Rollpersonsutmaning januari 2025

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Null State
Nu forumitrollspel, närmare bestämt kranks Null State. Vi spelar agenter som utreder vrickade statliga experiment.

Först ska jag ha ett koncept, det kan man sno från TV eller nåt. Jag tänker mig en pensionerad polis som är för gammal för den här skiten. Ett kodnamn ska rollen ha också, hen får heta Vanten. Riktigt namn är inte så noga, hen lär inte överleva ändå.

Sen ska jag fördela ut 12 poäng på sex egenskaper, på skalan 0-6. Det får bli Styrka 1, Rörlighet 1, Avståndsvapen 3, Närstrid 2, Kommunikation 2 och Intelligens 3.

Rollen ska ha 6 poäng i specialiteter. Specialiteter hör till en egenskap men är i övrigt mycket friare. Jag väljer Brottsplatsutredning 2 (Intelligens), Förhör 1 (Kommunikation), Biljakt 1 (Rörlighet), Pistol 1 (Avståndsvapen) och Sparka In Dörrar 1 (Styrka).

Och där var det nog klart.

Vanten
Styrka 1
Rörlighet 1
Avståndsvapen 3
Närstrid 2
Kommunikation 2
Intelligens 3

Brottsplatsutredning 2 (Intelligens)
Förhör 1 (Kommunikation)
Biljakt 1 (Rörlighet)
Pistol 1 (Avståndsvapen)
Sparka In Dörrar 1 (Styrka).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Och nu är det den 10:e så...

Evolutionens Barn
Vi fortsätter på temat “krank”. En rollperson i Evolutionens Barn jobbar för Specialstyrka 5, som bekämpar rebellerna som försöker befria de som slavar i underjorden för att upprätthålla Utopia. Och ser till att folket i Utopia inte får reda på att det finns slavar. Mörkt så det förslår.

En rollperson har också tre Aspekter, tre Memplex och en Bakgrund (eller fler, beroende på hur långt spelet ska fortgå, men jag låtsas att det är en one-shot). Aspekter och Memplex ska också ha fem poäng var fördelade på sig.

Aspekter taggar man i konflikter för att få bonustärningar. Exemplen som finns är väldigt viktade åt “coola cybervapen” eller stridsträning, men jag tänker mig att en våldsam, en teknisk och en social kan vara vettigt.
  • Otaliga små dolkar 2
  • Välkänd streamer 2
  • Programmerarexamen från Sigmatech 1
(Sigmatech är megakorpen som styr allt i samhället.)

Memplex är rollens starka åsikter, de kan utmanas, t.ex. när nån påpekar att hen är en fascistisk agent för en förtryckarstat. Jag tänker mig att min streamer inte har jättestarka åsikter om staten, men väl om sin egen förträfflighet.
  • De som har det bra har förtjänat det 3
  • ALF-erna är våra tjänare 1
  • Kärlek är inget viktigt 1
(ALF-erna är settingens robotar.)

Och så en bakgrund som sakta ska spelas upp i spel (specifikt i tre små vinjetter).
  • Född med silversked i munnen

Och då är rollen klar. Ja den ska väl ha ett namn med.

Kumiko Matsuoka
Aspekter:
  • Otaliga små dolkar 2
  • Välkänd streamer 2
  • Programmerarexamen från Sigmatech 1
Memplex:
  • De som har det bra har förtjänat det 3
  • ALF-erna är våra tjänare 1
  • Kärlek är inget viktigt 1
Bakgrund:
  • Född med silversked i munnen
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Nu blir det en rollperson till There and back again, rollspelet som specifikt har 1937 års utgåva av Bilbo som setting.

Först ska jag välja ett koncept på 2-3 ord. Efter det ska jag fördela fem poäng på Toughness och Fate, som börjar med 3 respektive 2.

Sedan är det dags att välja två traits och totalt tre skills från listorna som hör till varje trait. Sen är jag redo att söka äventyret i mörka skogar och bland höga berg!

