy: 3 (Making friends)
Firearms: 2
Integrity: 1
Leadership: 0
Medicine: 0
Occult: 1
Persuassion: 0
Pilot: 0
Science: 0
Subterfuge: 3 (Disguises ”läs som Make Up”)
Survival: 3 (Tracking)
Technology: 1

Abilites:
Mental:
  • Intellect: 2
  • Cunning: 2
  • Resolve: 5
Physical:
  • Might: 2
  • Dexterity: 5
  • Stamina: 5
Social:
  • Presence: 3
  • Manipulation: 1
  • Composure: 3
Callings:
Hunter: 3
Lover: 1
Warrior:1

Knacks:
  • Internal Compass – Always know her precise direction. Does not need to roll for navigation
  • Silence in the woods - She does not make any noice at all when pursuingg a target. +2 enhancement to avoid detection from things based on sound/vibrations. The enhancement applies before rolling.
  • Worrying Hound – Always have some idea of where the target is. +1 enhancement to keep up with target. Add another +1 enhancment when hunting the target
  • Perfect partner – She knows how to work perfectly in sync with someone, down to to the timed beats of their hearts. Double usual benefit you would provide from any teamwork rolls.
  • Tempered – When not wearing armour, she is considerd to have the Soft Armour Tag. Making it cost 1 more success to cause damage on her. If she is fighting lesser foes (minor chatracter and opponents of lesser tier than her), it stacks with any armour worn.

Purviews: (varifrån den kommer, och en förmåga man har bara för att man har den purviewn)
  • Darkness (knife): Ser i mörker och kan se in i någons drömmar om de observeras när de sover.
  • Epic Dexterity (innate): Kan röra sig på väggar och vatten som om hon inte väger mer än en fjäder.
  • Frost (knife): Påverkas inte av snö och kyla.
  • Journey (amulett): Vet alltid rikting till sitt mål såvida inte dolt av magi. Kan känna av Axis Mundi och portaler mellan världar 1 mile bort.
  • Wyrd (pantheon): Have a personal fate she knows she is destined to meet. "Destined to hunt someone/something epic at Ragnarök"

Birthrights: (reliker/guider/följeslagare. kostnad inom parentes)
Amulett: (5)
Appearance: An silver amulet with engraved runes on it.​
Motif: On the wings of the Wind​
Purviews: Journey​
Gives 1 level of Soft Armour​
Allows the wearer to safely transform into a falcon and fly.​

Knife: The Frostblade (4)
Appearance: A hunting knife (a seax) with a black blade. It is cold to the touch, and has silvery runes on the blade​
Motif: The Cold and Darkness of Niefelheim​
Purviews: Darkness + Frost​

iGjallar (2)
A magical smartphone that always has crystal clear reception wherever the person goes. Even in other mythical realms.​

Boons: 2
  • Unerring flight: Använd Dexterity på ranged attacker och inga avdrag pga avstånd. Kan utföra ranged attacker inom line of sight.
  • Unbarred passage: Ta bort en complication på din resa.

Virtues: Audacious, Fatalism
Legend: 1
Legendary Titles: The Relentless She-Wolf of Winter

Health: Bruised, Bruised, Bruised, Injured, Maimed, Taken out

Utseende:
Hon är 155 cm lång och har en smärt kroppsbyggnad. Man kan rent av beskriva henne som petite. Hon är extremt vältränad. Midjelångt brunt hår och blå-grå ögon pigga ögon. Runt ansikte, och oftast ett leende på läpparna. Klär sig modemetvetet, och gillar kläder som framhäver hennes ben. Alltid välsminkad och har en stor mängd smycken på sig. Mån om att alltid se bra ut. 20 år gammal.

I kampanjen har det hänt saker som senare via magi ändrat så hon har helt vitt hår och smaragdgröna ögon, och ingen tycker det är konstigt för så har hon ju alltid haft det..

