Rollpersonsutmaning januari 2025

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Null State
Nu forumitrollspel, närmare bestämt kranks Null State. Vi spelar agenter som utreder vrickade statliga experiment.

Först ska jag ha ett koncept, det kan man sno från TV eller nåt. Jag tänker mig en pensionerad polis som är för gammal för den här skiten. Ett kodnamn ska rollen ha också, hen får heta Vanten. Riktigt namn är inte så noga, hen lär inte överleva ändå.

Sen ska jag fördela ut 12 poäng på sex egenskaper, på skalan 0-6. Det får bli Styrka 1, Rörlighet 1, Avståndsvapen 3, Närstrid 2, Kommunikation 2 och Intelligens 3.

Rollen ska ha 6 poäng i specialiteter. Specialiteter hör till en egenskap men är i övrigt mycket friare. Jag väljer Brottsplatsutredning 2 (Intelligens), Förhör 1 (Kommunikation), Biljakt 1 (Rörlighet), Pistol 1 (Avståndsvapen) och Sparka In Dörrar 1 (Styrka).

Och där var det nog klart.

Vanten
Styrka 1
Rörlighet 1
Avståndsvapen 3
Närstrid 2
Kommunikation 2
Intelligens 3

Brottsplatsutredning 2 (Intelligens)
Förhör 1 (Kommunikation)
Biljakt 1 (Rörlighet)
Pistol 1 (Avståndsvapen)
Sparka In Dörrar 1 (Styrka).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Och nu är det den 10:e så...

Evolutionens Barn
Vi fortsätter på temat “krank”. En rollperson i Evolutionens Barn jobbar för Specialstyrka 5, som bekämpar rebellerna som försöker befria de som slavar i underjorden för att upprätthålla Utopia. Och ser till att folket i Utopia inte får reda på att det finns slavar. Mörkt så det förslår.

En rollperson har också tre Aspekter, tre Memplex och en Bakgrund (eller fler, beroende på hur långt spelet ska fortgå, men jag låtsas att det är en one-shot). Aspekter och Memplex ska också ha fem poäng var fördelade på sig.

Aspekter taggar man i konflikter för att få bonustärningar. Exemplen som finns är väldigt viktade åt “coola cybervapen” eller stridsträning, men jag tänker mig att en våldsam, en teknisk och en social kan vara vettigt.
  • Otaliga små dolkar 2
  • Välkänd streamer 2
  • Programmerarexamen från Sigmatech 1
(Sigmatech är megakorpen som styr allt i samhället.)

Memplex är rollens starka åsikter, de kan utmanas, t.ex. när nån påpekar att hen är en fascistisk agent för en förtryckarstat. Jag tänker mig att min streamer inte har jättestarka åsikter om staten, men väl om sin egen förträfflighet.
  • De som har det bra har förtjänat det 3
  • ALF-erna är våra tjänare 1
  • Kärlek är inget viktigt 1
(ALF-erna är settingens robotar.)

Och så en bakgrund som sakta ska spelas upp i spel (specifikt i tre små vinjetter).
  • Född med silversked i munnen

Och då är rollen klar. Ja den ska väl ha ett namn med.

Kumiko Matsuoka
Aspekter:
  • Otaliga små dolkar 2
  • Välkänd streamer 2
  • Programmerarexamen från Sigmatech 1
Memplex:
  • De som har det bra har förtjänat det 3
  • ALF-erna är våra tjänare 1
  • Kärlek är inget viktigt 1
Bakgrund:
  • Född med silversked i munnen
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Nu blir det en rollperson till There and back again, rollspelet som specifikt har 1937 års utgåva av Bilbo som setting.

Först ska jag välja ett koncept på 2-3 ord. Efter det ska jag fördela fem poäng på Toughness och Fate, som börjar med 3 respektive 2.

Sedan är det dags att välja två traits och totalt tre skills från listorna som hör till varje trait. Sen är jag redo att söka äventyret i mörka skogar och bland höga berg!

Celebrendir, Elven woodcarver
Toughness 5 / Fate 5

Rhyming: singing
Crafting: repairing, building
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
2,019
Ashes Without Number
Dessa Kevin Crawford-spel verkar otaliga, men nu närmar vi oss vägs ände. Ashes Without Number kickstartades hösten 2024, och betan ligger öppen i en av kickstarteruppdateringarna (med Kevin Crawfords uttryckliga samtycke till backarna att dela den), så jag kan ju göra en postapokalyptisk gubbe också.

Vi vet hur vi rullar stats vid det här laget. Str 14 (+1), Dex 14 (+1), Con 15 (+1), Int 15 (+1), Wis 12 (+0), Cha 6 (-1). Jag har redan höjt Str från 8 till 14.

Min bakgrund (ett d20-slag) är Diplomat. Jag får Talk-0. Jag slår fler slag och får Talk-1, +2 på valfria mentala stats (höjer Cha till 8 (+0)) och ytterligare en höjning av Talk. Så högt får jag inte ha som ny rollfigur så jag får höja valfri färdighet - jag väljer Lead-0.

Som i Cities Without Number finns det inga klasser, utan jag ska välja två Edges. Comrade är kul - varje allierad kan slå om ett slag per dag. Och sen vill jag ju välja Mutant och få balla mutantkrafter.

Mutanter har mutationspoäng. Jag får 2 för att jag är mutant, och så tar jag två negativa mutationer för att få 4 till. De slås helt slumpat, förutom att jag får slå om ifall de går emot min andra Edge. Jag rullar:
  • Light Sensitivity - dagsljus bländar mig, jag tar 1 System Strain för varje timme oskyddad i solljus, och laservapen slår två skadeslag mot mig och gör den svåraste skadan.
  • Sleep Dependence - om jag inte får en god natts sömn tar jag 2 System Strain.
Hanterbart hittills. Jag chansar på en till:
  • Animalistic Mentality - -1 på karismamodifikation. Det var trist, mina enda färdigheter hittills var ju sociala.

Nåväl, nu har jag 8 poäng att bränna på positiva mutationer, och om jag slår dem helt slumpmässigt kostar de 1 poäng styck. Jag rullar hej vilt:
  • Augmented Cognition - modifieraren på en mental stat ökar med +1, till max +2. Jag väljer Int.
  • Force Field - jag kan skapa ett kraftfält som absorberar 10 + level skada.
  • Thermal Vision - jag kan se suddigt i mörker och skjuta ögonlasrar.
  • Chameleon Field - jag kan ändra min färg och textur som jag vill. Jag får Sneak-0 och +1 på de färdighetsslagen, och kan gömma mig även om någon ser mig just då.
  • Regenerator - jag stabiliserar mig automatiskt om jag skadas dödligt. Kroppsdelar växer tillbaka på en vecka.
  • Echolocation - jag “ser” omgivningen 30 meter framför mig tydligt. Skarpare än termosyn, men fortfarande ser jag inte mindre detaljer än 1 cm.
  • Reinforced Tissues - jag är “tät” och behandlar min Con som 18 när jag rullar hitpoints, och har +2 AC. Dock kan jag inte simma och slår fallskada två gånger och tar den värsta.
  • Hemovore - jag kan suga ut folks “livskraft” (läs: blod) och läka HP. Om jag tömmer någon på blod behöver jag inte äta eller dricka på en vecka.

