Rollpersonsutmaning januari 2024

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dagens rollspel A|State är typ postapokalyptisk cyberpunk, men mer lågteknologiskt. I en väldig, labyrintartad stad, genomkorsad av kanaler och utan kontakt med omvärlden, försöker rollpersonerna hitta sätt att överleva allt från maktfullkomliga storföretag till hemsökelser av ondsinta spökvarelser. Jag vill här spela en präst ur den Dödliga Gudens kyrka, vilken lär ut att anledningen till att allt är så skevt och konstigt är att Gud gick och dog. Mer specifikt tillhör jag Orättvisa universum-fraktionen, vilken lär ut att det inte var på grund av människornas synder eller någon invasion av yttre demoner, utan det bara hände, och nu får vi handskas med det.

Jag börjar med att besluta min rollpersons ålder (40 år) och klassmässiga ursprung (lägre medelklass). Jag tänker mig att jag kommer från en familj anställd vid stadens järnvägar. Min ålder ger mig -40 poäng på attribut (sammanlagt 320) och +50 poäng på färdigheter (sammanlagt 550), medan min klassbakgrund ger mig +10 i Willpower och 40 ytterligare poäng att spendera på en liten uppsättning färdigheter (dock får ingen vara högre än 20%). Jag väljer Bureaucracy 10%, Ground Vehicles 10%, Mechanical Computing 10% och Writing 10%. Jag sätter nu också ut mina attribut: Strength 20%, Agility 20%, Dexterity 30%, Health 40%, Awareness 30%, Intelligence 50%, Willpower 70% och Personality 70%. Jag kan också ta för- och nackdelar, för vilka jag kan få och betala såväl attribut- som färdighetspoäng. Jag väljer nackdelen Physical Disadvantage: Moderate för att får ytterligare 10 attributpoäng med vilka jag höjer Intelligence till 60%, och köper Fame: Moderate för 10 färdighetspoäng. Min fysiska nackdel är att jag har ett mekaniskt ben som gör mig långsam och som då och då konstrar och låser sig, medan min berömmelse är just som predikant och själasörjare i detta vårt orättvisa universum.

Vi går nu vidare till min uppfostran. Jag väljer ”Apprenticed”, och tänker att jag var satt att arbeta vid järnvägen innan jag fick benet avklippt av en godsvagn. Här får jag ytterligare 40 färdighetspoäng att sätta ut, vilka dock inte kan höja någon färdighet över 20%. Jag höjer Ground Vehicles och Mechanical Computing till 20% vardera, och köper också 20% i Blacksmith. Därefter är det tid att sätta ut mina övriga färdighetspoäng. Jag väljer yrket ”Clergy”, men detta ger endast rekommendationer på färdigheter, inga begränsningar. Jag vill därför också köpa ”Trains” för att symbolisera min bakgrund – det var lite synd att den inte fanns bland bakgrundsfärdigheterna. Prästens rekommenderade färdigheter är i övrigt Psychology, Theology, Music, Writing, Oration, Persuasion och Folklore. Jag är framför allt vältalig och psykologiskt insiktsfull. Utöver dessa har jag viss mekanisk kunskap, inklusive insikt i de väldiga mekaniska datorer som används i Staden, samt en förmåga att framföra dystra hymner till tonerna av mitt dragspel. Utöver dessa får jag också Speak Common motsvarande mitt värde i Intelligence ×1,5, samt Read/write Common motsvarande Intelligence. Alla färdigheter får slutligen ett bonusvärde motsvarande tiotalssiffran i attributet som kontrollerar dem.

Jag ska sedan välja en välståndsnivå. Som präst börjar jag mellan 1 och 5, och jag tänker att jag som ganska stadgad och känd präst i medelåldern bör ligga på 4. Sedan slår jag 1T10 för att få mina faktiska startpengar: 2, så £12. Det här känns tämligen godtyckligt – först ska jag välja en välståndsnivå mellan 1 och 5, sedan ska jag slå hur mycket pengar den faktiskt ger, och därtill finns det för- och nackdelar för att vara rik och fattig. Jag räknar också ut vissa härledda attribut: Reaction baseras på Awareness, Intelligence och Agility, Resilience på Health, Encumbrance och skada med slag och sparkar på Strength.

Här har vi då min rollperson, Lavinia Pye. En framgångsrik predikant som drar folkhopar när hon haltar fram på gatorna redo att berätta om Guds död och tillvarons orättvisa, med gråsprängda svarta lockar som en ostyrig gloria, ett dragspel på ryggen och en cigg i mungipan. Hon är bosatt i det självständiga grannskapet Fogwarren, nära den stora centralstationen Crossbar Terminus, med fru och två barn.

