Nekromanti -Rollspel får hjärnan att explodera!

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag har funderat så länge nu att jag måste skriva av mig.

Jag tycker rollspel som underhållningsmedium är så himla bra på många sätt. Jag har roligare minnen från bordsrollspelande än från andra underhållningsmedier som film, videospel och böcker.

Men just nu känner jag mig helt slut i huvudet, jag känner någon slags missnöje som visar sig genom min relation till rollspelshobbyn.

Jag är missnöjd med de rollspel som finns hittils, och jag är heller inte nöjde med de som jag själv försöker sätta ihop.

Jag spelade rollspel för första gången för 18 år sedan, jag är 29 nu.
Första gången jag hörde om rollspel hade jag redan spelat drakborgen.

Drakar och Demoner,
(lät som det spelats Äventyrspaket 1 Svart duell och skönketen och odjuret)
En kompis som som skulle förklara berättade om en spelomgång han haft:
Vi var runt 10 år gamla, detta är de lösa fragment jag minns:
Han spelade en tjuv..
Han hade under äventyrets gång fått tag på ett slagsvärd som han sade var ett av de bästa svärden. Äventyrarna hade hittat skatten i slutet av Skönheten & Odjuret.
Tjuven, hade med hjälp av de två andra hittat skatten! Han skulle ta skatten för sig själv....
Så utan förvarning svingade han sitt svärd; slog perfekt slag och högg huvudena av de anda två, med ett och samma hugg.

Han berättade ocskå att de hade mött en stor demon, och att han som tjuv hade använt färdigheten 'hoppa' och tagit sig upp och huggit demonen i ögonen med sin dolk.

Han berättade även att han hade spelat Mutant(äldsta utgåvan). Äventyrarna hade varit inne på en saloon då ett gäng kom in.
Han sköt ner takkronan så att den landade i skurkarnas huvud och på så sätt görde han slut på hela gänget på 1 SR.

Han förklarade att man måste vara smart, listig och kunna komma på coola idéer för att vara bra på rollspel.

I våran kultur matas vi hela tiden med underhållning och historer andra har skapat.
Jag tycker det behövs ett medium som fokuserar på den egna fantasin och det egna skapandet. Vilket rollspelen är på ett sätt unika.

----------"en massa års rollspelande följer här"------------------

För något år sedan spelade jag DoD-91. Det var vädans roligt.
(Jag kan ungefär hela reglerna i hudvudet till Expert och 91').
Reglerna märktes knappt när vi spelade, vi använde dem ganska flexibelt.

Vi gjorde rollpersoner på kanske 15 minuter. Slog 3T6, placerade ut några färdig räknade skills från några yrken. och hittade på rollpersonernas bakgrundshistoria.

Det blev en rolig dynamik i spelgruppen. Vi hade 2 stycken som knappt hade spelat rollspel förut, när vi spelade var de hur roliga att spela med som helst, de var barbarer och behöde varken ha koll på spelet eller ta hänsyn till spelvärlden. Samtidigt som jag själv spelade en livegen vägvakt som ständigt var rädd för att bryta mot den norm som feodalsamhället gett mig eller att på något annat sätt hamna i närheten av något som missbehagar överheten.

Jag hade läst en del om medeltiden, moralens geneologi, och var även inne i en WHFRP kampanj på annat håll. Så jag hade en massa material i bakhuvudet som jag kunde improvisera fram detaljer om miljön äventyret utspelade sig i, vilket framgick till de andra spelarna och SL medans vi spelade, genom re dialoger rollpersonerna hade under äventyrets gång.

Vi använde reglerna lite hipp som happ när vi spelade, de som knappt spelat rollspel tidigare behövde inte bry sig. Medans jag själv som kunde alla regler tykcte att det var roligt att spela regelnoga angående min egen karaktär.