Det var ju vidrigt. Alla mutanter har ett stigma som ska vara svårt att dölja, eftersom folk misstror mutanter. Med tre negativa och fyra positiva vampyr/fladdermustemade mutationer känns det rimligt att jag har ett fladdermushuvud, intryckt och med stora öron. Jag tror också att jag fick mutationerna efter min karriär som diplomat.

Nästa steg är Fokus. Jag väger mellan Apex Predator eller Henchkeeper - båda passar med vampyrtemat - men tror Apex Predator är roligast i början. Jag får Survive-0 och Shoot-0, och en gång per scen kan jag tvinga vilda djur att slå ett moralslag.

Jag har 4 HP, +0 attackbonus, Physical save 14, Evasion save 13, Mental save 15, Luck save 15 och en sista bonusfärdighet - jag väljer att öka Survive till 1.

Sist väljer jag utrustning. Ett alternativ är att jag har det jag har i fickorna nu, om man spelar ut att apokalypsen hände NU. Ett annat är, om rollen varit med ett tag, ett standardpaket plus tre slag på en tabell:

Primitiv båge och 20 pilar.
Kniv, ryggsäck, sovsäck, tändstickor och tre facklor.
Kläder
Mat och vatten för 1d4 (2) dagar
Och på tabellen:
20 rounds of ammo
Lantern and 2 oil flasks
A shotgun and one shell

Jasvinder Kruger

Str 14 (+1)
Dex 14 (+1)
Con 15 (+1) [18* [+2]]
Int 15 (+2*)
Wis 12 (+0)
Cha 8 (-1*)
*) mysko mutationer

4 HP
+0 attackbonus
Physical save 14, Evasion save 13, Mental save 15, Luck save 15
+2 AC

Talk-1
Lead-0
Shoot-0
Sneak-0 (+1)
Survive-1

Edge: Comrade, Mutant
Mutations: Light Sensitivity, Sleep Depencence, Animalistic Mentality
Mutations: Augmented Condition, Force Field, Thermal Vision, Chameleon Field, Regenerator, Echolocation, Reinforced Tissues, Hemovore
Focus: Apex Predator

A primitive bow and 20 arrows.
A knife, backpack, sleeping bag, tinderbox, and three torches.
One set of clothing appropriate to the local climate. (AC 8*)
2 days worth of food and water
20 rounds of ammo
Lantern and 2 oil flasks
A shotgun and one shell (3d4 dmg, rng 10/30, Dex (+1))
*) Mysko mutation
Jag läste Asses without number, skyller det på att jag är trött samt att nån gjorde en karaktär till 30 angry lesbians eller nåt liknande förra året så spel kan fasiken heta vad som helst.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
More Than Human
Härnäst: krankskt superhjältespel. Det är skitigt, mer Heroes och De Drabbade än Marvel.

En “normal” rollperson byggs med 75 poäng, med ca 40 spenderat på superkrafter. Men först ska den ha ett kontaktnät: Minst en vän, minst en fiende, minst en med makt över hen, och minst en som en annan rollperson också känner. Totalt tre (???) Nåja, det går väl att slå ihop dem.

Jag tänker mig en socialsekreterare som fått superkrafter i Händelsen och mest försöker göra sitt jobb men blir indragen i superhjälteskit. Hens vän är lokale polisen Vincent Kjellsson. Hens fiende är knarkkungen Aron Persson, som kanske eller kanske inte känner till hens hemliga identitet. Den med makt över hen är hens chef Kenneth Hult, som mest väntar in pensionen och gör så lite som möjligt. Och sen tänker jag att både Kjellsson och Persson är tänkbara kopplingar till andra rollpersoner.
Och för att slippa vaga pronomen slumpar jag min rollis eget namn: Ella Lundström.

Sen tycker jag det är rimligt att spendera mina “ca 40” poäng på superkrafter först. Jag hittade en slumpgenerator - https://www.randomlists.com/superpowers - och rullade “hydrokinesi”, vattenkontroll. Det blir ju lätt för det finns som färdigt exempel i >Human. Den kostar 21p - Förutsätter vatten (-5p), Flytta (10p), Skada (10p) och Räckvidd 3 (50m) (6p).

Det blev lite billigt, så jag lägger till Flytande kropp: Passage (10p) och Skydd (10p). Totalt 41p.

Då har jag 34p kvar att köpa “vanliga” egenskaper för. Egenskaper har lite ojämna priser, jag ska fylla i rutor och det är vettigare om man tittar på rollformuläret. Jag köper:
Styrka 4, Vilja 6, Smidighet 4, Obemärkt 6, Övertalning 9, Närvaro 9, Perception 8, Närstrid -5, Avståndsstrid -5. Kostar 17p. 17 kvar

Bakgrunder är kul att ha. De kostar som egenskaper och är mycket mer lösa. Jag skriver Soctant 9 och Nybörjare med mask 6. 6 poän till kostar det, 11 kvar.

Från stycket Särdrag plockar jag Plikter (heltidsjobb) och får tillbaka 2 poäng.

Sist måste jag, eftersom jag litar på mina krafter för både skydd och anfall, öka mina kraftegenskaper. I grund är de som att kasta en skumgummiboll, och skyddet är ännu sämre. Jag köper Täckning 14, Pansar 9 (som bra kravallrustning), Genomslag 11, Skada 13 (som en pistol). Totalt 15p.

Men då ligger jag back 2 poäng. Jag gör det klassiska powergamerdraget att leta bland nackdelarna (som ofta ger just 2p) och plockar Försämrad syn. (Går att avhjälpa med glasögon.)

Och då är jag väl klar.

Ella “Torrent” Lundström
Egenskaper:
Styrka 4
Vilja 6
Smidighet 4
Obemärkt 6
Övertalning 9
Närvaro 9
Perception 8
Närstrid -5
Avståndsstrid -5

Bakgrunder:
Soctant 9
Nybörjare med mask 6

Kraftegenskaper:
Täckning 14
Pansar 9
Genomslag 11
Skada 13

Särdrag:
Plikter
Nedsatt syn

Komponenter:
Förutsätter vatten
Flytta
Skada
Räckvidd 3 (50m)
Passage
Skydd
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Jamen jag provar väl att göra en till alv som kan snida och sånt idag också, men i Lord of the Rings Roleplaying istället, 5E-varianten av The One Ring.

I grundboken är det bara alverna från Lindon som är beskrivna, så det var ju ett enkelt val. Jag börjar med att klottra ner en massa saker jag får av att vara en sån, bland annat lite plus på grundegenskaper (+2 som alla alver, +1 och +1 på Str och Dex), får välja en proficiency bland Nature, Old Lore och Performance. Tar såklart Performance för att spegla gårdagens rollis. Snidandet löser sig direkt efter då jag får välja mellan att kunna hantera snickarverktyg eller ett instrument.

Sen är det dags att välja en bakgrund.Jag tar Visitor to the Mountains – jag har besökt Blå bergen och några dvärgar visade mig tillräckligt mycket för att jag nu ska kunna uppskatta deras skicklighet och deras kärlek till vackra ting. Det har gjort mig nyfiken på vad mer jag skulle kunna lära mig, så jag förbereder mig för en ännu längre resa. Det ger mig två proficiencies (Insight, Old Lore), jag får välja en till uppsättning verktyg jag kan med (väljwe Jeweller's tools), och jag får två distinctive features: Fair-spoken och Inquisitive. Smakar bra!