Lavinia Pye
Age 40, lower middle class, apprenticed, clergy
Attributes: STR 20%, AGL 20%, DEX 30%, HLT 40%, AWR 30%, INT 60%, WIL 70%, PER 70%
Other: REA 37, RES 4, ENC 10 kg, Kick damage 1, Punch damage 1
Advantages: Fame: Moderate
Disadvantages: Missing Leg: Moderate
Skills: Blacksmith 24%, Bureaucracy 17%, Folklore 66%, Ground Vehicles 33%, Mechanical Computing 46%, Mechanics 44%, Music 34%, Musical instrument: squeezebox 44%, Oration 77%, Persuasion 67%, Psychology 76%, Read/write Common 66%, Sing 44%, Speak Common 96%, Theology 56%, Trains 33%, Writing 56%
Equipment: Gas mask, Lotech electric torch, £6

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Dag 26: Chock 1ed
Chock stod på min önskelista ett par gånger där på 80-talet men jag fick strumpor eller nåt istället. Så jag köpte på mig en begagnad låda nån gång sent 90-tal. Varför skapar jag inte en rollperson i nya chock undrar kanske nån, helt enkelt för att jag inte har det spelet.
Därmed rakt in i SAVE.

Wilfred Hays

Avancerad modell för att rulla fram GE följer.
Tur 58
Vighet 52
Viljestyrka 70
Styrka 44
Personlighet 60
Iakttagelse 58
Prescision 66
Tålighet 58

Slagsmål: 48
Färdighetspoäng: Jag rullar 8 och får 4 poäng
Färdigheter: Jag slänger in mina 4 poäng på att bli lärare i Fotografering och Journalistik,

Bakgrund: Wilfred är 29 år. Han är 178cm och har en matchvikt på 77 kilo. Efter att ha gått genom skolan i 7 år hoppade Wilfred av, morfars gamla kamera lockade mer än Mrs Hobbs grammatiklektioner. Av en slump uppmärksammade R.W Wright, ägare till Shropshier Bugle, hans talang och Wilfred fick anställning på tidningen, springpojk, fotograf, assistent ja det var inte en glasklart definierad tjänst, genom idogt arbete har Wilfred avancerat till journalist på tidningen.Wilfred är brittisk medborgare - born and bred.
Utrustning:
Första Förband (gasbindor, kompresser, steriliseringsvätska) Stormlykta (drivs med olja eller fotogen, brinner 4 timmar) Revolver och ammunition Vandringsstav Träpåle, spetsad (för säkerhets skull...) Silverkulor (man kan ju aldrig veta. . . ) Kamera och film (Bara S.A.V.E. kommer att tro att bilderna är äkta) Bandspelare, Papper och pennor, Reseskrivmaskin Referensböcker
Färdigheter: Fram med miniräknaren igen!
Ficktjuveri 62
Förklädnad 63
Grafologi/Förfalskning 62
Hazardspel 58
Långaistansiöpning 58 (nuvarande tålighet)
Låsdyrkning 62
Simning 58 (nuvarande tålighet)
Sprängteknik 62
Fotografering 79
Journalistik 63
Obeväpnad strid 48
Väpnad strid 48
Projektilvapen 66

Ulfgeir

Swashbuckler
Dag 27: Things from the Flood

Nu blir det nostalgiskt 90-tal i en alternativ verklighet..

Name: Lukas ”Neon Knight” Johansson

Attributes:
Body: 2
Tech: 5
Heart: 3
Mind: 4

Skills:
Sneak: 1
Program: 3
Calculate. 2
Comprehend: 2
Investigate: 1

Iconic Item: Computer with a dial-up modem

Problem: The girl I like doesn't know I exist

Drive: I am part of something.

Shame: I have never been kissed

Relationship to the other teens: (Skippar den eftersom inga andra rollpersoner)

Relationship to NPC's:
I helped Tina hack the school database to change her grades

Hooks:
You've heard rumors about a group of people calling themselves the Radio Pirates that have their own magnetrine ship where they're gonna host agaming tournamnet for a game that hasn't even been released yet. Who told you about it and why doesn't it feel right?

Anchor: Older hacker from the forums

Utseende:
165 cm lång. Mager. Kort svart hår, bruna ögon. Går alltid klädd i svart.

