Rollpersonsutmaning januari 2025

Hellzon

Långsamma Vargen
Reign
Vi har haft några Reign-gubbar i de här trådarna, här kommer en till. Jag börjar med 2 i varje Stat och en MD i mitt modersmål. Sen slår jag 11d10: 1 2 4 5 5 7 7 8 10 10 10
  • Två femmor: Able Seaman - +1 COORDINATION, +1 Fight, +1 Climb, +2 Student of Sailing
  • Två sjuor: Lowly Sage - +1 KNOWLEDGE, +2 Languages, +1 Lore, +2 Heal
  • Tre tior: Minor Noble - +1 COMMAND, +2 Status, +1 Sword, +2 Wealth, +3 Graces, +1 Intimidate, +1 Lie
Så långt matchningarna. De enstaka tärningarna ger mig spännande händelser under mitt liv:
  • Etta: Exiled - +3 Plead, +1 Dodge, +1 Run
  • Tvåa: Robbed - +1 SENSE, förlora alla (2) poäng i Wealth men fördela ut dem fritt på andra fördelar. Jag tar Lucky och Thick-Headed.
  • Fyra: Racer - +3+ED i Ride.
  • Åtta: Kidnapped by Barbarians - +1 Ride, +1 Endurance, +1 Plead, +1 Language of your Kidnappers.

Jag tror tidslinjen blir nåt sånt här: Uppväxt som ädling, visat mig duktig på hästsport överlag. (Och då är jag kvinna, för som alla vet rider inte män i Reign-settingen av rädsla för att bli sterila.) (Och en annan rolig detalj i settingen är att det finns “Mud duchies” - små nationer som är fristående från de stora länderna. Jag tänker mig att jag var ganska “hot shit” i ett av dessa. Inte så stor utanför, 2 Status är inte superhögt.)

Blev rånad, förrådd, ditsatt och förvisad. Hankade mig fram som boklärd ett tag innan jag blev kidnappad av pirater. Istället för att försöka fly har jag tillbringat de senaste åren i besättningen på ett piratskepp. Antar att vi gått i land när spelet börjar. Kanske finns det tid att gå Greven av Monte Cristo på de som förrådde mig?

Cassandra Shark-Bait
Stats:
BODY 2, COORDINATION 3, SENSE 3, KNOWLEDGE 3, COMMAND 3, CHARM 2

Skills:
+1 Climb
+1 Dodge
+1 Endurance
+1 Fight
+3 Graces
+2 Heal
+1 Intimidate
+2 Languages
+1 Language of your Kidnappers.
MD Native Language
+1 Lie
+1 Lore
+4 Plead
+4+ED Ride
+1 Run
+2 Student of Sailing
+1 Sword
+2 Wealth

Advantages:
+2 Status
Lucky
Thick-Headed

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Idag gör jag en rollperson till spelet Diegetiska äventyr av @God45, som jag hittade nersparat på min dropbox.

Förutom ett namn ska jag välja en fantasyras, ett yrke och en magisk pryl eller magisk kompis. Om jag vill vara människa så får jag välja ett extra yrke istället. Så här kommer min asgrymma rollperson (inspirerad av att sångarstriden i Wartburg blev omnämnd i Vrållådan nyligen):

Hieronuymous den sköne,
Silvertungan från Wildau

Poet och riddare

Har sällskap av en majestätisk hök som han tilltalar ”min dam”, ty hon har ännu inte avslöjat sitt namn för honom.

Han är nämligen fast övertygad om att höken och den mystiska dam som besökt honom i hans drömmar är en och densamma.

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Idag gör jag en rollperson till spelet Diegetiska äventyr av @God45, som jag hittade nersparat på min dropbox.

Förutom ett namn ska min rollperson ska jag välja en fantasyras, ett yrke och en magisk pryl eller magisk kompis. Om jag vill vara människa så får jag välja ett extra yrke istället. Så här kommer min asgrymma rollperson (inspirerad av att sångarstriden i Wartburg blev omnämnd i Vrållådan nyligen):

Hieronuymous den sköne,
Silvertungan från Wildau

Poet och riddare

Har sällskap av en majestätisk hök som han tilltalar ”min dam”, ty hon har ännu inte avslöjat sitt namn för honom.

Han är nämligen fast övertygad om att höken och den mystiska dam som besökt honom i hans drömmar är en och densamma.
Omfg 😍😍😍😍

Hellzon

Långsamma Vargen
Eat God
Vad innebär det att äta Gud? Är Gud de förtryckande strukturer som vi bygger, och är att slå sönder dem att äta gud? Är Gud ett fel i vår förståelse av världen, och ät att äta Gud att finna ett annat sätt att vara? Är Gud en tyrann i himlen, och ska det tolkas bokstavligt att äta Gud? Vi spelar små lustiga varelser som ställer till kaos. De kallas gudaätare, och ser händelsevis ut som Mupparna.

En gudaätare har tre Egenskaper, som vardera består av en Form och ett Uttryck. Först ska jag slumpa tre Former:
  • Cunning Crafter (trä) - jag kan forma det slumpade materialet som lera.
  • Prismatic Pelt - kameleonthud
  • Peculiar Poise - precist och energisnålt, men “ryckigt” rörelsemönster, som en insekt eller fågel.
Sen ska varje Form kopplas till ett personlighetsdrag - Uttrycket. I samma ordning som ovan:
  • Uttrycksfull - världen är min drejskiva.
  • Öppen - alla känslor syns ändå på min päls.
  • Motormun - även talet växlar mellan fullständig tystnad och kulspruta.