Undrar när det är meningen att jag ska rulla mina grundegenskaper? Det lär väl vara 4t6, behåll tre bästa som gäller pga 5E och än så länge har det ju inte spelat nån roll, så jag bara tuffar på ett tag till.

Nu ska jag välja en calling. Hm. Jag kan välja mellan Captain, Champion, Messenger, Scholar, Treasure Hunter och Warden. Messenger eller Scholar kanske? Eller Warden? Messenger får det bli. Jag får välja fyra färdigheter, en till uppsättning verktyg (tar Smith's tools som jag tidigare valt bort).

Jag tar och rullar mina grundegenskaper, och får rota lite i Player's Handbook för att påminna mig om ett och annat. När jag väl petat ut siffrorna och skrivit ner utrustningen jag får från mitt enkla leverne så tror jag faktiskt att den den nyfikna Arbereth – alv, sångerska, snidare och budbärare från Lindon – är redo att ge sig ut i mörka skogar och bland höga berg!

Arbereth
Elf of Lindon,
Age: 204

Strength 12 / +1
Dexterity 14 / +2
Constitution 10 / +0
Intelligence 12 / +1
Wisdom 16 / +3
Charisma 15 / +2

HP: 8
Defence: 14

Saves
Strength +1
Dexterity* +4
Constitution +0
Intelligence +1
Wisdom +3
Charisma* +4

Skills
Acrobatics +2
Animal Handling +3
Athletics +1
Deception +2
Explore* +5
Hunting +3
Insigt* +5
Intimidation +2
Investigation +1
Medicine +1
Nature +1
Old Lore* +3
Perception* +5 [Passive perception: 15]
Performance* +4
Persuasion* +5
Riddle +1
Sleight of Hand +2
Stealth* +4
Travel* +5

Tool proficiencies
Carpenter's tools
Jeweller's tools
Smith's tools

Traits
Size: medium
Speed: 35 ft.
Elvish Dreams: meditera 4 timmar istället för att sova 8
Elven-skill: can obtain magical success on checks with proficiency bonus if not miserable, a number of times per day equal to proficiency bonus
Immortal folk: immun mot sjukdom och åldrande
Keen Eyes of the Elves: proficiency i Perception, ingen nackdel i svagt ljus
Languages: tala, läsa och skriva Väströna, Sindarin och gråalvernas tungomål
Elven-lore: proficiency i Performance
Shipwrights and Singers: proficiency med carpenter's tools
Standard of living: frugal
Folk-lore: räkna dubbel proficiency på Int-slag när det gäller att veta saker om de fria folken osv.
Tireless and Swift: Speed ökar med 5 fot när jag inte har tung rustning, bonus till fatigue saving throw motsvarande min level i Messenger
Unarmored Defence: Får lägga till både Cha och Dex till min AC när jag inte har rustning
Proficiency i Light armor, Simple weapons, short swords, swords

Equipment
Capenter's tools
Sword
Bow and quiver (20 arrows)
Backpack
Bedroll
Mess kit
Tinderbox
Rations (10 days)
Waterskin
Belt pouch (10 s)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Zhoria
Nu går vi old-school. Zhoria är daterat 2002, och versionsmarkerat 2.0, det går att gräva fram nyare tydligen men det är den jag har liggande.

Det slår mig när jag öppnar pdf:en att någon har haft åtminstone grundkompetens att göra texten läslig - förutom fiktionen i kursivt i början på varje kapitel, den är oläslig. Varje kapitel verkar dessutom ha en egen färg på rubriker och textrutor. Och så har jag tidigare beskyllt Zhoria för att vara någons tradspel med hundratals sidor, men grundboken är faktiskt bara 168 sidor. Lite såna livskvalitetgrejer.

Först ska jag slå fram turpoäng med 1d10+2, det blir 8. Turpoäng används för att slå om slag under rollgenereringen, och sen som metapoäng i spel.

Sen ska jag välja “ras” och att slå något annat än vanlig människa kostar turpoäng. Jag betalar 4 turpoäng för att få vara Högländare. Jag får +2 Fys, +1 Sty, +1 Smi. Jag slår 2d10 för socialt stånd och blir Bonde, och har då (2d10×15) 165 bronsmynt. Jag behöver inte uppfylla grundegenskapskrav för att använda claymore eller tarkeschbåge, och mitt modersmål är Celtarin.

Det finns frivilliga regler för att modifiera stats efter kön, de skiter jag i och går till ålder och annat. Jag är 30 år, född 28/4 (vårmånaden Terehn) vilket betyder att jag är född i stjärntecknet Städet och får +3 Log.

Sen ska vi faktiskt slå de sjutton (sic!) grundegenskaperna. Med bonusar blir det:
Fysik 15
Styrka 13
Smidighet 6
Balans 12
Snabbhet 7
Fysisk bas 11 (medel av fysiska egenskaper)

Logik 9
Minne 17
Psyke 8
Aura 13
Karisma 18
Mental bas 13

Syn 8
Hörsel 11
Lukt/smak 2
Känsel 11
Intuition 10
Sinnesbas 9

Utseende 14 (attraktiv)
Storlek 19 (204 cm, 110 kg)

Sen får jag slå en gång gratis på tabellen Speciella förmågor, och kan spendera turpoäng för att slå fler gånger. Jag slår d100 och får Fjärrhörsel. Hör×3 i procentchans att lyckas höra normala samtal upp till Hör×4 meter bort. Praktiskt i högländerna.

Sen ska jag slå för defekter. Som högländare har jag då 44% risk för en defekt, jag slår 22 och ska då slå d100 igen och får 57 - lider av konstant trötthet (90% risk att det aktiveras vid passande tillfällen).
Eftersom jag fick en defekt har jag 16% risk att få en till. Jag slår 33 och slipper.

Huvudhand är inte en grotesk mutation utan vilken hand jag använder bäst, slås med 2d10 - höger.

Förflyttning (medel av Sna och Sto): 13 meter
Bärförmåga (Sty + 10% av vikten): 24 kg
Skadebonus (tabell baserad på Sty+Sto): +1

Sen ska jag slå fram fem uppväxtfärdigheter på en d100-tabell, och slå d10 för att se om de blir Baschans×2 eller Baschans×3. Sen har jag 25% chans att ha en specialisering i dem. Kort och gott:
Rida ×2, specialisering
Dansa ×2
Utbrytarkonst ×2
Teologi ×2
Gömma sig ×2

Magipoäng är Psy+Aur-23, det är negativt men blir 0. Sen får jag (1d2) 2 till.
Skadepoäng är medel av Fys och Sto, plus 1d2. Det blir 18.

Jag får (Logik+2d10) 28 bakgrundspoäng att lägga på färdigheter. Jag kan höja multiplikatorn med ett eller köpa en specialiseringsnivå, per poäng, max 4 poäng per färdighet. Färdigheter är ett eget kapitel så jag lägger det på minnet och går vidare. Jag får dock Bas×5 i Modersmålet och Områdeskunskap/hemort. Jag har dessutom för lågt Psy för att behöva bry mig om besvärjelser.

