Rollpersonsutmaning januari 2025

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I Järn skapar man inte bara en rollperson, utan först en klan rollpersonerna ska tillhöra. Detta är egentligen en gruppaktivitet, så jag gör en kortfattad version. Islommens klan utgörs till större delen av det nordliga vargfolket, en tundrakultur som lever i symbios med sina väldiga vargar. De bebor trakterna kring en stor, fågelrik sjö på gränsen mellan tundran och taigan. De lever framför allt på jakt och fiske, men under sommaren odlar de också härdiga rotfrukter och sjöväxter. Klanens främsta fiender är Erilaklanen, en expansiv gruppering av det fallna gudafolket wonerna vilka lever i skogarna till söder och vill åt Islommens land för dess rika fiskes och silvergruvors skull. Mest av allt fruktar man dock de levande döda, vilka ibland stiger upp ur de forntida stendös som finns här och var. Egentligen ska jag nu också beskriva viktiga personer och grupperingar i klanen, men det behövs egentligen inte för att skapa rollpersonen.

Först ska jag välja folkslag. Islommens klan är vargfolk, så även jag. Detta ger mig 15 i de tre värdena Själ, Gard och Hälsa, samt ett antal påslagstärningar på färdigheter: +2T6 Bågskytte, +2T6 Gömma sig, +5T6 Manövrer och +5T6 Jakt. Därefter ska jag välja ett värv. Jag tänker mig att min rollperson är en ung vägvisare som känner till de farliga vägarna i de södra skogarna, där hon ständigt spanar efter expeditioner från Erila. Som vägvisare ska jag fördela en uppsättning färdighetspåslag på elva värvfärdigheter. Det blir Spana +50, Gömma sig +40, Stigvana +40, Jakt +30, Bågskytte +30, Uthållighet +20, Wyrd +20, Väderkunskap +20, Knivkamp +10, Lärdom +10 och Spjutkamp +10.

Jag har också ett stordåd som inspirerat mig och förts vidare i familjetraditionen. En anmoder till mig fann vägen till vårt hem vid Islomsjön när vårt folk för länge sedan var på flykt. Jag tänker mig att vi drevs från ett hem längre norrut, där tilltagande köld och fruktansvärda vindandar drev bort oss. Men kanhända tvingades hon göra någon form av avtal med vindandarna för att klara det? Från värvet får jag också två bonusval, färdigheter som får en särskild bonuseffekt då de används. Jag väljer Bågskytte (ger mig +1T6 skada med båge) och Manövrer (ger mig +5 Gard).

Därefter jag ska välja själsform, en djurande som är bunden till mig. Själsformen påverkar alltid mitt kynne på ett eller annat vis, men i sällsynta fall kan den skina igenom mer, till och med till den milda grad att jag kan förvandlas till den! Jag tror att min djurform är en älg. Detta ger mig i grunden +2T6 vardera i Uthållighet, Stigvana, Styrkeprov och Lärdom.

Jag ska nu fördela 20 bonustärningar på färdigheter, Själ, Gard och Hälsa. Dessa blir +1T6 när de hamnar på färdigheter och +1T3 när de hamnar på Själ, Gard och Hälsa. Det blir Själ +2T3, Gard +1T3, Hälsa +2T3, Jakt +2T6, Manövrer +2T6, Spjutkamp +2T6, Läkekonst +2T6 och Rida +7T6 (jag vill rida på en jättevarg!). Dessa läggas ihop med tidigare tärningar, varpå jag lägger ihop baschans, påslag från värv och det slagna resultatet för att få mina slutgiltiga färdighetsvärden.

Jag har nu att välja fyra karaktärsdrag, vilka ger mig chansen att förbättra relaterade färdighetsslag. Jag väljer Oförskräckt, Snabbtänkt, Stadiga händer och Ung. Jag ska också ha ett öde, en unik sak med min rollperson. Jag tänker att mitt öde är att vindandarna talar till mig i drömmarna – något synnerligen olycksbådande.

Därnäst ska jag få min utrustning. Höga värden i färdigheterna Husmannaskap, Gårdsmannaskap, Status och Härkonst kan ge mig extra ägodelar, men detta har jag inte, så jag har rätt grundläggande utrustning – kniv, pilbåge och läderharnesk. Hade jag så önskat hade jag kunnat ha en sköld, men det känns inte som något jag borde ha. Med mitt 41 i Rida får jag nätt och jämnt rätt att börja spelet med ett riddjur, vilket såklart blir en ulv. Därmed är också min rollperson klar.

Kara-kat
Själ 19, Gard 21, Hälsa 20
Färdigheter: Bågskytte 53, Gömma sig 74, Jakt 54, Knivkamp 40, Läkekonst 23, Lärdom 34, Manövrer 54, Rida 41, Spana 80, Spjutkamp 42, Stigvana 64, Styrkeprov 34, Uthållighet 59, Väderkunskap 50, Wyrd 50.
Karaktärsdrag: Oförskräckt, Snabbtänkt, Stadiga händer, Ung.
Öde: Vindandarna talar i mina drömmar.
Ägodelar: Kniv, läderharnesk, pilbåge, ulv.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det spanska skräckrollspelet Aquelarre utspelar sig på iberiska halvön under senmedeltiden, och dess tredje utgåva kom även i en engelsk översättning. Spelet är BRP-baserat, så mycket är bekant. Jag inleder med att slå 1T10 för hemland: 1, Kastilien. Detta ger mig en annan tabell att slå på för att avgöra folkslag: 6, baskisk. Detta innebär att jag är kristen, enbart kan tillhöra de sociala klasserna bonde eller stadsbo, samt börjar med 100% i baskiska och Culture ×4% i kastilianska.