Hon pratar bra engelska, men med en typisk slavisk accent. När det blir för mycket känslor inblandade switchar hon över till ryska, som hon då pratar väldigt fort. Hon kan även fornnordiska.

Bakgrund:
Född i Moskva. Hennes pappa var företagare, och kom från en kossack-släkt ursprungligen från Kiev. Hans fru, som inte var hennes mamma är läkare. Visade sig att fadern hade haft en affär med Skade, som lämnade över Katya att uppfostras bland mortals. Hon har 3 äldre bröder. Familjen flyttade till USA när hon var 10 efter att fadern ådrog sig Putins missnöje.

Hon har sedan unga år tränat balett (hon är en av de bästa i världen), men älskar all form av dans Och är nu även en duktig jägare.
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,509
Location
Köping
Cyber M77
Nästa wilperspel blir Cyber M77. Det är modulärt, cyberpunk, nittiotal och regnar, men jag kastar mig rakt in och slår stats.

FYS 11, SMI 8, STY 15, MST (mental styrka) 14, INT 11, PER 6, STO 12

Skadebonus är baserat på STY+STO. 27 ger +1t4
Kroppspoäng är FYS+STO, 23.
Initiativ är i grunden SMI, 8.

Färdighetsvärden är grundegenskap * färdighetsnivå. Färdighetsnivå köps för färdighetspoäng, man får 50 men det finns exempel på hur man kan fördela dem. Jag kommer att göra en “ganska bred rollperson”: 1x nivå 5, 2x nivå 4, 5x nivå 3, 6x nivå 2. Alla övriga färdighetsvärden är 1 utan kostnad.
Passar ingen färdighet slår man för grundegenskap x5.

STY 15 (x5 = 75)
Närstridsvapen 5 = 75
Obeväpnad strid 2 = 30

SMI 8 (x5 = 40)
Avståndsvapen 2 = 16
Fingerfärdighet 1 = 8
Fordon 1 = 8
Rörliga manövrar 4 = 32
Undvika 3 = 24

INT 11 (x5 = 55)
Datorer 3 = 33
Medicin 1 = 8
Teknik 2 = 22
Överlevnad 1 = 8

MST 14 (x5 = 70)
Gömma sig 3 = 42
Hitta 3 = 42
Iakttagelseförmåga 4 = 56
Skapa 3 = 42

PER 6 (x5 = 30)
Genomskåda 2 = 12
Kontaktnät 2 = 12
Övertyga 2 = 12

Som startutrustning får jag en uppsättning kläder, ett falskt leg och en betalkrets med Kr50. Jag får också välja sex föremål från en lista. Några av dem har minimikrav i färdighet för att vara tillgängliga, jag har förstås fuskat och kollat i förväg.
Jag väljer en uråldrig katana, skyddsfodrad rock, låsbrytare för elektriska lås, termomantel, rörelsedetektor och munspel.

Sist ska jag döpa och beskriva min ninja. Namn kan man slå för, det blir Ashley Lee, hennes häftiga smeknamn blir då “Lien”.
Vad jobbar hon med, eller hur försörjer hon sig? Även denna roll går som daglönare och utnyttjar sin styrka och kreativitet. Det är inget fett betalt så hon drygar ut lönen med en del skummare jobb.
Vilka umgås hon med? Ashley har ett kompisgäng av andra daglönare och dagdrivare. Hon försöker hålla distans till andra skummisar, och hennes kontaktnät och skumma arbetsgivare är en annan grupp som hon håller skild från sitt “civila” kompisgäng.
Har hon fiender? Det finns en polisinspektör som är henne på spåren efter ett halvt misslyckat mord.

Sen kan man lägga till extraregler för bättre stats, cyberimplantat (det har vi inte råd med ändå) och så vidare, men här får rollen vara klar.

Ashley “Lien” Lee
Skadebonus +1t4
Kroppspoäng 23
Initiativ 8.

En uppsättning kläder, ett falskt leg och en betalkrets med Kr50.
En uråldrig katana (2t6+1t4+1 skada), skyddsfodrad rock (rustningsvärde 4), låsbrytare för elektriska lås, termomantel, rörelsedetektor och munspel.