Celebrendir, Elven woodcarver
Toughness 5 / Fate 5

Rhyming: singing
Crafting: repairing, building
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
2,018
Ashes Without Number
Dessa Kevin Crawford-spel verkar otaliga, men nu närmar vi oss vägs ände. Ashes Without Number kickstartades hösten 2024, och betan ligger öppen i en av kickstarteruppdateringarna (med Kevin Crawfords uttryckliga samtycke till backarna att dela den), så jag kan ju göra en postapokalyptisk gubbe också.

Vi vet hur vi rullar stats vid det här laget. Str 14 (+1), Dex 14 (+1), Con 15 (+1), Int 15 (+1), Wis 12 (+0), Cha 6 (-1). Jag har redan höjt Str från 8 till 14.

Min bakgrund (ett d20-slag) är Diplomat. Jag får Talk-0. Jag slår fler slag och får Talk-1, +2 på valfria mentala stats (höjer Cha till 8 (+0)) och ytterligare en höjning av Talk. Så högt får jag inte ha som ny rollfigur så jag får höja valfri färdighet - jag väljer Lead-0.

Som i Cities Without Number finns det inga klasser, utan jag ska välja två Edges. Comrade är kul - varje allierad kan slå om ett slag per dag. Och sen vill jag ju välja Mutant och få balla mutantkrafter.

Mutanter har mutationspoäng. Jag får 2 för att jag är mutant, och så tar jag två negativa mutationer för att få 4 till. De slås helt slumpat, förutom att jag får slå om ifall de går emot min andra Edge. Jag rullar:
  • Light Sensitivity - dagsljus bländar mig, jag tar 1 System Strain för varje timme oskyddad i solljus, och laservapen slår två skadeslag mot mig och gör den svåraste skadan.
  • Sleep Dependence - om jag inte får en god natts sömn tar jag 2 System Strain.
Hanterbart hittills. Jag chansar på en till:
  • Animalistic Mentality - -1 på karismamodifikation. Det var trist, mina enda färdigheter hittills var ju sociala.

Nåväl, nu har jag 8 poäng att bränna på positiva mutationer, och om jag slår dem helt slumpmässigt kostar de 1 poäng styck. Jag rullar hej vilt:
  • Augmented Cognition - modifieraren på en mental stat ökar med +1, till max +2. Jag väljer Int.
  • Force Field - jag kan skapa ett kraftfält som absorberar 10 + level skada.
  • Thermal Vision - jag kan se suddigt i mörker och skjuta ögonlasrar.
  • Chameleon Field - jag kan ändra min färg och textur som jag vill. Jag får Sneak-0 och +1 på de färdighetsslagen, och kan gömma mig även om någon ser mig just då.
  • Regenerator - jag stabiliserar mig automatiskt om jag skadas dödligt. Kroppsdelar växer tillbaka på en vecka.
  • Echolocation - jag “ser” omgivningen 30 meter framför mig tydligt. Skarpare än termosyn, men fortfarande ser jag inte mindre detaljer än 1 cm.
  • Reinforced Tissues - jag är “tät” och behandlar min Con som 18 när jag rullar hitpoints, och har +2 AC. Dock kan jag inte simma och slår fallskada två gånger och tar den värsta.
  • Hemovore - jag kan suga ut folks “livskraft” (läs: blod) och läka HP. Om jag tömmer någon på blod behöver jag inte äta eller dricka på en vecka.

Det var ju vidrigt. Alla mutanter har ett stigma som ska vara svårt att dölja, eftersom folk misstror mutanter. Med tre negativa och fyra positiva vampyr/fladdermustemade mutationer känns det rimligt att jag har ett fladdermushuvud, intryckt och med stora öron. Jag tror också att jag fick mutationerna efter min karriär som diplomat.

Nästa steg är Fokus. Jag väger mellan Apex Predator eller Henchkeeper - båda passar med vampyrtemat - men tror Apex Predator är roligast i början. Jag får Survive-0 och Shoot-0, och en gång per scen kan jag tvinga vilda djur att slå ett moralslag.

Jag har 4 HP, +0 attackbonus, Physical save 14, Evasion save 13, Mental save 15, Luck save 15 och en sista bonusfärdighet - jag väljer att öka Survive till 1.