Nästa steg är att avgöra samhällsklass. Jag slår först 9 och sedan 2, vilket gör att jag kommer från en landägande bondefamilj. Detta ger mig ytterligare en tabell där jag ska slå 1T100 för att få mitt yrke. 30 ger curandera, det vill säga jordemor, medicinkvinna eller ”klok gumma”. Jag noterar att jag minst behöver ha Culture 10 och Dexterity 15. Mina primära färdigheter är Alchemy, Empathy, Heal och Magical Knowledge, medan mina sekundära färdigheter är Animal Knowledge, Astrology, Discovery, Legends, Medicine, Mineral Knowledge, Plant Knowledge samt ”1 chosen Arms Skill from the Townsfolk category” – jag väljer ”Sling”. Mitt värde i Heal ger mig även min månatliga inkomst. Jag slår även fram min fars yrke – bandit! Jag skriver upp hans primära färdigheter: Discovery, Stealth, Torture, Axe.

Vi fortsätter med lite ytterligare familjedetaljer. Jag är född inom äktenskapet och mina föräldrar lever än. Jag har två systrar, en äldre och en yngre. Jag väljer också att min rollperson är gift, och slår därför på giftermålstabellen. Min make är vid god hälsa, och vi har en dotter.

Nu ska jag fördela 100 poäng på mina sju grundegenskaper: Strength, Agility, Dexterity, Vitality, Perception, Communication och Culture. Som tidigare har nämnts behöver jag minst ha Dexterity 15 och Culture 10. Resultaten kan ses nedan. Jag räknar även ut mina sekundära värden. Luck är Perception + Communication + Culture, så 47%. Temperance, min mentala motståndskraft, slås fram med 5T10+25, och blir 45.

Vi når här fram till en av de roligare delarna av spelet – alla rollpersoner har ett värde i Rationality/Irrationality. Rationalitet står för den ordnade världen, våra sinnens vittnesbörd och den fasta tron på Herren. Irrationalitet står för trolldom, skuggor, bländverk och Djävulen. Alla rollpersoner ska fördela 100 poäng mellan dessa, och jag misstänker att min rollperson – läkekvinnan med en banditfar – ligger mer åt det irrationella, så jag sätter 35/65.

Life Points motsvarar Vitality, så 15. Appearance slås fram med 4T6, +2 för att rollpersonen är kvinna (!), vilket ger 20. Jag är 1T10+16 år gammal – 22. Därefter ska jag räkna ut längd och vikt. Här kan jag antingen använda Strength eller Vitality, och jag väljer det lägre värdet Strength för att jag vill vara liten. Strength 7 ger mig en längd på 1,57 varas (ungefär samma i meter) och en vikt på 54 kg.

Jag ska nu sätta ut mina färdighetspoäng. Alla färdigheter är baserade på en grundegenskap, och med undantag för språk börjar de alltid med ett procentvärde motsvarande denna grundegenskap. Mitt yrkes primära färdigheter börjar istället på tre gånger grundegenskapen. Jag har sedan 100 poäng att sätta ut på färdigheter. Att höja yrkesfärdigheter kostar ett per steg, att höja övriga färdigheter kostar det dubbla. Utöver detta får jag också 25 poäng för att höja min fars primära yrkesfärdigheter.

Vi ska nu räkna ut min inkomst. Jag har Heal 70%, vilket ger mig 70 maravedíes i månaden. Då jag lever som en bonde och har ett barn är mina veckoomkostnader 11 maravedíes. Genomsnittsinkomsten för en bonde är 40 maravedíes i månaden, så jag är tydligt mer välmående än detta – men inte tillräckligt rik för att leva på en normal stadsbos nivå! Jag börjar spelet med ägodelar till ett värde motsvarande fem månaders inkomst, eller 350 maravedíes.

Då jag har både Magical Knowledge och Irrationality över 50 börjar jag också med kunskap om besvärjelser. Med Magical Knowledge 64% får jag 1T4 besvärjelser. Jag får välja två stycken, och plockar Midwife’s Wisdom (reducera smärta under barnsbörd genom att placera ett ormskinn och varmt uggleblod på den födande kvinnans mage) och Expel Illness (skapa en magisk ring som låter en driva bort sjukdomar).

Jag ska nu slå fram fyra särdrag. Det blir Disorder: Kleptomania, Pedagogue, Companion in Misfortune och Healer. Healer ger mig +25% i både Medicine och Heal, vilket är superbra – det ökar också min månadsinkomst till 95 maravedíes, och mitt startkapital till 475 dito. Pedagogue gör samma sak för Teach. Companion in Misfortune innebär att jag reser med en följeslagare som är sämre än mig själv och måste skyddas – förslagsvis min make. Disorder: Kleptomania är irriterande, men höjer åtminstone Sleight of Hand med 15%. Det är väl min fars dåliga inflytande, får man anta.

Efter detta köper jag utrustning, väljer namn och ser mig därmed som klar.