Bakgrund:
Uppvuxen på Adelsö. Tidigt intresserad av datorer, Började med att hacka skolans datorsystem, och har nu spritt sitt haskande till andra mer spännande system.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Skrev jag att The Legend of Yore var det mest obskyra spelet jag skulle köra den här månaden? Då ljög jag kanske. Idag gör jag nämligen en rollperson i Tomtar och Troll: Hjältarnas återkomst, ett spel från 1986 skapat av Carl-Johan Ström tio år innan Eon kom ut.

Karaktärskapitlet börjar med en lockande lista på inte mindre än tjugo raser: aslan, bergsdvärg, jättetroll, grodfolk, grottroll, kentaur, halvtroll, ljusalv, manin (det vill säga en kaninmänniska), merman, människa, nymf, silverdvärg, skogstroll, småtroll, svartalf, tomte, vindfolk, vätte och ödlemänniska. Jag räknar till 5% tomtar och 17,5% troll. Jag slumpar att jag ska spela grottroll. Det innebär att jag slår 5T6 för Styrka, 2T6 för Uthållighet, 2T6-1 för Skicklighet, 4T6+3 för Storlek, 1T6 för Karisma, 1T6 för Intelligens och 2T6 för Kraft. En människa slår som jämförelse 2T6 över nästan hela banan. Det blir Styrka 18, Uthållighet 6, Skicklighet 5, Storlek 18, Karisma 4, Intelligens 5 och Kraft 7.

Nästa steg är bakgrund och ägodelar. Jag slumpar fram att jag kommer från en krigarbakgrund, vilket ger mig +1 SKI, 1T6×10 (30) guldmynt, hjälm, normala kläder, pansar, fackla & rep samt ett vapen. Jag får också nivå 1 i en vapenfärdighet (jag väljer Yxa). Mina attribut ger mig skadebonus +4, träffbonus 0, perception 7, manipulering 6, träffpoäng 6, maximal obehindrad packvikt 36 kg och snabbhet 20.

Nu är det tid för min rollperson att bli lärling, vilket kräver att jag hittar en mästare som vill anta mig. Med min höga styrka verkar de yrken som framför allt står öppna för mig vara att gå med i ett rövarband, bli sjöman eller träna för en vapenmästare, och jag väljer det sistnämnda. Liksom i Traveller kan man dö under sina yrkesperioder, men jag överlever lyckligtvis min träning. Jag tjänar 75 guldmynt och blir bättre på att slåss med yxa och leda folk. Nu är jag 20 år gammal. Efter detta kan jag fortsätta försöka verka inom ett yrke, eller så kan jag försöka gå med i en militärisk organisation. I det sistnämnda fallet kan jag som grottroll försöka bli artillerist, krigare, pansartrupp eller rövare. Jag beslutar mig för att försöka mig på artilleriet. Det tar mig fyra månader (så jag får betala logi för tre månader = 30 gm), men till sist blir jag antagen! Under denna fyraårsperiod blir jag befordrad en grad, till besättning. Jag lär mig färdigheten Artilleri 1 och ska också slå fram mina primära färdigheter som artillerist, vilka framgent kommer att höjas för varje period jag tar inom yrket. Dessa blir Artilleri och Vapen (yxa, antar jag). Jag får också Konstruktion 1. Yrkesperioden ger mig 100 guldmynt, bättre pansar och en bonus på 60 guldmynt. Jag är 24 år, och väljer att testa en yrkesperiod till. Jag blir antagen, mottar en medalj men får ingen befordran, blir extra tränad i artilleri, får 120 guldmynt och STY +1 (vilket också ökar vissa härledda värden). Jag är nu 28 år och väljer att avsluta min karriär och börja äventyra efter att jag köpt lite extrautrustning. Artilleristen Turuk är nu redo att trampa världen under sina skrovliga trollfötter.

Turuk
STY 19, UTH 6, SKI 6, STO 18, KAR 4, INT 5, KRA 7
Skadebonus +5, Träffbonus 0, Perception 7, Manipulering 6, Träffpoäng 6, Packvikt 37 kg, Snabbhet 20 m/runda
Krigare, lärling hos vapenmästare, artilleristbesättning, 28 år
Färdigheter: Artilleri 4, Konstruktion 1, Ledare 2, Yxa 5
Utrustning: Fackla, hjälm (1), kruka med 5 liter vin, medalj, normala kläder, plåtpansar (4), rep, ryggsäck, stridsyxa, trumma, 338 guldmynt, 5 silvermynt