Det känns som att spelet blev väldigt roligt för att vi använde en massa tekniker som går att använda i just rollspel just för att det är så flexiblelt. Vi hoppade mellan olika perspektiv. Om man skulle jämföra med en film, så använde vi ett väldigt 'coolt' kamera-arbete ibland var kameran inuti en rollpersons huvud och vi såg från den personens ögon. Ibland zoomades den ut för att visa en miljö, ibland in på folks ansiktsuttryck för att poängtera känslor. Ibland tog en spelare spontant över rollen som en statist för att slänga ur sig roliga kommentarer till någon spelare.

Vi använde spelares grundegenskaper genom att improvisera sådant som i andra spel kanske skulle kallas för, och finnas som fördelar, nackdelar, feats, osv. Vi använde grundegenskaper som inspiration för att kunna illustrera en rollpersons egenskaper, beteende och historia.

Spelare började själva under spelets gång beskriva miljön, hitta på vad andra karaktärer, vad de hade sagt och gjort.

I efterhand skulle jag kunna beskriva min karaktärs funktion som en 'norm' som fungerade till att beskriva den feodala tidens världsbild och syn på samhället. Vilket skapade en kontrast och på så sätt förtyligade barbarernas roll som brytare mot vad som räknas som var konvention och genomförbart för folket inrutade i den rådande samhällsnormen. De var inte nertyngda av "Civilisationens ok" för att ta ett begrepp från en gammal Conan tidning...

Jag vet inte om det går att få ut någonting ur det här inlägget. Utan jag bara skriver det som ramlar ur mig.

Jag kommer ofta på mig att tycka att det mesta av alla rollspelsböcker nästan bara innehåller sådant som inte har någon betydelse för hur roligt själva spelandet är. =/

Jag håller på att sätta ihop ett eget spel, jag är bara så självkritisk. Jag har så mycket material om speldesign, dramaturgi, media och en massa annat att jag inte kan bestämma mig vad jag ska fokusera på.

Om jag har tur så kanske jag kan hitta ett nytt bra rollspel om någon kan tipsa. Detta är några exempel på vad jag tycker om några spel.

Drakar och Demoner: Alla jag känner kan reglerna i hudvudet. Man behöver inte så mycket mer regler...om man spelar på ett visst sätt.

Rune Quest: Har inte spelat det, men reglerna känns lite mer putsade än DoD, av nya fantasy-brp så skulle jag gissa att jag skulle gilla Stormbringer bäst, och även använda det som ett generellt fantasy-brp på samma sätt som man kan använda gamla DoD.

WHFRPG: Spelar just nu Enemy Within kampanjen, har hållitpå med den i 2 år typ. Ett ganska bra spel. Den spelvärlden är jättebra, speciellt den i 'gamla' versionen. Reglerna är spelbara men man hade kunnat ändra lite angående bland annat wound systemet, kanske spela det med Runequest regler.

Mutant3: Går att använda som ett generellt nära-framtid brp. Har varit roligt för att det har gått snabbt att sätta ihop äventyr då någon haft inspiration av valfri nutids/sci-fi film/spel/bok. Det "mesta" går att spela.

D&D: Suger som rollspel, tycker det är alldeles för töntigt och överdrivet. Håller med helt och hållet den som tyckte att det är ett "George Bush spel". Det är ett rövarbaron-hänynslös-kapitalist spel Som bara går ut på att döda för dödandets skull, för att kunna bli bättre på att döda och sno offrens pengar. Samtidigt som det handlar om "Good vs Evil" yeah right. Spelet är en slags spegelbild av den "amerikanska drömmen" Då vilken liten människa (level 1a) som helst, alla har samma förutsätningar, ska kämpa och kämpa genom det regelsystem den nuvarande samhällsordningen har satt up så kan alla nå framgång och lycka" Antagligen är det George Bush och Illuminati som ligger bakom spelet för att hjärntvätta befolkningen, D&D fungerar bättre som bas för datorspel dock. I mina ögon är det ett DATA-spel och inte ett rollspel. K*K!