Elixe
Primary Characteristics: Strength 7, Agility 13, Dexterity 18, Vitality 15, Perception 13, Communication 16, Culture 18
Secondary Characteristics: Luck 47%, Temperance 45, Rationality 35, Irrationality 65, Life Points 15, Appearance 20, Age 22, Height 1.57, Weight 54
Skills: Alchemy 55%, Axes 10%, Discovery 20%, Empathy 60%, Heal 95%, Legends 20%, Magical Knowledge 64%, Medicine 43%, Plant Knowledge 40%, Sleight of Hand 33%, Slings 30%, Stealth 25%, Teach 41%, Torture 20%
Spells: Expel Illness, Midwife’s Wisdom
Traits: Companion in Misfortune (Husband), Disorder: Kleptomania, Healer, Pedagogue.
Equipment: Cat, Crucifix, Donkey, Humble Women’s Clothing, Knife, Lamp, Lamp Oil, Linen (5 varas), Needles, Packsaddle, Pot, Satchel, Scissors, Sleeping Mat, Sling, Tinderbox, Travel Rations (1 week), 38 maravedíes

Bifur

Veteran
Det spanska skräckrollspelet Aquelarre utspelar sig på iberiska halvön under senmedeltiden, och dess tredje utgåva kom även i en engelsk översättning.
Spännande. Varit nyfiken på Aquelarre ända sedan jag bodde i Spanien, men aldrig tagit mig för att skaffa det.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Jag har fått fan-mail där man önskar fler karaktärer till Mutant 84 och vem är jag att göra folk ledsna, det kommer dock bli en twist, jag kommer använda mig av en hel del hemmasnickrat som jag har till detta underbara spel - det innebär lite nya yrken, nya färdigheter, nya mutationer och bakgrundslag. Med det sagt häng på nu för nu svänger det!

Kör en muterad människa så 3t6 rakt upp och ner.
STY 12
PER 10
INT 8
FYS 15
STO 14
SMI 12
MST 11

Ganska bra stats, men den minnesgode från förra året vet ju att SMI är OP och INT viktig för flera färdigheter. Personlighet och till viss del STO och FYS dumpstats. Men vad tusan 29 35KP genom att slå ihop STO och FYS är ju inte fy skam. Man måste ha 16 eller högre för att få bonus på STY, INT eller PER, ja eller 3,4,5 för att råka ut för negativ modifikation så inget sånt här.

Smidighetskastet är rakt upp och ner SMIx5 dvs 60. Smidighetskast används när taket rasar in eller en jordbävning eller en landhaj försöker anfalla dig genom den sanka marken.

Vi dundrar vidare till att slumpa antalet mutationer, ok ge mig en 2:a nu! ok slår en 3 på 1T4 vilket innebär 3 mutationer och 1 defekt. Som muterad människa är det fysiska mutationer och defekter som gäller. Ok så fram med T100.
46 - Extrem styrka. 3ggr per dag kan man bli Bruce Banner arg och bli stark som satan (öka sty med 10)
59 - Klor. Klassisk halvtafflig mutation, men visst man blir ju farlig i närstrid.
67. - Stor. Öka storlek med 6. Damn! STO 20...men KP ökar med 6 vilket inte är fy skam.

27 - Fysiskt sammanbrott. Ok den defekten är inte så rolig! När man förlorar en viss del av sin KP /1/3) riskerar man att bli medvetslös, varje KP man förlorar efter det tvingar en att slå igen.

Dags för tidigare Yrke - 82 Officer Svinbra +30% vapen och 20% sköld OCH mycket pengar. På tal om pengar jag börjar med 340kr, helt ok på 5T10x10.

Färdigheter - här är det en del uträkningar baserat på grundegenskaperna
Hoppa 60%
Klättra 60%
Lyssna 16%
Första hjälpen 24%
Upptäcka fara 33%
Gömma sig 20%
Finna dolda ting 24%
Vapenvård 40%
Sköldattack 36%
Teknologi 8%
Förhöra 44%
Stridskonst 36%
Dra vapen 48%
Spränga 40%
Sprängämnen 20%
Administration 24%
Gamla språk 16%

Bakgrundstabellen - rullar 17 på officerens tabell:
Lojal adjutant - din adjutant följer dig i allt

Bakgrundstabellen är verkligen högt och lågt, du kan få öka en grundegenskap eller minska en grundegenskap eller få nonsens som kan vara användbart som krok, typ att man tjänstgjort som lägerkommendant. Hur som mitt resultat är ju svinbra, en toklojal henchman.

Startutrustning
15mm Flintlåspistol 40% 2t6 skada och du kan potentiellt träffa en ladugårdsvägg då räckvidden är 5m.
Morgonstjräna 40% T8+2 skada
Härdat läder rustning

(ok så jag räknade fel på kostnaden och får krita 10kr av min adjutant Hektor)

Nämen då är väl Posman Zimmer redo att utforska närmaste Zon!

Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Rollperson 5 Dark Heresy Ed1
Dark heresy är spelet full of danger, mystery and brutal violence. Spelvärlden är Warhammer 40k och man spelar lärling till en Inkvisitor. En tämligen svår uppgift då hela förbannade settingen är full av kaos och annat sattyg. Jag kör slump hela vägen.

Hemvärld - Rullar Void värld, så typ född ute i rymden inte ens en hemplanet att sakna.
Som voidborn får jag en Skill från början: Ship dialect dvs ett extra språk.
Jag får också börja med följande traits:
Charmed - Med lite flyt förlorar jag ingen fatepoint när jag använder den
Ill-Omened Åh fan så alla misstror och skyr mig. -5 på alla fellowship-slag
Shipwise - Navigation och pilotande räknas som Basic skills - mer om det längre fram
Void accustomed - Sweet slipper massa skit från att åka i rymden och har lättare att hantera zero- och low-gravity miljöer.

Lite random i boken är att Career nämns innan alla skills och så vidare, men man kan nog vänta att välja, hur som så väljer jag Tech-Priest.