Jag har (1d6-1) 4 syskon - två småbröder och två storasystrar. Vi kan konstatera att det krävs en myriad slag för att rulla fram deras familjer, moral och jobb.
Yngste bror (28) - ogift. Skrupulös, helare.
Näst yngste bror (29) - gift med en herdinna, med 1 barn. Korruptiv, egen bonde.
Äldre syster (31) - gift med en bonde, med 2 barn. Neutral, egen bonde.
Äldsta syster (32) - ogift. Principfast, hantverkare.
Vår mor (korruptiv, bondpiga) lever, men fadern är bortgången.
Mor har (1d6-1) inga syskon, inte far heller. Annars skulle jag egentligen slagit fram föräldrars syskon och mina kusiner enligt allt ovan, men nej tack.

Jag ogillas av familjen, och ska ha en moral själv - jag väljer att vara Laglydig (10), och då tycker min pragmatiska familj att jag är jobbig.
(Ökar siffran över 10 kommer jag att hoppa upp till nästa grad av olidligt god. Och motsvarande nedåt.)

Sist ska jag ha namn, stridserfarenhet och utrustning. Stridserfarenhet är 2d10-10 för icke-stridande yrken, jag får 3 - -2 initiativ, -1 skada. Claymore och Tarkeschbåge är galet dyrt, så jag skaffar ett kortspjut och en slunga och har 80 bronsmynt kvar. Mitt namn är…

Bruce McClain
30 år, högländare, stjärntecknet Städet
4 turpoäng
Huvudhand: höger
Laglydig (10)

Fysik 15
Styrka 13
Smidighet 6
Balans 12
Snabbhet 7

Logik 9
Minne 17
Psyke 8
Aura 13
Karisma 18

Syn 8
Hörsel 11
Lukt/smak 2
Känsel 11
Intuition 10

Utseende 14 (attraktiv)
Storlek 19 (204 cm, 110 kg)

Förflyttning: 13 meter
Bärförmåga: 24 kg
Skadebonus: +1
Magipoäng: 2
Skadepoäng: 18

Fjärrhörsel
Konstant trötthet (90%)

Färdigheter:
Fysisk bas 11
Mental bas 13
Sinnesbas 9

Rida 55, specialisering terrängritt
Dansa 55
Utbrytarkonst 36
Teologi 65
Gömma sig 48
Modersmål (Celtarin) 65
Språk/Zhoriska 52
Områdeskunskap/hemort 55
Förföra 65
Enhandsvapen 44
Tvåhandsvapen 44
Missilvapen 44
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Från alv till älva – jag plockar fram Faery's Tale Deluxe, ett spel som fick en del oooh och aaah för snart 20 år sen.

För att skapa min älva ska jag (precis som min rollperson, ty de börjar sina liv formlös mystisk energi!) välja en form. Pixie, brownie, sprite eller pooka är de typiska valen, men man kan ta någon annan form också. Pixie får det bli, en klassisk liten fé med vingar och smak för små hyss.

Det gör att jag börjar med Body 1, Mind 2 och Spirit 3, samt gåvorna Flying och Pixie Dust. Jag får sen fördela tre poäng till på mina attribut, och jag får max lägga två poäng på ett värde. Jag lägger ett poäng i varje. Värdena i mina egenskaper är så många tärningar jag slår, jämna tärningar räknas som framgångar – och slår jag en sexa får jag slå en tärning till!

Nå, genom att dubbla min Spirit (4) får jag veta hur mycket Essence jag börjar med (8). Härnäst får jag välja Gifts. Här får jag 5 poäng att spendera. Jag väljer Agile för en poäng, Companion för tre poäng (jag är kompis med en skata som heter Tintarin, som det är spelledarens uppgift att skapa – Tintarin kan ha sina egna idéer och hyss för sig, så det är ingen jag styr efter egen vilja), och slutligen Craft (för det är kul att kunna göra fina saker att ge bort – eller förtrolla!).

Avslutningsvis behövs förstås ett namn och en liten beskrivning, sen är min älva redo för äventyr i Brightwood.

Esperendin, pixie
Med ögon klara, blänkande som stjärnor
Med vingar tunna, skira som blomblad
Med skratt och hyss, men utan illvilja
De kan kan vara din vän, fén Esperendin
– vävare, snidare, allkonstnär!

Body 2
Mind 3
Spirit 4

Starting Essence 8
Dark Essence 0

Gifts
Flying (storslagna flygdåd kostar 1 essence)
Pixie dust (låter mig trolla – kostnad beror på hur storslaget det är, 0 till 2, +1 extra i kostnad ifall det ska göra skada på någon)
Agile (+2 på Body på test för att vara smidig)
Companion (skatan Tintarin)
Craft (skapa allehanda funktionella och vackra ting, kostnad från 0 till 2 essence)
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Burk Krig
Nu till burkarnas krig i en mörk värld. Närmare bestämt världen Chalakk, som beskrivs mer i Chalakk-boken. Om den kommer ut. Vilket den nog inte gör.

Nåväl, det är lite postapokalyps och rätt mycket trams. Vi kör! Smak först! Eftersom inte Trocadero finns får jag väl vara en Fanta. Fantor lyssnar mest på hårdrock och metal. STY -1 RÖR +5 INT +5.
Man får välja ålder och kön, de har ingen speleffekt eftersom burkar är odödliga som alver. Jag spelar en 40:årig kvinnoburk.

Sen ska jag slå stats. Med föregående modifikationer blir det:
STY 7
TÅL 16
RÖR 14
INT 15
VIL 11
ÖPP 15

Sen ska jag slå fram hur stor burk jag är med T10. Jag blir en 33 cl burk, det är de vanligaste i burksamhället och då är det bara ÖPP som modifieras med +15. Jag får också ABS 4.

Sen kommer färdigheter, de är helt baserade på burkstorlek. Hade jag haft någon grundegenskap över 18 (förutom ÖPPNA som inte styr någon färdighet) så hade jag fått bonustärningar men tji.
Bluffa ob2T6
Finna dolda ting ob1T6+3
Första hjälpen ob2T6
Hoppa ob2T6
Klättra ob2T6
Gömma sig ob1T6
Slagsmål ob2T6+3
Smyga ob2T6
Spåra ob2T6
Reaktion ob1T6+3
Undvika ob2T6
Övertala ob3T6

Sen ska jag addera ihop alla grundegenskaper och dela med fem, och sätta ut så många tärningar till, men inte fler än två på samma ställe. Det blir ju 18 tärningar att sätta ut på 12 färdigheter. Sen ska jag slå 1T12 (10) och sätta ut så mycket i plus, max 3 på en enskild färdighet.

KP är Tål×2, slagskadan är 1T2 vid Sty 7, förflyttning är lika med Rör (14). Startkapital är helt baserat på Int+obT6 och blir 10000.
Stridsfärdigheterna är separata, man får tre och får sätta ut ob6T6+3 på dem, jag väljer 1T6 Pistol, 3T6+3 Svärd och 2T6 Handgranat

Sen kan man ju köpa grejer och så men det hoppar vi. Fast vi KAN ju konstatera att de flesta vapen har högre styrkekrav än 7, och jag har råd att köpa cyberarmar (händer medföljer, säljs i par) för 6500 pengar och uppgradera Sty till 35 (!) Men jag orkar inte räkna om allt.

