Rollspel där nya versioner tillför något positivt

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom jag inte kände för att börja bråka i den nya "det var minsann bättre förr"-tråden så startar jag istället en egen tråd, där jag tänker att vi kan försöka fokusera positivt istället.

Här handlar det, som titeln antyder, egentligen inte om vilken utgåva som är "bättre" eftersom sådana distinktioner sällan ger speciellt mycket – utom lätt barnsliga "edition wars". Istället handlar det om fall där man tycker att nya versioner av ett spel tillför något – nyutgåvan behöver inte vara som helhet "bättre", men den ger något positivt i varje fall.

(Jag är överlag ganska skeptisk till det här med att försöka koka ner sin åsikt om ett spel eller en film etc till ett tråkigt, begränsat och onyanserat binärt "bra eller dåligt"-omdöme.)

Så, jag kan börja.

Nya Oktoberlandet gav mig mer, tyckte jag, när det gäller att faktiskt kunna konstruera mina egna äventyr än den första versionen av spelet. Jag gillar fortfarande den första, och regelsystemet i den andra utgåvan passar inte riktigt mig, men jag hade alltid svårt att komma på äventyr till originalspelet. Tvåan fattade jag mer av hur jag skulle kunna spela i praktiken.

Nya Coriolis hade med mer faktisk spelvärld i sitt grundpaket, vilket gör det mer omedelbart spelbart än den första utgåvan.

Nya Neotech har mycket finare bilder än den föregående utgåvan.

Nya Mutant Chronicles, tredje utgåvan alltså, har jag inte läst klart än – men jag upplever att de byggt vidare på den gamla spelvärlden på ett överlag väldigt förtjänstfullt sätt. Grundboken har mycket bra nytt material om Luna och om apostlarna som inte är Algeroth eller Ilian. Regelsystemet är såklart inte så bra, men dels gäller ju det alla regelsystem och dels bryr jag mig ju ändå inte om regler i spel.

Överlag har jag lite svårt att uppskatta eller engagera mig i nya versioner av spel där man bara ändrar reglerna och alltså inte gör några egentliga ändringar av spelet, men de fyra exemplen ovan har åtminstone gjort en del rätt =)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Mutant UA för att det lyfte Mutantskandinavien som setting på ett fantastiskt sätt jämfört med tidigare utgåvor.

(Därmed på inget sätt sagt att jag ogillar de tidigare utgåvorna)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nu pratar vi 1970/80-tal:

Runequest 2 var klart bättre än Runequest 1. Det var fråga om bättre presentation, bättre exempel och mer läsbar layout.

Megatraveller var klart bättre än den ursprungliga svarta boxen med Traveller Book 1-3. Den svarta boxen var ett kortfattat regelkompendium utan övergripande sammanhang. Spelledaren var tvungen att tänka ut väldigt mycket själv. Megatraveller, däremot, var ett sammanhållet komplett spel.

DoD 84 (svarta boxen) var bättre än DoD 82 (blå boxen): Både reglerna och prosan tog ett rejält kliv uppåt tack vare Åke Eldbergs insatser.

D&D 74 (vita boxen) hade obegripligt innehåll. AD&D blev ett fungerande rollspel.

2097

deleta mitt konto tack
Varför heter det gunkake i nya neotech?!?!?!H sex och våld hör inte ihop!

Eon IV förbättrade och förenklade systemet så att jag kan spela det igen utan att ögonen börjar blöda (vilket version III gör idag).

Nya Kult är bättre än gamla tycker jag, men jag tyckte iofs att gamla var ospelbart.

Tycker att DnD 5 är spelbart, vilket är klart lyft i från tidigare versioner.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tycker väldigt mycket om nya Neotech! Gamla spelet var det där lite quirky spelet där du kunde göra en rollperson som hade trenchcoat och hatt samt en kamel som följde honom överallt. Jag valde att se kamelen som en hallucination, för det gjorde det hela intressantare, men egentligen var det bara för att jag slog slumptabeller som sa åt mig att mitt trogna husdjur var just en kamel.