Vi rushar vidare till Characteristics. Man rullar 2T10 och lägger på modifikationer för homeworld. Voidborn är veka och har låg bonus på Strength.
Weapon skill 11+20. 31 (+3 från divination) 34
Ballistic skill 5+20. 25
Strength 5+15. 20
Toughness 13+20. 33
Agility 4 11+20. 24 31
Intelligence 11+20. 31
Perception 11+20. 31
Willpower 12+25. 37
Fellowship 12+20. 32

Ok så jag slog skitdåligt....ett värde på 10-15 exemplifieras som A small childs strength. HA! Jag upptäcker att jag får rulla om ett slag! Inser också att jag ska slumpa Career, sa ju att det var random att ha en ruta med alla careers en Voidborn kan få så tidigt! (ok boken ger möjligheten att välja career, men nån öppnade ju med att allt skulle slumpas...)
En sak i taget, jag rullar om Agility.

Nu rullar vi för career, 27 så cleric och inte Tech-Priest, vafan.
Starting skill för Cleric - rank Novice
Speak language (low gothic)
Common lore (Imperial creed)
Literacy
Performer (singer) or Trade (copyist) - fasiken skönsångande munk eller kutryggig efter att ha kopierat massa manuskript vid nåt kasst skrivbord, vi kör trade!
Trade (cook) or Trade (Valet) - valet går på Fellowship och alla hatar ju mig så jag tar Cook

Som cleric har man också ett gäng talanger
Melee weapon training (primitive)
Pistol training (SP)
Basic weapon training (Primitive) or (Throwing) vi kör på Primitive.

Börjar mer lite gear, väljer följander.
Hammer, Stub revolver with 6 bullets, Crossbow 10 bolts, flak vest, aquila necklace, Charm (Skalle), Ecclesiarchy robes, 4 candles och en rygga.

Wounds, fatepoints etc
Wounds - Score slår 5på en T5. +6 för Voidborn så 11 wounds
Fate Points - Rullar en 8:a på en. T10 så 3 för en Voidborn
Movement - 3,6,9,18 - från half move till sprint
Startkapital - 321, clerics är rikeknösarna från start

Dang! Jag rullar 1 på T100 för Build = Skeletal 170cm och 50kg. MEN 86 på ålder så jag börjar på 58 år. Vi kör vidare med lite annat utseende osv.
Porcelain skin, ginger hair and watery blue eyes. Yellow fingernails....öhh ok kunde varit värre. Ok så vilken typ av skepp är jag född på:
Space Hulk - ascoolt låter riktigt bad ass tills jag läser beskrivningen, an abandoned wreck...leaking door seals...dark corridors....haunted decks osv. You are likely to be cautios, superstitious and trigger happy.
Divination - Violence solves everything Increase weapon skill by +3

Jag börjar med 400XP som fördelas enligt följande.
Ballistic skill - höjer 5 kostnad 100
Basic weapon training (Primitive) 100
Inquiry 100
Trade (Copy) 1000

Jag köper en Shock Maul och är nog redo att jaga kättare och annat fanstyg. Just det hon heter Hazael

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag var upptagen igår, så idag blir det två rollpersoner. Först ut är en till Ryuutama. Rollspelet Ryuutama, mer orienterat mot utforskning och resor än strid och faror, inleder sitt rollpersonsskapande med att man ska välja klass. Det finns sju stycken: musikant, köpman, jägare, helare, bonde, hantverkare och ädling. Jag väljer köpman. Detta ger mig tre färdigheter: Well-Spoken (bättre på att förhandla), Animal Owner (kan ha två extra djur utan att betala för deras mat och vatten) samt Trader (kan köpa billigt och sälja dyrt). Därefter ska jag också välja en typ: anfallare, tekniker eller magiker. Jag väljer ”tekniker”, vilket ger mig bättre bonusar när jag använder koncentration, bättre initiativslag i strid och högre bärförmåga.

Jag ska därefter sätta ut mina attribut. Det finns fyra: Strength, Dexterity, Intelligence och Spirit. Jag väljer Strength 4, Dexterity 6, Intelligence 8 och Spirit 6. Detta ger mig 8 hit points (STR×2), 12 mental points (SPI×2) och carrying capacity 10 (STR+3, plus ytterligare +3 för att jag är tekniker). Jag ska också välja ett vapen jag har bemästrat. Jag väljer lätta klingor, vilka har en träffsäkerhet på DEX+INT+1 (15) och en skada på INT-1 (7). Jag ska också ha ett personligt föremål. Jag tänker mig att jag för en dagbok över mina handelsresor. Därefter får jag 1000 guld att köpa ytterligare utrustning för.

Slutligen bestämmer jag mig för personliga detaljer. Namn, ålder och kön är som vanliga. Jag är Narj, en cirka trettioårig ickebinär person. Jag ska också välja en image color, en färg som dominerar mitt karaktärsmotiv. Jag tänker mig eldigt rött – Narj klär sig framför allt i röda och orange kåpor. Hen härstammar från en oas-stad och reser, av förklarliga skäl, för att hitta nya spännande varor att handla med.

Narj
Merchant/Technician
STR 4, DEX 6, INT 8, SPI 6
HP 8, MP 12, Carrying Capacity 10
Weapon Mastery: Light Blades (Accuracy 15, Damage 7)
Equipment: Backpack, Clothes, Diary, Firestarter Kit, Pack Ostrich, Pillow, Quill Pen, Rations (7), Sleeping Bag, Soap, Sun Hat, Umbrella, Utensils, Water Skin, Yatagan, 13 gold

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Till sjunde utgåvan av Call of Cthulhu har jag, skam att säga, bara de engelskspråkiga reglerna, men jag kommer självfallet likafullt att skapa en lundensisk rollperson i enlighet med reglerna i Lund: den förbjudna kunskapens stad. Jag kommer därför också att använda de svenskspråkiga namnen på olika egenskaper så vitt jag kan utröna dessa från sagda bok.