Miss Fire Overkill
33 cl Fantaburk, 40 år, kvinna
STY 7
TÅL 16
RÖR 14
INT 15
VIL 11
ÖPP 30

ABS 4
KP 32
Slagskada 1T2
Förflyttning 14
Startkapital 10000

Bluffa ob4T6+3
Finna dolda ting ob1T6+4
Första hjälpen ob4T6
Hoppa ob4T6
Klättra ob4T6+3
Gömma sig ob1T6
Slagsmål ob4T6+3
Smyga ob2T6
Spåra ob4T6
Reaktion ob3T6+3
Undvika ob4T6
Övertala ob5T6+3

Pistol ob1T6
Svärd ob3T6+3
Handgranat ob2T6
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Ikväll blir det en rollperson gjord med Reign Enchiridion, den slimmade boken med bara reglerna från Reign av Greg Stolze. Eftersom det är ett spel med regelmotorn One Roll Engine finns det såklart ett enrullsrollpersonsmakande också! Innan jag gick hemifrån rullade jag 11t10 (för att garantera minst ett par), och nu sitter jag på pendeltåg med boken och fixa min rollperson.

Jag börjar med två poäng i varje stat och en Master Die (MD, betyder att jag får ändra resultatet på en tärning i min pöl i efterhand och alltid är garanterad en framgång) i mitt modersmål.

Mina resultat var 3x1, 2x5, 2x9, samt följande singlar: 4, 6, 7, 10. Min triss och mina par kommer ge mig yrken jag haft, medan en de enstaka används för resultat på de tre tabellerna med rubriken Unusual Experiences.

Mina tre ettor betyder att jag varit en Canny Beggar. Jag ökar Sense med ett, och får en drös med färdigheter.

Men se, jag har varit en Able Seaman också! Jag ökar Coordination med ett, och får några poäng i färdigheter där med.

Slutligen har jag också varit Sorcerer's Apprentice! Jag ska öka Knowledge (eller vilken stat som nu gäller för magi i min setting), och +3 i färdigheten Sorcery eller +1 i färdigheten och +2 spells om de måste köpas separat. Jag gillar ju det enkla här i livet, så vi kör på +3 bara.

Vidare till mina ovanliga upplevelser. Tabell A har de mest sansade resultaten, C de mest fantasifulla. Bara B innehåller resultat som har med passions att göra, om man använder de reglerna. Antar att vi gör det? Tänker att jag kör en på varje tabell och så en till på nån, får se vilken.

Vi börjar med sexan på tabell A: kära värld – jag har slagits som gladiator! Jag får poäng i spjut och första tekniken i någon Path som hör ihop med Spear, Dodge eller Parry.

Sen tar jag min fyra på tabell B: jag var del av en karavan som aldrig tog sig till sitt mål. Hmm, tänker att det kan passa med ett skeppsbrott istället? Funkar okej med färdigheterna jag får också.

På tabell C kollar jag upp min sjua: någonstans har jag fått lära mig en himla massa om något jag inte redan kan. Jag tänker mig att jag satt fast på en ö ett bra tag efter skeppsbrottet och lärde mig en himla massa om fåglar. Helt osannolikt flöt det ibland en bok från vraket, och jag hade ju väldigt gott om tid att både läsa och observera.

Kör en till på B, min tia: hoppsan, jag har orsakat en diplomatisk incident. Det ger mig en mäktig bundsförvant och en fiende! Tror jag kan knyta ihop det här.

Foss
En gång en enkel sjöman, men livet tog sig oväntade vändningar. Efter att ha lidit skeppsbrott var han fast på en såndär lättbodd söderhavsö i flera år och lärde sig en himla om fåglar.

Det var inte bara ett lyckokast att bli räddad från ön: räddarna sålde raskt Foss till folk som ordnade illegala gladiatorspel. När han väl lyckades fly därifrån fick han hanka sig fram som tiggare i främmande land.

Det var där, på gatan, som han lyckades ställa till med en rejäl incident och förolämpa den besökande greven av Burglio. Hovmagikern Elisabeta roades storligen av detta och tog den skäggige före detta sjömannen som sin osannolika lärling. Frågan är nu bara vad hon förväntar sig av honom i framtiden egentligen...

Body 2
Coordination 3
Sense 3
Knowledge 3
Command 2
Charm 2

Skills
Language: native 1MD
Run 1
Dodge 2
Plead 2
Sight 1
Fascinate 1
Endurance 1
Run 1
Jest 1
Climb 2
Fight 1
Student of Sailing 2
Student of Navigation 3
Student of Birds 5
Direction 2
Lore 1
Eerie 1
Sorcery 3
Weapon: spear 3

Path: [Något baserat på spjut]
Patron: Elisabeta d'Argont, High Sorceress of the Embrian court
Enemy: Fabrizio de Monte, Count of Burglio
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
I rollspelet Witch Quest spelar man i par, ej nödvändigtvis romantiska sådana men jag har förstärkning i form av flickvännen för att göra en häxa och en katt. Vi börjar med att göra min häxa!

Första steget är att välja namn, både ett ”True Name”, och ett ”Common Name”. Min häxa heter Ai till vardags, men hennes närmaste vet att hon egentligen är Himari. Hon är 13 år, för det är man helt enkelt i det här spelet i början.

Jag ska ha värden i egenskaperna Normal, Witch och Broom. Jag ska rulla en t6 för varje, och det blir mitt värde. Ju högre desto bättre. Det visar sig att jag är rätt bra på kvastning, och lite sådär på att häxa.

För varje poäng jag har i egenskaperna ska jag välja en färdighet från listan som hör till. Även här ska jag rulla för att se hur bra jag är på sakerna. Tydligen jäkla på att knega, läsa vindar och på att flyga jättefort ska ni veta!

Härnäst ska jag rulla mina Hit Points, 2t6+12: 19 HP

Nu är det dags att ”dra” kort för att avgöra min Portent och Shadow Portent. Jag får Svärdet (heroisk, stark i strid, något av en äventyrare) för mitt vanliga tecken, och Prinsessan som skuggsida (kan vara självisk och kanske lite väl hård). Mina tecken påverkar också min magi, för det ger mig min starka dag (17:e) och min svaga (2:a) varje månad. På min starka dag har jag 1t6+6 i magi (9), och på min svaga har jag lika mycket fast minus. Resten av dagarna får 1t6 var (den här biten var bland det enklaste att göra, pga team work).

Med det är häxan klar! Dags för katten. Det är återigen namn som kommer först. Den här katten har Luna som sitt morrhårsnamn. Sen har hon egentligen ett svansnamn också, med kattkompanjonerna vet inte om sina svansnamn i början av spelet. Somliga häxkatter söker tydligen hela livet.

Häxor och deras katter har samma födelsedag, och när häxorna fyller tolv börjar de leta efter en passande katt. Det betyder att alla katter är 1 år vid spelets början.

Detta könskonservativa spel ger manliga katter 2 i styrka och 1 i skönhet, och kvinnliga katter 1 i styrka och 2 i skönhet. Happ.

Också katten ska ha kort: Mardrömmen (positivt tolkat verkar det ha att göra med att se igenom missförstånd och så), Fén (negativt tolkat: lättjefullhet, impulsivitet).

Katter har också kattpoäng som de kan använda för att hjälpa sin häxa. De är typiskt sett 100, men spelledaren bestämmer vad som gäller för varje äventyr. Minns jag rätt så är antalet förbrukade kattpoäng kopplade till XP – tar häxan hjälp får hon färre, medan katten får färre om häxan gör allt själv.