Sist väljer jag utrustning. Ett alternativ är att jag har det jag har i fickorna nu, om man spelar ut att apokalypsen hände NU. Ett annat är, om rollen varit med ett tag, ett standardpaket plus tre slag på en tabell:

Primitiv båge och 20 pilar.
Kniv, ryggsäck, sovsäck, tändstickor och tre facklor.
Kläder
Mat och vatten för 1d4 (2) dagar
Och på tabellen:
20 rounds of ammo
Lantern and 2 oil flasks
A shotgun and one shell

Jasvinder Kruger

Str 14 (+1)
Dex 14 (+1)
Con 15 (+1) [18* [+2]]
Int 15 (+2*)
Wis 12 (+0)
Cha 8 (-1*)
*) mysko mutationer

4 HP
+0 attackbonus
Physical save 14, Evasion save 13, Mental save 15, Luck save 15
+2 AC

Talk-1
Lead-0
Shoot-0
Sneak-0 (+1)
Survive-1

Edge: Comrade, Mutant
Mutations: Light Sensitivity, Sleep Depencence, Animalistic Mentality
Mutations: Augmented Condition, Force Field, Thermal Vision, Chameleon Field, Regenerator, Echolocation, Reinforced Tissues, Hemovore
Focus: Apex Predator

A primitive bow and 20 arrows.
A knife, backpack, sleeping bag, tinderbox, and three torches.
One set of clothing appropriate to the local climate. (AC 8*)
2 days worth of food and water
20 rounds of ammo
Lantern and 2 oil flasks
A shotgun and one shell (3d4 dmg, rng 10/30, Dex (+1))
*) Mysko mutation
Jag läste Asses without number, skyller det på att jag är trött samt att nån gjorde en karaktär till 30 angry lesbians eller nåt liknande förra året så spel kan fasiken heta vad som helst.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
More Than Human
Härnäst: krankskt superhjältespel. Det är skitigt, mer Heroes och De Drabbade än Marvel.

En “normal” rollperson byggs med 75 poäng, med ca 40 spenderat på superkrafter. Men först ska den ha ett kontaktnät: Minst en vän, minst en fiende, minst en med makt över hen, och minst en som en annan rollperson också känner. Totalt tre (???) Nåja, det går väl att slå ihop dem.

Jag tänker mig en socialsekreterare som fått superkrafter i Händelsen och mest försöker göra sitt jobb men blir indragen i superhjälteskit. Hens vän är lokale polisen Vincent Kjellsson. Hens fiende är knarkkungen Aron Persson, som kanske eller kanske inte känner till hens hemliga identitet. Den med makt över hen är hens chef Kenneth Hult, som mest väntar in pensionen och gör så lite som möjligt. Och sen tänker jag att både Kjellsson och Persson är tänkbara kopplingar till andra rollpersoner.
Och för att slippa vaga pronomen slumpar jag min rollis eget namn: Ella Lundström.

Sen tycker jag det är rimligt att spendera mina “ca 40” poäng på superkrafter först. Jag hittade en slumpgenerator - https://www.randomlists.com/superpowers - och rullade “hydrokinesi”, vattenkontroll. Det blir ju lätt för det finns som färdigt exempel i >Human. Den kostar 21p - Förutsätter vatten (-5p), Flytta (10p), Skada (10p) och Räckvidd 3 (50m) (6p).

Det blev lite billigt, så jag lägger till Flytande kropp: Passage (10p) och Skydd (10p). Totalt 41p.

Då har jag 34p kvar att köpa “vanliga” egenskaper för. Egenskaper har lite ojämna priser, jag ska fylla i rutor och det är vettigare om man tittar på rollformuläret. Jag köper:
Styrka 4, Vilja 6, Smidighet 4, Obemärkt 6, Övertalning 9, Närvaro 9, Perception 8, Närstrid -5, Avståndsstrid -5. Kostar 17p. 17 kvar

Bakgrunder är kul att ha. De kostar som egenskaper och är mycket mer lösa. Jag skriver Soctant 9 och Nybörjare med mask 6. 6 poän till kostar det, 11 kvar.