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Dag 27: Svärdets sång
Var först sugen på att göra en orch-skald eller nåt annat weird, men va tusan jag hade glömt att yrket ryttare finns, jag kommer därför skapa en ulvryttare så det blir så klart en svartalf - Nuk Blodmåne
Boken pratar om du och din häst, men min SL Biobonker sa att det var ok att ha en ulv i stället.
Stolthet: På min ulv är jag ostoppbar
Mörk hemlighet: Jag njuter av att sätta skräck i och skada andra
Relation till andra RP: Jag slår följe med dem så länge det gynnar Nuk
Ägodelar: Hafne (min ulv och vän), Kortspjut, Kortbåge, 2 silver, Mat T8, Vatten T8, Pilar T10, Ryggsäck
Ålder: 19 så 15 poäng till GE och 8 till FV
Utseende: Stora ärr på överkroppen och hals/nacke där Garme (min gamla ulv) rev mig rejält det psykfallet.
GE: Styrka: 4 Smidighet: 5 Intelligens: 3 Karisma: 3
Färdigheter: Djurhantering 2, Skytte 2, Närkamp 1, Smyga 1, Rörlighet 1, Överlevnad 1
Talanger: Börjar med 3
Lömsk
Viddernas väg
Kallblodig

Hellzon

Långsamma Vargen
Sorcerously Advanced
Sufficiently Advanced tar sitt namn från citatet ”All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att skilja från magi.” Så efter att ha skrivit två utgåvor av Sufficiently Advanced har Colin Fredericks också skrivit ett spel om transhumanistiska trollkarlar.

Först ska vi ha ett koncept. Man jobbar för Arkivet, men vad gör man? Jag fastnar för förslaget dubbelagent - en som även rapporterar till en annan arbetsgivare medans hen gör Arkivets uppdrag.

Vi ska komma från en civilisation och kanske höra till ett sällskap. Så långt väldigt bekant, men det är förstås helt nya. Det är fortfarande fullt med magisk bullshit - en odöd nation, en nation rymdfarare, en nation i drömländerna och en nation med demontämjare, för att nämna några. “Unruly Lands” och “Returners” finns om man vill spela någon från Faerun eller en icke-magiker.

Jag väljer Glimmermere, som bor i Drömländerna och formar dem efter eget tycke. Som i Sufficiently Advanced får jag två kärnvärden - Lev Din Sanning och Ta Upp Tråden - fortsätt bygga på andras verk. Jag får också namnförslag och plockar Stillsamt Ljusblå Svep av Fullbordande. Förkortas “Svep”.

Ska jag vara dubbelagent behöver jag väl ett Sällskap att dubbelagenta åt. Arkivet finns som Sällskap men det finns inget krav på att rollpersoner ska vara formella medlemmar. Explorers, High Society, Hospitalers och Organized Crime följer med från Sufficiently Advanced, och det är väl inte orimligt. Och sen finns Fire and Scale, för de som vill vara drakar eller katter.

Det kör vi på. Mest för att det är löjligt kul att göra en andra rollkatt. Drakar är inte det största hotet men de är sura för att de inte fick sin del av Gåvan. Som medlem i Sällskapet Eld och Fjäll får jag kärnvärdet Hedonism, och ett extra Skifte som går att använda för effekter som har med drak- eller kattform att göra. Skiften används för att skifta en komplikation eller fördel ett steg. (Jag får redan två som kopplar till min civilisation eller kärnvärden.)

Steg 3 är frivilligt och handlar om min form, liknande neuroform från Sufficiently Advanced, men mer fysisk. Det går att vara t.ex. energivarelse, svärm eller konstruerad, och få Twistar (plottpoäng) när det ställer till problem. Inget av det applicerar på mig som femkiloskatt.

Kärnvärden fungerar precis som i Sufficiently Advanced 2, och återigen har jag “spenderat” dem och är låst, förutom i att sätta siffror.
Hedonism 4 - kan lida för
Lev Din Sanning 4 - kan lida för
Självbevarelsedrift 4 - kan lida för
Ta Upp Tråden 2 - kan argumentera för
(tom)

Steg 5 är att välja magisk(a) tradition(er). Varje tradition har en Väg, en Källa och sex Uttryck (spells, på ren rollspelssvenska). Sen finns det tolv universaluttryck som alla magiker kommer åt utan att välja dem.
Det låter crunchigt, och det är det, men alla civilisationer bidrar med en eller två traditioner, och många Sällskap (inkl Eld och Fjäll) bidrar med en också, så jag bygger dem först.

