Ashes Without Number
Dessa Kevin Crawford-spel verkar otaliga, men nu närmar vi oss vägs ände. Ashes Without Number kickstartades hösten 2024, och betan ligger öppen i en av kickstarteruppdateringarna (med Kevin Crawfords uttryckliga samtycke till backarna att dela den), så jag kan ju göra en postapokalyptisk gubbe också.
Vi vet hur vi rullar stats vid det här laget. Str 14 (+1), Dex 14 (+1), Con 15 (+1), Int 15 (+1), Wis 12 (+0), Cha 6 (-1). Jag har redan höjt Str från 8 till 14.
Min bakgrund (ett d20-slag) är Diplomat. Jag får Talk-0. Jag slår fler slag och får Talk-1, +2 på valfria mentala stats (höjer Cha till 8 (+0)) och ytterligare en höjning av Talk. Så högt får jag inte ha som ny rollfigur så jag får höja valfri färdighet - jag väljer Lead-0.
Som i Cities Without Number finns det inga klasser, utan jag ska välja två Edges. Comrade är kul - varje allierad kan slå om ett slag per dag. Och sen vill jag ju välja Mutant och få balla mutantkrafter.
Mutanter har mutationspoäng. Jag får 2 för att jag är mutant, och så tar jag två negativa mutationer för att få 4 till. De slås helt slumpat, förutom att jag får slå om ifall de går emot min andra Edge. Jag rullar:
- Light Sensitivity - dagsljus bländar mig, jag tar 1 System Strain för varje timme oskyddad i solljus, och laservapen slår två skadeslag mot mig och gör den svåraste skadan.
- Sleep Dependence - om jag inte får en god natts sömn tar jag 2 System Strain.
Hanterbart hittills. Jag chansar på en till:
- Animalistic Mentality - -1 på karismamodifikation. Det var trist, mina enda färdigheter hittills var ju sociala.
Nåväl, nu har jag 8 poäng att bränna på positiva mutationer, och om jag slår dem helt slumpmässigt kostar de 1 poäng styck. Jag rullar hej vilt:
- Augmented Cognition - modifieraren på en mental stat ökar med +1, till max +2. Jag väljer Int.
- Force Field - jag kan skapa ett kraftfält som absorberar 10 + level skada.
- Thermal Vision - jag kan se suddigt i mörker och skjuta ögonlasrar.
- Chameleon Field - jag kan ändra min färg och textur som jag vill. Jag får Sneak-0 och +1 på de färdighetsslagen, och kan gömma mig även om någon ser mig just då.
- Regenerator - jag stabiliserar mig automatiskt om jag skadas dödligt. Kroppsdelar växer tillbaka på en vecka.
- Echolocation - jag “ser” omgivningen 30 meter framför mig tydligt. Skarpare än termosyn, men fortfarande ser jag inte mindre detaljer än 1 cm.
- Reinforced Tissues - jag är “tät” och behandlar min Con som 18 när jag rullar hitpoints, och har +2 AC. Dock kan jag inte simma och slår fallskada två gånger och tar den värsta.
- Hemovore - jag kan suga ut folks “livskraft” (läs: blod) och läka HP. Om jag tömmer någon på blod behöver jag inte äta eller dricka på en vecka.
Det var ju vidrigt. Alla mutanter har ett stigma som ska vara svårt att dölja, eftersom folk misstror mutanter. Med tre negativa och fyra positiva vampyr/fladdermustemade mutationer känns det rimligt att jag har ett fladdermushuvud, intryckt och med stora öron. Jag tror också att jag fick mutationerna
efter min karriär som diplomat.
Nästa steg är Fokus. Jag väger mellan Apex Predator eller Henchkeeper - båda passar med vampyrtemat - men tror Apex Predator är roligast i början. Jag får Survive-0 och Shoot-0, och en gång per scen kan jag tvinga vilda djur att slå ett moralslag.
Jag har 4 HP, +0 attackbonus, Physical save 14, Evasion save 13, Mental save 15, Luck save 15 och en sista bonusfärdighet - jag väljer att öka Survive till 1.
Sist väljer jag utrustning. Ett alternativ är att jag har det jag har i fickorna nu, om man spelar ut att apokalypsen hände NU. Ett annat är, om rollen varit med ett tag, ett standardpaket plus tre slag på en tabell:
Primitiv båge och 20 pilar.
Kniv, ryggsäck, sovsäck, tändstickor och tre facklor.
Kläder
Mat och vatten för 1d4 (2) dagar
Och på tabellen:
20 rounds of ammo
Lantern and 2 oil flasks
A shotgun and one shell
Jasvinder Kruger
Str 14 (+1)
Dex 14 (+1)
Con 15 (+1) [18* [+2]]
Int 15 (+2*)
Wis 12 (+0)
Cha 8 (-1*)
*) mysko mutationer
4 HP
+0 attackbonus
Physical save 14, Evasion save 13, Mental save 15, Luck save 15
+2 AC
Talk-1
Lead-0
Shoot-0
Sneak-0 (+1)
Survive-1
Edge: Comrade, Mutant
Mutations: Light Sensitivity, Sleep Depencence, Animalistic Mentality
Mutations: Augmented Condition, Force Field, Thermal Vision, Chameleon Field, Regenerator, Echolocation, Reinforced Tissues, Hemovore
Focus: Apex Predator
A primitive bow and 20 arrows.
A knife, backpack, sleeping bag, tinderbox, and three torches.
One set of clothing appropriate to the local climate. (AC 8*)
2 days worth of food and water
20 rounds of ammo
Lantern and 2 oil flasks
A shotgun and one shell (3d4 dmg, rng 10/30, Dex (+1))
*) Mysko mutation