Hej!
Jag tycker din idé är väldigt bra. Jag vill också säga att jag jätte gärna hjälper till eftersom jag har haft liknande tankar själv, men dock aldrig varit så driven att genomföra det själv.
Men jag tror att något som är absolut viktigt är att tänka på målgruppen och försöka anpassa spelet till dem. Även om barn jätte gärna vill vara som sina större syskon eller dylikt. Av följande anledning tycker jag det borde vara anpassat:
Som barn så är man väldigt beroende av uppmärksamhet, man vill vara bra, man vill vara duktig. Därför så tror jag att ett rollspel där man får reda på att man INTE kan göra saker, till skillnad från att man KAN göra saker skulle kunna förstöra ett barn om de är unga.
Det kan vara svårt för en 7-9 åring att inse att det hela är ett spel, det är en karaktär de spelar, inte sig själva. Och även om de inser att de spelar någon annan, så kommer de gärna vilja vara duktiga och bra på... Allt.
Därför så tror jag verkligen att om det är riktat till yngre barn så måste de ha möjlighet att kunna göra allt. Om tärning skall blandas in så måste man betänka att det alltid är samma tärningsslag och kanske möjligtvis att det ALLTID är success på 5-6 på tärningen, eller något sådant.
Men så fort som spelarna börjar bli äldre 10-13 så tror jag absolut man kan göra det lite mer "strikt". Dvs man kan använda sig av färdigheter, vad kan karaktären, vad kan karaktären inte. För då blir det roligt att spela, alla kan inte klara allt.
Jag började själv spela rollspel (klassiskt-rollspel med tärning) när jag var 11 första gången. Och då spelade jag med min kusin som är 3 år äldre. Jag såg upp till honom och vi spelade då Neotech 2. Det var sjukt roligt (dock komplicerat tyckte jag då.)
Jag föreslår att man gör ett rollspel med möjlighet till extra regler. Eller som Neogames så fint skriver i sina böcker [Frivillig Regel]. Dvs, barn som är 7-10 kan spela spelet utan att behöva vara oroliga över att det blir för komplicerat. Men det finns frivilliga regler man kan lägga till och som borde läggas till när äldre spelare spelar.
Också - Barn älskar som sagt att vinna. Om det nu är så att spelledaren är Pappa/Mamma eller äldre syskon. Så måste spelledaren spela med de "frivilliga" reglerna. Så att barnen faktiskt vinner. Jag tror att det viktigaste är att barnen har det roligt när de spelar, för att på så sätt känna en glädje i spelet, men också kunna känna en trygghet med ex mamma/pappa. Då är det viktigare att det är enkelt och roligt än att det är så verklighets troget och fullt av utmaningar.
Utmaningar kommer de få massor av ändå, när de senare (15+) ska spela en Alv av sitt eget motsatta kön som är i tonåren och har känslor för en människa. (Osv osv osv...) Barnen kommer skapa utmaningar själva, det är de jag menar, oavsett om de är 7 eller om de är 21 (Jag själv). Så spel systemet behöver inte utmana dem jätte mycket.
Nu blev det mycket text, jag hoppas att något lät vettigt och jag hoppas jag inte får massor av skäll av er som har barn och vet hur barn fungerar. Jag har bara själv varit barn och har tre små syskon.