Den Högre Talangen är Glimmermeres huvudtradition, och använder vägen Konst för att dra ur källan Oneiromanti (drömmagi). Boken föreslår uttrycken Conjuration, Dream Travel, Dreamshaping, Hypnopraxis, Shapeshifting, Spirit-Walking och Transcendence.

Den Galna Kraften är Glimmermeres andra tradition, där man går helt plågad konstnär och slänger färg omkring sig. Den är inte förbjuden att lära sig, men man förväntas använda den mindre. Den använder Vild Magi för att dra ur källan Prakt.
Föreslagna uttryck är Curses, Energy Waves, Mystic Servitors, Nightmare Exile, Shapeshifting, the Ten Crore Stones of Death, Transcendence.

Eld och Fjäll lär ut Den Dästa Konsten, som använder Tro för att nå källan Elementalism. Föreslagna uttryck är The Burning Dream, Hallucination, Shapeshifting, the Shell Game,Telekinesis. Jag lägger till Travel för lata katter och drakar.

Jag kommer att kunna byta mellan dessa, men det kostar en Reserve och en Twist.

Steg 6 är Naturer och Infallsvinklar. Naturer motsvarar ungefär Förmågor från Sufficiently Advanced, fast det är magier nu istället för teknologi. Infallsvinklar motsvarar Teman, och varje Natur ska ha en Infallsvinkel.
Och! Varje Tradition får sin egen uppsättning Naturer, men Infallsvinklarna är samma för alla Traditioner. Glasklart? Det blir så här:

Den Högre Talangen: Gemenskap 5 (djärv och framfusig), Industri 3 (artistisk), Mysterium 1 (lyckliga sammanträffanden), Jaget 1 (avvikande), Lurendrejeri 1 (alltid förberedd), Krig 1 (ostoppbar hämnd).

Den Galna Kraften: Gemenskap 1 (djärv och framfusig..), Industri 3 (artistisk), Mysterium 1 (lyckliga sammanträffanden), Jaget 1 (avvikande), Lurendrejeri 1 (alltid förberedd), Krig 5 (ostoppbar hämnd).

Den Dästa Konsten: Gemenskap 5 (djärv och framfusig..), Industri 5 (artistisk), Mysterium 5 (lyckliga sammanträffanden), Jaget 5 (avvikande), Lurendrejeri 5 (alltid förberedd), Krig 5 (ostoppbar hämnd).

Sen är det dags för Expertiser, det funkar som i Sufficiently Advanced. Jag tar standardalternativet med tre yrken på 1, 2 och 3 och får:
Artist (målning, dans) 3
Spion 1
Teurgi (oneiromanti) 2 (praktisk användning)
Och gratis Lokalkännedom (Glimmermere) 2

Och så deriverade värden igen. Tech heter Power, och räknas ut för varje tradition. Det är medelvärdet av ens två högsta Naturer, avrundat uppåt, och minus ett om alla andra naturer är ett. Alltså 3 för mina två Glimmermere-traditioner, och 5 för Den Dästa Konsten.

Import är 12 minus Power, alltså 9 och 7.

Jag börjar varje spelmöte med lika mycket Reserve som min Power, och ett antal Twistar lika med min Import.

Och där var jag klar med transhumanister!

Still Light Blue Arc of Completion (Arc)

Civilization: Glimmermere
Society: Fire and Scale
Earthly Form: Conventional (cat)
Core Values: Hedonism 4, Live Your Truth 4, Self-Preservation 4, Pick up the Thread 2, (blank slot)

Tradition: The Higher Talent (Art → Oneiromancy)
Communion 5 (brash and bold)
Industry 3 (artistic)
Mystery 1 (happy coincidences)
Self 1 (deviant)
Trickery 1 (always prepared)
War 1 (unstoppable vengeance)
Core Expressions: Conjuration, Dream Travel, Dreamshaping, Hypnopraxis, Shapeshifting, Spirit-Walking

Tradition: The Mad Power (Wild Magic → Glory)
Communion 1
Industry 3
Mystery 1
Self 1
Trickery 1
War 5
Core Expressions: Curses, Energy Waves, Mystic Servitors, Nightmare Exile, the Ten Crore Stones of Death, Transcendence

Tradition: The Languid Art (Belief → Elementalism)
Communion 5
Industry 5
Mystery 5
Self 5
Trickery 5
War 5
Core Expressions: The Burning Dream, Hallucination, Shapeshifting, the Shell Game,Telekinesis, Travel

Expertise: Practitioner
Professions: Artist (painting, dance) 3, Spy 1, Theurge (oneiromancy) 2, Local (Glimmermere) 2

The Higher Talent: Power: 3 / Import: 9
The Mad Power: Power: 3 / Import: 9
The Languid Art: Power: 5 / Import: 7

Hellzon

Långsamma Vargen
Orbital
Orbital-hisspitchen är Deep Space Nine med systemet från Dream Askew. Vi är på en neutral rymdstation och kriget rasar utanför, och eventuellt har lite trubbel hittat rymdstationen. Att göra en gubbe är rätt simpelt. Tärningen säger att jag ska spela Hjärtat. Guinan eller Neelix alltså, beroende på vilken serie ni föredrar.

