Rollpersonsutmaning januari 2025

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,089
Location
Värnhem, Malmö
Ett spel med namnet 17th Century Minimalist utlovar såklart en kvick rollpersongenerering. Jag börjar med att slå 3T4 i ordning för de fem grundegenskaperna Charisma, Dexterity, Strength, Intelligence och Luck. Jag får 10, 9, 4, 3 och 5. Alla slag som får 5 eller lägre slås sedan om med 1T4+12, så till slut har jag Charisma 10, Dexterity 9, Strength 16, Intelligence 13 och Luck 13.

Därefter väljer jag en klass bland Cutthroat, Illusionist, Plague Doctor, Soldier och Swashbuckler. Trots att min höga styrka talar för en soldatkarriär väljer jag istället att vara pestläkare – den där masken är så charmig. Jag får åtta hit points och förmågorna Studious (bättre på språk), Disease & Fear (min mask gör mig immun mot sjukdomar så länge jag håller den full med örter, jag har fördel på slag mot gift och Karisma-slag riktade mot mig har nackdel), Sanitising (fördel på att slåss mot skadedjur och smittade varelser) samt Doing Treatments (jag kan utföra ”behandlingar” som är någon sorts motsvarighet till trollformler – kalla på råttor, bota folk med iglar, upptäcka sjukdomar och rena vatten). Jag får också en slumpmässig bakgrund (retired monk) och ett utrustningspaket, varpå jag är klar.

Boniface the Plague Doctor
Charisma 10, Dexterity 9, Strength 16, Intelligence 13, Luck 13, 8 hp
Studious, Disease & Fear, Sanitising, Doing Treatments
Treatments: Send Rats, Apply Light Leeches, Detect Disease, Purify Water
Equipment: Herbal & vermin kit (d10), plague doctor outfit (cloth armour), wand with hourglass (medium weapon), small crossbow & arrows (d6), 11 silver pennies
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,089
Location
Värnhem, Malmö
Årets sista spel blir Qin: the Warring States, där jag tänker mig att spela en taoistisk mystiker, en fangshi. Jag börjar med att sätta ut fjorton poäng på mina aspekter – Metall (styrka, stridsförmåga), Vatten (smidighet, snabbhet), Eld (karisma, intuition), Trä (intelligens, uppmärksamhet) och Jord (själsstyrka, mystisk förmåga). Jord och Eld är prioriterade för mig – det blir Metall 1, Vatten 2, Eld 4, Trä 3, Jord 4. Därnäst ska jag välja för- och nackdelar. De flesta av dessa är rätt tråkiga och låter en bara slå om slag för specifika färdigheter. Jag väljer fördelen Sense of the Tao (låter mig slå om slag för magiska färdigheter) och nackdelen Curse of the Five Poisons (irriterande högt sömnbehov).

Därefter ska jag höja mina färdigheter, något jag har femton poäng till. Det högsta värde jag kan börja på är 3. Jag väljer att ha två vardera i Internal Alchemy, Meditation och Taoism, mina viktigaste färdigheter. Detta kostar sammanlagt nio poäng, så nu har jag sex kvar att spendera på annat. Det blir sex färdigheter på nivå ett: Eloquence, Empathy, Herbalism, Jianshu, Literature och Medicine.

Jag ska nu räkna ut mina sekundära aspekter. Jag har här det tydliga bekymret att jag är obalanserad – mina fysiska aspekter är tydligt underlägsna mina mentala. Det innebär att jag enbart får 2 ”basic chi”. Jag räknar också ut mitt passiva försvar (Water + Wood + 2, eller 7) samt min motståndskraft (Metal + Earth, eller 5). Jag räknar också ut min ”breath of life” eller skadetålighet, och även här ligger min dåliga balans mellan fysiskt och mentalt mig i fatet.

Till sist ska jag sätta ut 15 poäng på taos (olika former av specialförmågor), stridstekniker och magi. Jag höjer Tao of the Clear Mind till 1 (ger bonus på mentala färdigheter) och Tao of the Serene Presence till 2 (bonus på empati och sociala färdigheter). Jag har nu elva poäng kvar till magi och stridstekniker. Trots att jag inte är någon kämpe köper jag ändå nivå 1 i stridsteknik för fäktning, jianshu, vilket ger mig tillgång till teknikerna Direct Hit, Total Block och Trap. För mina tio kvarvarande poäng köper jag de magiska teknikerna Chi is the Breath of Life, The Elixir of Healing, The Union of Yin and Yang, The Healing Breath och Bend Like the Reeds. Detta kostar totalt nio poäng, så för den tionde går jag tillbaka till tao-listan för att sätta grundnivå i en ytterligare – Tao of the Strengthened Body, vilket ger mig förmågan att uthärda höga temperaturer och även gör mig mer tålig mot skada.

Min rollperson är en vandrande mystiker från det sydliga Chu-riket, med en irriterande tendens att sova för ofta och för länge. Hon tar sig framför allt fram genom charm och vältalighet, men har även viss medicinsk kunskap. Hon nyttjar namnet Băo Shé, Juvelormen.

Băo Shé
Aspects: Metal 1, Water 2, Fire 4, Wood 3, Earth 4
Secondary Aspects: Basic Chi 2, Passive Defence 7, Resistance 5
Breath of Life: 8/5/3/2/1
Gift: Sense of the Tao
Weakness: Curse of the Five Poisons
Skills: Eloquence 1, Empathy 1, Herbalism 1, Internal Alchemy 2, Jianshu 1, Literature 1, Medicine 1, Meditation 2, Taoism 2.
Taos: Tao of the Clear Mind 1, Tao of the Serene Presence 2, Tao of the Strengthened Body 1
Techniques: Jianshu 1 (Direct Hit, Total Block, Trap)
Magic: Chi is the Breath of Life, The Elixir of Healing, The Union of Yin and Yang, The Healing Breath, Bend Like the Reeds
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
2,019
Jag tappade ju bollen upprepade gånger i år....men ska försöka rädda upp läget lite. Skapar en karaktär till Hindenburg.
Karaktären skapas ganska enkelt i några få steg.

Välj klass: Mutant
Välj yrke: Råskinn
Välj ålder: Jag kör på gammal - färre poäng på grundegenskaper men mer på färdigheter
Fördela poäng på GE: Styrka: 5 Kyla: 3 Skärpa: 2 Känsla: 3
Fördela poäng på Färdigheter:
Slåss: 3
Skjuta: 2
Smyga: 2
Speja:1
Slita & Släpa: 1
Hoppa & Klättra: 1
Uthärda:2

Talang: Slugger, så jag får alltid använda full STY när jag slår för slåss
Mutation: Riktningsknöl - ok det var väl inte skitsexigt
Relation: Vill du åt spelaren Anjelixa får du gå över min döda kropp
Utrustning: slagträ med spik och 4 krediter
Rykte: 2

Anjelixa och jag öppnar en spelhåla
Lokalen har däremot en obefintlig isolering så det är svinkallt på vintern och tokvarmt på sommaren.

Holkman Planka är redo att ge sig ut i Hydran och se vad som är på gång
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Det är februari gott folk! Jag tänker göra som jag tidigare hotade med och springa vidare med stafettpinnen fram till mars.

Jag börjar med att plocka fram Nordiska väsen ur hyllan. Jag hade missat att det finns ett alternativt sätt att göra rollpersoner, så nu ska Jöns Herman Rask få en kumpan.

1. Jag börjar med att slå 63 på en t66, klass: Aristokrat (tillgångar 5).

2. På uppväxttabellen får jag reda på att jag var en drömmare som levde lite i min egen värld och fantiserade flitigt. Grundegenskaper: Fysik 3, Precision 4, Logik 3, Empati 5. Färdigheter: Lönndom 1, Bildning 1, Genomskåda 2, Vaksamhet 1, Inspirera 1.