Så från början avfärdade jag helt ärligt nya utgåvan. De gamla var aldrig min grej. NeoGames var för crunchy för min smak och spelen som sådana passade inte mig riktigt. Men Edge-versionen är ett helt annat spel. Det försöker ibland för mycket kan jag tycka, men sammantaget är det väldigt väldigt coolt!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
För något år sedan på Dancon testade vi att spela första Drakar och Demoner exakt som det var skrivet. Efter det kan jag konstatera att alla senare versioner är bättre!

Bolongo

Herr Doktor
Minimoni;n341730 said:
Vad är gunkake? Jag har inte nya Neotech och vill inte köpa det för att stilla min nyfikenhet runt ett ord.
Automateld. "Spray and pray"

Jocke

Man med skägg
Nya Delta Green är bättre skrivet och mer tillgängligt än gamla. Hur de har byggt vidare på DG som organisation är smart och kul, de nya reglerna om sanity känns bra och automateld låter riktigt läskigt att vara med om. På nästan alla sett och vis (utom Arkiv X-faktorn som det lite tappat) ett steg uppåt.

Tant Ragnar

Gamle usling
Dod Chronopia. Tillförde en fantastisk spelvärld presenterad på ett elegant sätt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tant Ragnar;n341739 said:
Dod Chronopia. Tillförde en fantastisk spelvärld presenterad på ett elegant sätt.
Första Drakar och Demoner-versionen med värld i grundboken dessutom, så i någon mån första gången Drakar och Demoner var ett "komplett" rollspel, enligt vissa sätt att se saken.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Det här är trådens ämne: Rollspel där nya versioner tillför något positivt
Det här är inte trådens ämne: Slangord i Neotech

2097

deleta mitt konto tack
DeBracy;n341741 said:
Första Drakar och Demoner-versionen med värld i grundboken dessutom, så i någon mån första gången Drakar och Demoner var ett "komplett" rollspel, enligt vissa sätt att se saken.
Håller med!!

luddwig

Lawful evil
Jag tycker att andra utgåvan av Star Wars D6 är bättre än den första. De lite mer detaljerade reglerna ger en bra stadga till spelet utan att för den skull kännas betungande.

Khan

Kondottiär
Nya Coriolis. Även om jag har en del åsikter kring reglerna, och hur de beskriver världen, är det ohyggligt mycket mer lättillgängligt än första utgåvan. Efter att ha skapat sin RP-grupp har SL en hel näve krokar att bygga äventyr kring. Fantastiskt.

Mutant År Noll. Perfekt sätt att använda en känd IP på ett helt nytt sätt som känns både naturligt och rimligt inom fiktionen.

Eon IV. Jag älskar gamla Eon. Men det nya systemet är ungefär 514,6% procent bättre, snabbare och smidigare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag gillade original-Mutant. (Men tycker att de flesta äventyr som publicerades handlar för mycket om storskalig krig och terrorism.)

Jag gillade Mutant: Undergångens Arvtagare mer, för det gör samma sak, men bättre, med lite tajtare regler, bättre äventyr, mer utvecklad värld och mer enhetliga produkter.

Och jag gillar Mutant: År Noll ännu mer, för det gör något nytt av spelet, men ändå något som påminner väldigt mycket om den värld som beskrevs i det ursprungliga spelet, men inte riktigt framträdde i äventyren.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Pendragon 3 är betydligt bättre än Pendragon 1 (det kom aldrig någon andra utgåva ... ); det är mer helgjutet, har ett bättre system för Glory, mer genomtänkta färdigheter och bättre fluff. Pendragon 4, 5, 5.1 och 5.2 har gradvis blivit snyggare och snyggare men egentligen inte lagt till något eller ändrat det som kom i 3 på ett substantiellt sätt. (Undantaget är magireglerna i Pendragon 4, men de var å andra sidan så knäppa/krångliga att de aldrig kom tillbaka igen).