Jag börjar här med att generera mina attribut. Jag slår tärningar i ordning – 3T6 för de flesta attributen, utom Storlek, Intelligens och Utbildning. Till skillnad från i tidigare utgåvor multipliceras tärningsresultatet här direkt med 5 för att ge ett värde på skalan 1-100. Det blir Styrka 65, Fysik 60, Storlek 40, Smidighet 70, Karisma 70, Intelligens 75, Viljestyrka 75 och Utbildning 60. Inte helt oävna resultat – Utbildning 60 är det som anges som lägsta ”typiska” nivå för en universitetsstudent, så det här blir en novitie. Eftersom jag är väldigt liten tänker jag att det rör sig om en kvinnlig utredare. Jag slår även 3T6×5 för att få ett värde i Tur – 40. Jag ska välja ålder, och väljer för enkelhetens skull 20, den yngsta ålder man kan ha utan att få några avdrag. Jag tar sedan fram sinneshälsa (75), magipoäng (15), skadebonus (0), kroppsbyggnad (0), kroppspoäng (10) och förflyttning (9).

Nästa steg är att välja yrke – student. Jag får UTB×4 poäng att spendera på mina yrkesfärdigheter och gör detta. Som kvinnlig student får jag också +20 i Psykologi, för att symbolisera att jag behöver viss mellanmänsklig skicklighet för att navigera en mansdominerad miljö (manliga studenter har istället avlagt skytteprov och får +20 på Gevär). För att avgöra vad mina yrkesfärdigheter bör vara ska jag också välja fakultet. Jag satsar på Naturvetenskapliga fakulteten, och beslutar mig för att vara aspirerande kemist. Mina poäng ska också sättas ut på mitt värde i Status, vilket avgör min levnadsstandard – typiskt för en student är mellan 8 och 40. Därefter får jag också INT×2 poäng att sätta ut på ”personliga intressen”. Jag är bra på att fotografera, och med min höga smidighet tänker jag att jag även har dansat en del. Jag simmar för att hålla mig i form och har även en viss charm.

Härefter är det dags att slå fram lite personlighet. Jag är politiskt övertygad (medlem i Clarté), hyser ett hämndbegär mot min far (den fähunden visade sig ha en annan familj vid sidan av!), längtar ofta tillbaka till min hemstad Landskrona, har dekorerat mitt studentrum med en turkisk sabel min sjökaptens-morfar tog med hem en gång och har ett ovanligt gott rykte som en duktig amatörfotograf som redan har förevigat många studentevenemang. Därmed upplever jag att jag har en hyggligt bra bild av min utredare, innan hon utsätts för diverse kosmiska fasor.

Elvina Friberg
Student, 20 år
STY 65, FYS 60, STO 40, SMI 70, KAR 70, INT 75, VST 75, UTB 60
Skadebonus 0, Kroppsbyggnad 0, KP 10, MP 15, SIN 75, FÖR 9
Färdigheter: Bibliotekskunskap 30%, Charma 33%, Konst & hantverk (Dans) 45%, Konst & hantverk (Fotografi) 55%, Mekaniker 40%, Naturkunskap 50%, Psykologi 30%, Simma 40%, Språk (Franska) 30%, Språk (Svenska) 60%, Språk (Tyska) 50%, Status 15%, Vetenskap (Kemi) 50%, Övertyga 50%

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Shadowrun Anarchy

Börjar med att välja ett koncept, kör på street samurai, skjut folk i ansiktet så länge nån betalar för det.
Vi kör på en person i 20-års åldern, född på fel sida järnvägen.

Game level
Så man ska bestämma gamelevel det är vilken typ av karaktär man vill spela, tänk typ grisodlare eller high-level karaktär, typ.Det avgör hur många skillpoints osv man får börja med, jag kör Street runner.

Jag väljer att köra ett Troll som ger med +2 Styrka, armor circles men jag har 1 skillpoint färre än vanligt.
Attribut - dyngar ut 16 poäng enligt följande:
Strength 9
Agility 5
Willpower 4
Logic 3
Charisma 2

Physical Damage Track - 13
Stun Damage Track - 10

Skill points - Jag får välja 5 stycken och placera ut 11 poäng.
Firearms 5
Athletics 1
Close combat 3 4
Heavy weapons 1
Stealth 1

Jag gör ingen specialisering utan kör på.

Shadow Amps - 10 poäng - Här ska man välja lite grejer, beroende på nivå man väljer kostar det olika. mycket, och man har också essence som begränar.
Aluminum bone lacing - Nivå 2. Reduce damage taken by 2
Wired reflexes - Nivå 1 - En extra attack
Cybereyes - Nivå 2 - Ignoerar modifikationer och får slå om 2 misslyckade tärningar vid avståndsattacker.
Sparar 2 poäng

Qualities - Man ska välja 2 positiva och 1 negativ
Black market pipeline narcotics - Jag har en drogkran som kontakt
Toughness - Tar 1 mindre i skada

Paranoia - Så om jag lyckas med ett test på en social skill måste jag slå om det. (Ja det här är alltså den negativa....)

Gear
Jag väljer att köra på typ mortorcykeljacka vilket är halvkasst som rustning - men som ger mig en bonus skillpoint att lägga ut, jag höjer Close combat.
Lite vapen också. Baseballträ för när nån jävel kommer nära. Ruger Superhawk Warhawk - riktigt badass revolver.