3. På yrkestabellen rullar jag fram Bohem. Tillgångar ökar till 6, och jag ska rulla på Livshändelsetabell H.
4. Ojdå, jag har varit i den långdragen konflikt med en rival! Jag bestämmer mig för att ha haft en hätsk relation till en journalist (Amelia Wärne), men efter dräpande debatt i tidningarnas insändare och något enstaka gruff på gata eller i salong har det nu svalnat. Jag ökar Bildning och Lönndom till 2, och antecknar att jag vid tidigare tillfälle införskaffat ett starkt gift.

5. Jag tänker att min rollperson ska vara medelålders och ska därför slå på Livshändelsetabellen en gång till. Den här gången visar det sig att jag har varit indragen i en skandal! Givetvis har hon var del av en litterär och esoterisk krets, och en ledande figur visade sig ha utnyttjat dess rykte för att komma nära rika och mäktiga personer. Snart misstänktes vi alla för inblandade i en härva av utpressning och stöld. Jag höjer Vaksamhet till 2 och Bildning till 3 (skulle ha varit Genomskåda, men det är inte arketypen Akademikers bästa färdighet därför är 2 max och poängen förskjuts). Till min utrustning läggs fina viner.

6. Jag är nu medelålder och ska sänka en valfri grundegenskap med 1. Yrket säger att Logik är den enda jag får ha 5 i, så jag sänker min ungdomliga Empati till 4 (inte konstigt efter att ha blivit så sviken!).

8. Min rollperson ska inte vara gammal, så jag hoppar över steg 7. Nu får jag flytta om i mina grundegenskaper om jag vill. Jag tar och och flyttar en poäng från Fysik till Logik.

9. Nu får jag placera ut två valfria färdighetspoäng. Jag sätter ett vardera på Rörlighet och Skytte. Beata (som jag kommit att tänka på min rollperson som) har uppenbarligen suttit hemma och druckit sin beskärda del fint vin som den bohem hon är, men också spenderat en del tid med att gå krångliga skogspromenader och panga med gevär för att bli av med frustration, lämpligen ute på något lantgods där hon hälsat på någon av de få vänner hon lyckades behålla efter skandalen.

10. Jag frågar tärningen om vad jag har för Drivkraft, Trauma, Mörk hemlighet och Talang: Jag vill kartlägga det okända, har genomlevt att förvandlas till en råtta av vättar (!), och är jagad av ett väsen. Min Talan blir Beläst (genom ett slag för Bildning kan jag etablera sanningar om platser och fenomen i spel, förutom väsen).

11. Slutligen väljer jag ett extra föremål från listan för arkteypen Akademiker. Givetvis har jag en boksamling.

Fröken Beata Lindschöld
Skandalomsusad friherrinna, bohem och skribent

Grundegenskaper: Fysik 2, Precision 4, Logik 4, Empati 4

Färdigheter: Rörlighet 1, Lönndom 2, Skytte 1, Bildning 3, Genomskåda 2, Vaksamhet 2, Inspirera 1

Drivkraft: Kartlägga det okända
Trauma: Vättar förvandlade mig till en råtta
Mörk hemlighet: Jag jagas av ett väsen

Talang: Beläst

Utrustning:
Starkt gift
Fina viner
Boksamling
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Jag hoppar väl på i februari, får se om jag orkar.

ROLLSPEL
Jag börjar väl med en ROLLPERSON. Först ska jag välja släkte och slå grundegenskaper. Människa är rekommenderat så vi kör väl på det. Då slår jag 3t6 för alla GE utom STO som är 2t6+6.
Kort och gott: Sty 12, Sto 9, Fys 9, Smi 14, Int 12, Psy 13, Kar 10.

Sen ska jag ha ett yrke. Min specialegenskap som människa är att jag får välja fritt utan kvalificeringsslag. Eftersom jag har hyfsade mentala egenskaper väljer jag Magiker.

Yrket har en lista på färdigheter, de har en grundchans lika med en kopplad grundegenskap, plus 60 för två färdigheter, plus 40 för två färdigheter och plus 20 på resten. Varje trollformel är en egen färdighet, och med Int 12 får jag välja (max 3) formler på maginivå 2. Jag vill ha Tal med varelse, Blixt och Förstärkning. Jag sätter mitt sista “+40” på Bildning.

Jag får ju också Int×Psy×3t3 silvermynt att köpa utrustning för. 12×13×6 blir 936 sm. Det räcker till en trästav (15 sm), gambeson (120 sm), ryggsäck (20 sm), lykta med lampolja (43 sm), vattenskinn (15 sm) och en åsna (300 sm) med 423 sm över.

Och då har jag det viktigaste. Dags för ÄVENTYR.

Blair Euthymium
Sty 12, Sto 9, Fys 9, Smi 14, Int 12, Psy 13, Kar 10

Bildning 52
Skriva 32 “Kan läsa och skriva simpla texter”
Vårda 32
Trästav 32

Formler
Tal med varelse 72
Blixt 72
Förstärkning 52
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Västmark
Vi fortsätter med svenska klassiker. Egentligen ska man gå igenom sin Västmark-figurs hela uppväxt och notera vad den bör ha för färdigheter och egenskaper, men jag kör lite på volley. Går det att göra en bard?

Jag landar i nån slags stenhuggarson med tveksam släkttavla som kommit upp sig och blivit underhållare i länsherrens hov tack vare sin charm och fördelaktiga yttre.

Llugh Finn
Nivå: Bra

Egenskaper (max +4, max 4 dåliga):
Jagad -3 (en grannherre som jag förolämpat)
Känslig för järn -3
Lättfotad -4
Vidskeplig -4
Inflytande +2 (min länsherre)
Intuition +2
Genomträngande blick +2
Poet +3
Sorglös +2
Tursam +4
Vacker +2
Älvablod +1

Skickligheter (1st +6, 3st +4, 6st +2):
Sjunga +6
Förklädnad +4
Romans +4
Älvakunskap +4
Akrobatik +2
Heraldik +2
Stenhuggning +2
Trolleri +2
Uppträda +2
Övertala +2

I tjänst hos:
Länsherren Toutatis

Wargild: 0 (egentligen -5 pga Lättfotad, Jagad och Inflytande)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Håll i brokorna, nu ger jag mig på Eon IV – närmare bestämt att skapa mig en vätte som rollperson med boken Troll & vättar, skriven av en mycket elegant och begåvad person/faraon. Det kan gå lite hur som helst, så hojta om jag missat nåt!

Eons vättar lever hela sina liv i sina arbetslag, så om jag har hamnat i lag med mer typiska rollpersoner måste något ha hänt. Vi får se exakt vad längre fram, men som avsnittet om vättar som rollpersoner föreslår tänker jag mig att jag adopterat en grupp som mitt arbetslag. Jag borde vara omkring en meter lång och väga omkring 30 kilo kanske. Jag tuggar flitigt på kvistar och annat för att hålla mina små tänder korta och vassa.

Med konceptet klart går jag vidare till att rulla två gånger på bakgrundstabellen för vättar. Grovsmed eller väktare. Hm, jag kör på grovsmed. Det är alltså något min familj hållit på med, och ger mig ett slag på valfri tabell, 4 enheter Stridsfärdigheter, och 2 poäng Hantverk. Vad exakt det innebär får jag lista ut längre fram.

