Nekromanti Rollspel baserade på böcker

Balderk

Swashbuckler
Ja, det här är bara något jag har funderat lite på.

Hur vanligt är det egentligen med rollspel baserade på böcker? Jag vet att det finns massor med böcker baserade på rollspel och jag gillar många av dem (dragonlance och lite forgottenrealms iaf). Men nu undrar jag, finns det några bra rollspel, eller några dåliga rollspel för den delen, baserade på böcker? Vilka är dom?

Fungerar det konceptet?

MVH
Balderk

Eksem

Champion
Call of Cthulhu, Pendragon och Stormbringer/ELRIC! är baserade på böcker/noveller/präntade legender/osv, de är alla från Chaosium och de är alla bland det finaste du kan hitta i rollspelsväg.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det finns väl rätt många rollspel baserade på böcker, främst då fantasyböcker, som till exempel "Sagan om ringen" (som ju har det stora äran att ha två rollspel baserade på sig (om man räknar snålt, man kan ju säga att ALLA fantasyrollspel är baserade på Sagan om ringen)), "Wheel of Time RPG", "Discworld RPG" med säkert flera som jag inte kommer på. Det enda av dem spelen jag läst är "Middle-Earth Role-Playing" ("Sagan om ringen rollspelet"), som jag absolut INTE kan rekommendera även om jag hade mycket kul med det när jag spelade och det var trots spelet, inte på grund av det).

Sedan har vi favoriter som "Call of Cthulhu" naturligtvis.
Och "Vampire" som är baserat på Anne Rice böcker! :gremwink:
Och naturligtvis ännu fler som jag inte kommer på just nu.

Fungerar det konceptet?
Det är klart det funkar. Minst lika bra som att basera ett spel på en film. Bättre antagligen då en bok ger mer material att arbeta med än en film brukar göra.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Fungerar det konceptet?"

Behöver jag säga "Middle Earth Role Playing" eller "Lord of the Rings RPG"?

Eksem har nämnt ett par andra, och det finns fler. "Empire of the Petal Throne" var ett av de första rollspelen över huvud taget, och den var bokbaserad. Sedan har Steve Jackson publicerat mängder med GURPS-moduler baserade på böcker: Uplift, Humanx, Witch World och Lensman, bara för att nämna några. Ett kort tag så fanns Dune - Chronicles of the Imperium ute också innan den licensen gavs ut.

Räknar du in serier i böcker så har du två av mina favoriter: Usagi Yojimbo RPG och Albedo RPG, baserade på Usagi Yojimbo respektive Birthright och Erma Felna, EDF.

Ett av de märkligaste bok-baserade rollspelen som jag har snubblat över är Dream Park RPG, baserad på romanerna Dream Park, The Barsoom Project och The California Voodoo Game. Romanerna är deckarståries som utspelar sig i en hitech-anläggning för lajvspelande, som använder hologram, robotar, dräkter och rekvisita för att bygga spännande äventyrsmiljöer. Spelet utgår dock från att man är en av deltagarna i detta högteknolajv - man spelar alltså en rollperson som spelar en rollperson. På något sätt funkar det, trots att man kan spela precis vad som helst. Samtidigt.

Balderk

Swashbuckler
Det är klart det funkar. Minst lika bra som att basera ett spel på en film. Bättre antagligen då en bok ger mer material att arbeta med än en film brukar göra.
Jo, det har du såklart rätt i. Men jag gillar nog egentligen inte rollspel baserade på filmer, har knappt spelat några men jag har en aversion emot det. Sedan kom jag på att jag hade förträngt alla de självklara spelen som middle earth och whell of time rpg, som jag t o m har spelat.

Vampire baserat på Ann Rice? :gremlaugh:

Call of Cthulhu tänkte jag inte ett dyft på heller... illa av mig.

/Balderk

Storuggla

Champion
Dying Earth RPG, som i mina ögon är slemmigt bra. Baserat på Jack Vance's böcker.
Och några jeppar jobbar ju på en Game of Thrones d20 också, så det torde väl räknas också.