Som vanligt i Dream Askew-hack så är det mest bara att ta en playbook och börja fylla i.

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Dag 28: Skjut dom i huvudet

Dags för lite zombier i Götlaborg. ;)

Namn: Anna Hedin

Ålder: 33 år. Född 17 mars.

Stereotyp: Aktivist

Grundegenskaper:
Fysik: -1
Smidighet: 3
Psyke: 0
Utstrålning: 3
Kreativitet: 2
Allmänbildning: 1

Sekundära egenskaper
Uthållighet: 6
Tålighet: 6
Skydd: 3
Stabilitet: 9
Initiativ: 1

Erfarenheter:
  • Aktiv i husockupationsrörelsen och levt olika squats runtom Europa.
  • Aktiv i Antifascistisk Aktion och alltid på barrikaderna.
  • Anarkoprimitivist som flyttade ut i skogen.
Ikoniskt vapen: Slangbella, skada 2, avstånd: Medel

Minnen: När snuten förhörde dig och mobbade dig en hel natt

Fördel: Förklädnad

Startutrustning:
Stadiga kängor, varm luvtröja, kontanter, ny mobiltelefon, passerkort till västtrafiks lokaler, multiverktyg

Prytlar: Silvertejp
Bra att ha: Dyrk till handbojor

Karaktärsdrag: Ofta lågt blodsocker

Relationer:
  • Din kollega som alltid ställt upp för dig när du behöver låna pengar eller smita från jobbet.
  • Din farfar som uppfostrade dig att alltid vara flitig.
Relationer till andra rollpersoner: Skippar den

Moralisk kompass: Dygdeetikern

Utseende:
167 cm lång, Skulderbladsångt svart hår i 2 pippiflätor. Mörkbruna ögon. Mörk hy (Koreanska). Klädd i svarta cargopants, svart linne under luvtröjan, rejäla kängor.

Bakgrund:
Uppväxt på Hisingen. Började redan i tonåren engagera sig politiskt och utföra olika aktioner för saker hon trodde på.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vi tar oss idag västerut för att göra en rollperson i Boot Hill, andra utgåvan, TSR:s westernspel från 1979. Min rollpersons attribut slås fram med 1T100, men med vissa modifikationer så att man inte ska få en genomusel rollperson. Undantaget är slaget för experience, vilket inte modifieras. Det blir som följer:
Speed: slår 75, får +5. Fast (+9).
Gun Accuracy: slår 1 (!), får +25. Average (0).
Throwing Accuracy: slår 9, får +25. Average (0).
Strength: slår 56, får +10. Sturdy (15).
Bravery: slår 71, får +5. Brave (speed +2, accuracy +6).
Experience: slår 47. Har varit i en eldstrid tidigare (accuracy –5).
Eftersom jag tidigare har överlevt en eldstrid får jag också +1 på Speed och Bravery. För Speed tar detta upp mig på Very fast (+12).
Nästa steg är att spendera $150 på utrustning. Resultatet ser ni nedan. Med min föga imponerande precision tänker jag att det är bättre att köra på mycket bly i luften. Efter detta är rollpersonen färdig.

Holt Dresler
Speed 81/Very fast (+12), Gun Accuracy 26/Average (0), Throwing Accuracy 34/Average (0), Strength 66/Sturdy (15), Bravery 77/Brave (+2, +6), Experience 47/1 (–5)
Speed 14, Gun Accuracy 1, Throwing Accuracy 1
Equipment: Double barrel shotgun, Fair horse, Holster & gun belt, Saddle, bridle & pads, Single action revolver (6 shots), 100 rounds of revolver ammunition, 25 rounds of shotgun ammunition, $1

