Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Precis som förra året tycker jag det hade varit kul med en rollpersonsutmaning den här januari. 31 rollpersoner, 31 dagar – vem mer är på? Med visst förbehåll för att det är sent påkommet, då.
Hurra för att du kör! Jag är fortfarande ohemma och oorganiserad, så jag hakar inte på nu – men jag funderar på att ta stafettpinnen vidare i februari.Precis som förra året tycker jag det hade varit kul med en rollpersonsutmaning den här januari. 31 rollpersoner, 31 dagar – vem mer är på? Med visst förbehåll för att det är sent påkommet, då.
Det ä jju ett otroligt märkligt, knappt spelbart (stundvis knappt läsbart) spel, men jag blev som ändå lite taggad på det. Jag skrev en gång om det till något mer spelbart, men det har aldrig blivit spelat.Noumenon är ett ökänt udda spel. Rollpersonerna är sarkofagi, insektsvarelser som utforskar det surrealistiska palatset Silhouette Rouge. På något vis är de återfödda själar – individer, eller kanske skärvor av en och samma individ. Spelet börjar med att rollpersonernas ”koloni” gemensamt föds, utan någon vetskap om sig själva eller det förflutna.
Varje sarkofag börjar med en födslorätt, ett utmärkande drag för insektskroppen. Jag kan välja mellan häftfötter, vingar, gadd, spinnvårtor, skleriter, sugsnabel, sensiller, mandibler och taggigt kitin. Jag beslutar mig för spinnvårtor – jag kan skapa klibbiga trådar.
Jag har också nio egenskaper: Awareness, Violence, Activity, Wisdom, Personality, Chitin, Metamorphosis, Communion och Rapport. Samtliga börjar på 1 och kan gå upp till 5. Jag har nio poäng att spendera. ”Activity” är fysisk styrka och koordination, ”Chitin” hur hårt exoskelett man har, ”Metamorphosis” ens förmåga att anpassa sig till den surrealistiskt skiftande verkligheten, ”Communion” ens intuition, känsla för högre sanning och förmåga att använda förmågor som kallas Principer, och ”Rapport” det telepatiska bandet till kolonin och förmågan att hela varandra. Jag sätter ut Awareness 1, Violence 1, Activity 3, Wisdom 1, Personality 2, Chitin 1, Metamorphosis 3, Communion 4 och Rapport 2, vilket gör min sarkofag starkt orienterad mot det mystiska.
Vid denna punkt i karaktärsskapandet blir rollpersonerna anfallna av groteska fladdermusvarelser. Om de överlever detta möter de Polstjärnan, en elefanthövdad avatar av Logos som förklarar existensens tre principer: Enhet, Hjärta och Tid, samt en fjärde, mörkare principer om vilken man ej bör tala. Rollpersonernas nivå i principerna mäts i tre nivåer – orakel, adept och mästare. Varje rollperson börjar som orakel inom en av principerna – i mitt fall Enhet, vilken säger att alla levande varelser är skuggor av Logos och därmed fundamentalt sammanknutna, något som kan manipuleras för att se genom någon annans ögon, få någon annan att uppleva smärtan av ens egna skador, och så vidare.
Kolonin får också 20 poäng Salubritet, en sorts gemensamma livspoäng – om en skadas, skadas alla – och leds sedan ut för att utforska Silhouette Rouge. Såhär ser jag ut när den elefanthövdade avataren lämnar oss.
?
Birthright: Spineret
Traits: Awareness 1, Violence 1, Activity 3, Wisdom 1, Personality 2, Chitin 1, Metamorphosis 3, Communion 4, Rapport 2
Principles: Unity (oracle)
Är det någon praktisk skillnad på att ha Int 13 eller 14 i OSE?Old School Essentials är en ompaketering av reglerna till de gamla B/X-D&D-böckerna från 1981. Således är det självklart att jag börjar med 3T6 i ordning – Strength 12, Intelligence 13, Wisdom 9, Dexterity 10, Constitution 12, Charisma 13. Bra värden – Intelligence ger mig extra språk medan Charisma förbättrar spelledarpersoners reaktioner och låter mig ha fler följeslagare. Med min Intelligence 13 vill jag vara magic-user, vilket också låter mig sänka Strength med två steg för att höja Intelligence med 1. Jag börjar med 1T4 hp (3) och en formelbok med en besvärjelse (Protection from evil). Jag har en neutral livsåskådning, talar utöver allmänspråk och åskådningsspråk även ett extra (Bugbear, slumpar jag fram) och får 3T6×10 (70) guldmynt att köpa utrustning för. När jag gjort detta ser min rollperson ut som följer:
Eski
Magic-user 1, neutral, hp 3
Strength 10, Intelligence 14, Wisdom 9, Dexterity 10, Constitution 12, Charisma 13
+1 Reaction, max 5 retainers, loyalty 8
Equipment: Backpack, Dagger, Holy water, Lantern, Oil, Rations (7 days), Tinder box, Waterskin, 9 gp
Spells: Protection from Evil
I teorin finns ju möjlighet att hitta olika saker som ökar (eller sänker!) ens attribut, annars inte.Är det någon praktisk skillnad på att ha Int 13 eller 14 i OSE?