Jag hinner ju aldrig ikapp, men här kommer en karaktär till
RuneQuest : Adventuring in Glorantha (RQ:G)
Steg 1: Homeland
Det finns sex att välja mellan. I min egen kampanj tvingade jag alla att vara från Sartar, eftersom det var där kampanjen skulle starta, och jag ville att karaktärerna skulle börja hemma. Nu slår jag 1D6. Det blev
Lunar Tarsh.
Cultural Stereotype
The Lunar Tarshites are proud and arrogant: they dominated Dragon Pass for the last generation. They are loyal to the Red Emperor and the Red Goddess but are now torn between partisans of King Pharandros and those of his uncle, the great general Fazzur Wideread.
Base Homeland Passions
Det ger mig följande Passions: Love (family): 60%, Loyalty (city): 60%, Loyalty (Red Emperor): 60%.
Det finns en sid-referens till den mer detaljerade beskrivningen av Tarsh där jag hittar exempel på städer min karaktär kan känna lojalitet till. Slumpen säger Goldedge. Där finns det ett soltempel, och karaktären får +10% Fire Rune istället för kulturens normala +10% Moon Rune. Jag fyller i 10% i Fire Rune nu så att jag inte glömmer det.
En annan sid-referens leder till kulturella bas-skills som jag fyller i nu.
Steg 2: Family History
Det här steget står det att man kan hoppa över om man vill bli klar snabbare, men jag har inte bråttom.
Significant Ancestor
Först ska man välja vilken av ens fyra morföräldrar som varit mest betydelsefull för en. Jag slumpar fram: morfar. Han borde ha ett namn. Jag använder denna generator:
https://www.backtobalazar.com/glorantha-name-generator/ som jag ställer in på ”Lunar – Sairdite” (jag kollade på kartor för att hitta vilken variant som låg närmast Tarsh): Soroush.
Sedan en av föräldrarna. Slumpen anger modern, som heter Zareen.
Ancestor’s Occupation
Man kan slumpa eller välja hans yrke, men jag slumpar fram ett av de yrken som rekommenderades under Steg 1. Soroush var en Priest. Jag ger Zareen 25% att bryta familjetraditionen, men icke: hon var också Priest.
Events
Nu följer en lång rad tabeller för händelser under olika år. Första året är 43 år innan standard-kampanjstart, och tabeller täcker både morfars, mammas och min karaktärs historia.
Jag får välja resultat på tabellerna om jag vill, men jag slumpar såklart. Faktum är att jag väljer att använda min egen online-generator för detta:
https://antikvanti.com/priv/rq/famhist.php
Summering
När mamma Zareen var 15 år, 1597, dog morfar Soroush med stor ära när han försökte mörda någon i Sartars kungliga familj. Min karaktär ärver mer Loyalty (Red Emperor) och +5% Orate skill. När man får en lojalitet man redan har så höjs värdet på den med 10%.
När min karaktär var nio år, 1613, dödades mamma Zareen i ett sartaritiskt uppror (jag råkar veta att det kallas Starbrow’s Rebellion). Min karaktär ärver passionen Hate (Sartar).
Min karaktär deltog inte i någon anmärkningsvärd historisk händelse, förutom den nyligen dramatiska Dragonrise som nästan tog livet av karaktären och gav passionen Fear (Dragons) 80%.
Steg 3: Rune Affinities
Det påpekas under första underrubriken att man måste ha minst 50% i ”rätt” runa för att få gå med i en kult. Bäst att kolla i förväg vilken guds kult man vill gå med i alltså, och sedan gå tillbaks hit.
Under steg 1 fanns en lista på vanliga gudar i Lunar Tarsh, så jag slumpar fram Yelmalio – Sun God of the Frontier. Det passar utmärkt med tanke på min hemstad Goldedge. Jag minns att det stod att det fanns ett soltempel där. Yelmalios runor är Fire/Sky och Truth.
Elementary Runes
Först ska man välja sin primära, sekundära och tertiära elementära runa. De får 60%, 40%, respektive 20%. Jag väljer Fire/Sky som min primära, och noterar värdet 70% eftersom jag hade +10% som hemlandsbonus. Som sekundär väljer jag Moon (är trots allt lojal mot den röda mångudinnans son, kejsaren av Månimperiet) och som tertiär slumpar jag fram Air.
Power/Form Runes
Dessa är i motsatspar, och jag får välja två stycken som börjar på 75% (och då sjunker deras motsatser till 25%). Jag väljer Truth som den ena, pga Yelmalio, och slumpar fram Disorder som den andra. Intressant.
Additional Points
Nu får jag dela ut 50 poäng hur jag vill bland runorna. Det påpekas att om ett värde är 80% eller mer kan runan (detta gäller även passioner) komma att styra min karaktär i vissa situation.