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Dag 28: Oktoberlandet andra utgåvan
Oktoberlandet Magisk ångpunk i Tsarens välde - här ska skapas en rollperson, alla rollpersoner är fefolk och samhället är strikt klassindelat utifrån typ av fefolk, från Hovfolk till Häxfolk. Jag kör på en nymf så ok jag är inte hovfolk men heller inte smutsigt slavfolk eller än värre häxfolk.
Kör igång med 6 attribut:
Är det att bedra om folk är lättlurade?
Nymfer är inte alvernas tjänare
Ochranan står för ordning
Häxfolken kom undan billigt
Jag gör vad jag måste för att rädda familjen
Heder och principer är för bortskämda feer

Irina Ozyorskiy
, nymf från vidderna, familjen ruinerades under kriget, och ja visst till större del av modrens usla ekonomisk sinne. Irina har spenderat sin tid på Leongrads något bättre barer och nattklubbar som värdinna. I hemlighet rapporterar hon till Ochranan. Och det hade kunnat vara värre!
Mycket tankemöda läggs på att rationalisera och motivera de moraliskt tvivelaktiga beslut som hon tagit och regelbundet tar, men vem skulle tacka henne om familjen skulle svälta för pengarna slutade komma in?

Färdigheter
Charm +4
Bedra +3
Uppmärksamhet +3
Viljestyrka +2
Kontakter +2
Rörlighet +2
Hota +1
Smyga +1
Resurser +1
Empati +1

Förmågor
Vad sägs om en sängfösare? +1 på Charm om personen är berusad
Vanemässig lögnare. Använd bedra utan att behöva slå tärning även i fall där lögnen egentligen skulle fodra ett slag för att gå hem.
Ena ögat öppet. Kan använda Uppmärksamhet på samma sätt som vid vaket tillstånd även när hon sover.

3 Ödespoäng
Tål 4 stress (3 i grund +1 för halva värdet i Viljestyrka)
Tål en -2, en -4 och en -6 konsekvens

Höga stövlar med stålhätta
Mörkrgrå rock, dubbelknäppning
Mörkgrå hatt
Ett paket Probeda Tsigaretter
Cigarettmunstycke i elfenben
Farmors guldpläterade tändare

Jag har inte gjort så många rollpersoner till Oktoberlandet och tycker alltid att det börjar med att jag har svårt med attribut, något lättare med förmågor men på nåt sätt känns det som jag har en väldigt tydlig bild av rollpersonen när det väl är färdigt.

LegoIvar

Warrior
Idag gör jag en karaktär till Pokémon Zero. (Om någon vill veta mer om de spel jag har gjort karaktärer till, så kan man bara skriva).
Karaktär
Name: Harvey
Skills: Observe d10, Skulk d8, Logic d8
Elemental Connection-Ghost.
Nature: Curious
Mantra: No crime should go unsolved.
Basic moves: Search Area, Show Authority
Special move: Become Unseen
Abillity: Calm Under Pressue
Items: Camera, Pokédex, Pokeballs, Potions, Sleeping Bag

Pokemon: Misdeavus
Skills: Phase (d8), Trickery (d8), Fast (d8)
Stage 1
1 HP
Nature: Eager
Basic moves: Astonish: Causes enemy to flinch. Shadow Sneak: Sneaks behind enemy and surprises them.
Special move: Shadow ball: Throws a shadowy ball towards enemy.
Abillity: Phase: May ignore one physical attack per scene.

Ulfgeir

Swashbuckler
Dag 29: Dungeons & Dragons 5e

Ett spel som det finns tonvis med åsikt om. Personligen så tycker jag nog att det är en av de bättre D&D-varianterna. Jag funderade på att göra rollpersonen på lite högre level för de flesta klasserna börjar inte skina förrän på typ lvl 3. Och det faktum att Munkens specialförmåga (Ki) inte kickar igång förrän lvl 2 är märkligt.

Name: Lia Amastacia

Race: Wood- Elf

Class: Monk

Lvl: 1

Hit Dice: 1d8
Hit points: 1d8 + con modifier = 8 (max lvl 1)+2 = 10

Armour Class: 10 + Dex modifier + Wisdom modifier = 10+5+3 = 18

Alignment: Neutral Good

Attributes: (Slog 4d6 ta bort lägsta och placera ut. 18,11, 15, 15, 14,13 )
Strength: 11, Mod +0
Dexterity: 18+2 (Elf). Mod +5
Constitution: 14, Mod +2
Intelligence: 15, Mod +2
Wisdom: 15+1(Wood elf), Mod +3
Charisma: 13, Mod +1

Speed: 45 feet (bas 30 fot +5 för Wood elf, +10 för Monk)
Darkvision: 60 feet

Fey Ancestry: Advantage on saving throws against charm, and can't be put to sleep by magic.
Trance: Meditate for 4 hours per day instead of sleeeping

Languages: Common, Elvish, Sylvan

Mask of the Wild: You can attempt to hide even when you are only ligtly obscuredly foliage, heavy rain, falling snow, mist and other natural phenomena.