Från stycket Särdrag plockar jag Plikter (heltidsjobb) och får tillbaka 2 poäng.

Sist måste jag, eftersom jag litar på mina krafter för både skydd och anfall, öka mina kraftegenskaper. I grund är de som att kasta en skumgummiboll, och skyddet är ännu sämre. Jag köper Täckning 14, Pansar 9 (som bra kravallrustning), Genomslag 11, Skada 13 (som en pistol). Totalt 15p.

Men då ligger jag back 2 poäng. Jag gör det klassiska powergamerdraget att leta bland nackdelarna (som ofta ger just 2p) och plockar Försämrad syn. (Går att avhjälpa med glasögon.)

Och då är jag väl klar.

Ella “Torrent” Lundström
Egenskaper:
Styrka 4
Vilja 6
Smidighet 4
Obemärkt 6
Övertalning 9
Närvaro 9
Perception 8
Närstrid -5
Avståndsstrid -5

Bakgrunder:
Soctant 9
Nybörjare med mask 6

Kraftegenskaper:
Täckning 14
Pansar 9
Genomslag 11
Skada 13

Särdrag:
Plikter
Nedsatt syn

Komponenter:
Förutsätter vatten
Flytta
Skada
Räckvidd 3 (50m)
Passage
Skydd
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Jamen jag provar väl att göra en till alv som kan snida och sånt idag också, men i Lord of the Rings Roleplaying istället, 5E-varianten av The One Ring.

I grundboken är det bara alverna från Lindon som är beskrivna, så det var ju ett enkelt val. Jag börjar med att klottra ner en massa saker jag får av att vara en sån, bland annat lite plus på grundegenskaper (+2 som alla alver, +1 och +1 på Str och Dex), får välja en proficiency bland Nature, Old Lore och Performance. Tar såklart Performance för att spegla gårdagens rollis. Snidandet löser sig direkt efter då jag får välja mellan att kunna hantera snickarverktyg eller ett instrument.

Sen är det dags att välja en bakgrund.Jag tar Visitor to the Mountains – jag har besökt Blå bergen och några dvärgar visade mig tillräckligt mycket för att jag nu ska kunna uppskatta deras skicklighet och deras kärlek till vackra ting. Det har gjort mig nyfiken på vad mer jag skulle kunna lära mig, så jag förbereder mig för en ännu längre resa. Det ger mig två proficiencies (Insight, Old Lore), jag får välja en till uppsättning verktyg jag kan med (väljwe Jeweller's tools), och jag får två distinctive features: Fair-spoken och Inquisitive. Smakar bra!

Undrar när det är meningen att jag ska rulla mina grundegenskaper? Det lär väl vara 4t6, behåll tre bästa som gäller pga 5E och än så länge har det ju inte spelat nån roll, så jag bara tuffar på ett tag till.

Nu ska jag välja en calling. Hm. Jag kan välja mellan Captain, Champion, Messenger, Scholar, Treasure Hunter och Warden. Messenger eller Scholar kanske? Eller Warden? Messenger får det bli. Jag får välja fyra färdigheter, en till uppsättning verktyg (tar Smith's tools som jag tidigare valt bort).

Jag tar och rullar mina grundegenskaper, och får rota lite i Player's Handbook för att påminna mig om ett och annat. När jag väl petat ut siffrorna och skrivit ner utrustningen jag får från mitt enkla leverne så tror jag faktiskt att den den nyfikna Arbereth – alv, sångerska, snidare och budbärare från Lindon – är redo att ge sig ut i mörka skogar och bland höga berg!

Arbereth
Elf of Lindon,
Age: 204

Strength 12 / +1
Dexterity 14 / +2
Constitution 10 / +0
Intelligence 12 / +1
Wisdom 16 / +3
Charisma 15 / +2

HP: 8
Defence: 14

Saves
Strength +1
Dexterity* +4
Constitution +0
Intelligence +1
Wisdom +3
Charisma* +4

Skills
Acrobatics +2
Animal Handling +3
Athletics +1
Deception +2
Explore* +5
Hunting +3
Insigt* +5
Intimidation +2
Investigation +1
Medicine +1
Nature +1
Old Lore* +3
Perception* +5 [Passive perception: 15]
Performance* +4
Persuasion* +5
Riddle +1
Sleight of Hand +2
Stealth* +4
Travel* +5

Tool proficiencies
Carpenter's tools
Jeweller's tools
Smith's tools

Traits
Size: medium
Speed: 35 ft.
Elvish Dreams: meditera 4 timmar istället för att sova 8
Elven-skill: can obtain magical success on checks with proficiency bonus if not miserable, a number of times per day equal to proficiency bonus
Immortal folk: immun mot sjukdom och åldrande
Keen Eyes of the Elves: proficiency i Perception, ingen nackdel i svagt ljus
Languages: tala, läsa och skriva Väströna, Sindarin och gråalvernas tungomål
Elven-lore: proficiency i Performance
Shipwrights and Singers: proficiency med carpenter's tools
Standard of living: frugal
Folk-lore: räkna dubbel proficiency på Int-slag när det gäller att veta saker om de fria folken osv.
Tireless and Swift: Speed ökar med 5 fot när jag inte har tung rustning, bonus till fatigue saving throw motsvarande min level i Messenger
Unarmored Defence: Får lägga till både Cha och Dex till min AC när jag inte har rustning
Proficiency i Light armor, Simple weapons, short swords, swords

Equipment
Capenter's tools
Sword
Bow and quiver (20 arrows)
Backpack
Bedroll
Mess kit
Tinderbox
Rations (10 days)
Waterskin
Belt pouch (10 s)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Zhoria
Nu går vi old-school. Zhoria är daterat 2002, och versionsmarkerat 2.0, det går att gräva fram nyare tydligen men det är den jag har liggande.

Det slår mig när jag öppnar pdf:en att någon har haft åtminstone grundkompetens att göra texten läslig - förutom fiktionen i kursivt i början på varje kapitel, den är oläslig. Varje kapitel verkar dessutom ha en egen färg på rubriker och textrutor. Och så har jag tidigare beskyllt Zhoria för att vara någons tradspel med hundratals sidor, men grundboken är faktiskt bara 168 sidor. Lite såna livskvalitetgrejer.

Först ska jag slå fram turpoäng med 1d10+2, det blir 8. Turpoäng används för att slå om slag under rollgenereringen, och sen som metapoäng i spel.

Sen ska jag välja “ras” och att slå något annat än vanlig människa kostar turpoäng. Jag betalar 4 turpoäng för att få vara Högländare. Jag får +2 Fys, +1 Sty, +1 Smi. Jag slår 2d10 för socialt stånd och blir Bonde, och har då (2d10×15) 165 bronsmynt. Jag behöver inte uppfylla grundegenskapskrav för att använda claymore eller tarkeschbåge, och mitt modersmål är Celtarin.

Det finns frivilliga regler för att modifiera stats efter kön, de skiter jag i och går till ålder och annat. Jag är 30 år, född 28/4 (vårmånaden Terehn) vilket betyder att jag är född i stjärntecknet Städet och får +3 Log.

Sen ska vi faktiskt slå de sjutton (sic!) grundegenskaperna. Med bonusar blir det:
Fysik 15
Styrka 13
Smidighet 6
Balans 12
Snabbhet 7
Fysisk bas 11 (medel av fysiska egenskaper)

Logik 9
Minne 17
Psyke 8
Aura 13
Karisma 18
Mental bas 13

Syn 8
Hörsel 11
Lukt/smak 2
Känsel 11
Intuition 10
Sinnesbas 9

Utseende 14 (attraktiv)
Storlek 19 (204 cm, 110 kg)

Sen får jag slå en gång gratis på tabellen Speciella förmågor, och kan spendera turpoäng för att slå fler gånger. Jag slår d100 och får Fjärrhörsel. Hör×3 i procentchans att lyckas höra normala samtal upp till Hör×4 meter bort. Praktiskt i högländerna.