The Riddle of Steel: Om man skulle göra ett 16-sidors häfte där man klämde in spelets kärna. Skulle man ha ett bra system för att spela korta pulp-aktiga farofyllda äventyr i stil med REH's Conan noveller. inget tjafs. Quickstart reglerna lär räcka. Fast jag har iof inte spelat spelet än...men det verkar ha bra tanke bakom.

Worlds of Wonder: Här finns en idé jag gillar. Man har en 16 sidig grund-regelbok. Sedan har man 16-20 sidiga tillägsbilagor med spelvärld/tema. Ungefär det formatet ser jag som det optimala.

Kan inte någon här sätta ihop en blandning mellan Basic Role Play, Mordheim, The Riddle of Steel, Brutal åt mig så jag kan spela?

Ni får gärna även skriva en genre-manual, kanske börja i grunden hos den moderna fantasyn? i litteraturen. 30 till 60-tals fantasy?
-Snälla!, ni är ju profesionella spelkonstruktörer! jag är bara en enkel själ som älskar olika typer av spel.


Någon kan även skriva en "skriva manus"-manual för rollspel, på samma sätt som det finns läroböcker om författartekniker, dramaturgi, retorik och fillmanus?

Egentligen borde rollspel vara lätta att sätta sig in i. Just nu känns det som att man inte orkar. Alla regelböcker är så tjocka. När man väl pinat sig igenom dem hittar man inte mycket nytt heller...oj, nu börjar jag gäspa!

Det enda spelsystemet jag har varit nöjd med hittils finns inte på papper. Det har uppkommit i interaktionen mellan spelare,sl, och deras fantasi.

Kan någon här berätta mer om The Riddle of Steel eller The Burning Wheel? Eller något annat jag kan tänkas gilla?

Jag ber om ursäkt om inlägget är osammanhängande eller dåligt skrivet. Detta är min terapi!! =/
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,120
Location
Nordnordost
Kul!

Vi är typ jämngamla, har likartad bakgrund, och har kommit fram till ungefär samma saker. :)

Vad gäller ditt spelönskemål så är det några som håller på med just ett sådant spel i Makarforumet just nu, där forumets vassaste skallar gnids för att få ihop nått antologi-liknande spel byggt kring den lilla regelkärnan Paralell Worlds.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,402
Location
Lund
Oj, en massa tankar & lite funderingar här ja..
Det roliga är att man känner igen sig i en del av det du skriver.. :gremlaugh:

Jag är missnöjd med de rollspel som finns hittils, och jag är heller inte nöjde med de som jag själv försöker sätta ihop.
Lite synd att dy känner så, för detfinns bra rollspel här ute..
Ta t.ex Drakar & Demomer Trudvang. Det spelet fick mig att verkligen tända till i mitt spelande igen. Speciellt deras värld som var udnerbar när jag lästde den & gav mig gnistan tillbaka.
Sedan har vu ju Mutant Undergångens arvatager, som var sdåär tillbaka till det gammla, satt & flinade ingenkännande när jag läste det & var ännu mer inspirerad när jag sepalde det.

/ Johan K, som borde pallra sig ner till tvätten nu.. :gremsuck:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag skulle tro (utifrån vad du skriver) att du skulle gilla spel med narrativa regler.

Några av de exempel du räknar upp (såsom killen som sköt ner takkronan över skurkarna) är nämligen en sådan där grej som vanliga rollspel inte hanterar. Det finns ingen regel i Mutant eller Western som talar om huruvida man lyckas med en sådan sak. På samma sätt finns det ingen regel i Drakar och Demoner som säger att man kan använda Hoppa för att hugga demoner i ögat.

Många av oss rollspelare har gjort sådana där saker ändå, men nu för tiden finns det rollspel som redan från början är skrivna för att fungera på just det sättet. Alltså som förväntar sig att spelarna skall hitta på idéer och som styr vad spelarna försöker åstadkomma snarare än vad de utför för handling i sig.

Det ger ett väldigt fritt spelrum åt deltagarna att brodera ut världen och berättelsen efter eget huvud. I sådana spel händer sådana där saker hela tiden.

