Ulfgeir
Swashbuckler
Dag 3: FATE Core
Här tänker jag mig en setting som är ett fantasifierat 1600tals Europa. Det är pulpig larger-than-life action, med hemligheter. Klart att det finns ockulta sammanslutningar som arbetar i hemlighet för att nå sina mål genom att använda magi, och dispyter löses med dueller meddelst värjor eller duellpistoler, det har börjat dyka upp mekaniska underverk och vetenskapens gryning är här, men det finns ändå utrymme för varulvar och vampyrer etc. Vi pratar 3 Musketörerna, Vargarnas Pakt och Wuxia...
I FATE så har man inga stats, men man har aspecter som kan användas på olika sätt. Man har sin Refresh mängd FATE-points som kan spenderas för att slå om ett slag, få en bonus på +2, eller etablera något i scenen. Man använder då en Aspect för att förklara vad som spelar in. Man får fler fatepoints när spelledaren använder sig av ens aspecter mot en så att något dåligt händer rollpersonen, eller man ger upp en konflikt eller blir taken out. Man börjar varje session med sin refresh antal fatepoints (såvida man inte sparat fler från föregående). Allt i spelet har eller kan få aspekter. Ex: "The room is on fire".
Man slår 4 st 6-sidiga tärningar där 2 sidor på varje tärning är märkt med ett "-", 2 sidor är blanka och 2 sidor är märkta med "+". Det ger ett tärningsresultat som går från -4 till +4. Till vilket man lägger sitt färdighetsvärde och eventuella bonusar för att se hur bra resultat man får.
Stress är hur mång temporära hp man har. De läks direkt efter konflikten, men om de går ner till 0 så blir man "taken out" och förlorar konflikten. Man kan dock välja att istället ta consequences, men det är då riktiga skador som tar tid och som gör allt svårare att göra saker
Stunts är förmågor man har som gör att man i vissa situationer kan bryta reglerna. Alla färdigheter kan användas pånågot av följande fyra sätt: Attack, Defend, Overcome (vanligt skillslag), Create an advantage (göra så man får bonus på något annat slag)
Namn: Elena Mariya Polina Volkova (Elena är tilltalsnamnet)
Aspects
High Concept: The Tsarina's Handmaiden
Trouble: It is a man's world.
Your Adventure: Born in the Saddle
Crossing Paths: Not so innocent
Crossing Paths again: Plans Within Plans
Refresh: 1
Physical stress: 2
Mental Stress: 3
Skills:
+4: Ride
+3: Fight, Notice
+2: Athletics, Decieve, Rapport
+1: Contacts, Stealth, Resources, Will
Stunts:
Ride like the Devil: Hon kan sporra sin häst till högre hastighet än vad folk trodde var möjligt. När hon i en contest som involverar hastighet, får en Tie på slaget för att Rida, så räknas resultatet som en success.
Hardcore Parkour: +2 på Overcome Actions när du använder Athletics. Ex en jakt på taken eller annan farlig terräng.
Best Foot Forward: Kan två gånger per session uppdatera en boost från Rapport till en full situational aspect med en gratis invocation.
Mind Games: Kan använda Decieve istället för Provoke för att göra mentala attacker, så länge som hon kan använda en smart lögn som en del av attacken.
Danger Sense: Hon har en nästan övernaturlig känsla för faror. Hennes Notice skill påverkas inte av mörker, någon är gömd eller andra saker som påverkar hennes sinnen när det gäller att upptäcka någon eller något som tänker skada henne.
Bakgrund:
Elena är en sann kossack. Som yngre dotter i en mindre adelsfamilj, sändes hon till hovet som en handmaiden för att stärka familjens ställning, då familjen hoppades att kunna få henne bortgift med sonen till någon annan mer inflytelserik adelsfamilj, och fram till dess försöka ställa sig in hos den styrande kungliga familjen. Hon blev snabbt god vän med den äldsta dottern, och visade snabbt att hon var villig att göra vad som helst för att förbättra sin position. Något som den blivande Tsarinan använde till sin fördel för att ta hand om olika problem, oavsett om det då rörde sig om att lämna över hemliga meddelanden till en älskare eller stoppa upproriska adelsmän från att konspirera.
Ålder: 23
Utseende:
Långt blont hår uppsatt i en elegant frisyr, isblå ögon. Hon är 171 cm lång och vältränad av ett liv till häst. Elena är klädd i traditionell klänning som passar hennes status, och ett stort antal silversmycken.
Övrigt:
Hon har både dolda knivar på sig och tillgång till gifter med olika effekter, allt från sömnmedel till paralyserande eller dödliga gifter.
Hon må se ut som en oskyldig ung kvinna som är hålldam till Tsarinan, men hon är hänsysnlös, och tar till vilka fula knep hon kan för att lyckas med sina uppdrag. Hon är baserad på Milady de Winter från De Tre Musketörerna.