Sist, men absolut inte minst: kattens färg (som givetvis ska färgmatchas av häxan!). Det finns en tabell och tydligen är katten Luna orange – precis som t6:an som vi använt för att rulla fram dagens rollpersoner! Ai och Luna är redo för äventyr och jordgubbstårta.

Ai (Himari), häxa
Normal 3
Drawing 2​
Manual Labor 5​
Wonderful Smile 3​

Witch 2
Mix Medicine 2​
Wind-Reading 5​
Broom 5
Aerial Balance 1​
Flying Fast 6​
Flying High 5​
Fly With a Load 4​
Long-Distance Flying 1​

Hit Points: 19
Portent Card: The Sword
Shadow Portent Card: The Princess

Powerful Magic Day: 17th
Weakend Magic Day: 2nd

Magical Power Calendar
  1. 2
  2. -9
  3. 2
  4. 1
  5. 3
  6. 5
  7. 4
  8. 6
  9. 5
  10. 6
  11. 5
  12. 2
  13. 1
  14. 4
  15. 6
  16. 6
  17. 9
  18. 1
  19. 1
  20. 5
  21. 5
  22. 6
  23. 1
  24. 5
  25. 6
  26. 4
  27. 1
  28. 1

Luna
Color: Orange Age: 1
Cat’s Attributes: Strength 1 Beauty 2
Cat’s Hit Points: 22
Cat’s Magic Points: 21
Portent Card: The Nightmare
Shadow Portent Card: The Fairy
Cat Points: 100
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,194
Location
Nordnordost
I rollspelet Witch Quest spelar man i par, ej nödvändigtvis romantiska sådana men jag har förstärkning i form av flickvännen för att göra en häxa och en katt. Vi börjar med att göra min häxa!

Första steget är att välja namn, både ett ”True Name”, och ett ”Common Name”. Min häxa heter Ai till vardags, men hennes närmaste vet att hon egentligen är Himari. Hon är 13 år, för det är man helt enkelt i det här spelet i början.

Jag ska ha värden i egenskaperna Normal, Witch och Broom. Jag ska rulla en t6 för varje, och det blir mitt värde. Ju högre desto bättre. Det visar sig att jag är rätt bra på kvastning, och lite sådär på att häxa.

För varje poäng jag har i egenskaperna ska jag välja en färdighet från listan som hör till. Även här ska jag rulla för att se hur bra jag är på sakerna. Tydligen jäkla på att knega, läsa vindar och på att flyga jättefort ska ni veta!

Härnäst ska jag rulla mina Hit Points, 2t6+12: 19 HP

Nu är det dags att ”dra” kort för att avgöra min Portent och Shadow Portent. Jag får Svärdet (heroisk, stark i strid, något av en äventyrare) för mitt vanliga tecken, och Prinsessan som skuggsida (kan vara självisk och kanske lite väl hård). Mina tecken påverkar också min magi, för det ger mig min starka dag (17:e) och min svaga (2:a) varje månad. På min starka dag har jag 1t6+6 i magi (9), och på min svaga har jag lika mycket fast minus. Resten av dagarna får 1t6 var (den här biten var bland det enklaste att göra, pga team work).

Med det är häxan klar! Dags för katten. Det är återigen namn som kommer först. Den här katten har Luna som sitt morrhårsnamn. Sen har hon egentligen ett svansnamn också, med kattkompanjonerna vet inte om sina svansnamn i början av spelet. Somliga häxkatter söker tydligen hela livet.

Häxor och deras katter har samma födelsedag, och när häxorna fyller tolv börjar de leta efter en passande katt. Det betyder att alla katter är 1 år vid spelets början.

Detta könskonservativa spel ger manliga katter 2 i styrka och 1 i skönhet, och kvinnliga katter 1 i styrka och 2 i skönhet. Happ.

Också katten ska ha kort: Mardrömmen (positivt tolkat verkar det ha att göra med att se igenom missförstånd och så), Fén (negativt tolkat: lättjefullhet, impulsivitet).

Katter har också kattpoäng som de kan använda för att hjälpa sin häxa. De är typiskt sett 100, men spelledaren bestämmer vad som gäller för varje äventyr. Minns jag rätt så är antalet förbrukade kattpoäng kopplade till XP – tar häxan hjälp får hon färre, medan katten får färre om häxan gör allt själv.

Sist, men absolut inte minst: kattens färg (som givetvis ska färgmatchas av häxan!). Det finns en tabell och tydligen är katten Luna orange – precis som t6:an som vi använt för att rulla fram dagens rollpersoner! Ai och Luna är redo för äventyr och jordgubbstårta.

Ai (Himari), häxa
Normal 3
Drawing 2​
Manual Labor 5​
Wonderful Smile 3​

Witch 2
Mix Medicine 2​
Wind-Reading 5​
Broom 5
Aerial Balance 1​
Flying Fast 6​
Flying High 5​
Fly With a Load 4​
Long-Distance Flying 1​

Hit Points: 19
Portent Card: The Sword
Shadow Portent Card: The Princess

Powerful Magic Day: 17th
Weakend Magic Day: 2nd

Magical Power Calendar
  1. 2
  2. -9
  3. 2
  4. 1
  5. 3
  6. 5
  7. 4
  8. 6
  9. 5
  10. 6
  11. 5
  12. 2
  13. 1
  14. 4
  15. 6
  16. 6
  17. 9
  18. 1
  19. 1
  20. 5
  21. 5
  22. 6
  23. 1
  24. 5
  25. 6
  26. 4
  27. 1
  28. 1

Luna
Color: Orange Age: 1
Cat’s Attributes: Strength 1 Beauty 2
Cat’s Hit Points: 22
Cat’s Magic Points: 21
Portent Card: The Nightmare
Shadow Portent Card: The Fairy
Cat Points: 100
Helt fantastiskt spel.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
The Door Locks Behind You
Dags för zeldainspirerat rollspel, lite mer åt vanligt OSR-spel än Heroes of Cerulea. Men bara lite. Vi spelar utvalda hjältar som ska besegra Tyrannen.

Vår hjälte ska först vara från ett visst folk, och Tyrannen ska ha gjort något mot mitt folk som drev mig till att bli hjälte. Jag är Stenfolk, och Tyrannen drev oss från vårt hem - vi sökte skydd i Staden.

Jag börjar med en flaska mjölk, en tom börs som rymmer 100 rupier, och en sköld och ett enhandsvapen (klubba). Jag får välja yrke (kock) och får då slå tre gånger på yrkets föremålstabell och får de tre sakerna: mjölpåse, brödkavel och garnnystan.

Och sen var det klart. Häpp!

Maral Kasabian
3 hjärtan
Stenfolk, kock

Tom börs
Flaska mjölk (återställer 3 HP)
Sköld
Klubba
Mjölpåse
Brödkavel
Garnnystan
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Valley of Eternity
Valley of Eternity är ett spel om outsiders i en frusen värld, som kanske hjälper sitt samhälle men aldrig kan bli helt en del av det. Först ska vi ha ett koncept. Det föreslås att man kollar igenom folkslagen och följer eller går emot någon stereotyp. Jag väljer att vara dragen åt melankoli och fatalism. Rollerna har grekiska namn, så jag heter Pyrrhos.

Jag ska dutta ut 12 poäng på fyra egenskaper, max 5 på varje. Jag väljer 2 Vighet, 4 Styrka, 4 Filosofi, 2 Överlevnad. Eftersom jag är kejsarpingvin får jag också +2 styrka.