I en Hong Kong-action-strid kan man exempelvis bara slå för huruvida man lyckas slå ut motståndaren, och om man lyckas så får spelaren berätta hur han lyckas med detta på vilket sätt han än önskar. Jag har upplevt strider där hjältarna dragit i mattor så att skurkarna ramlat, kastat knivar in i piporna på fiendens raketgevär så att de exploderat i deras händer, sparkat upp ormtjusares ormkorgar i luften ovanför skurkarnas huvuden och skjutit av locken på dem så att ormarna fallit ner på dem och bitit dem i halsarna, osv... Alla möjliga sorters galna stunt som deltagarna lyckats hitta på.

Men man kan exakt lika gärna använda samma regler för mer återhållsamt spel - eller till och med för rent socialt spel som sätter fokus på frågor om värderingar och moral.

Det typiska för dessa samberättar-spel är att de är skrivna för att bli vad delagarna vill med dem. Spel som Drakar och Demoner och Mutant försöker simulera en sorts naturlagar, och ni måste frångå reglerna när ni vill göra andra saker. Samberättarspelen är mer praktiska för den spelstil som du verkar gilla, eftersom de faktiskt är skrivna för att uppmuntra fantasifulla påhitt oavsett till vad deltagarna vill fantisera fram. (Man kan använda ett och samma samberättarspel för att lira såväl stilistiska, överdrivna superhjälteserier som lågmälda dramer om skuld, moral, tro och ångest - spelen blir vad deltagarna gör dem till (det är sant om alla rollspel, men i samberättarspelen så hjälper reglerna en och bidrar med inspiration och praktiska upplägg, medan det krävs mer av spelledaren och spelgruppen om de vill göra samma sak i andra spel)).

Några skillnader mellan de samberättarspel och simulerande spel:

1. Samberättarspelen är ofta väldigt regellätta och korta. Det går fort att sätta sig in i dem och de är så strömlinjeformade att alla runt bordet lär sig samtliga regler kvickt.

2. Samberättarspelen är ofta väldigt universella. Det är flera här på forumet som exempelvis gått över till att använda ett samberättarsystem fastän de spelar i kampanjvärldar till gamla simulerande spel. Det är exempelvis en barnlek att använda Fate (=ett vanligt samberättarsystem) till Ereb Altor (=kampanjvärlden i gamla Drakar och Demoner) om man skulle vilja det.

3. Samberättarspelen är utformade för att stimulera till beskrivningar och berättande. Man har exempelvis sällan enkla färdigheter i stil med Hoppa och Klättra, utan oftare egenskaper som är mer målande, såsom "Fåfäng", "Anar ugglor i mossen" och "Får sista ordet". Många samberättarsystem tillåter helt fria egenskaper som spelaren hittar på efter eget huvud, vilket gör att man med små och enkla medel kan berätta något om ens rollperson när man skapar den. Många samberättarspel sätter också rollpersonen i fokus genom att systemet ger den Livsmål som spelledaren förväntas bygga sitt äventyr på, eller genom att på olika sätt låta handlingarna fokusera på rollpersonernas övertygelser, nackdelar, rädslor och målsättningar.

4. Många av dagens största och mest populära samberättarspel blandar in rätt stort mått av taktik i sin spelmekanik. När jag läste om dina åsikter om D&D trodde jag att du skulle ogilla detta hos samberättarspelen, men samtidigt ser jag att du gillar Riddle of Steel. Den mekanik som råder i RoS påminner ganska mycket om hur man resonerar i fråga om taktik och spelmässighet i de flesta samberättarsystem, så jag tror att det är något som passar dig.

