Det här är månadens antagligen mest obskyra spel för min del – The Legend of Yore, en rejäl fantasy heartbreaker från 1996, skriven av Brennan Taylor som senare kom att vara en av grundarna till Indie Press Revolution och Galileo Games. Vi börjar med att rulla 1T100 för att ta reda på ras och etnicitet – resultaten 49 och 69 gör mig till en ”imperial human”, vilket verkar vara det vanligaste. Detta ger mig Constitution +1, Agility –1, Willpower +2 och Knowledge +1, samt färdigheten Speak Native Language 5. Jag slumpar också fram ett hemland: 30, Slad Empire.
Därefter ska jag slå fram min födelsegud; beroende på vilken dag jag är född kopplas min rollperson till en av spelvärldens gudar. Ett slag på 85 visar att jag är född på senhösten, i odödhetsguden Sairmas dubbelvecka. Jag slår sedan fram min bakgrund. 29, bonde/arbetare. Jag fortsätter tydligt på det här med att vara rätt vanlig.
Därefter ska jag slå 2T10 för mina grundegenskaper, modifierat av etnicitet. Det blir Strength 13, Constitution 5, Agility 14, Willpower 14, Knowledge 5, Perception 12 och Beauty 17. Snygg och dum! Eftersom summan av mina grundegenskaper var lägre än 90 får jag ytterligare 10 poäng att spendera på dem, och väljer att höja Constitution till 7, Knowledge till 11 och Beauty till 19. Genom att ta snittet av Strength, Agility och Perception får jag också värdet Combat 13. Dessa spelvärden översätts också till ”base rolls”, som verkar vara grundchansen i färdigheter. Dessa bli Strength 35%, Constitution 20%, Agility 35%, Willpower 35%, Knowledge 30%, Perception 30%, Beauty 50% och Combat 35%. Därtill finns en tabell för olika former av modifikationer baserade på dessa. Min styrka ger mig damage ±0 och carry 25, min viljestyrka ger mig 10 power points, min smidighet ger mig initiativ 3 och min fysik kan jag avläsa på en härligt spännande tabell som jag misstänker anger vad jag har för tålighet i olika kroppsdelar: 5 i ben och bröstkorg, 4 i armar, 3 i buk och huvud. Jag får också 6 hp, 7 pain och 30 fatigue.
Jag var som bekant bonde eller arbetare. Detta innebär att jag börjar spelet med en uppsättning färdigheter med en nivå i varje: Bargain, Bribery, Lying, Cook, Craft (Sew), Drive Cart, Dance och Drink Alcohol. Jag får slitna kläder, en dolk och två ulmnarer (vilket jag misstänker är spelets term för ”rött korvöre”). Bland de yrken jag kan välja mellan fastnar jag för Rogue (knave), det vill säga en vältalig kanalje eller bedragare. Detta ger mig yrkesfärdigheterna Hearing, Sight, Hide, Stealth, Disguise, Forgery, Acting, Bargain, Bribery, Lying, Oratory samt en valfri vapenfärdighet. Jag väljer att vara 25 år gammal, vilket ger mig elva färdighetsnivåer att spendera (en per år över 14). Det blir Acting 2, Disguise 3, Hide 1, Knife 1, Lying 2 (med min tidigare nivå), Oratory 2 och Sight 1. Därefter får jag ytterligare tio nivåer att spendera på valfria färdigheter – jag höjder Dance, Hide, Lying och Oratory till 3 vardera, Knife till 2, samt lägger till Juggle 1 och Sing 2. Varje nivå ger +5% på min baschans att lyckas med färdigheterna.
Jag avslutar med att få ytterligare 11 ulmnarer, ett namn (Slad-rikets namn verkar ha lite slavisk klang, så jag döper min rollperson till Dariv) och en slumpmässigt tilldelad vänsterhänthet. Jag tänker mig att Dariv är en bondpojk som lämnat gården och sökt sig lyckan som skådespelare, dansare och bedragare. Likt de flesta personer från Sladriket har han olivfärgad hy (om än lite blekare än vanligt på grund av dålig hälsa) och mörkt lockigt hår, även om han är sällsynt fager.
Dariv
Imperial human of the the Slad Empire, 25 years
Born peasant, rogue (knave), born in fortnight of Sairma
STR 13/35%, CON 7/20%, AGI 14/35%, WIL 14/35%, KNO 11/30%, PER 12/30%, BEA 19/50%, COM 13/35%
Acting 2/45%, Bargain 1/40%, Bribery 1/40%, Cook 1/35%, Craft (Sew) 1/35%, Dance 3/50%, Disguise 3/45%, Drive Cart 1/40%, Hide 3/50%, Juggle 1/40%, Knife 2/45%, Lying 3/50%, Oratory 3/50%, Sing 2/40%, Sight 1/35%, Speak Native Language 5/55%
Dagger, worn clothes, 13 ulmnars