FYS 11, STO 12 (inga färdigheter kopplade till dessa)

STY 15 (x5 = 75)
Närstridsvapen 5 = 75
Obeväpnad strid 2 = 30

SMI 8 (x5 = 40)
Avståndsvapen 2 = 16
Fingerfärdighet 1 = 8
Fordon 1 = 8
Rörliga manövrar 4 = 32
Undvika 3 = 24

INT 11 (x5 = 55)
Datorer 3 = 33
Medicin 1 = 8
Teknik 2 = 22
Överlevnad 1 = 8

MST 14 (x5 = 70)
Gömma sig 3 = 42
Hitta 3 = 42
Iakttagelseförmåga 4 = 56
Skapa 3 = 42

PER 6 (x5 = 30)
Genomskåda 2 = 12
Kontaktnät 2 = 12
Övertyga 2 = 12
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Dagens spel är Usagi Yojimbo, baserat på Stan Sakais samuraj-kanin-serie i fråga om spelmiljö och Fuzion-systemet i fråga om regler. Det rör sig alltså om antropomorfa djur i 1600-talets Japan. När jag ska göra en rollperson börjar jag med 3 poäng vardera i attributen Physical, Mental, Combat och Move, och ska fördela ytterligare 4 poäng på dessa. Jag satsar på att vara en fysiskt orienterad typ – Physical 5, Mental 3, Combat 4 och Move 4. Jag får också en uppsättning startfärdigheter: Climbing 2, Evade 2, Perception 2, Persuasion 2 och Throw 2. Jag har ett värde i Defense (2×Physical) och Hits (5×Physical).

Nästa steg är att välja en djurart. Jag beslutar att spela en gris – envis, tålig och med ett osedvanligt bra luktsinne. Jag får +1 Physical, +5 Hits och förmågan Sense of Smell, som låter mig upptäcka saker i stil med folk som närmar sig eller förgiftad mat. Det anges specifikt att jag kan känna på lukten vilket yrke någon har. På tal om yrke ska jag också ha ett sådant. Biffig och skarptrynad som jag är tänker jag att jag kan bli en bra livvakt. Detta ger mig Kenjutsu +2, Perception +3 och specialförmågan Claiming the Blow – jag kan välja att ta smällen för någon annan i strid. Slutligen ska jag spendera 10 poäng på att höja valfria färdigheter till ett värde på max 8. Det blir Acrobatics +2, Feat of Strength +3, Kenjutsu +3 och Persuasion +2. I slutändan ser min rollperson ut såhär:

Takeshi
Pig bodyguard
Physical 6, Mental 3, Combat 4, Move 4
Defense 12, Hits 35
Skills: Acrobatics 2, Climbing 2, Evade 2, Feat of Strength 3, Kenjutsu 5, Perception 5, Persuasion 4, Throw 2
Abilities: Claiming the Blow, Sense of Smell
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Dagens spel är Usagi Yojimbo, baserat på Stan Sakais samuraj-kanin-serie i fråga om spelmiljö och Fuzion-systemet i fråga om regler.
Har du även Usagi Yojimbo från Sanguine Productions, det spelet tycker jag är helt fantastiskt på många vis, så en utmaning att skapa samma karaktär även i det.
 

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
205
Idag gör jag en karaktär till Her Odyssey, ett solorollspel.
Aillie
Vitality 2
Quickness 4
Fortitude 5
My name is Allie, and this is my travel journal. I am 16 years old, and I come from the village of Sunster on the west coast. Currently, I am traveling away from there to escape my parents, who have not been kind since I said I am not the girl who was born those 16 years ago. I do not know how long it will be until I find a new home, but i may find one in one of the great cities on the east coast. However, when I left, I had to leave behind my dear Evelyn. I hope that I may one day return and look upon your beautiful face. Now I must walk, for the one behind is ever closing in. I hope tomorrow brings tranquillity for me.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,950
Dag 10: Elysium
Jag gillar Elysium, spelet skiljer sig markant åt från de övriga Mutant ÅrNoll med spelet kring inflytande och lojaliteten mot ätten samtidigt som gruppen/patrullen måste funka.