Storuggla, rebuff

Balderk

Swashbuckler
Ahh! En sann "rollspel baserade på böcker"-Fantast! Härligt! Ja, dem tänkte jag inte heller på, men det är klart jag kände till dem. Du älskar alltså rollspel baserade på böcker? Varför?

En sak bara, jag vet absolut inte vart jag ville komma med denna tråd, bara så att ni vet :gremsmile:

/Balderk

Dimfrost

Special Circumstances
Fler bok-baserade GURPS-böcker är Conan, New Sun (rekommenderas!), Discworld, Hellboy (om man räknar serier, återigen), Robin Hood och Scarlet Pimpernel, och säkert fler som jag missade.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Jajamen..

Uj ja !
Visst så funkar det att göra rollspel av böcker.. Flera exempel nämms ju här..
Det var ju så man böjade lira rollspel ju.. Det är tack vare att man läste Sagan om ringen-trilogin som man började spela ju..

Eksem

Champion
"Du älskar alltså rollspel baserade på böcker? Varför?"

I ärlighetens namn är jag nog mest BRP-fantast. Det råkar bara vara så att Chaosium är rollspel baserade på böcker-fantaster :gremwink:

Fast om jag ska spekulera lite så är ju Call of Cthulhu ett helt omöjligt rollspel. Att det är bra är ju helt sjukt. Jag köpte det mest för att jag var intresserad av Masks of Nyarlathotep. Jag hade ingen som helst aning om hur man skulle kunna rollspela en Lovecraft-novell (det vet jag fortfarande inte, jag spelar pulpaction med skräcktendenser, Lovecraft lyser med sin frånvaro).

I tidiga versioner av Stormbringer var det verkligen uppenbart att man spelade i en värld där Elric är den absolut viktigaste personen av alla (i Stealer of Souls och ett annat äventyr som hör ihop med det handlar om saker som händer i böckerna och Elric himself dyker upp en snabbis). Sådant är ju dels ganska coolt, man får vara en del av sin favvobok (fast eftersom ingen annan jag känner läser Moorcock och jag spelleder så blir det ingen poäng med det i alla fall), men å andra sidan suger det också. Elric är störst, viktigast och det går inte att spela episkt om världens undergång, det är ju Elric som sköter den grejjen.

Hmm, jag skulle visst spekulera lite också...
Så, om man nu verkligen ska spela ett rollspel baserat på en bok eller ett författarskap (när kommer Strindbergs Fadren som RPG?) så har man väl två approacher:

1. Man spelar i närheten av händelser från böckerna. Här bygger ju allt på att man får vara med och återskapa favoritbitar ur sina favoritböcker ur ett helt nytt perspektiv. Poängen med att spela ett bokrollspel så behöver inte förklaras närmare.

2. Man utgår från miljöer och vissa personer ur boken, men skär bort nästan allt handlingsmässigt från böckerna. Då är man förstås ute efter miljöer och framförallt teman och stämning som man inspirerats av. Poängen är inte lika stark som i punkten ovan, men fortfarande helt klart godkänd.

Men vad är då tjusningen med Call of Cthulhu? Jag är ett jättefan av Lovecraft, men mina spelare har inte läst honom, mina scenarion påminner inte alls om böckerna och jag använder ö.h.t väldigt få element från hans noveller.

Nej, jag vet faktiskt inte. Det enda som är säkert är att rollspel baserade på böcker fungerar oavsett om de tar hela böckerna rakt av eller knappt ens påminner om dem annat än rent ytligt.

Balderk

Swashbuckler
Ah! Nu kommer vi nån vart!

Ahh! Bra inlägg! Det var lite sådant här jag ville få fram (borde ha frågat efter det också men jag skulle snart börja lektion).

Hmm, jag skulle visst spekulera lite också...
Så, om man nu verkligen ska spela ett rollspel baserat på en bok eller ett författarskap (när kommer Strindbergs Fadren som RPG?) så har man väl två approacher:

1. Man spelar i närheten av händelser från böckerna. Här bygger ju allt på att man får vara med och återskapa favoritbitar ur sina favoritböcker ur ett helt nytt perspektiv. Poängen med att spela ett bokrollspel så behöver inte förklaras närmare.