Nästa steg i regelbokens rollpersonsskapande är att välja folkslag, men det var ju det jag började med. Raskt vidare till att välja en arketyp istället. I Troll & vättar ges några förslag. Jag tänker att min vätte har varit kurir eller tunnelspejare, så jag bläddrar fram arketypen Skugga. Den ger mig:
  • 1 slag på Intriger & illgärningar
  • 1 slag på Strider & drabbningar
  • 1 slag på valfri tabell
  • 6 enheter Rörelsefärdigheter
  • 3 enheter Stridsfärdigheter
  • 3 enheter Vildmarksfärdigheter
  • 8 valfria enheter
  • Beväpning i form av två vanliga vapen
  • 1 poäng Expertiser
  • En heltäckande klädnad – jag väljer mjukt läder (belastning 8, pansar 3/3/2)
  • Från arketypens alternativ väljer jag ett ovanligt vapen, och ett avtrubbningskryss vardera för utsatthet och våld.
  • Jag har skrapat ihop 39 silver på något vis.
Nästa steg är miljö. Det givna valet är underjord, som finns avsnittet om vättar som rollpersoner. Därifrån får jag:
  • 1 slag på Färder & äventyr
  • 1 slag på Kunskap & mysterier
  • 1 slag på valfri tabell
  • 5 enheter Rörelsefärdigheter
  • 2 enheter Sociala färdigheter
  • 2 enheter Stridsfärdigheter
  • 3 enheter Vildmarksfärdigheter
  • Grottutrustning: tjugo meter rep, sex kilar, en änterhake, ett par kritor och 100 meter snöre
  • 30 silver
  • Jag väljer också två av alternativen som erbjuds. Jag tar ”Född i mörkret” (ger mig Expertisen Grottsystem 4t6), och ”Hantverk” (1 poäng Hantverk).
Puh. Dags att se över mina grundattribut. Jag ska fördela tio tärningar över dem, och lägga max 3 på ett attribut. Min vätte får då:

Styrka 2t6+2
Tålighet 4t6
Rörlighet 5t6+2
Uppfattning 4t6+2
Vilja 2t6+3
Psyke 2t6
Visdom 2t6+2
Utstrålning 1t6+2

Härnäst, händelsetabeller! Sju slag:
  • Färder & äventyr: Sedd som hjälte – letade nog rätt på någon som gått vilse (+2 Utstrålning, 2 enheter sociala färdigheter)
  • Färder & äventyr: Skarpsynt (+1t6 Uppfattning, lättlärd i Genomsöka)
  • Färder & äventyr: Bevittnat massaker (2 avtrubbningskryss för våld)
  • Intriger & illgärningar: Förlorat rättegång och hårt mobbad av vinnarsidan – några byggare i min ursprungliga boning (2 enheter Kunskapsfärdigheter, 2 enheter Sociala färdigheter, 1 avtrubbningskryss för utsatthet)
  • Kunskap & mysterier: Hedniska riter – tänker att jag tillagat och ätit en fallen kamrat på ytan och talat med andarna utan att vara andetalare, i smyg såklart (+2 Psyke, +1 Vilja, lättlärd i Ockultism)
  • Strider & drabbningar: Skadad arm – högerarmen är stel och saknar ett par fingrar, men jag har övat upp mig igen (-2 Rörlighet, 4 enheter Stridsfärdigheter)
  • Strider & drabbningar: Chockresistent (+2 Livskraft vid Chockslag)
Härnäst Expertiser. Jag har bara en poäng, och ska då slå två gånger på tabellen och välja ett resultat. Jag tycker inte Parfym & kosmetika passar min vätte (även om de är fåfänga i klädsel!), utan väljer Härma. Jag är duktig på att härma röster och djurläten.

3 poäng Hantverk har jag fått ihop och ytterligare en smyger sig in från en av vättarnas egenskaper, så jag ska välja eller rulla fram två där det ena får 5t6 och det andra 4t6+2. Jag ska också sätta ut två +1 på grundattribut som passar ihop med mina valda hantverk. Ett av mina rull föreslår Grovsmed, min familjs levebröd! Det får bli mitt sekundära hantverk, och tillsammans med det höjer jag styrka med +1. Sedan väljer jag Piltillverkare som mitt primära hantverk. Jag höjer Uppfattning med +1, med tanke på all tid min vätte lagt på att spana efter dugligt material.

Jag har inte fått några poäng i Kännetecken, så inget rull på någon tabell där.

Jag tar och sätter ut mina enheter i färdigheter, samt bonusarna (tre +1, två +2 och en +3).

Därefter väljer jag två karaktärsdrag. Bland förlagen i Troll & vättar-boken tar jag Vänskap som det primära och Underdånighet som det sekundära.

Jag köttar mig lite raskt igenom härledda attribut och värden, och rullar att min vätte är högerhänt. Nu har jag lite fluffsaker kvar (sånt som är roligast att göra med gruppen) samt eventuellt inköp av utrustning för mina 69 silver. Det sparar jag, för jag har hållit på i flera timmar med avbrott för lite tvättstuga och så. Jag har bara skrivit ut färdigheter jag höjt/fått extra i eftersom de är lättlärda för.

Birik
Vätte på glid

Grundattribut
Styrka 2t6+3
Tålighet 4t6
Rörlighet 5t6
Uppfattning 5t6+1
Vilja 3t6
Psyke 2t6+2
Visdom 2t6+2
Utstrålning 1t6+2

Förflyttning 4t6+2
Intryck 2t6
Kroppsbyggnad 2t6+1
Reaktion 4t6+2
Självkontroll 2t6+3
Vaksamhet 3t6+3

Grundskada 2t6+1
Grundrustning 2
Livskraft 3t6+3 (+2 vid Chockslag)

Färdigheter
Båge 4t6
Dolk 4t6
Kastvapen 3t6
Slagsmål 3t6
Spjut 4t6

Fingerfärdighet 3t6
Gömma 4t6+3
Hoppa 3t6
Klättra 4t6
Smyga 5t6
Undvika 4t6+2

Argumentera 3t6
Dupera 3t6
Genomskåda 3t6
Spel & dobbel 3t6

Ockultism 3t6+1

Genomsöka 3t6
Jakt och fiske 2t6
Naturlära 3t6
Orientering 3t6
Speja 3t6+2
Spåra 3t6+1
Vildmarksvana 2t6+1

Hantverk
Pilmakare 5t6
Grovsmed 4t6+2

Expertiser
Grottsystem 4t6
Härma 4t6

Språk
Sakhra
(Ett för gruppen lämpligt människospråk)

Karaktärsdrag
Vänskap
Underdånighet

Egenskaper
Dolska och kvicka (Fingerfärdighet, Gömma och Klättra är lättlärda)
Grottans barn (Bergskunskap 4t6, Mörkersyn 4t6)
Små i maten (behöver en fjärdedel så mycket mat och vatten som en människa)
Solblinda (-2t6 på alla slag i direkt solljus, -1t6 under mulna dagar eller med kläder som skyddar ögonen)
Underjordens väktare (Animism 3t6)
Veka småttingar (Kroppsbyggnad -1t6)

Avtrubbningskryss
Utsatthet 3
Våld 3
Övernaturligt 1

Utrustning
Småspjut
Kortbåge
Silverdolk

Ta en extra kaka efter maten om du läst igenom allt det här!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Visigoths vs Mall Goths
Vi fortsätter med lättsamt parodirollspel. Året är 1996. En klantig gothare har råkat åkalla en grupp visigoter till nutiden. De var till en början förvirrade men öppnade snart egna butiker i köpcentrat som gotharna hänger i. Nu är det krig, för de kommer inte överens.

Det finns tre gothar-playbooks och tre visigot-playbooks. Jag vill spela visigot av anledningar som kommer att framgå, och tärningen väljer att jag blir Charlatan.

Jag väljer ett namn: Radegond.
Jag väljer pronomen: si/ija (hon/henne på “goternas språk” enligt regelboken).
Lyser jag fortfarande efter tidsresan? Jajemän!

Jag har tre färdigheter på +2, och kan uppgradera en till +3:
Övertala +2
Inspirera religiösa handlingar +2
Jaga/fly +3

Välj en gotisk stil: Mantel och guldsmycken.
Välj en religion: Kristen avfälling.

Sist ska en spelare i motståndarlaget (gotharna) välja ett förnedrande drag åt mig. Jag slumpar och får att jag önskar att jag vore romare.

Sen kan man hoppa över relationer vid ett kortare spel, och det är ju lämpligt.

Radegond
si/ija
Still glowing from time travel: Yes
Goth style: Gold jewelry and cape
Religion: Heretical Christian

Skills:
Persuade +2
Inspire religious acts +2
Chase/flee +3

Once per day, without rolling:
Write a forged note; the recipient will believe it’s authentic.

Embarrassing trait: Wish you were Roman

Stuff: A religious symbol
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Ikväll plockar jag fram Bubblegum Crisis från R. Talsorian Games. Det inhandlades på Tradition i Göteborg (källarbutik i Femmanhuset har jag för mig?). Det rör sig såklart om ett rollspel baserat på animen med samma namn, och regelsystemet är Fuzion. Det här var spelet jag gjorde rollpersoner till för skojs skull i gymnasiet.