---

Jag skulle faktiskt rekommendera att du laddade ner den gratisversion som finns av Fate. Jag har inte den länken i huvudet, men antingen kan du googla upp den själv, eller så tindrar du med ögonen tills Dimfrost eller någon kommer och postar den.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,169
Location
The Culture
FATE

Jag skulle faktiskt rekommendera att du laddade ner den gratisversion som finns av Fate. Jag har inte den länken i huvudet, men antingen kan du googla upp den själv, eller så tindrar du med ögonen tills Dimfrost eller någon kommer och postar den.
Jag är kanske inte Dimfrost, men jag är i alla fall någon:

FATE

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,662
Location
Fallen Umber
Re: FATE

En bättre version av reglerna (eftersom det är den nyare versionen), fast med mindre förklaringar (eftersom det är regelkärnan från Spirit of the Century, minus allt fluff och alla exempel) finns här.


/Dimfrost
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Om du kan pallra dig ner till Södertälje efter sommaren får du gärna vara med och testa The Riddle of Steel, The Burning Wheel och andra spel som du kanske skulle tycka bättre om.

Jag tror Rising har rätt, det låter som om Story Games vore mer i din smak än traditionella rollspel. Som tur är finns det ju massor av spel att välja bland. Jag tror spel som Spirit of the Century, med sin fokus på action och handling låter som det skulle passa dig ganska bra, men som sagt, du är välkommen att komma och prova på riktigt.

Mvh,

Jocke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,662
Location
Fallen Umber
(Det här kan vara lite OT men det är svårt att reda ut vad tråden egentligen handlar om. :gremlaugh:)

Passar verkligen Spirit of the Century in bland Story Games-spelen? Jag har hört det omtalas som ren genresimulering, vilket är en av måna anledningar till att jag är skeptisk till GNS-teorierna. (Det känns naturligare att just klumpa ihop det med andra spel som fokuserar mer på berättelsen än rollgestaltningen eller den spelmässiga utmaningen.)


/Dimfrost
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Re: FATE

Sidan har nog uppdaterats sen du kikade in där sist för på sidan som Gurgeh länkade till kan man dra ner tre olika varianter Fate 3.0 i pdf-format.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,662
Location
Fallen Umber
Re: FATE

Åhå, ja, det stämmer ju. Innehållet i dem alla är ju just det jag länkade till, dock.


/Dimfrost
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,991
Location
Stockholm
Thermight said:
D&D: Suger som rollspel, tycker det är alldeles för töntigt och överdrivet. Håller med helt och hållet den som tyckte att det är ett "George Bush spel". Det är ett rövarbaron-hänynslös-kapitalist spel Som bara går ut på att döda för dödandets skull, för att kunna bli bättre på att döda och sno offrens pengar. Samtidigt som det handlar om "Good vs Evil" yeah right. Spelet är en slags spegelbild av den "amerikanska drömmen" Då vilken liten människa (level 1a) som helst, alla har samma förutsätningar, ska kämpa och kämpa genom det regelsystem den nuvarande samhällsordningen har satt up så kan alla nå framgång och lycka" Antagligen är det George Bush och Illuminati som ligger bakom spelet för att hjärntvätta befolkningen, D&D fungerar bättre som bas för datorspel dock. I mina ögon är det ett DATA-spel och inte ett rollspel. K*K!
:gremsuck:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det där var ju humor!!! Fast det kanske int var trippelironi?

Jag börjar spela D&D imorgon förresten, efter 18 års uppehåll...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,626
Location
Göteborg
Eftersom jag precis (som i för några minuter sedan) har släppt lös ett rollspel på rollspelsmakarforumet, så kan jag inte låta bli att referera till det. Det är väldigt berättelsecentrerat, och jag tror att det kan skapa de fräcka situationer du eftersträvar. Och det är enkelt, eftersom man inte har någon SL och det inte kräver några förberedelser.

Jag håller med Rising: ståryspel är nog vad du är ute efter. De där moderna indiespelen man kan köpa på Indie Press Revolution (.com) är knappast sådär tjocka som du säger att moderna rollspel är. De brukar ligga på typ 50-100 sidor A5. Där finns det massor att hämta. Jag har varit fascinerad av dem länge, men bara nyligen börjat spela dem, och det är jättekul! Dessutom har de sällan moduler, så man behöver inte spendera så mycket pengar.