Visst ja, vi spelar pingviner på ett mytiskt Antarktis. Sorry, glömde säga det.

Jag ska räkna deriverade värden också:
Försvar (Vighet+Överlevnad /3): 1
Viljestyrka (Filosofi+Överlevnad /3): 2
Värme (Styrka×5): 30
Fett (Överlevnad×10): 20

Jag får sen välja fem poäng filosofiska krafter (spells). Jag väljer Shadow of the Sea och One of Many, för att vara lite coolare i vattnet och kunna smälta in i bosättningar.

Jag får välja ett vapen, plus ett föremål till för att jag är kejsarpingvin. Jag väljer ett spjut och en slunga, och sen är jag klar.

Pyrrhos
Kejsarpingvin

Vighet 2
Styrka 6
Filosofi 4
Överlevnad 2
Försvar: 1
Viljestyrka: 2
Värme: 30
Fett: 20

Shadow of the Sea
One of Many

Spjut (skada +2, +1 på att träffa)
Slunga (skada +0, extra attack på fiender som anfaller på avstånd)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Idag ska det gå undan tänkte jag, så jag plockar fram min favoritversion av Troika!, nämligen de små häften jag skrivit ut av Free Artless Edition som fanns förut.

Jag börjar med att rulla 1t3+3 för Skill. Sedan slår jag 2t6+12 för Stamina. Sen är det dags att rulla min Luck, 1t6+6.

Nästa steg är att rull en t66 och se vad jag har för bakgrund: 46 – Rhino-Man! Sweet, en sån har jag velat spela. Jag skriver ner vilka färdigheter och prylar jag får.

Slutligen klottrar jag ner den utrustning som alla får, och väljer ett namn.

Turgan, Rhino-man
Skill: 5
Stamina: 18
Luck: 11

Skills
Glaive Fighting 3
Run 2
Strength 2
Gambling 1

Possesions
Horn (counts as dagger)
Thick Skin (counts as Modestly Armoured)
Glaive
Knuckle dice
Half full firkin of Rhino-beer (20 rations worth)
5 silver pennies
Knife
Lantern and flask of oil
Rucksac
6 provisions

Egentligen borde jag ordna min utrustning också, för Troika! har ett snyggt system för att försöka fiska fram saker ur sin packning: man har 12 rader att skriva upp utrustning på. Det som är lättast att få tag i är det som är i toppen av listan (låga nummer alltså). Får att få tag i prylen du vill ha ska du rulla 2t6 och få ett resultat som är högre eller lika med numret på den rad där prylen är – annars tar det en handling att få fram det. Dubbelettor räknas alltid som misslyckat.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
King Arthur Pendragon 1e
Dags att göra en riddare. Jag stegar mig genom rollgenereringsreglerna, som kantas av information om tidsperioden.

Först ska jag slå fram mitt hemland - och därmed kultur och religion - med d6 och d20. Jag är från Cornwall, och där är vi “cymric” och “pagan”. Google säger att “cymric” betyder walesare, men det finns en karta i boken där kymrerna täcker större delen av nutida England, södra Skottland, och förstås Wales. Och ska man inte vara kristen i Pendragon? Jaja, vi kör.

“It is impossible to stop some people from using ridiculous names like Exxon, Frodo or Conan in a campaign” men det finns tabeller med lämpliga namn. Jag och min far ska ha varsitt, så jag är Caradoc, son av Gwion.

Sen ska jag slå en d20 för min fars samhällsklass. Jag slår 1, och då är han adel. Fett. Jag är hans (d6) femte son, vilket innebär ett klent till obefintligt arv.

Sen kommer de beryktade dygderna. Som hedning är mina viktigaste dygder generositet, energi, ärlighet, stolthet och lusta. Dessa ska stykas under på formuläret. Sen ska dygderna slås fram med 3d6, plus 3 om det är en understruken dygd, eller minus 3 om motsatt dygd är understruken. Motsatt dygd är sen 20 minus dygdens värde. Sist får jag dela ut 6 poäng för att förskjuta dygdernas värden. Glasklart?
Chaste 1/19 Lustful
Energetic
18/2 Lazy
Forgiving 13/7 Vengeful
Generous 15/5 Selfish
Honest 19/1 Deceitful
Just 10/10 Arbitrary
Merciful 14/6 Cruel
Modest 5/15 Proud
Pious 10/10 Worldly
Temperate 17/3 Indulgent
Trusting 10/10 Suspicious
Valorous 7/13 Cowardly
Om alla understrukna dygder hade varit minst 16 hade jag fått en religionsbonus. Nu var jag två fesna poäng ifrån, så så blev det inte, men jag kanske kan levla stolthet och generositet i spel.

En ny rollperson har två passioner: (2d6+6) 14 lojalitet till fursten, och (2d6+6) 10 kärlek till familjen.

Grundegenskaper slås med 3d6, cymrer får +3 CON. Alltså:
SIZ 7
DEX 8
STR 6
CON 9
APP 9
Det gick ju halvdant
Med APP 9 har jag ett utmärkande drag. D6:an bestämmer att det är något med mitt ansikte, buskiga ögonbryn finns som exempel så det kör vi på.

Sen ska jag skriva ner en massa skills, grundvärdena baseras på min kultur och faderns samhällsklass. Jag får direkt lägga till 35 poäng fritt - utom på de färdigheter som börjar på 0. Vissa färdigheter (understrukna) måste vara 10 för att jag ska kvalificera till riddare. Alltså:

Awareness 7
Boat 0
Chirurgery 0
Courtesy 4
Cymric Custom 10
Cymric Literacy 0
Dance 4
First Aid 10
Folklore 2
Game 4
Hawking 3
Heraldry 10
Intrigue 3
Irish Custom 4
Joust 3
Latin Literacy 0
Orate 4
Pictish Custom 1
Play () 2
Recognize 2
Roman Custom 3
Saxon Custom 2
Sing 2
Speak Cymric 10
Speak Irish 1
Speak Latin 1
Speak Pictish 0
Speak Saxon 0
Stewardship 3
Swim 2
Track 1
Worship 2

Battle 10
Lance (Horse) 10
Ride 10
Sword 10
Greatspear 5
Spear 5

Nu är jag 15 år och kan kvalificera som väpnare om jag vill. För att kvala in som riddare måste jag ha de understrukna färdigheterna och två till på 10, och 15 lojalitet till fursten. Det går att börja som väpnare, men jag kan lägga till år och få höja mina värden. Enligt marginalen är det normala att väpnare tjänar i sex år innan de blir riddare.

  • Jag fyller 16 och får 1d6 poäng på färdigheter. 2! Jag höjer Awareness.
  • Jag fyller 17 och höjer färdigheter med 1d6 poäng till. 3! Jag höjer Awareness till 10, och lär mig Irish Custom för 2 poäng.
  • Jag fyller 18 och ökar Generous en dutt till 16 (och sänker Selfish).
  • Jag fyller 19 och ökar Proud till 16. Riddarslaget är i sikte och det börjar kännas. (Nu får jag också min religionsbonus - +2 Healing Rate, en dubblering - för att alla mina viktiga dygder är minst 16).
  • Och jag fyller 20 och höjer min lojalitet till fursten en dutt till 15.