Fridolina Morgonstierna
Jag väljer att köra på en Morgonstierna då jag vill skapa en karaktär med hög känsla. Bygger en officer, väljer att Fridolina är ung, fler GE-poäng men färre färdighetspoäng.
STY: 4 KYL: 3 SKP: 4 KNS:5

Åtta färdighetspoäng är inte mycket att hänga i julgranen, lägger 2 på specialfärdigheten Beordra, 2 på skjuta och sen sprider jag ut resten på 1:or på 4 färdigheter.

Gillar alla officerens talanger - vilket är lite ovanligt men jag landar i härförare.

Kontakten är knepigare, flera faller bort pga Fridolinas ålder, vid 21 känns det knepigt att välja att man har ett vuxet barn, så jag väljer Tjallare. Som kan ge mig information om en SLP.

Här är det lättare att tänka en grupp med andra rollpersoner, en från varje ätt helt enkelt.

Väljer Gausspistolen från start, och därmed är jag redo att ge mig ut på uppdrag.
 

Attachments

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,509
Location
Köping
Supergänget
Nästa forumitspel är Supergänget. Behöver det någon presentation? Nja. Det ska bli en superhjälte, baserat på spelaren, som måste smita från spelmötet (i ett helt annat spel) för att hindra brott.

Först ska jag ha tre Egenskaper - superkrafter. Tärningarna säger att det är en Attack, en Kontroll och en Skicklighet. De ska sedan graderas från 1 till 3.
Det blir Bläckskjutare 1, Murvel 2 och Skuggkontroll 3. Känns som att min rollfigur heter Bläckpennan.

Bläckpennan ska ha tre Trick, som kan användas en gång var per spelmöte och är kopplat till en förmåga. Det behöver inte vara exakt ett trick per förmåga, det är till och med så att flera av exempelrollerna har flera trick på en förmåga. Men vi kör.
Bläckskjutare - bläckbomb, byt slaget mot Effekt 2.
Murvel - kontakter ÖVERALLT, slå om tärningarna.
Skuggkontroll - teleportera mellan skuggor, byt en tärning till en 5:a.

Sen har formuläret en ruta för Anekdotbonus och Hjältepoäng, och sen är rollen klar.

Öh… vadå? Ska man rita hjälten också? Amen så praktiskt att han har bläck- och mörkerkrafter.

Bläckpennan

Bläckskjutare 1
Murvel 2
Skuggkontroll 3

Bläckbomb, byt slaget mot Effekt 2.
Kontakter överallt, slå om tärningarna.
Teleportera mellan skuggor, byt en tärning till en 5:a

Supergängetrecension.png
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Dag 11: Dresden Files RPG

Ytterligare ett FATE-baserat spel, men det här kom före FATE Core, och tillhör då en äldre version. Här har jag återskapat den karaktären jag spelade så som hon skulle vara om hon var nyskapad. Har låtit bakgrundsstoriesn hur hon träffade en del av de andra vara kvar. Nej Genies finns inte officielt i spelet. vi räknade det som att den personen (Star) var medlem av ett Faerie Court (Brass Court). Nej Star hade inga magiska förmågor, så om någon beordrade henne att ge en person ett svärd, så fick hon knata iväg och på något sätt skaffa ett svärd...

Spelet är baserat på bokserien The Dresden Files, och är skrivet som om det är ett spel som några av karaktärerna i spelet skapat. Fullt med anteckningar i marginalerna, post-it lappar ewtc där de olika personerna: Magikern Harry Dresden, Bob (en spirit som bor i en dödskalle), och Billy (en varulv, eller mer korrekt en Lycantrope, och medlem av The Alphas.)