Jag slumpar ut poängen i 10%-block bland de 15 runorna (det är egentligen 16 runor, men jag har valt bort Illusion eftersom det skulle sänka Yelmalio-runan Truth). Det höjer min Fire/Sky till 80%, ger mig 70% i Beast (vars motsatsruna är Man), och 20% i Earth.
Steg 4: Characteristics
Det påpekas att det är ok att slå om alla ettor. Jag slår 3D6 för STR (10), DEX (14), CON (11), POW (9), och CHA (9), och 2D6+6 för SIZ (15) och INT (13). Inget att höja på ögonbrynen över.
De elementära runorna påverkar (det kunde de faktiskt påpekat tidigare). Min primära (högsta) elementära runa är Fire/Sky, vilket gör att jag kan höja INT eller CHA med 2. Det blev INT (15). Den sekundära elementära runan, Moon, ger +1 i POW eller CHA: CHA (10).
Med hjälp av dessa värden räknar man ut en massa annat: Magic Points, Hit Points, Healing Rate, Damage Bonus, Spirit Combat Damage, Maximum ENC, Strike Rank, och Skill Category Modifiers. Jag räknar och fyller i karaktärsbladet (och påminns om hur skönt det är att Roll20 gör detta automatiskt).
Av någon anledning kommer ett avsnitt om grundläggande färdighetsvärden beroende på kultur. Det fyllde jag i redan i steg 1.
Steg 5: Occupation
Jag ger min karaktär 25% att undkomma familjetraditionen, vilket lyckas. Bland de övriga tre rekommenderade yrkena för Lunar Tarsh är det bara Warriot (Heavy Infantry eller Light Cavalry) som har Yelmalio som rekommenderad kult. Slumpen säger Heavy Infantry.
Jag noterar Occupational Skills (och slumpar där det finns val att göra), Standard of Living (Free), Base Income (60L.), Ransom (500L) och slumpar fram en Favored Passion (Loyalty (Unit)).
Sen skriver jag ner all utrustning som alla karaktärer har, plus den yrkesspecifika. Förutom det har den 20L i kontanter och krigsbyte värt 133L.
Tre anmärkningsvärda ärr: i ansiktet, på höger arm och på höger ben.
Steg 6: Cult
Har ju redan bestämt: Yelmalio. Då måste man ha minst 50% i Fire/Sky eller Truth-runorna, och det är lugnt. Karaktären får 3 Rune Points i kulten. Man kan offra POW för fler Rune Points, men min POW är bara 9.
Jag noterar Cult Starting Skills. Även här får jag en Favored Passion – Loyalty (temple).
Jag får välja tre kult-specifika Rune Spells. Det står bara två rekommenderade under Yelmalio, men på Chaosium’s webb hittar jag en rättelse med fyra. Jag slumpar fram: Cloud Clear, Command Hawk, och Sunbright. I magikapitlet står det att Cloud Clear upplöser moln på himlen. Sunbright gör måltavlan skinande. Det blir svårare att träffa måltavlan, och den som är känslig för starkt ljus tar skada. En mörkerelementar som blir måltavla skulle upplösas.
Jag får också välja fem poäng Spirit Magic Spells. Det finns en lista vad kulten lär ut, men jag kan även välja från ”associate cults”. Det är Ernalda och Yelm. Jag gör en lista på de 15 spells jag har att välja på och slumpar fram en enda fempoängsspell: Multimissile-5. När jag kastar mitt kastspjut är det fem extra magiska spjut som har chans att träffa måltavlan.
Yelmalio-kultister får välja en helig gåva i utbyte mot ett eller flera heliga löften. Det är klart jag slår på den tabellen! Jag höjer min vapenskill med Pike till 90% mot att jag är celibat varje Truth-vecka och varje Fireday och aldrig låter en häst lida i onödan.
Steg 7: Personal Skill Bonuses
Nu får jag lägga 25% till fyra skills och 10% till fem skills. Jag tittar efter i kult-kapitlet vad som krävs för att bli en Rune Lord hos Yelmalio, och väljer skills utifrån det.
Faktum är att jag nu ser att passionen Honor är bra om man vill bli Rune Lord, så jag byter ut den framslumpade Loyalty (temple) mot Honor. Jag tar faktiskt bort Loyalty (Unit) också för att få upp Honor till 70%.
Steg 8: Other Information
Jag slumpar fram: kvinna som heter Neda. På en tabell får jag reda på att jag ärvt ett halsband värt 900L med en matris för Glamour-2 (Spirit magic som ökar CHA).
Nedas Reputation är 10%. 5% för att sin hemvist i Goldedge och 5% för sin yrkesroll.
Utifrån hennes runor bestämmer jag att Neda är idealistisk (Fire/Sky), ärlig (Truth), men självupptagen (Disorder). Hon står lite för nära när hon pratar med någon och har ingen känsla för folks ”privata sfär”, inte heller vad gäller kroppskontakt (Beast).