Nekromanti Rollspel är skrivna för de som gillar att plugga.

MrG

Swashbuckler
Om att analysera marknaden (OT)

För att producenter i ett marknadsekonomiskt system endast kan anpassa sin vara efter kända behov, dvs oftast sådana de själva eller någon annan i samma bransch skapat från början. Man försöker avhjälpa det med marknadsundersökningar, men dessa brukar vara grovt felformulerade och ganska klumpigt utformade, och skulle definitivt inte snappa upp en sån här sak.
Va! Du menar att ingen frågar säljarna vad som kan funka? Har jag aldrig märkt... :gremgrin:

Fast jag tror att det kan finnas mer anledningar. Speceillt om en marknad har svårt att nå nya och allt produceras av folk som själva varit med länge och själva är aktiva med det som produceras. Många utvecklingshopp kommer av att folk kommer in utifrån och tittar på produkten ur ett annat perspektiv. Vilket blir svårt när man inte får in folk utifrån... ska försöka spelleda för ickerollspelare oftare och se vad som händer :gremwink:

Sodivra

Champion
What?

Jag skulle ju just skriva ett inlägg. :gremtongue: Ja ja, jag skriver det väl ändå. Det var ändå odelat positivt.

Snyggt! Jag borde väl ha kunnat lista ut det själv, men det är väl lite dumt att tillskriva andra åsikter. Jag skulle tro att din vinkel är den som kan visa sig vara den som kommer utvecklas, kanske även vara framgångsrik inom det här området att vidga hobbyn. Dumt av mig att inte ta upp hur man tar till vara hobbyns särart, banor som jag annars är van att tänka i när det gäller Staden. (Och dess särart)

Samtidigt är jag lite rädd att du överskattar rollspelarna, men hey... Det här är ju en tråd om att skapa nya målgrupper.

Rising

Vila i frid
Re: Subjektiv Sammanfattning

Skulle man kunna göra ett gestaltningsspel som tog avstamp i ett partyspel, som drog från teater och lekar istället för spel och realism, så skulle man nog kunna vidga spelarbasen med alla som tycker om att skapa och gestalta tillsammans, utan för den sakens skull gillar att plugga och gejma.
Ahaa... Jag missade det här helt i ditt grundinlägg. Jamen då är det ju jätteintressant, just den här sällskapsleks-inställningen till rollspel är en som jag själv blir mer och mer intresserad av. Det skulle vara kul att kombinera den där omedelbara och lättbegripliga inställningen till sällskapsaktivitet som Baron von Munchaussen har - ihop med en setting och en atmosfär som också kan tilltala nya målgrupper. Jag skulle personligen gärna vilja ha någon sorts dinner table-rollspel; något man skulle kunna spela efter maten med samma lätthet som man kan plocka fram ett TP eller Rappakalja. Något man kan spela mer impulsivt, utan massiva förberedelser. Typ; slumpa fram en mordgåta såsom i Cluedo, och sedan köra.

Inte för att alla rollspel skulle vara på det här viset; men jag är ändå nyfiken på vad man kan göra i den här riktningen.