Elf Weapon training: Proficiency with Longsword, Shortsword, and Longbow
Monk Weapon proficiency: Simple weapons, shortswords
Armour proficiency: None

Tool proficiency: Cartographer's tools, Flute

Saving Throws, Strength, Dexterity

Proficiency Bonus: +2

Skills:
Acrobatics: 7
Athletics: 2
Perception: 5
Stealth: 7
Survival: 5

Ki Points: 0

Martial Arts:
  • 1d4 Damage of normal damage for unarmed strike
  • Use dex instead of strength for to hit and damage for unarmed strikes + monk weapons
Background: Outlander (guide)
  • Feature: Wanderer
  • Personality: I once ran 25 milesmiles without stopping to warn my clan of an approaching orc horde. I'd do it again if I had to.
  • Ideal: It is eachg person's responsibility to make the most happiness for the whole tribe.
  • Bond: My family, clan, or tribe is the most important thing in my life, even when they are far from me.
  • Flaw: There's no room for caution in a life lived to the fullest.
Equipment:
Quarterstaff, 10 darts
Explorer's pack, set of raveller's clothing
24 GP

Trinket:
A needle that never bends.

Utseende:
5'1”, 115 lbs. Midjelångt svart hår, ljusbrun hy, Mörkbruna ögon. Hon är vältränad med en normal kroppsbyggnad, och klädd i enkla kläder: En grön kjol, som är slitsad på båda sidor för rörlighet, en tight topp för att hålla bysten på plats grön ärmlös tunika, och ett brett bälte, sandaler med snörning upp till knäna.

Bakgrund:
Hon växte upp i en semi-nomadisk stam av wood elves. Började tidigt träna för att utveckla sin kropp till fullo, och gick i lära hos en gammal munk.

Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Har du problem med Crazy 88? Svarar inte Fantastiska Fyran i telefon? Om du kan hitta dem, och om du har råd, kanske du kan anlita…

Thirty Sword Lesbians
Ehum. Thirsty Sword Lesbians handlar om det som står i titeln - svärdlesbianer som fäktas och flirtar med varandra. Ja och så ingår de oftast i någon slags grupp som ska uträtta något. Det är bra om det lyckas med.

Först måste vi nog ha ett hum om settingen, det finns nämligen sex stycken i grundboken. (Och 21 till i Advanced Lovers & Lesbians…) Men den första i listan ser rimlig ut - The Starcross Galaxy. Det är pulp-sci-fi med rymdskepp och skit. Rollisarna arbetar för Fristaden och måste ibland kämpa mot Intighetens Kejsarinnas trupper.

I grundboken finns det nio playbooks. T9:an säger att jag ska spela Den Utvalda, en figur med enorma förväntningar på sig från antingen kändisskap eller familjen. Hon ska ha ett namn och Story Games Names räddar mig igen. Liz Hidalgo (hon/henne) är det.

Jag får välja mellan två uppsättningar stats. Den Utvalda är aldrig särskilt fäktig eller andlig, hon är alltid elegant, och antingen emotionell eller klyftig. Jag plockar den där hon är elegant och smart, och får lägga till +1 på två stats till, så jag får Mod +1, Grace +1, Hjärta +0, Vett +2, Ande -1

Jag ska välja utseende, genom att göra ett val var i tre kategorier. Hidalgo har stoiskt uttryck, religiös skrud och ett heligt svärd. De säger att hon har ett öde, som hon själv inte vill. Det är att äkta prinsen av Heteronormia V.

Hidalgo ska ha två heroiska och två tragiska aspekter, som ger +1 framåt när hon agerar enligt dem (och XP för de tragiska). Hon har Lugnare av Monster, Utvald Av Gud, Förlora Dem Du Älskar och Förräderi.

Sist har hon en lista på Drag. Hon får Den Ödesbestämda Dagen Närmar Sig som bara är dåligt - det händer dåliga saker om hon missar att närma sig sitt öde. Jag väljer också Hjälp Mig! som gör att fiender som kidnappar Liz inte kan låta bli att prata en massa, och Vet Din Plats! som gör att någon som förolämpat mig och blivit förolämpad tillbaka får ett par dåliga alternativ.

Sen ska Liz Hidalgo ha relationer till de andra rymdsvärdlesbianerna, men i brist på grupp får det vara klart där.

Attachments