Power level: Submerged (10 refresh, 35 skill points, skill cap att Suberb +5)

Name: Amy Louise Clarke (tilltalsnamn är Amy, och hon använde aldrig Louise)
Template: Wizard of the White Council

High Concept: Seeress of Secrets
Trouble: Doing anything for love

För att genera de övriga aspekterna så har man först 2 bakgrundsdelar., sedan ett eget äventyr, där någon annan gästspelar, och man gästspelar själv hos 2 andra.

Where do you come from:
She grew up with strict parents; Alison and Richard Clarke. Her mother was a teacher, and her father a governmental employee. They always expected more of her and pushed her hard. In school, she often spent time daydreaming, which didn’t go over so well.

Aspect: Pay attention!


What shaped you:

At puberty, she started seeing strange visions. Some people in her surrounding thought that she was either taking drugs or being ill. In order to understand what was happening to her, she read everything she could about her situation.

Aspect: Strange visions


What was your first adventure:
All the world is a stage

There were lots of mysterious happenings at an old theatre where Amy worked at. Some people claimed that it was haunted. Using her powers of divination, she found that it really was haunted by the ghosts of Clarice Sterling and actor William Reading. Both where shot dead by Clarice’s jealous husband Jonathan after he found out they had an affair, but the incident were hushed down due to his connections. She got the help of reporter Tim Dobson, to find the whole story as he had access to old newspaper archives. The reason that the ghosts where active was that shady businessman James Howell II tried to put pressure on City Hall to get the theatre condemned in order for him to get approval to tear it down and build luxury apartments there. Activist Imogen Tayler helped organize a successful protest rally in order to save the theatre.

Aspect: Echoes of the past


Whose path have you crossed:
Star Thyme
In “Djinn, Lamp and Monkey” Amy helped a confused girl, who turned out to be a djinn, to find her magical lamp that a monkey had stolen and run away with.

Aspect: There is more between Heaven and Earth…


Who else’s path have you crossed:
Mirou Divin
In “Dragon Rising” Amy got a premonition of the future, and tried to help Mirou Divin to avoid the situation. Fate wanted otherwise, as he didn’t heed her warnings, but eventually managed to return relatively unscathed.

Aspect: Cassandra’s Tears (Yupp, hon kan se framtiden, men folk tror inte på hennes syner)


Powers: (Man drar bort kostnaden för alla powers från sin refresh. Måste ha minst 1 refresh kvar för att vara en spelarkaraktär. Resultatet är hur många fatepoints man börjar varje session med.)

-3 Thaumaturgy: Complexity (Divination +2, Wards +1)
-3 Evocation: Elements (Air, Water, Spirit) + Control (Spirit +1)
-1 Psychometry
-1 The Sight (kan se osynliga saker och se vad saker verkligen är. är dock farligt att göra.)
-1 Refinement
0 Cassandra’s Tears
0 Soul Gaze (Magiker kan se in i någon annans själ, men den andre ser då även in i magikerns själ)
0 Wizard’s constitution (Åldras mycket långsammare)

Refresh rate: 10 (used 9) Fate points: 1

Skills

+5: Discipline, Lore
+4: Conviction, Investigation,
+3: Empathy, Performance (Acting, Singing, Dancing), Rapport
+2: Alertness, Athletics, Contacts, Presence
+1: Driving, Fists, Resources, Scholarship

Focus items
  • Pendant of divination (+2 complexity for Divination Thaumaturgy).
  • Silver ring (+2 power for Spirit Evocation)

Notes on magic:
  • Lore = Knowledge. Important for
  • Discipline = How much control and cocus the magician has of their art
  • Conviction = How much power the character has
  • För divination spells så börjar Amy på en complexity på 9. Om ritualen har 9 eller lägre i complexitiet så behöver hon bara samla in power, annars får hon börja tagga aspecter. Tar hon det lugnt och drar 1 power per runda, så kan hon inte misslyckas och riskerar därför inga farligheter. Drar hon in mer power per runda så finns risk att saker går fel, och hon måste slå varje runda för att kontrollera den mängd power hon drar då. missar hon så drabbas hon av en attack av totala power som hon samlat in. (någon räknade på en ritual som användes i första boken för att döda en person, och har för mig den hade en compexity på minst 37 för att göra en insta-kill på en vanlig människa)
  • An evocation spell deals minimum of 1 stress (+1 för varje power över Conviction)
Stress:
Mental: 4
Physical: 2
Social: 3

