Det är ju just hårdkodat jag inte vill att det ska vara...Rising said:Är inte dessa tu motsatser? Att ge kontinuerlig skada kan vara att tända eld på motståndaren precis såsom att förgifta denne, osv, men samtidigt så vill du att "regn" skall vara hårdkodat i systemet?
Vaddå "Jag får det att börja ösregna"? Vad är det för trams? Visst kan man tänka sig att det finns världar med vädershamaner, men jag tycker inte att sånt ska förutsättas.Rising said:Varför kan inte effekten att sänka motståndarens träffchans motiveras såsom "jag börjar pysa ut tjock rök som försämrar sikten" eller - just - "jag får det att börja ösregna"?
Och nej, jag vill inte att spelarna ska ha kontroll över miljön. Jag vill, i traditionell anda, att spelarna styr sina rollpersoner (som styr sina varelser), medan SL styr "resten".
Alltså; jag menar att det ska ha effekt att man blir påtänd (höhö), men att denna effekt inte ebhöver vara definierad i systemet. Alltså, det finns väl ändå ett hyfsat konsensus om att saker och ting tar eld om man eldar på dem, och det rör sig om ett hyfsat brännbart material? Bra, när nåt då tar eld och gör X i skada så är det rimligt att det man gör skada på dessutom börjar brinna, och om man känner för det kan man improvisera regler kring det. Eller så förklarar man bara att den skada man fick, är den skada man fick av elden sammanlagt, whatever. Det behövs hursomhelst inga släckningsregler, till exempel. Eller regler för hur länge något brinner.Rising said:Jag kan absolut förstå tjusningen med den här sortens kreativa utmaningar, och min avsikt var absolut inte att blanda in blabbet från den andra diskussionen i den här tråden. Jag var mest frågvis kring konflikten jag såg mellan de två övre citaten. För: om du verkligen vill bygga ett system där fiktionen spelar roll, så skulle jag nämligen också låta systemet bry sig om hur man gör skada (syra, eld, laserstråle). För i fiktionen så spelar ju detta visst roll. Med eld kan man antända saker, vilket inte går med en gifttagg, till exempel.
Det är som alla småfjärtar på forumet som gnäller på tradspels "pingpongstrider". Det beror bara på att de väljer att bara tolka systemet i sig självt, och valt att inte fylla det med fiktivt innehåll.
Jag tror att det här systemet faktiskt kommer att vara ganska mycket så, som traditionella pingpongsystem: Allt behöver inte rymmas inom reglerna (och ja, jag vet att en massa rollsspelstidningsinsändarutrymme använts till folk som frågat om regler för allt möjligt, men svaret har alltid varit "hitta på själv, för fan"). Man kan lika gärna hjälpas åt för att göra en intressant strid i fiktionen, med systemet som mest en balanserande faktor i bakgrunden.
Men, huvudsaken är denna: Jag kan hårdkoda att saker och ting kan ha nackdelen "funkar sämre i regn". Huruvida det regnar ska fan inte bestämmas av regler, utan av huruvida det regnar i fiktionen just då. Om rollpersonerna börjar slåss med någon på en kulle i mitten av Juli utan ett moln på himlen, så ska ingen fjantbög kunna komma och säga "nä, nu regnar det", betala tre fnurkpoäng och komma undan med det. Om SL bestämmer att det regnar, så regnar det. fast om SL i det läget bestämmer att det plötsligt börjar regna bara för att det passar honom, så är spelarna i sin fulla traditionsenliga rätt att säga "pilutta dig" och gå därifrån.