Sen ska gudaätaren beskrivas. Eftersom ingen Form beskrev något annat är den ungefär stor som en tvättbjörn. Texten om Cunning Crafter föreslår att den ser ut att vara gjord av materialet den kan forma. Jag börjar föreställa mig någon slags knähög bönsyrsa av trä - tillsynes noggrannt snidad och lackad, tills den börjar prata.

Sen ska värden sättas ut på Ethos (“skillful action”), Pathos (“passionate action”) och Logos (“cunning action”). Man kan rulla på en tabell, och jag gör så: Ethos 7, Pathos 4, Logos 4. Dignifierad, men inte så övertygande eller smart.

Jag ska ha en filosofi - varför vill jag äta Gud? Jag vill bara slåss, och mina krafter fungerar för att jag begår våld mot själva verkligheten.

Sist av spelmekaniken ska jag rulla en Rebellisk Konst. Jag får Art of Autonomy - jag kan inte hindras av något - t.ex. farlig terräng eller låsta dörrar - medan jag lägger metapoäng ("Obstinacy") på att ha den aktiv.

Gudaätare har 9 “Stress Limit” (hitpoints) och 3 “Obstinacy”, och namn från filosofiska klassiker, poesi, talesätt, sångtexter, eller rentav memer. De förkortas till något som går att hantera bland vänner.

Och då är jag klar.

[Hela texten från “Ozymandias] “Ozzy”
Cunning Crafter - Expressive
Prismatic Pelt - Open
Peculiar Poise - Motormouth
Ethos 7, Pathos 4, Logos 4
Stress Limit 9
Obstinacy 3

DeBracy

Sista dagen för min dust med Rollpersonsutmaningen. Jag tänker helt fräckt avsluta lättsamt med en rollperson till nuvarande opublicerade version av Bläck, mitt försök till sword & sorcery-spel.

Första steget i att välja om det är en dådkraftig, djärv, listig eller lärd hjälte. Det sätter tonen för hur just den här hjälten löser sina problem. Stort vapen, dra sönder kedjor? Dådkraft. Gifter och smarta planer? List. Kunskap och kanske samröre med övernaturliga krafter? Lärdom. Klättra upp på bestar, svinga sig över stup? Djärvhet. Jag väljer det sistnämnda!

Sedan är det dags att välja tre egenskaper (förmågor, erfarenheter, färdigheter), tre föremå, samt ett namn med någon slags tillnamn. Sen är det bara att äventyra.

Zora, Nattfalken från Argosa
Djärvhet

Egenskaper
  • Snabb och tyst som en haj
  • Förbluffande balans
  • Förde skeppet Albatrossen oskatt genom stormarna vid Kurzhans udde
Föremål
  • Bredbrättad hatt prydd med exotiska fjädrar
  • Höga kragstövlar av grönt läder
  • Huggare

Hellzon

Långsamma Vargen
Jaha, hur kul var det här då? Jag vill nog citera Biobunker
Slump är roligt om det inte blir komplett knas.
Komplicerade uträkningar är inte rolig
t (lite roligare när man kan systemet och uträkningarna går fort.)
Att det tar 4 minuter att göra en RP är inte roligt, att det tar 2 dagar att göra en RP är inte roligt.
Lifepath är bra!
Ska det väljas saker är det bra om det finns flera val men inte så många så man inte få något grepp
Stereotyper suger så spel som hindrar mig från att ha ett svärd till min tjuv ogillas
För att skriva lite egna ord: BRP och andra old-schoolspel där man kan sitta ett tag och rulla tärning och en gubbe sakta växer fram är rätt gött. Till och med Zhoria var OK.
Räkna ut en miljon deriverade värden är inte lika kul. Den största skräckupplevelsen som uppstått flera gånger i de här spelen är när det visar sig att man ska räkna ut slutvärdet på ett tjog skills - jag har helt enkelt struntat i det i de flesta spel som har sånt.
Och i år gjorde jag faktiskt alla gubbar under februari, då har jag inte slumpat något system utan gallrat hårt för att göra gubbar i system som jag vill göra gubbar i, och att de inte ska ta flera dagar att göra.

DeBracy

Några osorterade reflektioner:

Kudos till er som tog er an Ars Magica! Jag hade det på min lista med kandidater (version 3), men jag fick inte upp peppen på det. Jag funderade på att göra en companion eller grog, men på de 30-40 minuter jag gav det fick jag inte ens ihop hur jag skulle byta ut något ur de färdiga mallarna. :gremsuck:

Kände mig ibland lite fuskig de dagar jag tog spel med superenkla rollspersoner, men jag blev ofta rätt nöjd med dem. Gick igång oväntat mycket på den enkla mallen i Diegetiska äventyr till exempel.

Vilket leder mig till att det var kul att kunna välja en kompis i några av spelen!

Det var klurigt att skriva om rollpersonsmakandet på ett underhållande vis! Jag började med ett rakt rapporterande och kände att jag fick lov att försöka vässa mig lite, om så bara för egen skull så det inte blir så långdraget att skriva.

Lite förvånad att Usagi Yojimbo drog såna reaktioner. Verkar vara en gammal favorit hos fler!

Ungefär mitt i februari kändes det som att det var mycket kvar, men det kändes aldrig riktigt jobbigt. Tror det delvis beror på att jag tillät mig de där väldigt bantade spelen på dagar då jag visste att jag inte skulle ha så mycket ledig och lugn tid. Men visst, det var skönt att vara klar till slut!