Equipment
Small elegant shoulderbag
Deck of Tarot cards
Crystall ball
Incence
Cigarette lighter
Small athame for ritual use.
Pen and paper.
A foldable detailed map of the city, for divination purposes
Small candles wrapped in cloth
Small countainer of chalk for drawing magical cirlces.
Make up kit

Focus Items:
  • A pendant that can be used to help in divination (Drop-shaped crystal set in silver, hanging from a thin silver chain)
  • A silver ring in the shape of a rose.

Rote Spells: (de här är alltid samma konfiguration, och kan inte ändras. Kan ev ha räknat fel på någon)

Airblast
Type: Air evocation, offensive maneuver
Power: 4 shifts
Target:1 target in line-of sight
Opposes by: Target's Athletics skill.
Duration: 1 action
Effect: Target is blown away from caster by a strong gust of wind, and has the sticky aspect KNOCKED PRONE applied to him.

Force-cage
Type: Spirit Evocation, Offensive maneuver
Power: 5 shift, 1 shift for additional duration
Duration: One scene
Target: 1 target in line-of sight
Opposed by: Target's Athletics skill
Effect: If the spell hits the target is held immobile by pure force, and has the sticky temporary aspect BOUND IN PLACE applied to him.

Hyperawareness
Type: Spirit evocation, Defensive block
Power: 4 shifts for power, 2 shifts for extra duration
Target: A caster typically casts this spell on herself.
Duration: 3 exchanges
Effect: The target's awareness of their surroundings are amped up; subtle movements of air, surges of hostile intent. The effects last 3 exchanges, and gives the target a persistent dodge with a Great (+4) effect.

Quick Veil
Type: Spirit evocation, Defensive block
Power: 4 shifts for power, 2 shifts for transparency from within.
Duration: One exchange
Opposed by: An observer's Alertness skill
Effect: Renders the caster invisible.

Sleep spell
Type: Spirit evocation, Attack
Power: 6
Target: 1 target in line-of-sight, inflicting physical stress
Duration: One action
Opposed by: Target's Conviction or Endurance skill, magical blocks
Effect: Target suffers fatigue, and will fall to sleep if taken out.


Apperance:
A young girl who lives up to the stereotypes of Goth girls. She is a follower of the wiccan faith, and is quite proficient in divination. She never goes anywhere without her deck of tarot cards and a small crystal ball. She is almost always dressed in elegant black dresses, and a overbust leather corset, and long black lace gloves, elegeant high heeled low boots, and a bdsm slave collar, and often wears heavy black makeup. She has fair skin, and long lush black hair reaching her hips. She has a number of tattoos and piercings. LOTS of silver jewellry. )Finns en bild på henne i tråden "Anti-AI, rita även om du inte kan"

Age: 22 years. (Birthday: 17th of June 1995)
Height: 1,67 M, Weight, 53 Kg.

Tatttoos
  • Left shoulder: A large red rose.
  • Right shoulder: Stylized theatre masks
  • Right thigh: Large Asian dragon wrapping around the leg.
  • Left calf: Lilies wrapping around the leg.
  • Back: A female angel and a succubus making out.
  • Near groin: A colourful butterfly.
Piercings
  • Each ear: 7 piercings. Top 6 are silver rings, the lowest are silver dream-catchers
  • Nose: silver stud on right side
  • Silver stud in lower lip
  • Tongue: Silver stud
  • Belly button: silver stud
  • Intimate piercings as well.
Other jewellery
A smooth clear crystal in an oval drop-shape set in silver, hanging from a thin silver chain around her neck. A silver ring in the shape of a sose, and lots of thin silver bracelets as well as a belt made out of small silver chains and silver coins (one one side just a few rows, on the other much more).

