Ikväll plockar jag fram
Bubblegum Crisis från R. Talsorian Games. Det inhandlades på Tradition i Göteborg (källarbutik i Femmanhuset har jag för mig?). Det rör sig såklart om ett rollspel baserat på animen med samma namn, och regelsystemet är Fuzion. Det här var spelet jag gjorde rollpersoner till för skojs skull i gymnasiet.
Nå, nog om det. Jag slår igång
Mad Machine från BGC-soundtracket och rullar mig igen lifepath-biten som man hittar först i kapitlet om att göra rollperson!
- Basic personality: Rebellious, antisocial, violent
- Who do you value most? Public figure
- What do you value most? Having a good time
- Your world view: No one's going to hurt me again.
- Early background: wealthy family (you had plenty of everything; even servants!)
Måste påminna mig om att det är en trulig anime-protagonist jag håller på med; i nån slags 2025-kontext hade jag annars trott att jag höll på att rulla fram ett Andrew Tate-fan…
Tärningen säger att jag inte hade en tråkig barndom, utan ska rulla på tabellen Childhood events: Your entire family was killed in war, terrorism or disaster. Hoppsan.
Vidare till Life events! Jag börjar med rulla fram att jag är 18 (en två på min t10:a, plus 16). Då ska jag rulla två gånger, och jag slår för vilka tabeller det ska vara: Friends & Enemies och … jaha, ”Nothing happened that year”. Nå, jag har en vän som jag träffat genom ett gemensamt intresse eller en gemensam bekant i alla fall.
Current situation: You're just hanging out without a job.
Current outlook on life: My life is crazy, and out of control.
Okej, jag tror jag har en idé om hur jag ska klä upp det här i BGC-kläder, men jag går vidare till att göra sifferarbetet innan jag broderar ut. Jag tänker mig att det ska vara heroisk nivå (som i en actionserie på TV), så det är 5 poäng x antalet grundegenskaper som gäller = 50 poäng.
Intelligence 5
Willpower 6
Personality 4
Technique 6
Reflexes 7
Dexterity 5
Constitution 5
Strenght 3
Body 4
Movement 5
”Jaha ja, 3 i styrka, lite klen alltså” kanske man tänker här, meeeen … i systemet beskrivs 3-4 i ett värde som ”competent”, och en liten tabell menar att 3 i styrka räcker för att ta 100 kilo i marklyft (så min tänkta 18-åring är typ likvärdig mig i gymmet. Den där tabellen går skarpt uppåt sedan, för reglerna förväntar sig liksom att man ska spela orimliga figurer pga anime och så. För blåljusdrama hade det varit typ 3 poäng per stat istället.
Jag har några egenskaper som ska beräknas utifrån siffrorna ovan:
Endurance: 50
Hits: 20
Physical defense: 10
Recovery: 8
Stun: 20
Run 15 m, Leap 2,5 m, Swim 5 m
Dags att börja kika på Campaign Points (CP). Jag fortsätter på heroisk TV-serienivå och får 40 poäng att spendera. För de ska jag köpa färdigheter och egenskaper (Talents, Perks & Priviliges). Jag kan också välja att ta Complications för att få mig några extra poäng. Tror jag hoppar dit direkt faktiskt:
Jag föddes ju väldigt förmögen, så jag tänker mig att jag är fattig nu. Skuldsatt, och folk letar efter mig för att ta det lilla jag har? Låter bra. Det är värt 15 poäng i grund, men ska modifieras utifrån hur ofta det påverkar mitt liv och hur viktigt det är för rollpersonen och kampanjen. Jag tänker att det inte ska dyka upp så ofta, och är en ganska liten grej (mer som ett par kul bifigurer som jag måste ducka undan vartannat spelmöte eller så). Då blir det (5+15)/5 = 4 poäng.
Jag tar en för mitt dåliga humör också. Jag skulle säga att det är risk att jag hamnar i slagsmål och skadar mig eller blir tagen av polis varje spelmöte, men det är inte heller en så stor grej för min rollperson, så (10+5)/5 = 3 poäng.
Om nu en offentlig figur är det viktigaste i mitt liv ska jag mjölka det också. Jag tänker att jag är helt torsk på
popstjärnan Vision, pratar om henne hela tiden, och sabbar mina chanser till en lite stabilare ekonomi för att få tag på biljetter om hon ger konserter i Tokyo. 3 poäng till.
Det får räcka så. Det ger mig totalt 50 poäng istället. Jag börjar med att blåsa lite på utrustning. Jag måste ha en motorcykel såklart. Sen lite verktyg, ett vapen, och lite kläder att ha på kroppen. Jag köper en Talent också – jag kan göra huvudräkna riktigt komplexa grejer på stående fot. Poff är mina 10 extrapoäng borta och jag spenderar resterande 40 på färdigheter. Hon börjar med ¥0 i fickan (1 CP = ¥10.000).
Cindy Sebastian
Cindy föddes i en rik familj i ett ej namngivet östasiatiskt örike. Båda föräldrarna var ingenjörer från fina familjer som stod monarken nära. Hela familjen mördades i ett politiskt attentat, och Cindy smugglades ut ur landet. Tanken var kanske att det skulle vara tillfälligt, men i det kaos som uppstod i hemlandet var det ingen som hade en tanke på att ordna ett nytt liv åt en elvaåring i MegaTokyo.
Hon hankade sig fram så gott hon kunde, och det visade sig att hon snappat upp en hel del av föräldrarnas kunnande. Snart hade hon skrapat ihop till att köpa lite egna verktyg och kunde göra sig lite småpengar på att serva fordon, skramlig ventilation och apparater runt omkring i stans mindre nogräknade delar.
Häromåret såg allt ut att gå riktigt bra: hon träffade en lokal legend inom skruvarbranschen, Dr. Raven, av en slump och lyckades/råkade imponera lite på honom. Efter det fick hon några mer kvalificerade jobb och vågade sig på att köpa en motorcykel – tyvärr för lånade pengar. Nu är hon skuldsatt och på rymmen från (ganska mesiga) lånehajar, försöker skrapa ihop pengar till nånstans att bo, och kanske en verkstad. Det går sådär.
Cindy har dåligt humör, har svårt att släppa folk nära inpå sig, och pratar alldeles för mycket om den där popstjärnan hon gillar. Samtidigt gillar hon ändå att ha kul – och att ha kul betyder oftast att få känna vinden i håret när hon vrider på gasen!
Senaste tiden har hon sett en del galna grejer och magkänslan säger att hon nog snart kan komma att bli inblandad i något riktigt farligt …
Skills
Perception 4
Concentration 3
Education 3
Persuasion 3
Social 3
Athletics 4
Teacher 2
Local Knowledge 2
Computers 2
Driving 4
Firearms 2