2. Man utgår från miljöer och vissa personer ur boken, men skär bort nästan allt handlingsmässigt från böckerna. Då är man förstås ute efter miljöer och framförallt teman och stämning som man inspirerats av. Poängen är inte lika stark som i punkten ovan, men fortfarande helt klart godkänd.
Ja, de problem jag (som spelare) uppfattar i rollspel baserade på böcker är att (det här är högst personligt) blir lite frustrerad och så när saker och ting skiljer sig från böckerna. Mitt bästa exempel här är när jag spelade Wheel of Time rpg och det var två (2) spelare som spelade Aiel (Ingen av dem hade läst böckerna, såklart) och de var mitt i Andor spatserande på gatorna, det här var innan Rand hade fixat sina Aiel-följeslagare och de flesta människorna i Andor borde med all rätt vara livrädda för dem eller hata dem. Istället så kunde de fritt spatsera på gatorna och ingen brydde sig (trots att ena spelaren spelade ett psykfall som hade sin slöja för ansiktet för jämnan). De hade inte heller någon anledning att vara i Andor, de borde med all rätt vara i sin öken eller möjlgvis till höra någon hemlig spaningspatrull, men dessa skulle inte spatsera fritt på gatorna i Andors huvudstad (samtidigt som den falska draken fördes genom staden av Aes-Sedaier)! Detta störde jag mig förfärligt på. Jag tror jag skulle störa mnig på skillnader i Sagan om Ringen-rollspel också t ex, det här var inte uteslutande för WoT.

Så jag tror antingen att alla ska ha läst i alla fall någon bok rollspelet baseras på eller så ska ingen ha gjort det. För det måste ju vara fler än jag som kan känna sådär? Eller?

MVH
Balderk

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Elric är störst, viktigast och det går inte att spela episkt om världens undergång, det är ju Elric som sköter den grejjen."

Samtidigt är ju Moorcock inte Tolkien, om man säger så. Det finns otroligt många lösa trådar även kring världens undergång. Jag kan till exempel tänka mig ett äventyr som rör vilket öde senator Voashoon och hans efterföljare (rollpersonerna) mötte när de försökte fly åt öster. Kanske inte jätteepiskt, men ändå intressant att spela ett så uppenbart dödsdömt företag.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ah! Nu kommer vi nån vart!

Men att spela WoT RPG med folk som inte har läst böckerna känns dödsdömt från början. Som bäst får man något slags oengagerande dussinfjantasy som inte har mycket med WoT att göra, och som sämst får man en ren parodi på allt böckerna handlar om. Jag förstår egentligen inte vad i ditt inlägg som pekar på brister i rollspelet, utan det är väl snarare spelarnas fel.

/Dimfrost

Balderk

Swashbuckler

Ja, och det är ju just det som är problemet. Ett spel baserat på en bok kräver egentligen av spelarna att de ska ha läst boken. Annars blir saker och ting fel, vilket inte nödvändigtvis är dåligt i och för sig. Jag tror min SL mest köpte WoT för att världen är bra, bättre än t ex forgotten realms, och att det är ett spel (och det här är viktigt) mer inriktat på intriger än action. Hade ingen av oss läst böckerna tror jag att det hade funkat jättebra, för intriger är något vi kan spela. Men nu när jag hade läst böckerna (då hade jag bara läst första) så började jag irritera mig på saker och ting vilket är väldigt negativt och jobbigt.

MVH
Balderk

Troberg

Sinister eater

Ett spel baserat på en bok kräver egentligen av spelarna att de ska ha läst boken.
Antingen det, eller så är det tvärtom, det vill säga kräver att de inte läst boken för att det skulle förta effekten.

Balderk

Swashbuckler

Ja... Det har du rätt i.

Det finns ju andra anledningar till att köpa ett rollspel baserat på en bok än att man gillar boken, det kan ju faktiskt vara ett bra spel ändå. (Det var väl så min SL tänkte i fallet WoT. så dödsdömt tycker jag inte det pojektet var).

/Balderk