What you see at a soulgaze:
A scene of thick mist. A shape is moving inside and with a gesture of her hand makes the mists part. Behind her you see ruins from ancient Greece. The woman is Amy, and she is dressed in modern clothing. She has a clear intensive gaze as if she is looking through you. The feeling you get is that she knows more than she should, and that you do not want to awaken her curiosity. She is protective but also has the potential to be ruthless in knowing more. That if she has a way of finding out something she will not let it go. Also clear that she is ruled by stormy emotions rather than cold calculations.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Dagens spel är Pariah, ett litet OSR-spel i en psykedelisk stenålder. Våra rollpersoner, får vi veta, kommer ur jägar-samlar-samhällen men är av en eller annan anledning utsötta – parior, rent utav. Vi börjar med att slå fram mitt namn och mitt sanna namn. Jag heter Vita Lejonet, medan mitt sanna namn är Uriosoevu. Jag ska sedan slå 2T6 för att avgöra vilken tärning jag använder för att slå fram mina hit points. Resultatet är 8 – jag slår med 1T6. Detta innebär också att jag slår fram mina attribut med 3T6 i ordning – andra regler om man har 1T4 eller 1T8. Det blir Constitution 12, Strength 9, Dexterity 10, Intelligence 15, Wisdom 4 och Charisma 15. Detta innebär att jag har +1-modifikationer på Intelligence och Charisma, samt en modifikation på -2 för Wisdom. Summan av mina fysiska attribut ger min förflyttning: 31. Mitt högsta värde räknas som mitt ”Core Attribute” – eftersom jag har lika högt i Intelligence och Charisma slumpar jag fram att det är Intelligence.

Med min T6-hit die börjar jag med räddningsslagen Death/Poison 13, Magical Devices 14, Paralysis/Petrification 13, Reflex 15 och Spells +1. Ja, räddningsslag mot magi funkar enligt ett annat system. Eftersom mitt kärnattribut är Intelligence kan jag också justera Reflex till 14 (lågt är bättre). Jag börjar också med fyra färdigheter, vilka uttrycks i form av ett tärningsvärde. Först får jag två kärnfärdigheter baserade på Intelligence: Disguise D8 och Horticulture D8. Jag får också ytterligare fem slumpmässiga färdighetsslag, vilket ger mig Tracking D10, Stealth D8, Swimming D8 och höjer Horticulture till D10. Jag är bra på att odla min trädgård, men även på att spåra de kaniner som äter av den?

Vi slår fram vilket vapen jag börjar med. 8: en stav. Jag får också ytterligare fyra föremål: en lerskål, verktyg för stenarbete, bennål och sentråd samt en tio fot lång stång i hassel. Vi ska också slå fram vad som gjorde att jag hamnade i exil. 3: jag idkade förbjuden magi. Jag börjar spelet med en ritual och en bunden formelande. Jag slår också fram en särskild egenskap. 4: jag är en tidigare schamanassistent, och får Entheogens D8 och Herbalist D8. Det börjar utkristallisera sig en bakgrundshistoria, där jag var schamanens örtodlare och högmodigt började mixtra med trolldom jag inte hade lov att syssla med. Det passar också bra med att jag är slug och karismatisk, men med dåligt omdöme.

Vita Lejonet (Uriosoevu)
CON 12, STR 9, DEX 10, INT 15, WIS 4, CHA 15
3 HP, Speed 31
Save vs. Death/Poison 13, Magical Devices 14, Paralysis/Petrification 13, Reflex 14, Spells +1
Skills: Disguise D8, Entheogens D8, Herbalist D8, Horticulture D10, Stealth D8, Swimming D8, Tracking D10
Ritual of Invocation, bound spell-spirit of illusion
Bone needle and sinew, clay bowl, staff, stone tools, ten foot hazel pole
 
Top