Här tänker jag mig en setting som är ett fantasifierat 1600tals Europa. Det är pulpig larger-than-life action, med hemligheter. Klart att det finns ockulta sammanslutningar som arbetar i hemlighet för att nå sina mål genom att använda magi, och dispyter löses med dueller meddelst värjor eller duellpistoler, det har börjat dyka upp mekaniska underverk och vetenskapens gryning är här, men det finns ändå utrymme för varulvar och vampyrer etc. Vi pratar 3 Musketörerna, Vargarnas Pakt och Wuxia...
I FATE så har man inga stats, men man har aspecter som kan användas på olika sätt. Man har sin Refresh mängd FATE-points som kan spenderas för att slå om ett slag, få en bonus på +2, eller etablera något i scenen. Man använder då en Aspect för att förklara vad som spelar in. Man får fler fatepoints när spelledaren använder sig av ens aspecter mot en så att något dåligt händer rollpersonen, eller man ger upp en konflikt eller blir taken out. Man börjar varje session med sin refresh antal fatepoints (såvida man inte sparat fler från föregående). Allt i spelet har eller kan få aspekter. Ex: "The room is on fire".
Man slår 4 st 6-sidiga tärningar där 2 sidor på varje tärning är märkt med ett "-", 2 sidor är blanka och 2 sidor är märkta med "+". Det ger ett tärningsresultat som går från -4 till +4. Till vilket man lägger sitt färdighetsvärde och eventuella bonusar för att se hur bra resultat man får.
Stress är hur mång temporära hp man har. De läks direkt efter konflikten, men om de går ner till 0 så blir man "taken out" och förlorar konflikten. Man kan dock välja att istället ta consequences, men det är då riktiga skador som tar tid och som gör allt svårare att göra saker
Stunts är förmågor man har som gör att man i vissa situationer kan bryta reglerna. Alla färdigheter kan användas pånågot av följande fyra sätt: Attack, Defend, Overcome (vanligt skillslag), Create an advantage (göra så man får bonus på något annat slag)
Namn: Elena Mariya Polina Volkova (Elena är tilltalsnamnet)
Aspects
High Concept: The Tsarina's Handmaiden
Trouble: It is a man's world.
Your Adventure: Born in the Saddle
Crossing Paths: Not so innocent
Crossing Paths again: Plans Within Plans
Refresh: 1
Physical stress: 2
Mental Stress: 3
Skills:
+4: Ride
+3: Fight, Notice
+2: Athletics, Decieve, Rapport
+1: Contacts, Stealth, Resources, Will
Stunts:
Ride like the Devil: Hon kan sporra sin häst till högre hastighet än vad folk trodde var möjligt. När hon i en contest som involverar hastighet, får en Tie på slaget för att Rida, så räknas resultatet som en success.
Hardcore Parkour: +2 på Overcome Actions när du använder Athletics. Ex en jakt på taken eller annan farlig terräng.
Best Foot Forward: Kan två gånger per session uppdatera en boost från Rapport till en full situational aspect med en gratis invocation.
Mind Games: Kan använda Decieve istället för Provoke för att göra mentala attacker, så länge som hon kan använda en smart lögn som en del av attacken.
Danger Sense: Hon har en nästan övernaturlig känsla för faror. Hennes Notice skill påverkas inte av mörker, någon är gömd eller andra saker som påverkar hennes sinnen när det gäller att upptäcka någon eller något som tänker skada henne.
Bakgrund:
Elena är en sann kossack. Som yngre dotter i en mindre adelsfamilj, sändes hon till hovet som en handmaiden för att stärka familjens ställning, då familjen hoppades att kunna få henne bortgift med sonen till någon annan mer inflytelserik adelsfamilj, och fram till dess försöka ställa sig in hos den styrande kungliga familjen. Hon blev snabbt god vän med den äldsta dottern, och visade snabbt att hon var villig att göra vad som helst för att förbättra sin position. Något som den blivande Tsarinan använde till sin fördel för att ta hand om olika problem, oavsett om det då rörde sig om att lämna över hemliga meddelanden till en älskare eller stoppa upproriska adelsmän från att konspirera.
Ålder: 23
Utseende:
Långt blont hår uppsatt i en elegant frisyr, isblå ögon. Hon är 171 cm lång och vältränad av ett liv till häst. Elena är klädd i traditionell klänning som passar hennes status, och ett stort antal silversmycken.
Övrigt:
Hon har både dolda knivar på sig och tillgång till gifter med olika effekter, allt från sömnmedel till paralyserande eller dödliga gifter.
Hon må se ut som en oskyldig ung kvinna som är hålldam till Tsarinan, men hon är hänsysnlös, och tar till vilka fula knep hon kan för att lyckas med sina uppdrag. Hon är baserad på Milady de Winter från De Tre Musketörerna.
Last edited: