Rollpersonsutmaning januari 2025

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett spel med namnet 17th Century Minimalist utlovar såklart en kvick rollpersongenerering. Jag börjar med att slå 3T4 i ordning för de fem grundegenskaperna Charisma, Dexterity, Strength, Intelligence och Luck. Jag får 10, 9, 4, 3 och 5. Alla slag som får 5 eller lägre slås sedan om med 1T4+12, så till slut har jag Charisma 10, Dexterity 9, Strength 16, Intelligence 13 och Luck 13.

Därefter väljer jag en klass bland Cutthroat, Illusionist, Plague Doctor, Soldier och Swashbuckler. Trots att min höga styrka talar för en soldatkarriär väljer jag istället att vara pestläkare – den där masken är så charmig. Jag får åtta hit points och förmågorna Studious (bättre på språk), Disease & Fear (min mask gör mig immun mot sjukdomar så länge jag håller den full med örter, jag har fördel på slag mot gift och Karisma-slag riktade mot mig har nackdel), Sanitising (fördel på att slåss mot skadedjur och smittade varelser) samt Doing Treatments (jag kan utföra ”behandlingar” som är någon sorts motsvarighet till trollformler – kalla på råttor, bota folk med iglar, upptäcka sjukdomar och rena vatten). Jag får också en slumpmässig bakgrund (retired monk) och ett utrustningspaket, varpå jag är klar.

Boniface the Plague Doctor
Charisma 10, Dexterity 9, Strength 16, Intelligence 13, Luck 13, 8 hp
Studious, Disease & Fear, Sanitising, Doing Treatments
Treatments: Send Rats, Apply Light Leeches, Detect Disease, Purify Water
Equipment: Herbal & vermin kit (d10), plague doctor outfit (cloth armour), wand with hourglass (medium weapon), small crossbow & arrows (d6), 11 silver pennies

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Årets sista spel blir Qin: the Warring States, där jag tänker mig att spela en taoistisk mystiker, en fangshi. Jag börjar med att sätta ut fjorton poäng på mina aspekter – Metall (styrka, stridsförmåga), Vatten (smidighet, snabbhet), Eld (karisma, intuition), Trä (intelligens, uppmärksamhet) och Jord (själsstyrka, mystisk förmåga). Jord och Eld är prioriterade för mig – det blir Metall 1, Vatten 2, Eld 4, Trä 3, Jord 4. Därnäst ska jag välja för- och nackdelar. De flesta av dessa är rätt tråkiga och låter en bara slå om slag för specifika färdigheter. Jag väljer fördelen Sense of the Tao (låter mig slå om slag för magiska färdigheter) och nackdelen Curse of the Five Poisons (irriterande högt sömnbehov).

Därefter ska jag höja mina färdigheter, något jag har femton poäng till. Det högsta värde jag kan börja på är 3. Jag väljer att ha två vardera i Internal Alchemy, Meditation och Taoism, mina viktigaste färdigheter. Detta kostar sammanlagt nio poäng, så nu har jag sex kvar att spendera på annat. Det blir sex färdigheter på nivå ett: Eloquence, Empathy, Herbalism, Jianshu, Literature och Medicine.

Jag ska nu räkna ut mina sekundära aspekter. Jag har här det tydliga bekymret att jag är obalanserad – mina fysiska aspekter är tydligt underlägsna mina mentala. Det innebär att jag enbart får 2 ”basic chi”. Jag räknar också ut mitt passiva försvar (Water + Wood + 2, eller 7) samt min motståndskraft (Metal + Earth, eller 5). Jag räknar också ut min ”breath of life” eller skadetålighet, och även här ligger min dåliga balans mellan fysiskt och mentalt mig i fatet.

Till sist ska jag sätta ut 15 poäng på taos (olika former av specialförmågor), stridstekniker och magi. Jag höjer Tao of the Clear Mind till 1 (ger bonus på mentala färdigheter) och Tao of the Serene Presence till 2 (bonus på empati och sociala färdigheter). Jag har nu elva poäng kvar till magi och stridstekniker. Trots att jag inte är någon kämpe köper jag ändå nivå 1 i stridsteknik för fäktning, jianshu, vilket ger mig tillgång till teknikerna Direct Hit, Total Block och Trap. För mina tio kvarvarande poäng köper jag de magiska teknikerna Chi is the Breath of Life, The Elixir of Healing, The Union of Yin and Yang, The Healing Breath och Bend Like the Reeds. Detta kostar totalt nio poäng, så för den tionde går jag tillbaka till tao-listan för att sätta grundnivå i en ytterligare – Tao of the Strengthened Body, vilket ger mig förmågan att uthärda höga temperaturer och även gör mig mer tålig mot skada.

Min rollperson är en vandrande mystiker från det sydliga Chu-riket, med en irriterande tendens att sova för ofta och för länge. Hon tar sig framför allt fram genom charm och vältalighet, men har även viss medicinsk kunskap. Hon nyttjar namnet Băo Shé, Juvelormen.

Băo Shé
Aspects: Metal 1, Water 2, Fire 4, Wood 3, Earth 4
Secondary Aspects: Basic Chi 2, Passive Defence 7, Resistance 5
Breath of Life: 8/5/3/2/1
Gift: Sense of the Tao
Weakness: Curse of the Five Poisons
Skills: Eloquence 1, Empathy 1, Herbalism 1, Internal Alchemy 2, Jianshu 1, Literature 1, Medicine 1, Meditation 2, Taoism 2.
Taos: Tao of the Clear Mind 1, Tao of the Serene Presence 2, Tao of the Strengthened Body 1
Techniques: Jianshu 1 (Direct Hit, Total Block, Trap)
Magic: Chi is the Breath of Life, The Elixir of Healing, The Union of Yin and Yang, The Healing Breath, Bend Like the Reeds

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Jag tappade ju bollen upprepade gånger i år....men ska försöka rädda upp läget lite. Skapar en karaktär till Hindenburg.
Karaktären skapas ganska enkelt i några få steg.

Välj klass: Mutant
Välj yrke: Råskinn
Välj ålder: Jag kör på gammal - färre poäng på grundegenskaper men mer på färdigheter
Fördela poäng på GE: Styrka: 5 Kyla: 3 Skärpa: 2 Känsla: 3
Fördela poäng på Färdigheter:
Slåss: 3
Skjuta: 2
Smyga: 2
Speja:1
Slita & Släpa: 1
Hoppa & Klättra: 1
Uthärda:2

Talang: Slugger, så jag får alltid använda full STY när jag slår för slåss
Mutation: Riktningsknöl - ok det var väl inte skitsexigt
Relation: Vill du åt spelaren Anjelixa får du gå över min döda kropp
Utrustning: slagträ med spik och 4 krediter
Rykte: 2

Anjelixa och jag öppnar en spelhåla
Lokalen har däremot en obefintlig isolering så det är svinkallt på vintern och tokvarmt på sommaren.

Holkman Planka är redo att ge sig ut i Hydran och se vad som är på gång

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det är februari gott folk! Jag tänker göra som jag tidigare hotade med och springa vidare med stafettpinnen fram till mars.

Jag börjar med att plocka fram Nordiska väsen ur hyllan. Jag hade missat att det finns ett alternativt sätt att göra rollpersoner, så nu ska Jöns Herman Rask få en kumpan.

1. Jag börjar med att slå 63 på en t66, klass: Aristokrat (tillgångar 5).

2. På uppväxttabellen får jag reda på att jag var en drömmare som levde lite i min egen värld och fantiserade flitigt. Grundegenskaper: Fysik 3, Precision 4, Logik 3, Empati 5. Färdigheter: Lönndom 1, Bildning 1, Genomskåda 2, Vaksamhet 1, Inspirera 1.

3. På yrkestabellen rullar jag fram Bohem. Tillgångar ökar till 6, och jag ska rulla på Livshändelsetabell H.
4. Ojdå, jag har varit i den långdragen konflikt med en rival! Jag bestämmer mig för att ha haft en hätsk relation till en journalist (Amelia Wärne), men efter dräpande debatt i tidningarnas insändare och något enstaka gruff på gata eller i salong har det nu svalnat. Jag ökar Bildning och Lönndom till 2, och antecknar att jag vid tidigare tillfälle införskaffat ett starkt gift.

5. Jag tänker att min rollperson ska vara medelålders och ska därför slå på Livshändelsetabellen en gång till. Den här gången visar det sig att jag har varit indragen i en skandal! Givetvis har hon var del av en litterär och esoterisk krets, och en ledande figur visade sig ha utnyttjat dess rykte för att komma nära rika och mäktiga personer. Snart misstänktes vi alla för inblandade i en härva av utpressning och stöld. Jag höjer Vaksamhet till 2 och Bildning till 3 (skulle ha varit Genomskåda, men det är inte arketypen Akademikers bästa färdighet därför är 2 max och poängen förskjuts). Till min utrustning läggs fina viner.

6. Jag är nu medelålder och ska sänka en valfri grundegenskap med 1. Yrket säger att Logik är den enda jag får ha 5 i, så jag sänker min ungdomliga Empati till 4 (inte konstigt efter att ha blivit så sviken!).

8. Min rollperson ska inte vara gammal, så jag hoppar över steg 7. Nu får jag flytta om i mina grundegenskaper om jag vill. Jag tar och och flyttar en poäng från Fysik till Logik.

9. Nu får jag placera ut två valfria färdighetspoäng. Jag sätter ett vardera på Rörlighet och Skytte. Beata (som jag kommit att tänka på min rollperson som) har uppenbarligen suttit hemma och druckit sin beskärda del fint vin som den bohem hon är, men också spenderat en del tid med att gå krångliga skogspromenader och panga med gevär för att bli av med frustration, lämpligen ute på något lantgods där hon hälsat på någon av de få vänner hon lyckades behålla efter skandalen.

10. Jag frågar tärningen om vad jag har för Drivkraft, Trauma, Mörk hemlighet och Talang: Jag vill kartlägga det okända, har genomlevt att förvandlas till en råtta av vättar (!), och är jagad av ett väsen. Min Talan blir Beläst (genom ett slag för Bildning kan jag etablera sanningar om platser och fenomen i spel, förutom väsen).

11. Slutligen väljer jag ett extra föremål från listan för arkteypen Akademiker. Givetvis har jag en boksamling.

Fröken Beata Lindschöld
Skandalomsusad friherrinna, bohem och skribent

Grundegenskaper: Fysik 2, Precision 4, Logik 4, Empati 4

Färdigheter: Rörlighet 1, Lönndom 2, Skytte 1, Bildning 3, Genomskåda 2, Vaksamhet 2, Inspirera 1

Drivkraft: Kartlägga det okända
Trauma: Vättar förvandlade mig till en råtta
Mörk hemlighet: Jag jagas av ett väsen

Talang: Beläst

Utrustning:
Starkt gift
Fina viner
Boksamling

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag hoppar väl på i februari, får se om jag orkar.

ROLLSPEL
Jag börjar väl med en ROLLPERSON. Först ska jag välja släkte och slå grundegenskaper. Människa är rekommenderat så vi kör väl på det. Då slår jag 3t6 för alla GE utom STO som är 2t6+6.
Kort och gott: Sty 12, Sto 9, Fys 9, Smi 14, Int 12, Psy 13, Kar 10.

Sen ska jag ha ett yrke. Min specialegenskap som människa är att jag får välja fritt utan kvalificeringsslag. Eftersom jag har hyfsade mentala egenskaper väljer jag Magiker.

Yrket har en lista på färdigheter, de har en grundchans lika med en kopplad grundegenskap, plus 60 för två färdigheter, plus 40 för två färdigheter och plus 20 på resten. Varje trollformel är en egen färdighet, och med Int 12 får jag välja (max 3) formler på maginivå 2. Jag vill ha Tal med varelse, Blixt och Förstärkning. Jag sätter mitt sista “+40” på Bildning.

Jag får ju också Int×Psy×3t3 silvermynt att köpa utrustning för. 12×13×6 blir 936 sm. Det räcker till en trästav (15 sm), gambeson (120 sm), ryggsäck (20 sm), lykta med lampolja (43 sm), vattenskinn (15 sm) och en åsna (300 sm) med 423 sm över.

Och då har jag det viktigaste. Dags för ÄVENTYR.

Blair Euthymium
Sty 12, Sto 9, Fys 9, Smi 14, Int 12, Psy 13, Kar 10

Bildning 52
Skriva 32 “Kan läsa och skriva simpla texter”
Vårda 32
Trästav 32

Formler
Tal med varelse 72
Blixt 72
Förstärkning 52

Hellzon

Långsamma Vargen
Västmark
Vi fortsätter med svenska klassiker. Egentligen ska man gå igenom sin Västmark-figurs hela uppväxt och notera vad den bör ha för färdigheter och egenskaper, men jag kör lite på volley. Går det att göra en bard?

Jag landar i nån slags stenhuggarson med tveksam släkttavla som kommit upp sig och blivit underhållare i länsherrens hov tack vare sin charm och fördelaktiga yttre.

Llugh Finn
Nivå: Bra

Egenskaper (max +4, max 4 dåliga):
Jagad -3 (en grannherre som jag förolämpat)
Känslig för järn -3
Lättfotad -4
Vidskeplig -4
Inflytande +2 (min länsherre)
Intuition +2
Genomträngande blick +2
Poet +3
Sorglös +2
Tursam +4
Vacker +2
Älvablod +1

Skickligheter (1st +6, 3st +4, 6st +2):
Sjunga +6
Förklädnad +4
Romans +4
Älvakunskap +4
Akrobatik +2
Heraldik +2
Stenhuggning +2
Trolleri +2
Uppträda +2
Övertala +2

I tjänst hos:
Länsherren Toutatis

Wargild: 0 (egentligen -5 pga Lättfotad, Jagad och Inflytande)

DeBracy

Håll i brokorna, nu ger jag mig på Eon IV – närmare bestämt att skapa mig en vätte som rollperson med boken Troll & vättar, skriven av en mycket elegant och begåvad person/faraon. Det kan gå lite hur som helst, så hojta om jag missat nåt!

Eons vättar lever hela sina liv i sina arbetslag, så om jag har hamnat i lag med mer typiska rollpersoner måste något ha hänt. Vi får se exakt vad längre fram, men som avsnittet om vättar som rollpersoner föreslår tänker jag mig att jag adopterat en grupp som mitt arbetslag. Jag borde vara omkring en meter lång och väga omkring 30 kilo kanske. Jag tuggar flitigt på kvistar och annat för att hålla mina små tänder korta och vassa.

Med konceptet klart går jag vidare till att rulla två gånger på bakgrundstabellen för vättar. Grovsmed eller väktare. Hm, jag kör på grovsmed. Det är alltså något min familj hållit på med, och ger mig ett slag på valfri tabell, 4 enheter Stridsfärdigheter, och 2 poäng Hantverk. Vad exakt det innebär får jag lista ut längre fram.

Nästa steg i regelbokens rollpersonsskapande är att välja folkslag, men det var ju det jag började med. Raskt vidare till att välja en arketyp istället. I Troll & vättar ges några förslag. Jag tänker att min vätte har varit kurir eller tunnelspejare, så jag bläddrar fram arketypen Skugga. Den ger mig:
  • 1 slag på Intriger & illgärningar
  • 1 slag på Strider & drabbningar
  • 1 slag på valfri tabell
  • 6 enheter Rörelsefärdigheter
  • 3 enheter Stridsfärdigheter
  • 3 enheter Vildmarksfärdigheter
  • 8 valfria enheter
  • Beväpning i form av två vanliga vapen
  • 1 poäng Expertiser
  • En heltäckande klädnad – jag väljer mjukt läder (belastning 8, pansar 3/3/2)
  • Från arketypens alternativ väljer jag ett ovanligt vapen, och ett avtrubbningskryss vardera för utsatthet och våld.
  • Jag har skrapat ihop 39 silver på något vis.
Nästa steg är miljö. Det givna valet är underjord, som finns avsnittet om vättar som rollpersoner. Därifrån får jag:
  • 1 slag på Färder & äventyr
  • 1 slag på Kunskap & mysterier
  • 1 slag på valfri tabell
  • 5 enheter Rörelsefärdigheter
  • 2 enheter Sociala färdigheter
  • 2 enheter Stridsfärdigheter
  • 3 enheter Vildmarksfärdigheter
  • Grottutrustning: tjugo meter rep, sex kilar, en änterhake, ett par kritor och 100 meter snöre
  • 30 silver
  • Jag väljer också två av alternativen som erbjuds. Jag tar ”Född i mörkret” (ger mig Expertisen Grottsystem 4t6), och ”Hantverk” (1 poäng Hantverk).
Puh. Dags att se över mina grundattribut. Jag ska fördela tio tärningar över dem, och lägga max 3 på ett attribut. Min vätte får då:

Styrka 2t6+2
Tålighet 4t6
Rörlighet 5t6+2
Uppfattning 4t6+2
Vilja 2t6+3
Psyke 2t6
Visdom 2t6+2
Utstrålning 1t6+2

Härnäst, händelsetabeller! Sju slag:
  • Färder & äventyr: Sedd som hjälte – letade nog rätt på någon som gått vilse (+2 Utstrålning, 2 enheter sociala färdigheter)
  • Färder & äventyr: Skarpsynt (+1t6 Uppfattning, lättlärd i Genomsöka)
  • Färder & äventyr: Bevittnat massaker (2 avtrubbningskryss för våld)
  • Intriger & illgärningar: Förlorat rättegång och hårt mobbad av vinnarsidan – några byggare i min ursprungliga boning (2 enheter Kunskapsfärdigheter, 2 enheter Sociala färdigheter, 1 avtrubbningskryss för utsatthet)
  • Kunskap & mysterier: Hedniska riter – tänker att jag tillagat och ätit en fallen kamrat på ytan och talat med andarna utan att vara andetalare, i smyg såklart (+2 Psyke, +1 Vilja, lättlärd i Ockultism)
  • Strider & drabbningar: Skadad arm – högerarmen är stel och saknar ett par fingrar, men jag har övat upp mig igen (-2 Rörlighet, 4 enheter Stridsfärdigheter)
  • Strider & drabbningar: Chockresistent (+2 Livskraft vid Chockslag)
Härnäst Expertiser. Jag har bara en poäng, och ska då slå två gånger på tabellen och välja ett resultat. Jag tycker inte Parfym & kosmetika passar min vätte (även om de är fåfänga i klädsel!), utan väljer Härma. Jag är duktig på att härma röster och djurläten.

3 poäng Hantverk har jag fått ihop och ytterligare en smyger sig in från en av vättarnas egenskaper, så jag ska välja eller rulla fram två där det ena får 5t6 och det andra 4t6+2. Jag ska också sätta ut två +1 på grundattribut som passar ihop med mina valda hantverk. Ett av mina rull föreslår Grovsmed, min familjs levebröd! Det får bli mitt sekundära hantverk, och tillsammans med det höjer jag styrka med +1. Sedan väljer jag Piltillverkare som mitt primära hantverk. Jag höjer Uppfattning med +1, med tanke på all tid min vätte lagt på att spana efter dugligt material.

Jag har inte fått några poäng i Kännetecken, så inget rull på någon tabell där.

Jag tar och sätter ut mina enheter i färdigheter, samt bonusarna (tre +1, två +2 och en +3).

Därefter väljer jag två karaktärsdrag. Bland förlagen i Troll & vättar-boken tar jag Vänskap som det primära och Underdånighet som det sekundära.

Jag köttar mig lite raskt igenom härledda attribut och värden, och rullar att min vätte är högerhänt. Nu har jag lite fluffsaker kvar (sånt som är roligast att göra med gruppen) samt eventuellt inköp av utrustning för mina 69 silver. Det sparar jag, för jag har hållit på i flera timmar med avbrott för lite tvättstuga och så. Jag har bara skrivit ut färdigheter jag höjt/fått extra i eftersom de är lättlärda för.

Birik
Vätte på glid

Grundattribut
Styrka 2t6+3
Tålighet 4t6
Rörlighet 5t6
Uppfattning 5t6+1
Vilja 3t6
Psyke 2t6+2
Visdom 2t6+2
Utstrålning 1t6+2

Förflyttning 4t6+2
Intryck 2t6
Kroppsbyggnad 2t6+1
Reaktion 4t6+2
Självkontroll 2t6+3
Vaksamhet 3t6+3

Grundskada 2t6+1
Grundrustning 2
Livskraft 3t6+3 (+2 vid Chockslag)

Färdigheter
Båge 4t6
Dolk 4t6
Kastvapen 3t6
Slagsmål 3t6
Spjut 4t6

Fingerfärdighet 3t6
Gömma 4t6+3
Hoppa 3t6
Klättra 4t6
Smyga 5t6
Undvika 4t6+2

Argumentera 3t6
Dupera 3t6
Genomskåda 3t6
Spel & dobbel 3t6

Ockultism 3t6+1

Genomsöka 3t6
Jakt och fiske 2t6
Naturlära 3t6
Orientering 3t6
Speja 3t6+2
Spåra 3t6+1
Vildmarksvana 2t6+1

Hantverk
Pilmakare 5t6
Grovsmed 4t6+2

Expertiser
Grottsystem 4t6
Härma 4t6

Språk
Sakhra
(Ett för gruppen lämpligt människospråk)

Karaktärsdrag
Vänskap
Underdånighet

Egenskaper
Dolska och kvicka (Fingerfärdighet, Gömma och Klättra är lättlärda)
Grottans barn (Bergskunskap 4t6, Mörkersyn 4t6)
Små i maten (behöver en fjärdedel så mycket mat och vatten som en människa)
Solblinda (-2t6 på alla slag i direkt solljus, -1t6 under mulna dagar eller med kläder som skyddar ögonen)
Underjordens väktare (Animism 3t6)
Veka småttingar (Kroppsbyggnad -1t6)

Avtrubbningskryss
Utsatthet 3
Våld 3
Övernaturligt 1

Utrustning
Småspjut
Kortbåge
Silverdolk

Ta en extra kaka efter maten om du läst igenom allt det här!

Hellzon

Långsamma Vargen
Visigoths vs Mall Goths
Vi fortsätter med lättsamt parodirollspel. Året är 1996. En klantig gothare har råkat åkalla en grupp visigoter till nutiden. De var till en början förvirrade men öppnade snart egna butiker i köpcentrat som gotharna hänger i. Nu är det krig, för de kommer inte överens.

Det finns tre gothar-playbooks och tre visigot-playbooks. Jag vill spela visigot av anledningar som kommer att framgå, och tärningen väljer att jag blir Charlatan.

Jag väljer ett namn: Radegond.
Jag väljer pronomen: si/ija (hon/henne på “goternas språk” enligt regelboken).
Lyser jag fortfarande efter tidsresan? Jajemän!

Jag har tre färdigheter på +2, och kan uppgradera en till +3:
Övertala +2
Inspirera religiösa handlingar +2
Jaga/fly +3

Välj en gotisk stil: Mantel och guldsmycken.
Välj en religion: Kristen avfälling.

Sist ska en spelare i motståndarlaget (gotharna) välja ett förnedrande drag åt mig. Jag slumpar och får att jag önskar att jag vore romare.

Sen kan man hoppa över relationer vid ett kortare spel, och det är ju lämpligt.

Radegond
si/ija
Still glowing from time travel: Yes
Goth style: Gold jewelry and cape
Religion: Heretical Christian

Skills:
Persuade +2
Inspire religious acts +2
Chase/flee +3

Once per day, without rolling:
Write a forged note; the recipient will believe it’s authentic.

Embarrassing trait: Wish you were Roman

Stuff: A religious symbol

DeBracy

Ikväll plockar jag fram Bubblegum Crisis från R. Talsorian Games. Det inhandlades på Tradition i Göteborg (källarbutik i Femmanhuset har jag för mig?). Det rör sig såklart om ett rollspel baserat på animen med samma namn, och regelsystemet är Fuzion. Det här var spelet jag gjorde rollpersoner till för skojs skull i gymnasiet.

Nå, nog om det. Jag slår igång Mad Machine från BGC-soundtracket och rullar mig igen lifepath-biten som man hittar först i kapitlet om att göra rollperson!
  • Basic personality: Rebellious, antisocial, violent
  • Who do you value most? Public figure
  • What do you value most? Having a good time
  • Your world view: No one's going to hurt me again.
  • Early background: wealthy family (you had plenty of everything; even servants!)
Måste påminna mig om att det är en trulig anime-protagonist jag håller på med; i nån slags 2025-kontext hade jag annars trott att jag höll på att rulla fram ett Andrew Tate-fan… :gremeek:

Tärningen säger att jag inte hade en tråkig barndom, utan ska rulla på tabellen Childhood events: Your entire family was killed in war, terrorism or disaster. Hoppsan.

Vidare till Life events! Jag börjar med rulla fram att jag är 18 (en två på min t10:a, plus 16). Då ska jag rulla två gånger, och jag slår för vilka tabeller det ska vara: Friends & Enemies och … jaha, ”Nothing happened that year”. Nå, jag har en vän som jag träffat genom ett gemensamt intresse eller en gemensam bekant i alla fall.

Current situation: You're just hanging out without a job.
Current outlook on life: My life is crazy, and out of control.

Okej, jag tror jag har en idé om hur jag ska klä upp det här i BGC-kläder, men jag går vidare till att göra sifferarbetet innan jag broderar ut. Jag tänker mig att det ska vara heroisk nivå (som i en actionserie på TV), så det är 5 poäng x antalet grundegenskaper som gäller = 50 poäng.

Intelligence 5
Willpower 6
Personality 4
Technique 6
Reflexes 7
Dexterity 5
Constitution 5
Strenght 3
Body 4
Movement 5

”Jaha ja, 3 i styrka, lite klen alltså” kanske man tänker här, meeeen … i systemet beskrivs 3-4 i ett värde som ”competent”, och en liten tabell menar att 3 i styrka räcker för att ta 100 kilo i marklyft (så min tänkta 18-åring är typ likvärdig mig i gymmet. Den där tabellen går skarpt uppåt sedan, för reglerna förväntar sig liksom att man ska spela orimliga figurer pga anime och så. För blåljusdrama hade det varit typ 3 poäng per stat istället.

Jag har några egenskaper som ska beräknas utifrån siffrorna ovan:

Endurance: 50
Hits: 20
Physical defense: 10
Recovery: 8
Stun: 20
Run 15 m, Leap 2,5 m, Swim 5 m

Dags att börja kika på Campaign Points (CP). Jag fortsätter på heroisk TV-serienivå och får 40 poäng att spendera. För de ska jag köpa färdigheter och egenskaper (Talents, Perks & Priviliges). Jag kan också välja att ta Complications för att få mig några extra poäng. Tror jag hoppar dit direkt faktiskt:

Jag föddes ju väldigt förmögen, så jag tänker mig att jag är fattig nu. Skuldsatt, och folk letar efter mig för att ta det lilla jag har? Låter bra. Det är värt 15 poäng i grund, men ska modifieras utifrån hur ofta det påverkar mitt liv och hur viktigt det är för rollpersonen och kampanjen. Jag tänker att det inte ska dyka upp så ofta, och är en ganska liten grej (mer som ett par kul bifigurer som jag måste ducka undan vartannat spelmöte eller så). Då blir det (5+15)/5 = 4 poäng.

Jag tar en för mitt dåliga humör också. Jag skulle säga att det är risk att jag hamnar i slagsmål och skadar mig eller blir tagen av polis varje spelmöte, men det är inte heller en så stor grej för min rollperson, så (10+5)/5 = 3 poäng.

Om nu en offentlig figur är det viktigaste i mitt liv ska jag mjölka det också. Jag tänker att jag är helt torsk på popstjärnan Vision, pratar om henne hela tiden, och sabbar mina chanser till en lite stabilare ekonomi för att få tag på biljetter om hon ger konserter i Tokyo. 3 poäng till.

Det får räcka så. Det ger mig totalt 50 poäng istället. Jag börjar med att blåsa lite på utrustning. Jag måste ha en motorcykel såklart. Sen lite verktyg, ett vapen, och lite kläder att ha på kroppen. Jag köper en Talent också – jag kan göra huvudräkna riktigt komplexa grejer på stående fot. Poff är mina 10 extrapoäng borta och jag spenderar resterande 40 på färdigheter. Hon börjar med ¥0 i fickan (1 CP = ¥10.000).

Cindy Sebastian
Cindy föddes i en rik familj i ett ej namngivet östasiatiskt örike. Båda föräldrarna var ingenjörer från fina familjer som stod monarken nära. Hela familjen mördades i ett politiskt attentat, och Cindy smugglades ut ur landet. Tanken var kanske att det skulle vara tillfälligt, men i det kaos som uppstod i hemlandet var det ingen som hade en tanke på att ordna ett nytt liv åt en elvaåring i MegaTokyo.

Hon hankade sig fram så gott hon kunde, och det visade sig att hon snappat upp en hel del av föräldrarnas kunnande. Snart hade hon skrapat ihop till att köpa lite egna verktyg och kunde göra sig lite småpengar på att serva fordon, skramlig ventilation och apparater runt omkring i stans mindre nogräknade delar.

Häromåret såg allt ut att gå riktigt bra: hon träffade en lokal legend inom skruvarbranschen, Dr. Raven, av en slump och lyckades/råkade imponera lite på honom. Efter det fick hon några mer kvalificerade jobb och vågade sig på att köpa en motorcykel – tyvärr för lånade pengar. Nu är hon skuldsatt och på rymmen från (ganska mesiga) lånehajar, försöker skrapa ihop pengar till nånstans att bo, och kanske en verkstad. Det går sådär.

Cindy har dåligt humör, har svårt att släppa folk nära inpå sig, och pratar alldeles för mycket om den där popstjärnan hon gillar. Samtidigt gillar hon ändå att ha kul – och att ha kul betyder oftast att få känna vinden i håret när hon vrider på gasen!

Senaste tiden har hon sett en del galna grejer och magkänslan säger att hon nog snart kan komma att bli inblandad i något riktigt farligt …

Skills
Perception 4
Concentration 3
Education 3
Persuasion 3
Social 3
Athletics 4
Teacher 2
Local Knowledge 2
Computers 2
Driving 4
Firearms 2
Gambling 2
Hand to hand 3
Melee weapons 3
Research 2
Stealth 3
Survival (MegaTokyo) 2
Technical (Basic tech) 4
Technical (High tech) 3
Technical (Milspec tech) 2

Talents
Lightning calculator (3 CP)

Complications
Poverty -4
Bad temper -3
Obsessed: Vision -3

Gear
Street punk outfit (0,5 CP)
Knife (0,3 CP)
Mechanics tools (1 CP)
Protective goggles (0,2 CP)
Standard motorcycle (5 CP)

Hellzon

Långsamma Vargen
Nice Marines
Vi spelar odödliga jättar, genmoddade för att vara de perfekta krigarna, som nyligen har befriat planeten Vannis IV. (Space marines med bortfilade serienummer.) Nu väntar vi på stödtrupperna och måste sköta den diplomatiska insatsen tills de anländer.

Vi är inte redo.

Rollgenereringen är mest dela ut tärningar, men det fina med spelet är färdighetsslagen. Alla stridshandlingar lyckas. För icke stridshandlingar slår man tärning för sin “approach” och läser av följande tabell:
1: Terrible failure
2-4: Mostly failure, some success
5-6: Success
7-10: Success with minor collateral
11-19: Success with dire collateral
20: Success with catastrophic collateral

Och om det man absolut inte förstår är inblandat slår man en ytterligare D10 och läser av den högsta tärningen.

Det kommer att gå åt fanders.

Broder Nehemias

Approaches:
Being nice to civilians D8
Building and repairing things D6
Gathering information D10
Holding parades D8
Impressing civilians D12
Lifting heavy objects D6
Protecting civilians D20

What don't you understand: Sadness

Equipment: Inch-thick power armor, machine gun, chainsword, psi-axe

DeBracy

Efter licensspelet Bubblegum Crisis där en av seriens huvudpersoner heter Priss och min rollperson lånade efternamnet Sebastian så är ju det självklara steget att gå till Blade Runner. Häng med.

Steg ett är att rulla rulla eller välja om jag ska vara människa eller replikant. Eller, som det står på nästa uppslag, be spelledaren rulla i smyg. Det är klart jag gör det. Tills ett eventuellt avslöjande dyker upp i spel gör jag min rollperson som en vanlig människa – bräckligare i kroppen, men stadigare i sinnet än en replikant.

Jag rullar för min arketyp (Inspector) och hur länge jag varit del av styrkan (Veteran, 8-15 år). Det senare avgör hur mycket jag får höja min grundegenskaper och färdigheter, m.m. Mina grundegenskaper börjar på C (vilket är ett omständligt sätt att säga T8) allihop, och sen får jag göra två höjningar. När jag ordnat det kan jag räkna ut hur mycket stryk och hur mycket stress jag tål.

Härnäst fixar jag med mina färdigheter. De börjar alla på D (T6), och jag får göra 12 höjningar. Firearms, Observation och Connections ska jag höja till minst C eftersom de är min arketyps nyckelfärdigheter. Trodde det här skulle kännas knöligt när jag bara läst, men det var ju faktiskt lättsamt med en liten papperslapp att räkna pinnar på.

I spelet finns det tre färdigheter per grundegenskap som det brukar vara, men sen har vi också Driving som inte är kopplad till någon grundegenskap, utan där kommer andra värdet från hur lättmanövrerat fordonet är. Tycker det är rätt snyggt som mekanik, men ser lite knasigt på rollformuläret.

Jag rullar fram mina specialiteter från T3-tabellen på min arketyp:
Hardened (min maximala Resolve ökar med ett)
Married to the job (Jag kan köra fyra skift i sträck utan negativa konsekvenser istället för de vanliga tre)

Dags att se vad mitt viktigaste minne är. Jag rullar på en serie tabeller och får veta att när jag var tonåring var jag med mina föräldrar på ett företags lyxiga och rofyllda högkvarter och där tog jag ett beslut jag normalt sett inte skulle ha gjort och gjorde nånting som för evigt ändrade min syn på vuxenvärlden. Var jag elak mot ett (syntetiskt?) djur när ingen såg kanske? Föräldrarna blev upprörda, men företagsmannen vi var där och besökte bara skrattade åt det. Det fick mig på något sätt att känna mig frestad att göra om det...

På ett liknande vis rullar jag fram min viktigaste relation: jag har en syster, Marcy, som jag knappt har kontakt med – men hennes liv är i fara!

Jag börjar spelet med standardutrustning: Bricka, en klassisk PK-D Blaster som Deckard, en KIA (Knowledge Integration Assistant) och en Detective Special Spinner (flygbil). Med hjälp av pengar eller kontakter kan man fixa mer utrustning i spel, i den mån det behövs. Men, jag ska ha en signaturpryl också. Jag rullar på tabellen: en billig souvenir. En såndär lyckokatt som viftar med tassen som jag fått av Marcy nån gång i tiden. Jag kallar den Lucky, och ibland pratar jag med den. Kanske på skoj.

Cornelius Bogan
En Blade Runner med buskig mustasch och orakade kinder. Kroppshållningen verkar trött, men ögonen är ständigt på vakt. Fläckad trenchcoat, prickig scarf. Bor i en spartanskt inredd lägenhet i sektor 5. Den vanliga sorten, liten och klaustrofobisk. Det enda utmärkande är en liten prydligt ordnad skivsamling och ett gammalt instrumentetui under sängen med åratal av damm på locket.

Strenght: T8
Agility: T10
Intelligence: T10
Empathy: T8

Health: 5
Resolve: 6

Force T8
Hand-to-Hand Combat T6
Stamina T8
Firearms T10
Mobility T8
Stealth T8
Medical Aid T6
Observation T10
Tech T8
Connections T10
Insight T6
Manipulation T8
Driving T6

Specialities: Hardened, Married to the job

Promotion points: 5
Chinyen points: 4

Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Stars Without Number
Dags för mer scifi. Året är 3200, mänskligheten är splittrad över galaxen. Det går att leva som kringkajkande äventyrare.

Först slår vi stats med 3d6. Statsen är de vanliga från OSR-spel:
Str 14 (+1), Int 11 (+0), Wis 9 (+0), Dex 8 (+0), Con 16 (+1), Cha 14 (+1)

Nästa steg är klass, och det finns Expert, Warrior och Psychic. Jag vill spela krigare, den har huvudstatsen Str och Dex och jag får höja en av dem till 14 om inte båda redan är minst 13. Najs, jag höjer Dex till 14.

Sen ska jag välja ett bakgrundspaket och ett träningspaket, båda kommer att ge mig färdigheter.
Bakgrundspaketen är gemensamma för alla klasser, men Armsman låter trevligt - en föredetta hejduk åt någon krigsherre på en barbarplanet.
Träningspaketen är klass-specifika. Min tidigare hejduk hankar sig fram som legosoldat - Mercenary.
De paketen ger mig Business-0, Combat/ Primitive-1, Combat/Unarmed-0, Combat/Projectile-0, Culture/Hemvärld-1, Perception-0, Tactics-1.
(0 i en färdighet betyder att jag ändå har den. Om jag saknar en färdighet helt får jag bara slå för enkla saker och har -1 på slaget.)

Jag ska fråga spelledaren om vilka hemvärldar det finns att välja på, för den stackarn ska ha en rymdsektor klar. Jag hoppar till SL-kapitlet och rullar lite tärning, för Kevin Crawford är glad i att ha tabeller i sina spel.

Min hemplanet har andningsbar atmosfär och är varm - en ökenplanet där krigsherrar kan slåss om oaser. Den lokala faunan och floran är ätbar för människor - och kan äta människor. Befolkningen räknas trots dessa svårigheter i hundratusental, och teknologinivån är standard för galaxen - 4.
Planeten har två “tags”: Sealed Menace och Local Tech.

Vi lämnar planeten och går till det sista finliret. Jag har 5 HP, pratar engelska och har 600 krediter att köpa utrustning för. Jag köper modern rustning, ett tvåhandssvärd, ett gevär och ammunition till den, och har 85 krediter kvar.

Helma Sanela
Str 14 (+1)
Int 11 (+0)
Wis 9 (+0)
Dex 14 (+1)
Con 16 (+1)
Cha 14 (+1)

Business-0
Combat/Primitive-1
Combat/Unarmed-0
Combat/Projectile-0
Culture/Hemvärld-1
Perception-0
Tactics-1

Veteran's luck
Attack bonus 1
Physical effect save 12
Mental effect save 15
Evasion save 14
Tech save 16
Luck save 13

Woven Body Armor (AC 5-1)
Greatsword (2d6 dmg, Str/Dex)
Rifle (1d10+2 dmg, 200/400 m range, mag 6, Dex)
20 rnd ammunition
85 credits