Nå, nog om det. Jag slår igång Mad Machine från BGC-soundtracket och rullar mig igen lifepath-biten som man hittar först i kapitlet om att göra rollperson!
  • Basic personality: Rebellious, antisocial, violent
  • Who do you value most? Public figure
  • What do you value most? Having a good time
  • Your world view: No one's going to hurt me again.
  • Early background: wealthy family (you had plenty of everything; even servants!)
Måste påminna mig om att det är en trulig anime-protagonist jag håller på med; i nån slags 2025-kontext hade jag annars trott att jag höll på att rulla fram ett Andrew Tate-fan… :gremeek:

Tärningen säger att jag inte hade en tråkig barndom, utan ska rulla på tabellen Childhood events: Your entire family was killed in war, terrorism or disaster. Hoppsan.

Vidare till Life events! Jag börjar med rulla fram att jag är 18 (en två på min t10:a, plus 16). Då ska jag rulla två gånger, och jag slår för vilka tabeller det ska vara: Friends & Enemies och … jaha, ”Nothing happened that year”. Nå, jag har en vän som jag träffat genom ett gemensamt intresse eller en gemensam bekant i alla fall.

Current situation: You're just hanging out without a job.
Current outlook on life: My life is crazy, and out of control.

Okej, jag tror jag har en idé om hur jag ska klä upp det här i BGC-kläder, men jag går vidare till att göra sifferarbetet innan jag broderar ut. Jag tänker mig att det ska vara heroisk nivå (som i en actionserie på TV), så det är 5 poäng x antalet grundegenskaper som gäller = 50 poäng.

Intelligence 5
Willpower 6
Personality 4
Technique 6
Reflexes 7
Dexterity 5
Constitution 5
Strenght 3
Body 4
Movement 5

”Jaha ja, 3 i styrka, lite klen alltså” kanske man tänker här, meeeen … i systemet beskrivs 3-4 i ett värde som ”competent”, och en liten tabell menar att 3 i styrka räcker för att ta 100 kilo i marklyft (så min tänkta 18-åring är typ likvärdig mig i gymmet. Den där tabellen går skarpt uppåt sedan, för reglerna förväntar sig liksom att man ska spela orimliga figurer pga anime och så. För blåljusdrama hade det varit typ 3 poäng per stat istället.

Jag har några egenskaper som ska beräknas utifrån siffrorna ovan:

Endurance: 50
Hits: 20
Physical defense: 10
Recovery: 8
Stun: 20
Run 15 m, Leap 2,5 m, Swim 5 m

Dags att börja kika på Campaign Points (CP). Jag fortsätter på heroisk TV-serienivå och får 40 poäng att spendera. För de ska jag köpa färdigheter och egenskaper (Talents, Perks & Priviliges). Jag kan också välja att ta Complications för att få mig några extra poäng. Tror jag hoppar dit direkt faktiskt:

Jag föddes ju väldigt förmögen, så jag tänker mig att jag är fattig nu. Skuldsatt, och folk letar efter mig för att ta det lilla jag har? Låter bra. Det är värt 15 poäng i grund, men ska modifieras utifrån hur ofta det påverkar mitt liv och hur viktigt det är för rollpersonen och kampanjen. Jag tänker att det inte ska dyka upp så ofta, och är en ganska liten grej (mer som ett par kul bifigurer som jag måste ducka undan vartannat spelmöte eller så). Då blir det (5+15)/5 = 4 poäng.

Jag tar en för mitt dåliga humör också. Jag skulle säga att det är risk att jag hamnar i slagsmål och skadar mig eller blir tagen av polis varje spelmöte, men det är inte heller en så stor grej för min rollperson, så (10+5)/5 = 3 poäng.

Om nu en offentlig figur är det viktigaste i mitt liv ska jag mjölka det också. Jag tänker att jag är helt torsk på popstjärnan Vision, pratar om henne hela tiden, och sabbar mina chanser till en lite stabilare ekonomi för att få tag på biljetter om hon ger konserter i Tokyo. 3 poäng till.

Det får räcka så. Det ger mig totalt 50 poäng istället. Jag börjar med att blåsa lite på utrustning. Jag måste ha en motorcykel såklart. Sen lite verktyg, ett vapen, och lite kläder att ha på kroppen. Jag köper en Talent också – jag kan göra huvudräkna riktigt komplexa grejer på stående fot. Poff är mina 10 extrapoäng borta och jag spenderar resterande 40 på färdigheter. Hon börjar med ¥0 i fickan (1 CP = ¥10.000).

Cindy Sebastian
Cindy föddes i en rik familj i ett ej namngivet östasiatiskt örike. Båda föräldrarna var ingenjörer från fina familjer som stod monarken nära. Hela familjen mördades i ett politiskt attentat, och Cindy smugglades ut ur landet. Tanken var kanske att det skulle vara tillfälligt, men i det kaos som uppstod i hemlandet var det ingen som hade en tanke på att ordna ett nytt liv åt en elvaåring i MegaTokyo.

Hon hankade sig fram så gott hon kunde, och det visade sig att hon snappat upp en hel del av föräldrarnas kunnande. Snart hade hon skrapat ihop till att köpa lite egna verktyg och kunde göra sig lite småpengar på att serva fordon, skramlig ventilation och apparater runt omkring i stans mindre nogräknade delar.

Häromåret såg allt ut att gå riktigt bra: hon träffade en lokal legend inom skruvarbranschen, Dr. Raven, av en slump och lyckades/råkade imponera lite på honom. Efter det fick hon några mer kvalificerade jobb och vågade sig på att köpa en motorcykel – tyvärr för lånade pengar. Nu är hon skuldsatt och på rymmen från (ganska mesiga) lånehajar, försöker skrapa ihop pengar till nånstans att bo, och kanske en verkstad. Det går sådär.

Cindy har dåligt humör, har svårt att släppa folk nära inpå sig, och pratar alldeles för mycket om den där popstjärnan hon gillar. Samtidigt gillar hon ändå att ha kul – och att ha kul betyder oftast att få känna vinden i håret när hon vrider på gasen!

Senaste tiden har hon sett en del galna grejer och magkänslan säger att hon nog snart kan komma att bli inblandad i något riktigt farligt …

Skills
Perception 4
Concentration 3
Education 3
Persuasion 3
Social 3
Athletics 4
Teacher 2
Local Knowledge 2
Computers 2
Driving 4
Firearms 2
Gambling 2
Hand to hand 3
Melee weapons 3
Research 2
Stealth 3
Survival (MegaTokyo) 2
Technical (Basic tech) 4
Technical (High tech) 3
Technical (Milspec tech) 2

Talents
Lightning calculator (3 CP)

Complications
Poverty -4
Bad temper -3
Obsessed: Vision -3

Gear
Street punk outfit (0,5 CP)
Knife (0,3 CP)
Mechanics tools (1 CP)
Protective goggles (0,2 CP)
Standard motorcycle (5 CP)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Nice Marines
Vi spelar odödliga jättar, genmoddade för att vara de perfekta krigarna, som nyligen har befriat planeten Vannis IV. (Space marines med bortfilade serienummer.) Nu väntar vi på stödtrupperna och måste sköta den diplomatiska insatsen tills de anländer.

Vi är inte redo.

Rollgenereringen är mest dela ut tärningar, men det fina med spelet är färdighetsslagen. Alla stridshandlingar lyckas. För icke stridshandlingar slår man tärning för sin “approach” och läser av följande tabell:
1: Terrible failure
2-4: Mostly failure, some success
5-6: Success
7-10: Success with minor collateral
11-19: Success with dire collateral
20: Success with catastrophic collateral

Och om det man absolut inte förstår är inblandat slår man en ytterligare D10 och läser av den högsta tärningen.

Det kommer att gå åt fanders.

Broder Nehemias

Approaches:
Being nice to civilians D8
Building and repairing things D6
Gathering information D10
Holding parades D8
Impressing civilians D12
Lifting heavy objects D6
Protecting civilians D20

What don't you understand: Sadness

Equipment: Inch-thick power armor, machine gun, chainsword, psi-axe
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Efter licensspelet Bubblegum Crisis där en av seriens huvudpersoner heter Priss och min rollperson lånade efternamnet Sebastian så är ju det självklara steget att gå till Blade Runner. Häng med.

Steg ett är att rulla rulla eller välja om jag ska vara människa eller replikant. Eller, som det står på nästa uppslag, be spelledaren rulla i smyg. Det är klart jag gör det. Tills ett eventuellt avslöjande dyker upp i spel gör jag min rollperson som en vanlig människa – bräckligare i kroppen, men stadigare i sinnet än en replikant.

Jag rullar för min arketyp (Inspector) och hur länge jag varit del av styrkan (Veteran, 8-15 år). Det senare avgör hur mycket jag får höja min grundegenskaper och färdigheter, m.m. Mina grundegenskaper börjar på C (vilket är ett omständligt sätt att säga T8) allihop, och sen får jag göra två höjningar. När jag ordnat det kan jag räkna ut hur mycket stryk och hur mycket stress jag tål.

Härnäst fixar jag med mina färdigheter. De börjar alla på D (T6), och jag får göra 12 höjningar. Firearms, Observation och Connections ska jag höja till minst C eftersom de är min arketyps nyckelfärdigheter. Trodde det här skulle kännas knöligt när jag bara läst, men det var ju faktiskt lättsamt med en liten papperslapp att räkna pinnar på.

I spelet finns det tre färdigheter per grundegenskap som det brukar vara, men sen har vi också Driving som inte är kopplad till någon grundegenskap, utan där kommer andra värdet från hur lättmanövrerat fordonet är. Tycker det är rätt snyggt som mekanik, men ser lite knasigt på rollformuläret.

Jag rullar fram mina specialiteter från T3-tabellen på min arketyp:
Hardened (min maximala Resolve ökar med ett)
Married to the job (Jag kan köra fyra skift i sträck utan negativa konsekvenser istället för de vanliga tre)

Dags att se vad mitt viktigaste minne är. Jag rullar på en serie tabeller och får veta att när jag var tonåring var jag med mina föräldrar på ett företags lyxiga och rofyllda högkvarter och där tog jag ett beslut jag normalt sett inte skulle ha gjort och gjorde nånting som för evigt ändrade min syn på vuxenvärlden. Var jag elak mot ett (syntetiskt?) djur när ingen såg kanske? Föräldrarna blev upprörda, men företagsmannen vi var där och besökte bara skrattade åt det. Det fick mig på något sätt att känna mig frestad att göra om det...

På ett liknande vis rullar jag fram min viktigaste relation: jag har en syster, Marcy, som jag knappt har kontakt med – men hennes liv är i fara!

Jag börjar spelet med standardutrustning: Bricka, en klassisk PK-D Blaster som Deckard, en KIA (Knowledge Integration Assistant) och en Detective Special Spinner (flygbil). Med hjälp av pengar eller kontakter kan man fixa mer utrustning i spel, i den mån det behövs. Men, jag ska ha en signaturpryl också. Jag rullar på tabellen: en billig souvenir. En såndär lyckokatt som viftar med tassen som jag fått av Marcy nån gång i tiden. Jag kallar den Lucky, och ibland pratar jag med den. Kanske på skoj.

Cornelius Bogan
En Blade Runner med buskig mustasch och orakade kinder. Kroppshållningen verkar trött, men ögonen är ständigt på vakt. Fläckad trenchcoat, prickig scarf. Bor i en spartanskt inredd lägenhet i sektor 5. Den vanliga sorten, liten och klaustrofobisk. Det enda utmärkande är en liten prydligt ordnad skivsamling och ett gammalt instrumentetui under sängen med åratal av damm på locket.

Strenght: T8
Agility: T10
Intelligence: T10
Empathy: T8

Health: 5
Resolve: 6

Force T8
Hand-to-Hand Combat T6
Stamina T8
Firearms T10
Mobility T8
Stealth T8
Medical Aid T6
Observation T10
Tech T8
Connections T10
Insight T6
Manipulation T8
Driving T6

Specialities: Hardened, Married to the job

Promotion points: 5
Chinyen points: 4
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Stars Without Number
Dags för mer scifi. Året är 3200, mänskligheten är splittrad över galaxen. Det går att leva som kringkajkande äventyrare.

Först slår vi stats med 3d6. Statsen är de vanliga från OSR-spel:
Str 14 (+1), Int 11 (+0), Wis 9 (+0), Dex 8 (+0), Con 16 (+1), Cha 14 (+1)

Nästa steg är klass, och det finns Expert, Warrior och Psychic. Jag vill spela krigare, den har huvudstatsen Str och Dex och jag får höja en av dem till 14 om inte båda redan är minst 13. Najs, jag höjer Dex till 14.

Sen ska jag välja ett bakgrundspaket och ett träningspaket, båda kommer att ge mig färdigheter.
Bakgrundspaketen är gemensamma för alla klasser, men Armsman låter trevligt - en föredetta hejduk åt någon krigsherre på en barbarplanet.
Träningspaketen är klass-specifika. Min tidigare hejduk hankar sig fram som legosoldat - Mercenary.
De paketen ger mig Business-0, Combat/ Primitive-1, Combat/Unarmed-0, Combat/Projectile-0, Culture/Hemvärld-1, Perception-0, Tactics-1.
(0 i en färdighet betyder att jag ändå har den. Om jag saknar en färdighet helt får jag bara slå för enkla saker och har -1 på slaget.)

Jag ska fråga spelledaren om vilka hemvärldar det finns att välja på, för den stackarn ska ha en rymdsektor klar. Jag hoppar till SL-kapitlet och rullar lite tärning, för Kevin Crawford är glad i att ha tabeller i sina spel.

Min hemplanet har andningsbar atmosfär och är varm - en ökenplanet där krigsherrar kan slåss om oaser. Den lokala faunan och floran är ätbar för människor - och kan äta människor. Befolkningen räknas trots dessa svårigheter i hundratusental, och teknologinivån är standard för galaxen - 4.
Planeten har två “tags”: Sealed Menace och Local Tech.

Vi lämnar planeten och går till det sista finliret. Jag har 5 HP, pratar engelska och har 600 krediter att köpa utrustning för. Jag köper modern rustning, ett tvåhandssvärd, ett gevär och ammunition till den, och har 85 krediter kvar.

Helma Sanela
Str 14 (+1)
Int 11 (+0)
Wis 9 (+0)
Dex 14 (+1)
Con 16 (+1)
Cha 14 (+1)

Business-0
Combat/Primitive-1
Combat/Unarmed-0
Combat/Projectile-0
Culture/Hemvärld-1
Perception-0
Tactics-1

Veteran's luck
Attack bonus 1
Physical effect save 12
Mental effect save 15
Evasion save 14
Tech save 16
Luck save 13

Woven Body Armor (AC 5-1)
Greatsword (2d6 dmg, Str/Dex)
Rifle (1d10+2 dmg, 200/400 m range, mag 6, Dex)
20 rnd ammunition
85 credits
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
För 20 år sen gav Green Ronin ut första utgåvan av Blue Rose, ett fantasyspel inspirerat av berättelser från författare som Mercedes Lackey och Tamora Pierce – romantic fantasy från 80-talet. Regelsystemet är en knådad form av d20. Det är våra vanliga sex grundegenskaper men vi bryr oss bara om modifiern inte om 3-18, det är levels och feats, man kallar klasserna ”Roles” istället och det finns bara tre (Adept, Expert, Warrior) som man får mixa och matcha om man vill vara en krigare som också har magiska gåvor, man slår saves mot inkommande skada istället för att räkna HP, och lite sånt.

Jag bestämmer mig för att min rollperson ska vara en rhydan, ett djur med intelligens och psykiska krafter. Tänkte för delfin som ploj, men jag har aldrig fattat vattenkampanjer så det blir en rhy-cat! Stor som en leopard men med teckning och temperament mer som en siamesisk katt. Istället för 6 poäng att fördela över mina grundegenskaper får jag bara fyra – men också +1 Str, +2 Dex och +1 Con. Jag prioriterar mina fysiska egenskaper, men sätter en poäng på Wis också. Sedan klottrar jag ner alla förmågor och sånt som jag får. Som rhy-cat får jag till exempel rejäla bonusar på Climb och Jump (+8), och en lite mindre på Sneak (+4).

Härnäst, vilken kla… roll ska jag välja? Jag kör på Expert. Då är jag tränad i sex färdigheter från start och får välja tre feats till. Min tränade färdigheter börjar på 4 (3+min level). Tycker det verkar kul med en katt som är väldigt bra på att läsa människor Skill Focus (+3 i en färdighet) får bli ett av mina feats. Sneak attack och Uncanny dodge känns smygkattiga och bra.

En av rhydans grejer är att de inte kan prata, så jag kommer kanske behöva rulla lyckat för Mind Touch för att kommunicera i stridens hetta, men det känns okej! Det får vara en del av att min katt inte är så erfaren än helt enkelt.

Eftersom jag slipper fippla med utrustning så ska jag då bara välja Alignment, Calling och Natures. Jag tar Twilight (istället för Light eller Shadow) för min katt – en balans mellan att vilja gott och att agera själviskt. Min calling får bli en törst för fart och fläkt. Till det väljer jag att vara nyfiken men bossig. So cat. De här grejerna är knappar man trycker på för att återfå metavalutan Conviction, så räkna med att jag skulle vandra iväg för att kika på saker, kräva att bli klappad, eller köra bort folk från MIN PLATS.

Elessia, level 1 Rhy-Cat Expert
Elessia är ung, men redan en erfaren människoskådare. De beter sig märkligt, men ofta roande! De verkar ofta ha dumma saker för sig som leder till äventyr, så det är ju utmärkt för en nyfiken katt att hon hittat några tillräckligt trevliga som man kan följa med ut på äventyr. Lite svårt att få dem dit man vill ibland – en del är både tröga och envisa! Hmpf!

Alignment: Twilight
Calling: Adventure and excitement
Light nature: Curious
Shadow nature: Domineering

Strenght +2
Dexterity +3
Constitution +2
Intelligence +0
Wisdom +1
Charisma +0

Defense: +5
Toughness: +2
Fortitude: +4
Reflex: +5
Will: +1
Reputation: +1

Convition: 3

Size: Medium
Speed: 40 ft.
Wealth: +0

Skills:
Climb* +12
Intimidate* +4
Jump* +12
Notice* +4
Search +0
Sense Motive* +7
Sneak* +8
Survival +0

Feats:
Psychic Talent (can use Mind Touch, Psychic Shield and Second Sight untrained)
Improved grab (successful bite attacke = can attempt a grapple as a free action, if successful can rake with rear claws for +4 damage as a free action)
Low-light vision
Skill Focus: Sense Motive
Surprise Attack (+2 damage)
Uncanny Dodge

Attacks:
Claws +2 (damage +2)
Bite +2 (damage +4)

Limited manipulation (-20 on checks like Craft, Disable Device and Sleight of Hand)
Cannot speak
No armor or weapon training
Scent
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Worlds Without Number
Mer Kevin Crawford. Worlds Without Number är fantasy, fast i en blek avlägsen framtid.

Jag slår stats igen. Str 11 (+0), Int 12 (+0), Wis 13 (+0), Dex 14 (+1), Con 6 (-1), Cha 14 (+1). Eftersom jag rullar får jag höja en till 14, det blir Con.

Sen väljer jag bakgrund. Eller, jag kan rulla en d20, och får Carter - karavanarbetare. Jag får Ride 0, och slår tre gånger på tabeller och får +4 på fysiska stats, och Convince-0. Jag höjer Dex till 18.

Sen ska jag välja klass, och det är samma upplägg som i Stars Without Number, plus att det går att kombinera klasser. Här väljer jag att bygga en Expert, eftersom han redan lutar åt att vara social och händig. Jag får 1d6 HP, +0 attack bonus, och Masterful Expertise (omslag på färdigheter).

Jag får också två fokus, ett fritt och ett icke-våldsamt. Connected (känn folk överallt) och Polymath (räkna icke-våldsamma färdigheter som minst 0) verkar kul.

Mina HP är 6, jag får höja en färdighet (Convince). Jag väljer ett färdigt utrustningspaket - Adventuring peasant.

Och sen behövs det lite matte så är jag klar.

Tur Onnophris
Expert
Str 11 (+0)
Int 12 (+0)
Wis 13 (+0)
Dex 18 (+2)
Con 14 (+1)
Cha 14 (+1)

6 HP
AC 9
Attack bonus +0
Physical save 14
Evasion save 13
Mental save 14
Luck save 15

Ride-0
Convince-1
Language: Trade Cant, Modern Vothian

Connected
Polymath

War Shirt (AC 11)
Large Shield (AC 14 when held)
Light Spear (1d6 dmg, Shock 2/AC 13)
Dagger (1d4 dmg, Shock 1/AC 15)
Backpack
Rations, 1 week
Mule and small cart
Tinder box and 3 torches
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Idag gör jag en rollperson till Cthulhu Dark – den fläskiga versionen, inte bara pamfletten. Men det funkar likadant ändå: jag ska välja ett namn och en sysselsättning, samt beskriva min rollperson.

För inspiration har jag bläddrat vidare bortom spelarsektionen och kikat på lite allmänna tips om utredare i Cthulhu Dark, och tipsen för London 1851-settingen. Jag var inne på sotarlärling först, men så råkade jag läsa på lite och det var lite för mycket. Huvva.

Edmund Young, aka Young Eddie aka Eddie the Conk
Småtjuv

En ranglig femtonåring med råttfärgat hår. Han har helt klart inte växt i sin näsa och sina öron än. Bär en riktigt sliten höghatt som han hoppas ska få honom att se äldre ut och en smutsgul stickad halsduk. Han är son till en före detta sjöman (Callum Young) som hamnat i London efter livet på sjön tog slut. De pengar fadern får tag på går till starkt dricka, men han är i alla fall lika snäll full som nykter. Han bara gråter mer, och pratar om de gamla goda kamraterna som gick åt en efter en i flottan.

För att få lite mat i magen stjäl Eddie, men han försöker se till att ta från folk som det uppenbarligen inte går någon nöd på. Han säljer i regel det han får tag på via Smithson – en surmulen hälare som hänger på några av det lite mer skötsamma krogarna i East End. Eddie är inte riktigt säker, men han tror Smithson brukar ge honom ganska hyggligt betalt för sakerna faktiskt. Och en gång gav han Eddie ett par skor! Han kanske är ganska snäll egentligen …?

Eddie tycker det är lite dumt att hans närmaste kompisar fortfarande kallar honom Young Eddie – det har gått mer än ett år den äldre Eddie fick frossan och dog. Men han säger inget, hellre det än det där andra smeknamnet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Cities Without Number
Cyberpunk i Kevin Crawford-tappning då.

Vi slår 3d6 sex gånger igen. Str 14 (+1), Dex 13 (+0), Con 11 (+0), Int 14 (+1), Wis 11 (+0), Cha 8 (+0). Jag får höja ett värde till 14 och väljer Karisma.

Sen slår jag en d20 för bakgrund. Jag är före detta Kriminell. Eller jag är väl fortfarande det som frilansare i cyberpunksetting, men ni fattar. Jag får Sneak-0, och slår även här tre gånger på tabeller och får “Any skill” (väljer Notice-0), +2 på en fysisk stat (Dex) och Talk-0

Jag ska ha kontakter, antingen två bekanta eller en vän - vilket det är avgör hur mycket de är villiga att göra för en, men oavsett hänger de inte med på uppdrag. Jag vill ha en vän för att göra det enkelt, och slår alla tärningar för att generera vår bakgrund. Jepp, alla tärningar - det är alltså en d4-tabell, en d6-tabell osv.

Vi träffades för en månad sedan, genom en gemensam hobby (flummiga independent-rollspel). Hon är “respektabelt” folk som jobbar på en megacorp, närmare bestämt som läkare. Vi upptäckte att vi båda har jobbat för fri sjukvård åt alla tidigare, och häromveckan gjorde jag en tjänst åt hennes syster. Det är Natasja Newman.

Cities Without Number har inga klasser, jag får två Edges istället. Ghost ger mig Sneak-1, och lite annat kul smygrelaterat. Hacker ger mig Program-0, ett kranieuttag, ett kasst cyberdeck, åtta programelement och en bonushandling som kan användas till hacking.

Jag får också ett Fokus, som i Worlds Without Number. Expert Programmer ger mig Program-1, och jag kan underhålla ytterligare level+2 programelement, och lite annat programmerargodis.

Jag har 6 HP, +0 attack bonus, Physical save 14, Evasion save 14, Mental save 14, Luck save 15, och väljer den färdiga Hacker-utrustningslistan. Jag får också en sista bonusfärdighet, och väljer Connect-0. Jag kan också det lokala språket, mitt lokalsamhälles språk, och ett till för min nivå i Connect (0 räknas som att jag får ett bonusspråk). Jag tänker mig att det blir engelska (lokala cyberstaden), ryska (lokala grupperingen som jag och Natasja tillhör) och mandarin (bonus).

Vi kan snacka lite hacking också. Hacking kräver att man upprätthåller “verb” och “subjekt” och bygger program av dem. Vill man t.ex. hacka en elektronisk dörr behövs “unlock” och “door”. Jag kan hålla elva programdelar uppdaterade och väljer Sense, Unlock, Stun, Frisk, Analyze, Blind, och Avatar, Barrier, Camera, Cyber, Door.

Sevastian Valentinov

Str 14 (+1)
Dex 15 (+1)
Con 11 (+0)
Int 14 (+1)
Wis 11 (+0)
Cha 14 (+1)

HP 6
Attack bonus +0
Physical save 14, Evasion save 14, Mental save 14, Luck save 15

Sneak-1
Notice-0
Talk-0
Program-1

Edges: Ghost, Hacker
Focus: Expert Programmer-1
Languages: English, Russian, Mandarin Chinese

Contact: Natasja Newman, high-class doc (friend)

Light Pistol (1d6 dmg, Trauma 1d8/x2)
3 magazines and 45 cartridges
Clothing, ordinary
Scrap cyberdeck (see page 75, bonus access 1, Memory 8, Shielding 5, CPU 2)
Sense, Unlock, Stun, Frisk, Analyze, Blind; Avatar, Barrier, Camera, Cyber, Door.
VR crown, cheap
Smartphone, basic
$50 in remaining cash
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Jag fortsätter på spåret regellätt skräck och plockar fram Barkhäxan.

Jag börjar med att rulla en T10 för att se vad min rollsperson med kamrater har för anledning att hamna mitt i skogen. Det visar sig att vi begått ett allvarligt brott och är på flykt undan rättvisan. Hej vad det går!

Nästa steg är att döpa rollpersonen. Jag drar till med Alexandra, eller Assa som de flesta säger.

Sedan ska jag välja ett värde för de två ”motsatsparen” Känsla/Logik och Vighet/Styrka. Om jag väljer en hög siffra är jag bättre på det senare i varje par (där jag ska rulla under för att lyckas) och tvärtom. Jag kör på Känsla/Logik 6, Vighet/Styrka 4 – så lite bättre på att laga prylar och ducka undan än att manipulera folk eller lyfta tungt. Jag rullar fram min tålighet också (1t6+8): 10.

Dags att beskriva min rollperson med ett par meningar, där jag lämpligen lyckas nämna en tidigare sysselsättning, samt nåt annat jag är bra på – typ en hobby:

Assa (Alexandra Norberg) sa upp kontakten med sina struliga föräldrar i sena tonåren. Hon drog till Sundsvall, bodde hos en serie olika partners med varierande grad av husfrid, och lyckades med nöd och näppe behålla sitt jobb på verkstan ändå fram till rånet. Hon var en lovande orienterar i yngre år, och har på sätt och vis fortsatt genom att kombinera löpning med geocaching.​

Jag har med mig kläder och en ryggsäck med mat som räcker i två dygn för hela gruppen (standardutrustningen som alla får), samt en personlig ägodel: en Leatherman som hon köpte för sin första lön.

Med det är Assa redo färdig att ta sig an Norrlands djupa skogar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Idag är det lördag, och det är ju inte rätt dag för lagom. Så, jag plockar ner Mutant Future från hyllan. Det är en Gamma World-klon av Goblinoid Games (mer kända för B/X-klonen Labyrinth Lord).

Jag börjar med 3t6 i ordning för grundegenskaperna, sen är det dags att välja vad jag ska spela som och rulla för hit points. Jag väljer såklart att spela ett muterat djur, och ska då slå 1t6 per poäng Constitution.

Som muterat djur får jag ett naturligt vapen var skada jag ska rulla fram (1t8!), och så ska jag ha 1t4 fysiska och en 1t4 mentala mutationer också. Jag rullar 2 respektive 3. Jag sätter igång och rullar på tabellerna, där vissa resultat rakt av är dåliga för en.

Mitt första resultat är en synnedsätting som gör det svårt att se saker mer än 15 meter bort, och ger -2 på anfall. Woop woop! Mitt nästa slag ger istället ett förhöjt luktsinne – jag kan känns dofter på drygt 50 meters håll och uppfatta skillnader även i såna lukter som är överväldigande för andra. Kan aldrig bli överraskad av nån som närmar sig från det hållet vinden blåser från.

Min första mentala mutation är att jag kan koppla ihop mitt sinne med andra som också har mutationer som kan påverka folk mentalt. Nästa rull ger mig förmågan att spegla tillbaka en mental attack som jag blir träffad av. Attacken påverkar mig fortfarande så den studsar inte bort helt. Slutligen kan jag också teleportera mig till någon plats inom lite drygt 3 mil. Om platsen är välbekant för mig eller om jag kunnat spendera 2t4 timmar med att mentalt föreställa mig platsen kan jag göra det utan risk, annars är det 25 % chans att jag tar 10t6 i skada för att jag lyckas teleportera mig rakt in i något eller liknande.

Jag väljer ett alignment (Law, Neutrality eller Chaos), och konstaterar att jag bara talar det allmänna språket (hade behövt högre Int för fler språk).

Jag rullar 3t8x10 för att få fram hur mycket pengar jag har att spara på fickan eller köpa utrustning för: 180 gp. Utrustningen man kan köpa från början är i princip densamma som finns i D&D, sen får man äventyra sig till högteknologiska saker (till exempel skjutvapen som faktiskt utgör en fara till skillnad från svärd och spjut sett till hur mycket HP folk har…). Jag sparar det mesta av guldet för att kunna spendera på att rekrytera hantlangare senare.

Gustavo
Muterad räv

Strength 7 (-1 to hit, damage and forcing doors)
Dexterity 12
Constitution 11
Intelligence 11
Willpower 9
Charisma 13 (-1 reaction adjustment, max retainers 5, retainer morale 8)

Alignment: Chaotic
Hit Points: 40
Armor Class: 6

Saving Throws
Energy Attacks 15
Poison or Death 12
Stun Attacks 14
Radiation 13

Mutations
Vision impairment
Increased sense: Smell
Metaconcert
Mind reflektion
Teleportation

Attacks
Teeth -3 (1d8-1 dmg)
Spear -3 (1d6-1 dmg)
Dagger -3 (1d4-1 dmg)

Equipment
Studded leather (AC 6)
Backpack
Trail rations (7)
Torches (8)
Flint and steel
Mule
Waterskin
Rope (hemp, 50 ft.)
Grappling hook
Crowbar
2 pounds of tobacco
Bedroll
Winter blanket
Saddle bag
Mule
Dog
+100 gp

Armor Class / d20 roll to hit
0123456789
19181716151413121110
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Ashes Without Number
Dessa Kevin Crawford-spel verkar otaliga, men nu närmar vi oss vägs ände. Ashes Without Number kickstartades hösten 2024, och betan ligger öppen i en av kickstarteruppdateringarna (med Kevin Crawfords uttryckliga samtycke till backarna att dela den), så jag kan ju göra en postapokalyptisk gubbe också.