Xander "Tiny" Raze är redo att sno folks godis

Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I Mutant: År Noll spelar man en av Folket, en folkspillra av mutanter som bebor Arken, en isolerad tillflyktsort i den förödda zonen. Det första man ska göra är att välja en av åtta sysslor: krossare, skrotskalle, zonstrykare, fixare, mutant med hund, krönikör, boss eller slav. Jag väljer krönikör. Detta innebär bland annat att när jag därefter ska sätta ut fjorton poäng på mina grundegenskaper – Styrka, Kyla, Skärpa och Känsla – så kan jag höja Känsla till 5 istället för 4 som är det vanliga. Jag gör också detta, så mina grundegenskaper blir Styrka 3, Kyla 2, Skärpa 4 och Känsla 5.

Jag får tio poäng att sätta ut på färdigheter. Det finns tolv standardfärdigheter, och därtill har krönikören likt alla sysslor en unik specialfärdighet, Inspirera. Jag kan maximalt sätta ut tre poäng på en färdighet. Det blir Kämpa på 1, Fly 1, Förstå sig på 2, Genomskåda 2, Vårda 1 och Inspirera 3. Jag ska också välja en av yrkets talanger, och plockar Artist – jag kan tjäna in patroner genom att uppträda.

Spelet heter Mutant, så nu är det dags att bli muterad! Jag drar ett slumpmässigt valt mutationskort för att se vad min rollperson har för förmåga. Jag är amfibisk – jag kan andas under vatten, absorbera skada med min fjälliga hud och bita mina fiender med mina långa vassa fisktänder. Coolt!

Jag ska plocka lite relationer till spelledarpersoner. Jag hatar krönikören Davin, vars lögner folket älskar att lyssna på. Däremot vill jag skydda bossen Johammed, som verkar vilja Folket väl. Min stora dröm är att Arken ska bli en plats med bildning och kultur. Jag börjar spelet med 1T6 vardera av patroner, ransoner krubb och ransoner vatten: 4, 2, 3. Jag spenderar två av mina patroner på att köpa en spade och en filt. Slutligen gör jag några val av namn och utseendedetaljer från min syssla. Jag heter Silas, är knotig med en studerande blick och går klädd i en sliten kostym från den gamla tiden.

Silas, krönikör
Grundegenskaper: Styrka 3, Kyla 2, Skärpa 4, Känsla 5
Färdigheter: Kämpa på 1, Fly 1, Förstå sig på 2, Genomskåda 2, Vårda 1, Inspirera 3
Talanger: Artist
Mutationer: Amfibisk
Relationer: Hatar Davin, vill skydda Johammed
Dröm: Bildning och kultur
Utrustning: Filt, spade, 2 patroner, 2 ransoner krubb, 3 ransoner vatten

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Egentligen hade jag nu tänkt göra en rollperson i de gamla reglerna till Terone, men nu när det kommit nya alternativregler behöver jag ju testa dem. Jag börjar med att välja ett ursprung. Jag tänker mig att jag är en domorid, en artificiell varelse. Jag föreställer mig en person odlad i någon fornteknologisk tub med märkliga vätskor, en blekblå humanoid med märkliga kristallbildningsmönster i skinnet.

Jag har nu 23 poäng att fördela på spelets sju attribut, vilka ska börja på 1-5. Det blir Fysik 4, Elegans 5, Precision 3, Instinkt 2, Passion 4, Förnuft 4 och Världsvana 1. Jag har inga särskilda attribut i stil med älvablod, magisk talang eller liknande. Fysik och Passion ger min Smärttröskel (8), Fysik ger min Sårgräns (8), och jag får även värden i Grundskada för både Fysik (4/6/8) och Elegans (5/8/10).

Därefter ska jag välja färdigheter. Jag får, likt alla rollpersoner, fyra färdigheter på nivå 2, sju på nivå 3, fyra på nivå 4 och en på nivå 5. Mina val kan ses nedan – jag tänker mig att de ska reflektera att min rollperson tidigt i sitt liv har uppfostrats vetenskapligt, men sedan av någon anledning nödgats fly och leva i vildmarken. Jag väljer dock att inte köpa alla färdigheter – min rollperson är ung och fortfarande naiv. Istället sätter jag tio poäng åt sidan, då dessa låter mig skaffa fem extra egenskaper som ska reflektera min märkliga fysionomi. Rollpersoner börjar automatiskt med en egenskap på nivå 1, men jag vill ha avsevärt fler. En nivå i Motståndskraft gör att jag är immun mot sjukdomar, gifter och extrema temperaturer – jag är dock fortfarande en biologisk snarare än mekanisk varelse, så jag tänker att jag likafullt behöver mat, vatten och syre. Däremot läker jag påtagligt snabbt, så jag har Regenerering 3. Jag har en märklig koppling till djur, vilket ger mig egenskapen Djurmästare. Därtill är min blekblå hud ovanligt motståndskraftig, vilket ger mig Naturlig rustning 1.

Jag ska också välja komplikationer, rollpersonens nackdelar. Som uppenbar domorid är ”Förföljd” passande, då denna reflekterar att alla inte accepterar artificiella varelser. Utöver detta tror jag att ”Jagad” är relevant – av någon anledning hade min skapare många fiender, och efter att de dödat honom var jag tvungen att fly. Därmed är rollpersonen klar.

Mem
Attribut: Fysik 4, Elegans 5, Precision 3, Instinkt 2, Passion 4, Förnuft 4, Världsvana 1
Färdigheter: Allmänbildning 3, Djurkunskap 3, Farkoster & navigation 2, Fingerfärdighet 2, Kemi 5, Läkekonst 2, Mekanik 3, Närstrid 3, Rörlighet 4, Skulptur 3, Undgå upptäckt 4, Vaksamhet 3, Vildmarksvana 4
Egenskaper: Djurmästare, Motståndskraft 1, Naturlig rustning 1, Regenerering 3
Komplikationer: Förföljd, Jagad

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För onsdag:
Kult: Divinity Lost ger två olika möjligheter när man skapar sin rollperson: välj en arketyp, eller skapa på fri hand. I det här fallet väljer jag en arketyp bland de tjugofem valen. Jag fastnar för The Avenger, och särskilt yrkesförslaget Failed businessperson. Min rollperson är en affärsman som drev ett bolag som var på väg uppåt, men som blev huggen i ryggen av sin affärspartner och förlorade allt. Jag tänker mig dock att han själv inte heller är något helgon, utan möjligen själv tänkte i liknande banor – partnern han bara först. Det är dock inget han ser som ett moraliskt problem, utan han är nu ute efter hämnd på sin rike och firade ex-partner. Vi kan föreställa oss att krönikan utspelar sig i Silicon Valley, det känns som en perfekt miljö.

Jag ska nu välja en mörk hemlighet. Victim of Crime känns som den perfekta. Jag blev utsatt för ett sofistikerat bedrägeri och drivs nu av att hämnas. För att ge det en mer Kult-aktig ton väljer jag att lägga till detaljen att jag tvivlar på mitt eget beteende – det var som om någon annan styrde mig, som om mina beslut inte var mina egna. Jag får automatiskt nackdelen Oath of Revenge och ska även välja en till. Jag tar Mental Compulsion: Triple-Checking. Efter att ha upplevt vad jag känner som ett övergrepp mot min vilja har jag utvecklat ett djupt neurotiskt kontrollbehov kring allt i mitt liv.

Nog med dåligheter för tillfället – nu ska jag ha tre fördelar. Jag väljer Instinct (gör mig bättre på att observera mina omgivningar), Intimidating (bra på att skrämma folk) och Rage (kan bli farligare i strid till priset av min mentala stabilitet). Jag ska också sätta ut mina attribut. Mina tre passiva attribut får +2, +1 och 0 – Fortitude +1, Reflexes 0, Willpower +2. Mina sju aktiva attribut får +3, +2, +1 +1, +0, -1 och -2 – Charisma +2, Coolness 0, Intuition -1, Perception +3, Reason +1, Soul -2 och Violence +1.

Jag ska nu välja hur jag ser ut. Jag plockar ”casual clothes” (klär mig anonymt i jeans och hoodie), ”sharp face” (egentligen snygg och ungdomlig, men sliten och avmagrad), ”mad eyes” och ”slender body”. Min rollperson får namnet Andrew Nazarian.

Andrew Nazarian, the Avenger
Dark Secret: Victim of Crime
Disadvantages: Mental Compulsion: Triple-Checking, Oath of Revenge
Advantages: Instinct, Intimidating, Rage
Passive Attributes: Fortitude +1, Reflexes 0, Willpower +2
Active Attributes: Charisma +2, Coolness 0, Intuition -1, Perception +3, Reason +1, Soul -2, Violence +1

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För idag:

Det är dags att göra en rollperson i Rōnin, samurajhacket till Mörk Borg. Jag börjar med att slumpa fram en av de tio klasserna, och får nummer tre, den druckna munken. Jag slår 3T6+2 för Swiftness, 3T6+2 för Spirit, 3T6+1 för Vigor, 3T6-2 för Resilience och 3T6-1 för Honor. Resultaten blir 9, 7, 10, 6 och 10. I de fyra första fallen översätts dessa till modifikationerna 0, -1, 0 och -2, medan Honor förblir vad det är. Riktigt dassiga resultat, men så är det också en hård värld. Jag slår 1T6 för att få en specialförmåga: 5, Snake Style. När jag är berusad får jag +2 på attack och försvar. Med mina kassa värden bör jag alltså vara full så ofta det bara går. Jag får 1T8+Resilience hit points (5-2, så 3) och 1T4 Virtues (2), vilka används för omslag och liknande. Jag börjar spelet med en sake-stänkt kåpa, knogjärn (1T4 skada), en kalebass med sake (2 doser) och 1T6×10 (60) ryō, spelets pengar. Min hederskodex är buddhismens åtta ädla sanningar. Vi kryddar också med lite slumptabellsresultat: jag är döv på ett öra och hör inget vidare på det andra, hemsöks av en mörk hemlighet, har problem att kontrollera mitt humör och är dessutom en utpräglad hedonist. Ett slumpat namn på det så är vi klara – kvickt som ett katana-hugg.

Osamu Battusai, the drunken monk
Swiftness 0, Spirit -1, Vigor 0, Resilience -2, Honor 10
Snake Style
Sake-soaked vestments, brass knuckles, gourd of sake (2), 60 ryō

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I Beyond the Wall, ett OSR-spel orienterat mot att spela ungdomar som växer upp i samma by, ska man först välja en spelarbok, det vill säga en av de olika karaktärsarketyper som finns med. Jag väljer en från expansionen The Village – ”assistant beast-keeper”. Jag har uppfostrats av byns häxa och arbetar med att sköta hennes djur. Detta innebär att jag börjar med 10 i Constitution och Wisdom och 8 i övriga attribut. Jag börjar därefter slå på tabeller för att forma min uppväxt.

Jag slår först 4 på 1T12. ”Your family worked a small farm outside the village.” Detta ger mig +2 CON, +1 WIS, +1 CHA och färdigheten Farming. Jag slår därefter 8 på 1T8, och får veta att jag utmärkte mig genom att lära mig lite från alla i byn. +1 vardera i DEX, INT och WIS. Som barn var jag bästa vän med de andra rollspelarna men lärde även känna (1T8: 3) byns jägare, med vilka jag ofta gick på jakt (+2 CON, +1 INT).

Sedan, vid någon punkt, tog jag mig an det väldigt udda jobbet att sköta häxans djur. Jag blir en Rogue-Mage på level 1. Jag får egenskaperna Fortune’s Favor (fler turpoäng), Highly Skilled (fler färdigheter), Sense Magic och Spellcasting (dock mycket begränsad jämfört med en fullskalig magiker). Jag får även färdigheten Animal Ken. Därefter fortsätter jag slå fram detaljer.

Häxan tycks gilla när jag gör jobbet hon tycker sämst om – att mata alla djuren (+3 CON, Animal Lore – oklart vad skillnaden mot Animal Ken är). Trots min brist på naturlig talang har jag också lärt mig lite magi, att ta hand om trädgården även i de värsta förhållanden (+2 WIS, Herbalism, Cantrip: Druid’s Touch).

En dag när jag var ute i skogen med en av de andra rollpersonerna såg vi en fefurste och hans följe tåga genom skogen. Det är det vackraste jag någonsin sett, och jag minns det än. +2 CHA och färdigheten Singing – därtill får kamraten som var med mig också +1 CHA. Vid samma fas i rollpersonsskapandet får jag också en liknande bonus från en annan rollperson. Jag beslutar mig för att denne har spelarboken ”the would-be knight”. Jag får fram att denne av misstag dräpte en sparringpartner, och att jag var vid hens sida och hindrade hen från att upprepa samma misstag senare. Jag får +1 STR. Slutligen har jag ett husdjur – en nyfiken korp (+2 INT).

Därefter antecknar jag sådant som hör min klass till. Jag får en kniv, bondekläder och 4T6 silvermynt. Jag använder merparten av dessa för att köpa en säck och en läderrustning. Jag har en neutral livsåskådning, tio hit points (åtta plus CON-modifikation), fem fortune points (vanliga rollpersoner har tre, men min klass ger mig fler), base attack bonus +0, initiative +1 (ingen DEX-bonus men +1 från min klass) och armor class 12 (för min läderrustning). Jag får även en uppsättning räddningsslag och är sedan klar. Mitt namn slumpas fram från en av tabellerna i boken – Clare. En väldigt resilient korpägare med ett enstaka magiskt trick.

Clare, the assistant beast-keeper
STR 9, DEX 9, CON 17/+2, INT 12, WIS 14/+1, CHA 11
Rogue-Mage 1
Hit Points: 10
Fortune Points: 5
Base Attack Bonus: 0
Initiative +1
Armor Class: 12
Alignment: Neutral
Saving Throws: Poison 13, Breath 16, Polymorph 12, Spell 15, Magic Item 14
Abilities: Fortune’s Favor, Highly Skilled, Sense Magic, Spellcasting
Skills: Animal Ken +2, Animal Lore +2, Farming +2, Herbalism +2, Singing +2
Cantrips: Druid’s Touch
Possessions: Inquisitive Raven, Knife, Large Sack, Leather Armor, Peasant’s Clothes, 2 silver coins

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Ok folk nu köttar vi på, är ju bara 14 dagar och min backlogg på 5 kvar......
I lådan ramlade jag över en länk till spelet When Sky and Sea Were Not Named, det beskrevs som ett SCI-FI-bronsålders-actionspel.
Det verkar lite gonzo men ballt så jag kastar mig rakt in i att skapa min karaktär.
Karaktärskapandet består av 6 steg.

1. Choose an origin
Så det finns 4 att välja på, valet ger lite olika spelmekaniska grejer såsom ex att man kan börja med högre styrka osv. De 4 valen är vanliga vaniljhumans, snubbar med djurhuvuden typ Anubis, lergubbar och sist men inte minst nomadsnubbar från Kaosdimensionen som har bizarre physical features. Jag väljer den sista The Zordin out of Chaos. Jag pratar Zordin - check. Jag får också välja bland ett gäng attributes (ok det finns 4 och jag ska välja 2) jag kör på Camouflage jag får bonus på Hide och så väljer jag Sideways sight för beskrivningen är bisarr Your W-shaped pupils reveal light magic effects.

2. Choose Calling
Finns 6 att välja på, jag kör på messenger vilket ger mig 5 liv och +1 stamina - jag kan dessutom använda Call wind för att blåsa mina fiender åt. helvetet.

3. Choose lore
Nu blev det knepigare, jag ska välja 3 och begränsas av origin och calling. Kör på:
Insurgency - Find a safe haven to hide
Death - Refuse death to avoid the inevitable
The dagger - Backstab. unsuspecting foes

4. Gear
Jag börjar med en dolk, en stav (gratis) och köper en helande salva

5. Choose Ideals
8 att välja mellan, man ska välja en eller 2, ideals säger något om karaktären men kan också användas spelmekaniskt.
Jag väljer Freedom. You wish to be unfettered—from oppression and tyranny, or perhaps from something less high-minded, like duty, law, or social obligation. Maybe you’re an explorer, a freethinker, or a creative soul. Or maybe you just want to go where you want to go and do what you want to do.

6. Stats
Jag måste sätt 1 i WIll på grund av tidigare val. Sammantaget har jag 6 poäng att sätta ut på 4 attributes, kan inte ha högre än 3 i någon.
Strength 1
Will 2
Agility 1
Intellect 2

Sen ska det räknas ut lite värden:
Guard - AG+ST så hela 2
Stamina - ST+WI + 1 för calling så 4
Spirit - WI+IN = 4
Awarness AG+IN = 3

Attack dice
Attack - AG+ST+4=6
Brace - ST+WI+4 = 7
Compel - WI+IN+4= 8
Maneuver - AG+IN+4=7

Language
Kananite, typ common samt Zordian

Nämen då är Bitu redo att ge sig ut i världen.