Och där kvalificerar jag mig som riddare, ett år i förtid. Jag får 100 Ära för riddarslaget, ärver 200 Ära från min far, och får startutrustning baserat på min fars samhällsklass.

Det här var ändå bättre än Zhoria.

Sir Caradoc, son av Gwion
CoaMaker_hq.png

Cymric pagan, noble's fifth son
Chaste 1/19 Lustful
Energetic 18/2 Lazy
Forgiving 13/7 Vengeful
Generous 16/4 Selfish
Honest 19/1 Deceitful
Just 10/10 Arbitrary
Merciful 14/6 Cruel
Modest 4/16 Proud
Pious 10/10 Worldly
Temperate 17/3 Indulgent
Trusting 10/10 Suspicious
Valorous 7/13 Cowardly

Loyalty (Liege) 15
Love (Family) 10

Honor 300

SIZ 7
DEX 8
STR 6
CON 9
APP 9 (bushy eyebrows)

HP 16
Major Wound 9
Knockdown 7
Unconscious 4
Move 2
Damage 2
Healing rate 2+2

Awareness 10
Boat 0
Chirurgery 0
Courtesy 4
Cymric Custom 10
Cymric Literacy 0
Dance 4
First Aid 10
Folklore 2
Game 4
Hawking 3
Heraldry 10
Intrigue 3
Irish Custom 6
Joust 3
Latin Literacy 0
Orate 4
Pictish Custom 1
Play () 2
Recognize 2
Roman Custom 3
Saxon Custom 2
Sing 2
Speak Cymric 10
Speak Irish 1
Speak Latin 1
Speak Pictish 0
Speak Saxon 0
Stewardship 3
Swim 2
Track 1
Worship 2

Battle 10
Lance (Horse) 10
Ride 10
Sword 10
Greatspear 5
Spear 5

Heavy chain mail
2 spears
Shield
Sword
Dagger
5 jousting lances
2 chargers
1 palfrey
Sumptuous clothing and jewelry worth 2 Librum
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Ikväll plockar jag fram Travellers on a Red Road. Tidigt i rollpersonskapitlet uppmanas spelare att göra intressanta rollpersoner, oavsett om de är sympatiska eller osympatiska. Jag ska göra mitt bästa!

Från början är alla mina attribut d6 och alla mina färdigheter d4, men det kommer ändras så snart jag tar första steget på skaparresan och rullar fram vilken månad min rollperson är född: Flowermonth, då många växter står i praktfull blom (ökar min Wisdom, sänker min Steel).

Härnäst rullar jag för att se varifrån jag kommer: Simeragala, varma öar med höga träd som används både till att bygga vackra skepp och överdådiga palats. Jag får välja att höja Instinct eller Presence (jag tar det senare), och höjer Performance [Dancing] istället för Skulduggery. Jag erbjuds tre olika föremål jag kan börja med, och jag kan ju inte tacka nej till en detaljerad mask. Här finns lite förslag på namn också, och jag fastnar för Simeri som betyder ”doft”. Jag kan också läsa lite om Simeragalas estitik, och några exempel på typiska platser och personer.

Jag går vidare till den träning jag fått. Här kan jag slå eller välja. Jag börjar redan luta åt ett håll, men rullar först och ser om jag nappar: jägare eller spejare. Nä? Nä. Jag tar kurtisan eller underhållare. Än en gång erbjuds jag en höjning i Instinct eller Presence. Jag köttar på med Presence igen. Jag får välja bland några färdigheter, och jag får en del utrustning. Nu har jag två masker – viktigt att kunna matcha tillfället!

Men hur kom det sig nu att min rollperson inte fortfarande bara knegar på? Jag slår på tabellen för bakgrund: ojoj, jag kommer egentligen från en ganska fin familj, men har helt enkelt gett mig ut och utsätter mig för fara för att det är kittlande.

Härnäst ska jag kika på en hemlighet – en ovanlig förmåga av något slag. Många ser bra ut, men jag slår till på Wardancer som ger mig ett rustningsvärde om jag slåss halvnaken som en dansare – tycker jag passar toppen!

Efter det kan jag kika på om jag ska ta någon besvärande omständighet. Man måste inte, men gör man det kan man få plocka en till hemlighet, eller öka attribut eller färdigheter. Hmm, en om skyddad uppväxt? Det går ju fint ihop med min bakgrund. Jag hade först en bild av någon med mer skinn på näsan, men nejdå. Den där lilla ökningen i att svinga svärd helt kommen av att skuggfäktas tydligen. Första gången jag försöker mig på något i skarpt läge får jag rulla med nackdel och sätta en liten markering på rollformuläret. När jag samlat ihop 10 markeringar blir jag av med nackdelen.

Men men, vad ska jag nu välja? Det står mellan att höja ett par färdigheter, eller ta en till hemlighet. Hm. Jag tycker nog faktiskt att den här äventyrande före detta underhållaren borde kunna prata lite med folk, och vara bra på att hoppa runt. Jag höjer Influence och Athletics.

Sedan är det dags att fundera över vad som är min rollpersons mörka sida. Det finns som vanligt en tabell att slå på eller välja ur. Jag tror grym kan passa bra. En gränslöshet i ord och handling som kryper fram när i stressade situationer. Kanske också en ännu mer osund del i jakten på kickar...?

Hade vi varit en grupp hade nästa steg varit att se över så att vi har minst ett gemensamt språk. Kanske hade det då varit läge att lägga till något mer än mitt modersmål, men i brist på grupp får det se ut som det gör. Jag höjde färdigheten Letters tidigare, så jag är läs- och skrivkunnig i alla fall.

Jag rullar fram ett klannamn, bestämmer ålder och rullar lite på tabeller som inspiration till utseende. Jag gör av med hälften av pengarna jag fick från min träning på att se till att jag har ett svärd. Resten sparar jag för framtida inköp (dessutom vill jag ju inte ha för mycket att bära på i ett slagsmål!).

Efter att jag fyllt i ett par saker jag först hade missat (Sanity och Vitality, orkar inte skriva ner Carrying Capacity för det är en enkel tabell bara) och vilken nivå av folkmagi jag har tillgång till (bara nödböner till välvilliga andar), tror jag att jag är färdig med min rollperson!

Simeri of Clan Summer Wave
En 18-årig dansös som lämnat sitt bekväma hemmaliv för att få uppleva äventyr istället för att dansa i palats. Hon har en genomträngande blick, ett brett ansikte och håller i regel sitt mörka hår inoljat. Hon för sig på ett självsäkert sätt, precis som många andra övermodiga eller ständigt beskyddade.

Birth Month: Flowermonth
Homeland: Simeragala
Training: Courtesan/Entertainer
Background: Thrill Seeker

Blood d6
Instinct d6
Presence d10
Steel d4
Wisdom d8

Sanity: 8
Vitality: 6

Secrets
Wardancer (Armour 3 whan lightly dressed and at most lightly encumbered)

Flaws
Sheltered

Urge
Cruel

Skills
Artfice d4
Athletics [Acrobatics] d8
Command d4
Healing d4
Influence d6
Letters d6
Melee [Sword] d6
Nature d4
Performance [Dancing] d8
Ranged d4
Rites d4
Skulduggery d4
Travel d6

Languages
Simeragalan

Folk Magic
Invocation

Equipment
Elaborate masks (2)
Colorful clothes
Flute
Small mirror
100 coins
 
Top