Vi vet hur vi rullar stats vid det här laget. Str 14 (+1), Dex 14 (+1), Con 15 (+1), Int 15 (+1), Wis 12 (+0), Cha 6 (-1). Jag har redan höjt Str från 8 till 14.

Min bakgrund (ett d20-slag) är Diplomat. Jag får Talk-0. Jag slår fler slag och får Talk-1, +2 på valfria mentala stats (höjer Cha till 8 (+0)) och ytterligare en höjning av Talk. Så högt får jag inte ha som ny rollfigur så jag får höja valfri färdighet - jag väljer Lead-0.

Som i Cities Without Number finns det inga klasser, utan jag ska välja två Edges. Comrade är kul - varje allierad kan slå om ett slag per dag. Och sen vill jag ju välja Mutant och få balla mutantkrafter.

Mutanter har mutationspoäng. Jag får 2 för att jag är mutant, och så tar jag två negativa mutationer för att få 4 till. De slås helt slumpat, förutom att jag får slå om ifall de går emot min andra Edge. Jag rullar:
  • Light Sensitivity - dagsljus bländar mig, jag tar 1 System Strain för varje timme oskyddad i solljus, och laservapen slår två skadeslag mot mig och gör den svåraste skadan.
  • Sleep Dependence - om jag inte får en god natts sömn tar jag 2 System Strain.
Hanterbart hittills. Jag chansar på en till:
  • Animalistic Mentality - -1 på karismamodifikation. Det var trist, mina enda färdigheter hittills var ju sociala.

Nåväl, nu har jag 8 poäng att bränna på positiva mutationer, och om jag slår dem helt slumpmässigt kostar de 1 poäng styck. Jag rullar hej vilt:
  • Augmented Cognition - modifieraren på en mental stat ökar med +1, till max +2. Jag väljer Int.
  • Force Field - jag kan skapa ett kraftfält som absorberar 10 + level skada.
  • Thermal Vision - jag kan se suddigt i mörker och skjuta ögonlasrar.
  • Chameleon Field - jag kan ändra min färg och textur som jag vill. Jag får Sneak-0 och +1 på de färdighetsslagen, och kan gömma mig även om någon ser mig just då.
  • Regenerator - jag stabiliserar mig automatiskt om jag skadas dödligt. Kroppsdelar växer tillbaka på en vecka.
  • Echolocation - jag “ser” omgivningen 30 meter framför mig tydligt. Skarpare än termosyn, men fortfarande ser jag inte mindre detaljer än 1 cm.
  • Reinforced Tissues - jag är “tät” och behandlar min Con som 18 när jag rullar hitpoints, och har +2 AC. Dock kan jag inte simma och slår fallskada två gånger och tar den värsta.
  • Hemovore - jag kan suga ut folks “livskraft” (läs: blod) och läka HP. Om jag tömmer någon på blod behöver jag inte äta eller dricka på en vecka.

Det var ju vidrigt. Alla mutanter har ett stigma som ska vara svårt att dölja, eftersom folk misstror mutanter. Med tre negativa och fyra positiva vampyr/fladdermustemade mutationer känns det rimligt att jag har ett fladdermushuvud, intryckt och med stora öron. Jag tror också att jag fick mutationerna efter min karriär som diplomat.

Nästa steg är Fokus. Jag väger mellan Apex Predator eller Henchkeeper - båda passar med vampyrtemat - men tror Apex Predator är roligast i början. Jag får Survive-0 och Shoot-0, och en gång per scen kan jag tvinga vilda djur att slå ett moralslag.

Jag har 4 HP, +0 attackbonus, Physical save 14, Evasion save 13, Mental save 15, Luck save 15 och en sista bonusfärdighet - jag väljer att öka Survive till 1.

Sist väljer jag utrustning. Ett alternativ är att jag har det jag har i fickorna nu, om man spelar ut att apokalypsen hände NU. Ett annat är, om rollen varit med ett tag, ett standardpaket plus tre slag på en tabell:

Primitiv båge och 20 pilar.
Kniv, ryggsäck, sovsäck, tändstickor och tre facklor.
Kläder
Mat och vatten för 1d4 (2) dagar
Och på tabellen:
20 rounds of ammo
Lantern and 2 oil flasks
A shotgun and one shell

Jasvinder Kruger

Str 14 (+1)
Dex 14 (+1)
Con 15 (+1) [18* [+2]]
Int 15 (+2*)
Wis 12 (+0)
Cha 8 (-1*)
*) mysko mutationer

4 HP
+0 attackbonus
Physical save 14, Evasion save 13, Mental save 15, Luck save 15
+2 AC

Talk-1
Lead-0
Shoot-0
Sneak-0 (+1)
Survive-1

Edge: Comrade, Mutant
Mutations: Light Sensitivity, Sleep Depencence, Animalistic Mentality
Mutations: Augmented Condition, Force Field, Thermal Vision, Chameleon Field, Regenerator, Echolocation, Reinforced Tissues, Hemovore
Focus: Apex Predator

A primitive bow and 20 arrows.
A knife, backpack, sleeping bag, tinderbox, and three torches.
One set of clothing appropriate to the local climate. (AC 8*)
2 days worth of food and water
20 rounds of ammo
Lantern and 2 oil flasks
A shotgun and one shell (3d4 dmg, rng 10/30, Dex (+1))
*) Mysko mutation
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,919
Idag blir det en rollperson till Blood of Pangea, ett mycket lättviktigt sword & sorcery-spel.

Rubriken för avsnittet om rollpersoner heter ”Barbarians”, och där finns lite pratiga instruktioner för hur man skapar en rollsperson. Den intressantaste delen nämns nästan först, nämligen det ”Narrative” man ska skriva – en kort beskrivning av rollpersonen (max 30 ord) som ger lite bakgrund och lyfter om den har några särskilda kunskaper eller färdigheter.

Om man vill kunna trolla ska det nämnas i ens bakgrund. Det tycker jag verkar ballt, så jag tänker att jag ska göra någon slags mystiker eller svartkonstnär. Jag noterar Sorcerer som klass (de andra alternativen är Adventurer och Thief/corsair – där skillnaden egentligen bara är om man har rustning på sig eller inte), och skriver min lilla beskrivning.

Alla startar med 10 i Might. De här poängen är både kroppspoäng och metavaluta. Typiskt sett kostar det mig 1 Might att använda en besvärjelse. Det finns ingen färdig lista, utan jag kommer säga vad jag vill göra helt enkelt. Som riktlinje kan en besvärjelse inte inte förstöra något permanent, men kan distrahera eller fördröja, och replikera effekten av att göra något på vanligt sätt. I ett exempel så framkallar magikern en dimma för att försöka komma undan en monsterödla, och när han och kamraten inte lyckas skaka av sig den leviterar de upp på en klipphylla.

Jag rullar 3t6 för att se hur mycket silver jag börjar med: 14. Eftersom man ska slå för hur mycket saker kostar får vi se vad jag har råd med (1d6 silver för småsaker som verktyg och personliga tillhörigheter, 1d6 x 10 för större saker, vapen och rustning, och 1d6 x 100 för lyxvaror, riddjur och fordon). Utöver den utrustning jag har råd med så får jag kläder, proviant för en vecka, och ett valfritt vapen.

Gabras Toth
Class: Sorcerer Might: 10

Hövdingasonen Gabras försköts av sitt folk, och kom att leva ensam i skogen. Där har han lärt sig att tämja både djur och andar, och blivit en skicklig stigfinnare.

Equipment:
Carving knife
Bone jewellry
Blanket
Waterskin
Rope
Snares (2)
Rations (7 days)
Sword

Experience: 0 Treasure: 3 sp
 
Top