"Du älskar alltså rollspel baserade på böcker? Varför?"
I ärlighetens namn är jag nog mest BRP-fantast. Det råkar bara vara så att Chaosium är rollspel baserade på böcker-fantaster
Fast om jag ska spekulera lite så är ju Call of Cthulhu ett helt omöjligt rollspel. Att det är bra är ju helt sjukt. Jag köpte det mest för att jag var intresserad av Masks of Nyarlathotep. Jag hade ingen som helst aning om hur man skulle kunna rollspela en Lovecraft-novell (det vet jag fortfarande inte, jag spelar pulpaction med skräcktendenser, Lovecraft lyser med sin frånvaro).
I tidiga versioner av Stormbringer var det verkligen uppenbart att man spelade i en värld där Elric är den absolut viktigaste personen av alla (i Stealer of Souls och ett annat äventyr som hör ihop med det handlar om saker som händer i böckerna och Elric himself dyker upp en snabbis). Sådant är ju dels ganska coolt, man får vara en del av sin favvobok (fast eftersom ingen annan jag känner läser Moorcock och jag spelleder så blir det ingen poäng med det i alla fall), men å andra sidan suger det också. Elric är störst, viktigast och det går inte att spela episkt om världens undergång, det är ju Elric som sköter den grejjen.
Hmm, jag skulle visst spekulera lite också...
Så, om man nu verkligen ska spela ett rollspel baserat på en bok eller ett författarskap (när kommer Strindbergs Fadren som RPG?) så har man väl två approacher:
1. Man spelar i närheten av händelser från böckerna. Här bygger ju allt på att man får vara med och återskapa favoritbitar ur sina favoritböcker ur ett helt nytt perspektiv. Poängen med att spela ett bokrollspel så behöver inte förklaras närmare.
2. Man utgår från miljöer och vissa personer ur boken, men skär bort nästan allt handlingsmässigt från böckerna. Då är man förstås ute efter miljöer och framförallt teman och stämning som man inspirerats av. Poängen är inte lika stark som i punkten ovan, men fortfarande helt klart godkänd.
Men vad är då tjusningen med Call of Cthulhu? Jag är ett jättefan av Lovecraft, men mina spelare har inte läst honom, mina scenarion påminner inte alls om böckerna och jag använder ö.h.t väldigt få element från hans noveller.
Nej, jag vet faktiskt inte. Det enda som är säkert är att rollspel baserade på böcker fungerar oavsett om de tar hela böckerna rakt av eller knappt ens påminner om dem annat än rent ytligt.