Sen ska jag slå för defekter. Som högländare har jag då 44% risk för en defekt, jag slår 22 och ska då slå d100 igen och får 57 - lider av konstant trötthet (90% risk att det aktiveras vid passande tillfällen).
Eftersom jag fick en defekt har jag 16% risk att få en till. Jag slår 33 och slipper.

Huvudhand är inte en grotesk mutation utan vilken hand jag använder bäst, slås med 2d10 - höger.

Förflyttning (medel av Sna och Sto): 13 meter
Bärförmåga (Sty + 10% av vikten): 24 kg
Skadebonus (tabell baserad på Sty+Sto): +1

Sen ska jag slå fram fem uppväxtfärdigheter på en d100-tabell, och slå d10 för att se om de blir Baschans×2 eller Baschans×3. Sen har jag 25% chans att ha en specialisering i dem. Kort och gott:
Rida ×2, specialisering
Dansa ×2
Utbrytarkonst ×2
Teologi ×2
Gömma sig ×2

Magipoäng är Psy+Aur-23, det är negativt men blir 0. Sen får jag (1d2) 2 till.
Skadepoäng är medel av Fys och Sto, plus 1d2. Det blir 35.

Jag får (Logik+2d10) 28 bakgrundspoäng att lägga på färdigheter. Jag kan höja multiplikatorn med ett eller köpa en specialiseringsnivå, per poäng, max 4 poäng per färdighet. Färdigheter är ett eget kapitel så jag lägger det på minnet och går vidare. Jag får dock Bas×5 i Modersmålet och Områdeskunskap/hemort. Jag har dessutom för lågt Psy för att behöva bry mig om besvärjelser.

Jag har (1d6-1) 4 syskon - två småbröder och två storasystrar. Vi kan konstatera att det krävs en myriad slag för att rulla fram deras familjer, moral och jobb.
Yngste bror (28) - ogift. Skrupulös, helare.
Näst yngste bror (29) - gift med en herdinna, med 1 barn. Korruptiv, egen bonde.
Äldre syster (31) - gift med en bonde, med 2 barn. Neutral, egen bonde.
Äldsta syster (32) - ogift. Principfast, hantverkare.
Vår mor (korruptiv, bondpiga) lever, men fadern är bortgången.
Mor har (1d6-1) inga syskon, inte far heller. Annars skulle jag egentligen slagit fram föräldrars syskon och mina kusiner enligt allt ovan, men nej tack.

Jag ogillas av familjen, och ska ha en moral själv - jag väljer att vara Laglydig (10), och då tycker min pragmatiska familj att jag är jobbig.
(Ökar siffran över 10 kommer jag att hoppa upp till nästa grad av olidligt god. Och motsvarande nedåt.)

Sist ska jag ha namn, stridserfarenhet och utrustning. Stridserfarenhet är 2d10-10 för icke-stridande yrken, jag får 3 - -2 initiativ, -1 skada. Claymore och Tarkeschbåge är galet dyrt, så jag skaffar ett kortspjut och en slunga och har 80 bronsmynt kvar. Mitt namn är…

Bruce McClain
30 år, högländare, stjärntecknet Städet
4 turpoäng
Huvudhand: höger
Laglydig (10)

Fysik 15
Styrka 13
Smidighet 6
Balans 12
Snabbhet 7

Logik 9
Minne 17
Psyke 8
Aura 13
Karisma 18

Syn 8
Hörsel 11
Lukt/smak 2
Känsel 11
Intuition 10

Utseende 14 (attraktiv)
Storlek 19 (204 cm, 110 kg)

Förflyttning: 13 meter
Bärförmåga: 24 kg
Skadebonus: +1
Magipoäng: 2
Skadepoäng: 35

Fjärrhörsel
Konstant trötthet (90%)

Färdigheter:
Fysisk bas 11
Mental bas 13
Sinnesbas 9

Rida 55, specialisering terrängritt
Dansa 55
Utbrytarkonst 36
Teologi 65
Gömma sig 48
Modersmål (Celtarin) 65
Språk/Zhoriska 52
Områdeskunskap/hemort 55
Förföra 65
Enhandsvapen 44
Tvåhandsvapen 44
Missilvapen 44
 
Last edited:
Top