Om du däremot inte gillar för mycket regler så kanske du skall hålla dig undan Burning Wheel; det är ganska regeltungt.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Tack för all feedback!

Tackar! Ska kolla in länkarna, det känns lite som att jag blev med i en gemenskap nu på forumet. :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Känner i mångt och mycket igen mig i din tidiga bakgrund. Men jag hade ett snäpp också när jag sprang in i rollspelskonvent. Dels så stötte jag på Amber RPG som var tärningslöst via det och dels Baron Münchaussen som är ett rent berättarrollspel.

Någon kan även skriva en "skriva manus"-manual för rollspel, på samma sätt som det finns läroböcker om författartekniker, dramaturgi, retorik och fillmanus?
Det händer, oftast till konvent dock. Men en hel del av dessa verk sprids också på nätet och enstaka har också getts ut. Kolla in folk som Kurragömmaklubben, Svenils, ASF, Nisse Nytt, där kan du hitta lite sånt. Och så åk på nästa konvent du ser och spela.

Egentligen borde rollspel vara lätta att sätta sig in i. Just nu känns det som att man inte orkar. Alla regelböcker är så tjocka. När man väl pinat sig igenom dem hittar man inte mycket nytt heller...oj, nu börjar jag gäspa!
Hör, hör!!! Instämmer helt, men det är en smaksak också. Det finns en hel del spelare som älskar regler också. Senaste smidiga rollspel jag hör och tänker kolla in är Supergänget med regler i serieform.

Det enda spelsystemet jag har varit nöjd med hittils finns inte på papper. Det har uppkommit i interaktionen mellan spelare,sl, och deras fantasi.
Ofta det som friform och systemlöshet handlar om. Själv använder jag vanligtvis uttrycket "tekniker" för det, istället för "system".

-Gunnar (kan ha missuppfattat saker, men det kändes så likt mig, så folk hoppas folk ursäktar)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,073
"D&D: Suger som rollspel, tycker det är alldeles för töntigt och överdrivet. Håller med helt och hållet den som tyckte att det är ett "George Bush spel". Det är ett rövarbaron-hänynslös-kapitalist spel Som bara går ut på att döda för dödandets skull, för att kunna bli bättre på att döda och sno offrens pengar. Samtidigt som det handlar om "Good vs Evil" yeah right. Spelet är en slags spegelbild av den "amerikanska drömmen" Då vilken liten människa (level 1a) som helst, alla har samma förutsätningar, ska kämpa och kämpa genom det regelsystem den nuvarande samhällsordningen har satt up så kan alla nå framgång och lycka" Antagligen är det George Bush och Illuminati som ligger bakom spelet för att hjärntvätta befolkningen, D&D fungerar bättre som bas för datorspel dock. I mina ögon är det ett DATA-spel och inte ett rollspel. K*K!"

Och i mina ögon har du inte en jävla aning. Idiot.

- Vulf
 
G

Guest

Guest
idiotinlägg som får hjärnan att explodera!

&D: Suger som rollspel, tycker det är alldeles för töntigt och överdrivet. Håller med helt..... bla, bla, bla.... fungerar bättre som bas för datorspel dock. I mina ögon är det ett DATA-spel och inte ett rollspel. K*K!

Jag har läst mycket dumheter på detta forum genom alla dessa år, med detta tar nog hem det stora miffopriset. Gratulerar till den stora idiotpokalen!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,662
Location
Fallen Umber
Öh, lägg av! Det gäller er andra också!

Även om originalinlägget inte var så diplomatiskt formulerat är det inte motiverat med direkta personangrepp för det. Lägg ned.


/Dimfrost
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,203
Location
Ereb Altor
Re: Tack för all feedback!

Jag har själv gått igenom samma sak så jag förstår hur du känner dig. När jag insåg att något som var så roligt inte var så roligt blev det ett tag tomt och konstigt. Men det blev ganska snart bättre. :gremsmile:

Det mesta har redan sagts så jag nöjer mig med ett lycka till!
 
Top